امکان تشرف به محضر مبارک امام زمان عليه السلام درعصر غيبت کبري

تشرف به لقاي امام زمان عليه السلام در عصر غيبت کبري ممکن است ؛ زيرا مقتضي موجود و مانع در اين زمينه مفقود است : الف . اما وجود مقتضي رؤيت اين است که در عصر غيبت کبري مصلحت بر آن است که هر از چند مدتي حضرت خودش را به برخي از مردم و بزرگاني که سخنشان مورد قبول است ، نشان مي دهد تا مردم به وجود او اطمينان پيدا کرده و طولاني شدن غيبت ، سبب انکار وجود
پنجشنبه، 17 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امکان تشرف به محضر مبارک امام زمان عليه السلام درعصر غيبت کبري
امکان تشرف به محضر مبارک امام زمان عليه السلام درعصر غيبت کبري
امکان تشرف به محضر مبارک امام زمان عليه السلام درعصر غيبت کبري

تشرف به لقاي امام زمان عليه السلام در عصر غيبت کبري ممکن است ؛ زيرا مقتضي موجود و مانع در اين زمينه مفقود است :
الف . اما وجود مقتضي رؤيت اين است که در عصر غيبت کبري مصلحت بر آن است که هر از چند مدتي حضرت خودش را به برخي از مردم و بزرگاني که سخنشان مورد قبول است ، نشان مي دهد تا مردم به وجود او اطمينان پيدا کرده و طولاني شدن غيبت ، سبب انکار وجود حضرت نگردد ، زيرا تنها دليل و برهان - خصوصاً براي عوام مردم - موجب اطمينان و يقين به وجود امام زمان عليه السلام نيست . و لذا بزرگان دستور مي دهند که قصه ي تشرف هاي بزرگان به خدمت امام زمان ( عليه السلام ) را براي مردم بازگو کنيد که اين به نوبه ي خود مردم را دلگرم کرده و به آن ها روحيه و اميد مي دهد و ، بر اعتقادشان نسبت به وجود حضرت مي افزايد ، زيرا قوي ترين دليل بر امکان شيء وقوع آن است .
ب . و نسبت به موانع ، هيچ مانع و محذور شرعي و عقلي در تشرف به ملاقات حضرت نيست . در مباحث بعد به برخي موانع مي پردازيم .

قائلين به امکان تشرف

عموم علماي شيعه از قدما و متأخرين قائل به امکان رؤيت و تشرف به لقاي حضرت مهدي عليه السلام در عصر غيبت کبري بوده اند . اينک به برخي از کلمات آن ها اشاره مي کنيم :
1- سيد مرتضي رحمه اله
« إنا غير مقاطعين علي أن الامام عليه السلام لايصل إليه أحد و لايلقاه بشر . فهذا امر غير معلوم و لاسبيل إلي القطع عليه » ؛ « ما قطع نداريم که دست کسي به امام نمي رسد و بشر نمي تواند او را ملاقات کند ، اين امري غير معلوم است که راهي بر قطع به آن نيست ».
آن گاه مي گويد : « فإن قيل : إذا کان العله في استتار الامام خوفه من الظالمين و اتقائه من المعاندين فهذه العله زايله في اوليائه و شيعته فيجب أن يکون ظاهرا لهم .... و الجواب ... إنه غير ممتنع أن يکون الإمام عليه السلام يظهر لبعض اوليائه ممن لا يخشي من جهه اسباب الخوف فان هذا مما لا يمکن القطع علي ارتفاعه و امتناعه و انما يعلم کل واحد حال نفسه و لا سبيل له إلي العلم بحال غيره ... » ؛ « اگر گفته شود که علت استتار امام ، خوف از ظالمين و تقيه ي از معاندين است . مي گوييم : اين علت در حق اوليا و شيعيانش نيست ، پس واجب است که براي آن ها ظاهر گردد و کساني که ترس از آنان نيست . اين ر ا نمي توان قطع به عدم و امتناع آن پيدا کرد ؛ زيرا هر کس از شيعيان حضرت حال خود را مي داند ولي از احوال ديگران خبري ندارد . » . (1)
2- شيخ طوسي رحمه الله
« نحن نجوز أن يصل إليه کثير من اوليائه و القائلون بامامته فينتفعون به » ؛ « ما تجويز مي کنيم که بسياري از اولياء و قائلين به امامت او به خدمتش رسيده و از اونفع ببرند » . (2)
3- سيد بن طاووس رحمه الله
وي خطاب به فرزندش مي گويد : « والطريق مفتوحه إلي امامک عليه السلام لمن يريد الله حبل شأنه عنايته به و تمام احسانه إليه » ؛ « راه به سوي امامت باز است براي کسي که خداوند - جل شأنه - اراده کرده تا به او عنايت و نهايت احسان کند » . (3)
و نيز در جايي ديگر مي گويد : « و إذا کان غير ظاهر الآن لجميع شيعته فلا يمتنع أن يکون جماعه منهم يلقونه و ينتفعون بمقاله و فعاله و يکتمونه » ؛ « گرچه امام الآن ازجميع شيعيان غايب است .ولي ممتنع نيست که جماعتي از آنان به ملاقات حضرت مشرف شده ، از گفتار و کردار ايشان استفاده کنند و از ديگران کتمان نمايند . ...» (4)
4- آخوند خراساني رحمه الله
او در مبحث اجماع مي گويد : « و اما في زمان الغيبه فلا يکاد يحصل ذلک عاده. نعم قد يتفق في زمان الغيبه للأوحدي التشرف بخدمته و اخذ الحکم منه » ؛ « .... گرچه احتمال تشرف برخي از افراد صالح و واحدي به خدمتش ، داده مي شود ، و احياناً او را نيز مي شناسند » . (5)
5- محقق نائيني رحمه الله
او نيز در مبحث اجماع مي گويد : « و اما در زمان غيبت ، عادتاً رؤيت حضرت ممکن نيست. آري ، در زمان غيبت براي اوحدي و افراد صالح ، تشرف به خدمت حضرت و گرفتن حکم از ايشان امکان پذير است » . (6)

پي نوشت :

1- تنزيه الانبياء ، ص 182 - 184.
2- کلمات المحققين ،ص 533.
3- کشف المحجه ، ص 143 و 154.
4- الطرائف ، ص 185.
5- کفايه الاصول ، ج 2 ، ص 291.
6-فوائد الصول ، ج 2 ، مبحث اجماع.

منبع:کتاب غيبت کبري




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
لحظاتی از گفت‌وگوی رهبر انقلاب با مسئولان نظام در پایان اقامه نماز جمعه
play_arrow
لحظاتی از گفت‌وگوی رهبر انقلاب با مسئولان نظام در پایان اقامه نماز جمعه
اقامه نماز عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
music_note
اقامه نماز عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
اقامه نماز جمعه به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
music_note
اقامه نماز جمعه به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
با تدبیر سیدحسن نصرالله، حزب الله مرحله به مرحله رشد کرد
play_arrow
با تدبیر سیدحسن نصرالله، حزب الله مرحله به مرحله رشد کرد
مقاومت پیروز خواهد شد
play_arrow
مقاومت پیروز خواهد شد
هر ضربه به رژیم صهیونی خدمت به کل انسانیت است
play_arrow
هر ضربه به رژیم صهیونی خدمت به کل انسانیت است
لحظه ورود رهبر انقلاب به محراب نماز جمعه تهران
play_arrow
لحظه ورود رهبر انقلاب به محراب نماز جمعه تهران
رهبر انقلاب: مقاومت در غزه چشم دنیا را خیره کرد و به اسلام عزت بخشید
play_arrow
رهبر انقلاب: مقاومت در غزه چشم دنیا را خیره کرد و به اسلام عزت بخشید
رهبر انقلاب: دشمن نمیتواند به تشکیلات مقاومت ضربه بزند
play_arrow
رهبر انقلاب: دشمن نمیتواند به تشکیلات مقاومت ضربه بزند
رهبر انقلاب: عزاداری ما برای شهید نصرالله از جنس عزای سیدالشهدا است
play_arrow
رهبر انقلاب: عزاداری ما برای شهید نصرالله از جنس عزای سیدالشهدا است
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد
play_arrow
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد
رهبر انقلاب: نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب زده می‌شویم
play_arrow
رهبر انقلاب: نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب زده می‌شویم
واکنش رهبر انقلاب به عملیات وعده صادق ۲
play_arrow
واکنش رهبر انقلاب به عملیات وعده صادق ۲
نظر رهبر انقلاب در خصوص عملیات طوفان الاقصی
play_arrow
نظر رهبر انقلاب در خصوص عملیات طوفان الاقصی
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد
play_arrow
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد