سازگاری‏های کاملاً شگفت انگیز گیاه بامبو بنگال

برخلاف گونه‏های دیگر، بامبو بنگال عمدتاً در مناطقی زندگی می‏کند که محیط جنگلی گرم و پر باران دارند. برای سازگاری با این شرایط، این گیاهان تغییرات تکاملی زیادی را در طول سالیان انجام داده‏اند. در این مقاله، ما واقعیاتی را درباره‏ی
پنجشنبه، 16 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سازگاری‏های کاملاً شگفت انگیز گیاه بامبو بنگال
سازگاری‏های کاملاً شگفت انگیز گیاه بامبو بنگال

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون
 

برخلاف گونه‏های دیگر، بامبو بنگال عمدتاً در مناطقی زندگی می‏کند که محیط جنگلی گرم و پر باران دارند. برای سازگاری با این شرایط، این گیاهان تغییرات تکاملی زیادی را در طول سالیان انجام داده‏اند. در این مقاله، ما واقعیاتی را درباره‏ی گیاه بامبو بنگال نظیر مصارف آن، سازگاری‏ها و چیزهای دیگر مورد مطالعه قرار می‏دهیم.

واقعیت صریح :

گیاه بنگال مشهور است به این که با سرعت شدیداً سریع رشد می‏کند. در واقع وقتی گیاه جوان است، می‏تواند گاهی اوقات در کمتر از یک روز 3 فوت رشد کند.
بامبو بنگال که به نی کلکته و یا بامبو هندی بی‏مهره نیز مشهور است، یک گیاه علفی مهم در بسیاری از فرهنگ‏های آسیا است. از نظر فرهنگی، آن بسیار مهم و معنا دار است و هم چنین مصارف کاربردی زیادی دارد. این گونه‏های بزرگ با نی‏های سبز، ضخیم و دراز خود مشخص می‏شوند و ممکن است 2 تا 3 بخش داشته باشند که زرد است. برگ‏های سبز آن دراز و باریک هستند و در جهت مخالف ساقه رشد می‏کنند. این گیاه در آب و هوای گرمسیری گرم و مرطوب رشد می‏کند و نسبت به بامبوهای دیگر، کشت و حفظ آن برای باغ‏های تزیینی و محوطه‏ها آسان است.
این گونه‏های بامبو به صورت زیر رست در مناطق جنگلی انبوه جنوب شرق آسیا رشد می‏کنند. درختان در این مناطق بلند هستند و سایبان‏های عریضی دارند که اجازه نمی‏دهند هیچ نور خورشیدی به کف جنگل نفوذ کند. این یعنی این که گیاه بامبو به صورت یک جوانه‏ی تازه، ممکن است آب و نور خورشید کافی دریافت نکند. برای مقابله با این شرایط نامطلوب، بامبو بنگال سازگاری‏های ساختاری مختلفی دارد که آن را قادر می‏سازد نه تنها زنده بماند بلکه با یک نرخ فوق العاده سریع، رشد کند و تکثیر شود.

ویژگی‏ها و سازگاری‏ها :

• همانند بیشتر گونه‏های دیگر، بامبوهای بنگال به طور خیلی سریع رشد می‏کنند. اما چون ریزوم‏ها و ساقه‏های زیرین آنها به طور آرام پخش می‏شود، این گیاهان به صورت گروه‏های انبوه رشد می‏کنند که با حفاظت در برابر درختان و گیاهان دیگر، به آنها کمک می‏کنند که در جنگل‏های انبوه پر باران زنده بمانند. این ویژگی باعث شده است که آنها به صورت دیوار / حصار نیمه باز باغ، مفید باشند.
• به عنوان بخشی از چرخه‏ی زندگی، گیاهان بامبو به صورت کلنی‏های بزرگ رشد می‏کنند. گیاهان هر کلنی با هم دیگر رشد می‏کنند، با هم دیگر گل می‏دهند و با هم دیگر می‏میرند. این امر، مواد غذایی کافی را به نسل بعدی می‏دهد تا بدون این که مجبور شوند با گیاهان قدیمی‏تر رقابت کنند، روند را دوباره شروع کنند.
• در طبیعت، این علف فقط در سه ماه تحت شرایط ایده‏آل می‏تواند تا 80 فوت رشد کند به طوری که هر نی تقریباً قطری به اندازه‏ی 4 اینچ داشته باشد. این ساختار و ارتفاع، آن را قادر می‏سازد که به بالای سایبان جنگل‏های انبوه برسد تا نور خورشید لازم برای فوتو سنتز را در اوایل زندگی خود جذب کند.
• بامبو بنگال نیازمند مقدار زیادی آب است تا زنده بماند. به همین دلیل است که ریشه‏های کم عمق دارد تا آب را به محض این که باران به کف جنگل رسید، جذب کند.
• آرایش سلول‏های آوندی و عروقی این گیاهان به نحوی است که از بیشتر باران موجود در مناطق استوایی استفاده بکنند. مجموعه‏های آوندی، اندازه‏ی کوچکی دارند اما تعدادشان زیاد است یعنی این که گیاه فشار بیشتری به حفره‏ها اعمال می‏کند و آب بیشتری را به بالا می‏آورد.
• هم چنین گیاه از تعداد زیادی سلول‏های سخت آگنه تشکیل یافته است که دیواره‏ی ضخیمی دارند و استحکام و حمایت آن را فراهم می‏کنند و ساختار چوبی به آن می‏دهند.

گیاهان بامبو بنگال چگونه تکثیر می‏شوند؟

سازگاری‏های کاملاً شگفت انگیز گیاه بامبو بنگال
جوانه‏های تازه بامبو بنگال
سازگاری‏های کاملاً شگفت انگیز گیاه بامبو بنگال
جوانه‏های در حال رشد بامبو بنگال
سازگاری‏های کاملاً شگفت انگیز گیاه بامبو بنگال
جنگل بامبوهای بنگال بالغ
با این که گیاه یک انتخاب محبوب برای باغ‏ها و محوطه‏های تزیینی وسیع است اما گلها و بذرها به آسانی موجود و در دسترس نیستند و ممکن است بامبو بنگال به مدت 10 تا 30 سال گل ندهد. در نتیجه روش ترجیحی تکثیر، برای ساقه‏های زیرین ریشه مانند است تا به طور زیر زمینی پخش شوند و جوانه‏های جدید تولید کنند و سرانجام به صورت گیاهان مجزا و جداگانه رشد کنند.
در موارد نادر، وقتی گیاه دانه‏ و بذر تولید می‏کند فرآیند تکثیر و تولید مثل با ظهور گل در انتهای ساقه‏ی آن شروع می‏شود. گرده در این گلها می‏تواند توسط باد و حشرات منتشر و پخش شود و یا برای خود - گرده افشانی توسط همان گل به کار رود. این امر منجر به تولید دانه در سر گل می‏شود. این دانه‏ها وقتی بالغ شوند می‏توانند به گیاهان جدید تبدیل شوند. اما مقدار زیاد انرژی و مواد غذایی که برای ایجاد گل و دانه صرف می‏شود، بار بیش از حدی بر روی آن اعمال می‏کند. در چنین مواردی احتمال مرگ گیاه بسیار زیاد است.

مصارف گیاه :

• این گیاهان بامبو، مقدار زیادی از کربن دی اکسید را جذب می‏کنند و تقریباً 30 درصد اکسیژن بیشتری از منطقه‏ی معادل درختان، آزاد می‏کنند که باعث شده است آنها یک انتخاب موثر برای کاهش اثرات گازهای گلخانه‏ای و گرم شدن جهانی هوای کره‏ی زمین بشوند.
• در برخی کشورها، آنها به عنوان باد شکن توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می‏گیرند.
• مغز ساقه‏ی بامبو بنگال برای تولید بخش بزرگی از کاغذ تولید شده در هندوستان به کار می‏رود.
• هم چنین این گیاهان از نظر اکولوژیکی مهم هستند چون از فرسایش خاک و سیلاب جلوگیری می‏کنند و پناهگاه و حفاظی برای تعداد زیادی از حیوانات و حشرات فراهم می‏کنند.
• هم چنین مواد حاصل از این گیاهان را می‏توان برای ساختن مبلمان، لوازم خانگی و تقویت بتن در پروژه‏های ساختمانی به کار برد.
• یک فلوت مقدس در بالی به نام "اِلو"، از بامبو بنگال درست می‏شود.
• ساختار محکم و هم چنین انعطاف پذیر بامبو بنگال باعث شده است که برای ساختن چوب ماهی گیری، گیاه ایده‏آلی باشد.
• چون بامبو بنگال در کمتر از 5 ماه تا بیشترین ارتفاع خود رشد می‏کند پس قادر است که ماده‏ی کافی را برای مصارف انسانی با وجود جنگل زدایی در مقیاس گسترده، فراهم کند.
• پاندای چینی عظیم الجثه برای غذای خود کاملاً وابسته به بامبو بنگال است. هم چنین آن توسط بسیاری از حیوانات و حشرات نظیر میمون‏ها، گوریل‏ها، موش‏ها، پانداهای قرمز، میمون‏های لمور و لارو پروانه‏ی چوب خوار بامبو خورده می‏شود.
• وقتی این بامبو برداشت می‏شود، لازم نیست که دوباره کشت شود چون جوانه‏های تازه به زودی از سیستم ریشه برخواهند گشت. هم چنین آنها به کود و یا آفت کش نیاز ندارند چون برگ‏های افتاده غذای کافی را تأمین خواهند کرد و آنزیم‏های این گیاه، بیشتر آفات را دور نگه خواهد داشت.
• از همه مهم‏تر، بامبو بنگال بخش مهمی از رژیم غذایی انسان در فرهنگ‏های آسیایی به مدت هزاران سال بوده است. آن کالری و چربی کمی دارد و منبع خوب پتاسیم و فیبر است.
با وجود نرخ رشد بالای گیاه بامبو بنگال، فشار تأمین نیازهای همیشه در حال افزایش انسان زحمات آن را از بین برده است. تخمین زده شده است که بیش از یک جریب از جنگل‏های بامبو بنگال، هر ثانیه قطع می‏شود. در نتیجه این گونه‏ها حالا در حال انقراض در نظر گرفته می‏شوند. پتانسیل‏های زیاد مصرف این گیاه، آن را ضروری و الزامی ساخته است در نتیجه تلاش‏های حفاظت برای حفظ این گیاه شگفت انگیز صورت گرفته است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.