فرونشاندن آلرژی فصلی

آلرژی‌های فصلی، علائم آلرژی بوده که در زمانهای خاصی از سال و معمولاً بهار یا پاییز ایجاد می‌شوند. در این مقاله اطلاعاتی در خصوص درمانهای خانگی مختلفی جهت رهایی از این آلرژیها را فراهم ساخته‌ایم.
چهارشنبه، 13 بهمن 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فرونشاندن آلرژی فصلی
فرونشاندن آلرژی فصلی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

آلرژی‌های فصلی، علائم آلرژی بوده که در زمانهای خاصی از سال و معمولاً بهار یا پاییز ایجاد می‌شوند. در این مقاله اطلاعاتی در خصوص درمانهای خانگی مختلفی جهت رهایی از این آلرژیها را فراهم ساخته‌ایم.
آلرژیهای فصلی، واکنشهایی هستند که بدن در پاسخ به برخی ذرات خارجی خصوصاً گرده تولید می‌کند. این آلرژیها از انواع آلرژیهای دائمی از نظر ماهیت آلرژن متفاوت می‌باشند. آلرژیهای فصلی عمدتاً گرده‌ی گیاهان و درختانی است که در آن فصل خاص شکوفا شده و رشد می‌کنند. آلرژیهای دائمی یا تمام سالی همانطور که از نام آن پیداست آلرژیهایی را گویند که در تمام طول سال در فضای اطراف شما موجود می‌باشند که از جمله‌ی آنها آلرژیهای ایجاد شده توسط حیوانات، گرد و غبار، مواد غذایی و از این دست را می‌توان نام برد.
این نوع آلرژی به طور معمول به «تب یونجه» اشاره دارد. علائم این آلرژی آبریزش بینی، خارش چشم، خارش در بینی و احتقان را شامل می‌شود.

انواع آلرژیهای فصلی

انواع مختلف آلرژی بسته به فصل وقوع آن طبقه بندی می‌شوند.
• آلرژی‌های بهاره به علت گرده درختانی مانند نارون، بلوط، افرا و گردو ایجاد می‌شوند.
• آلرژی‌های تابستانه ناشی از گرده سبزه یا چمن می‌باشند. در این وضعیت شخص دچار خارش و کهیر می‌شود.
• آلرژی‌های پاییزه عمدتاً به دلیل گرده‌ی علفهای هرزی مانند رگ‌وید (نوعی ابروسیا)، علف هرز تاج خروس و درمنه یا برنجاسپ (sagebrush) ایجاد می‌شوند.
به منظور اطلاع از نوع دقیق گرده و یا دیگر آلرژن‌هایی (مواد حساسیت زا) که شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، نوعی آزمایش تشخیص آلرژی تحت عنوان رست (RAST) مورد نیاز است. هنگامی که از نوع گرده‌ای که موجب بروز آلرژی در شما می‌شود، اطلاع یافتید، اهمیت داشته که از آن آلرژن دوری نمایید. گاهی قرار گرفتن در معرض این آلرژن‌ها غیر قابل اجتناب بوده و اینجا است که استفاده از چند درمان طبیعی مفید می‌باشد.

درمان‌های طبیعی

اگرچه به منظور رهایی از این آلرژیها داروهای بدون نیاز به نسخه مختلفی در بازار وجود دارند، معدودی محصولات طبیعی نیز به اثبات رسیده که برای درمان آلرژیهای خفیف بسیار مؤثر می‌باشند. چند مورد از آنها در ادامه به صورت فهرست درآمده‌اند.
• گیاهی اروپایی تحت عنوان سایبان (butterbur) به اثبات رسیده که برای آلرژیهای ناشی از سبزه یا چمن مؤثر می‌باشد.
• نوعی قطره یا اسپری بینی تهیه شده از گیاه گل مهر طلا (goldenseal) نیز بر روی برخی آلرژیها مؤثر است. این گیاه به عنوان یک قابض عمل کرده و نیز دارای خواص ضد باکتریایی است. این قطره‌ی گیاهی گرده و سایر آلرژن‌ها را از بدن شسته و خارج می‌سازد.
• گیاه گزنه در زمره‌ی گیاهان دارویی است که جهت تسکین این مشکل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرصهای گیاه گزنه و تنتور نیز در بازار موجود بوده که می‌توانند جهت کاهش خارش و عطسه‌ی همراه با آلرژی مورد استفاده قرار گیرند.
• عصاره‌ی هسته انگور و کوئرستین (quercetin) (یک فلاونوئید) همراه با ویتامین C علائم آلرژی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

تسکین در کودکان

کودکان می‌توانند به دلیل انجام چندین فعالیت خارج از خانه در معرض آلرژیهای فصلی قرار گیرند. پارک و یا زمین بازی متداول‌ترین مکانهایی بوده که کودکان با این آلرژن‌ها تماس می‌یابند. بنابراین اجتناب از این آلرژیها در کودکان غیر ممکن است. با این حال، تحت نظر قرار دادن فعالیتهای کودکان بهترین راه پیشگیری از این آلرژیها است. مراقب باشید که کودکتان پس از برگشتن از پارک دوش بگیرد. از آنجا که واکنشهای آلرژیک به طور کلی در صبح شروع می‌شوند، بهتر است اجازه ندهیم در صبح زود از خانه خارج شوند. مکملهای ویتامین بهترین راه بهبود ایمنی و مبارزه با عفونتها می‌باشند. با این حال، همیشه پیش از دادن هرگونه دارویی به کودک خود با یک متخصص اطفال مشورت نمایید.

درمانهای خانگی

«پیشگیری بهتر از درمان است»، از اینرو، همیشه مراقب باشید که خانه‌تان عاری از آلرژنهایی همچون گرده‌ی گیاهان باشد. پنجره‌ها بایستی در طول هوای پٌر باد بسته باشند به این دلیل که احتمال وارد شدن گرده به خانه‌تان بسیار زیاد است. با این حال، چنانچه شما نیز از آلرژیهای فصلی رنج می‌برید انجام چند درمان خانگی می‌تواند موجبات تسکین شما را فراهم سازد.
• حبه‌های سیر مخلوط با عسل درمان گرفتگی بینی و سرفه است.
• نیمی از یک لیمو را درون آب ولرم چکانده و یک قاشق چای خوری عسل به آن بیافزایید. این نوشیدنی را یک بار در روز بنوشید.
• در صورتی که دچار احتقان و یا گرفتگی بینی شده‌اید، بینی و گردن خود را با یک پارچه‌ی مرطوب گرم پاک کنید. این کار گرفتی را کاهش می‌دهد.
تمامی این درمانها جهت رهایی از آلرژیهای خفیف مفید می‌باشند. با این حال بهتر است که واکنش‌های شدید توسط پزشک درمان شوند.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.