دلایل اولیه و علائم شوک انسولین شما نباید نادیده بگیرید

شوک انسولین اصطلاحی است که برای افت قند خون شدید استفاده می‌شود، که سطح قند خون به زیر محدوده نرمال افت می‌کند و علائمی مانند سرگیجه، گیجی، و عدم هماهنگی را ایجاد می‌کند.
شنبه، 7 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
دلایل اولیه و علائم شوک انسولین شما نباید نادیده بگیرید
  دلایل اولیه و علائم شوک انسولین شما نباید نادیده بگیرید

 

مترجم: آناهیتا خاقانی
منبع:راسخون
 

شوک انسولین اصطلاحی است که برای افت قند خون شدید استفاده می‌شود، که سطح قند خون به زیر محدوده نرمال افت می‌کند و علائمی مانند سرگیجه، گیجی، و عدم هماهنگی را ایجاد می‌کند.

شوک انسولین به قسمت افت شدید قند خون اشاره دارد.

هیپوگلایسمی توسط سطح پایین قند خون توصیف می‌شود. محدوده طبیعی سطح قند خون 70 الی150 میلی‌گرم/دسی‌لیتر است. به طور کلی، قسمت خفیف هیپوگلایسمی دیابت می‌تواند به راحتی، با مصرف قند یا گلوکز معکوس شود.
با این حال، یک دلیل حاد و شدید شوک انسولین می‌تواند منجر به از دست دادن هوشیاری و کما دیابتی، که ممکن است در لحظه منجر به مرگ شود.
بنابراین، هیپوگلایسمی شدید یا شوک انسولین اورژانس پزشکی در نظر گرفته می‌شود، که اگر در لحظه درمان نشود، ممکن است به تشنج وآسیب دائمی مغز منجر شود. شوک انسولین نیز به نام شوک دیابتی شناخته شده است. در ذیل یک بحث مختصری در مورد دلایل، علائم و درمان برای این بیماری وجود دارد.

چه چیز منجر به شوک انسولین می‌شود؟

شوک انسولین به طور کلی توسط بیماران دیابتی تجربه می‌شود، هورمونی است که توسط پانکراس تولید می‌شود. این هورمون برای جذب گلوکز توسط سلول‌های بدن و بافت‌ها از جریان خون، بسیار مهم است. بنابراین، این هورمون به کاهش سطح گلوکز یا قند خون کمک می‌کند.
شوک انسولین با حضور بیش از حد انسولین در خون، یا گلوکز بیش از حد کم در جریان خون ایجاد می‌شود، که می‌تواند با توجه به کاهش ترشح گلوکز در جریان خون یا استفاده سریع آن توسط سلول‌های بدن ایجاد شود. مصرف بیش از حد انسولین یا داروهای دیابت، رایج ترین علت شوک انسولین است. گاهی اوقات، یک وعده غذایی یا تغذیه نکردن کافی، ورزش بیش از حد بدون جایگزینی انرژی از دست رفته به واسطه مواد غذایی اضافی، ورزش کردن در زمان‌های مختلف نسبت به زمان معمول، نیز می‌تواند منجر به شوک انسولین ‌شود.
در واقع، سطح قند خون نیز می‌تواند توسط استرس و بیماری‌های خاص تحت تاثیر قرار گیرد. یک بیماری به عنوان گاستروپرزی یا تاخیر تخلیه معده شناخته شده است، می‌تواند باعث نوسان سطح قند خون شود. میزان تخلیه معده در افراد مبتلا به گاستروپرزی قابل پیش‌بینی نیست، که می‌تواند کنترل سطح قند خون را نامنظم و دشوار سازد. علاوه بر این، مشکلات سلامتی خاص، و داروها می‌توانند احتیاج بدن برای انسولین را تغییر دهد. بنابراین، ضروری است برای تنظیم دوز انسولین و دیگر داروهای دیابت یک پزشک را به صورت دوره ای ملاقات کنید.
علائم شوک انسولین
علائم هیپوگلایسمی دیابتی را می‌توان در سه دسته، علائم اولیه خفیف، علائم متوسط، وعلائم شدید طبقه بندی کرد. مغز اولین عضوی است که توسط افت ناگهانی سطح قند خون تحت تاثیر قرار میگیرد. مغز برای انجام وظایف مختلف نیاز به گلوکز دارد و از این رو، یک افزایش در سطح قند جریان خون، می‌تواندعملکرد مغز را با اختلال مواجه کند. این به نوبه خود، می‌تواند در چندین علائم ظاهر شود. نشانه‌های اولیه و علائم هیپوگلایسمی دیابت، که می‌تواند علائم هشدار دهنده شوک انسولین در نظر گرفته شوند شامل موارد زیر عبارتند از:
تعرق شدید
گرسنگی
سرگیجه
لرزش
زودرنجی یا بدخلقی
اضطراب یا عصبانیت
تپش ضربان قلب
علائم متوسط از این بیماری عبارتند از:
افزایش خستگی یا ضعف
سردرد
گیجی
ضعف هماهنگی
زمانی که سطح قند خون به سطح قابل توجهی افت می‌کند، علائم شدید زیر را می‌توان تجربه کرد.
تاری دید
لکنت زبان
خواب‌آلودگی
حرکات گنگ یا تشنجی
تشنج
اگر یک کاهش شدید قابل توجهی در میزان قند خون رخ دهد، اگر به موقع درمان نشود، ممکن است منجر به شوک انسولین می‌شود و در نهایت منجر به از دست دادن هوشیاری، کما دیابتی، و حتی مرگ شود.
گاهی اوقات، هیپوگلایسمی دیابتی می‌تواند در طول شب ، درحالی که شما خواب هستید اتفاق بیافتد. این بیماری می‌تواند علائم زیر را به دنبال داشته باشد:
مرطوب بودن لباس‌ها و ملافه‌های تخت به دلیل تعریق بیش از حد
کابوس
خسته، گیج و کج خلق بیدار شدن از خواب

درمان برای شوک انسولین

موارد خفیف هیپوگلایسمی دیابت می‌تواند سریع با مصرف خوراکی گلوکز درمان شود. این می‌تواند به معکوس شدن یک مورد خفیف از شوک انسولین کمک کند. گلوکز می‌تواند به عنوان آب میوه، قرص گلوکز، یا آبنبات‌ها مصرف شود. با این حال، اگر مصرف خوراکی گلوکز ممکن نیست، باتوجه به از دست دادن هوشیاری یا تشنج، پس گلوکز باید به صورت تزریق داخل وریدی تجویز شود.
اما، هیپوگلایسمی شدید یا شوک انسولین، می‌تواند به تزریق هورمون گلوکز نیاز داشته باشد، که می‌تواند با اقدامات انسولین و افزایش در سطح گلوکز خون مقابله نماید. این هورمون مسئول تجزیه گلیکوژن به گلوکز است که به عنوان گلیکوژنولیز شناخته شده است.

اقدامات پیشگیرانه

از عادت نداشتن میان وعده بپرهیزید.
همیشه آب‌نبات یا قرص‌های گلوکز را با خود داشته باشید.
از راهنمایی‌های تجویز شده توسط پزشک‌تان در مورد استفاده از داروهای دیابت پیروی کنید.
مطمئن باشید که که تنها از دز توصیه شده داروی خاص دیابت استفاده کنید.
بیشتر در مورد داروهای دیابت بیاموزید. دریابید که آیا شما از انسولین یا دارویی که تولید انسولین در بدن شما را افزایش می‌دهد، استفاده می‌کنید.
مطمئن باشید که مناسب می‌خورید، در حالی که هرگونه فعالیت شددید بدنی یا ورزش را انجام می‌دهید.
سطح قند خون خود را به طور مرتب بررسی کنید، همانطور که توسط پزشک‌تان پیشنهاد شده است.
از دستبند یا کارت ID پزشکی استفاده کنید، که شما را به عنوان یک بیمار دیابتی مشخص می‌کند و در مواردی که اگر شما غش کردید، در مواقع اضطرار شامل دستورالعمل‌هایی است که چه کارهایی را انجام دهید.
جدا از پیروی کردن از این اقدامات پیشگیرانه، همچنین این مهم است که درک مناسبی در مورد علائم و نشانه‌های هشدار دهنده شوک انسولین بدانید، به طوری که می‌توان برای حصول اطمینان از درمان به‌موقع این بیماری، آن‌ها می‌توانند در زمان درستی شناسایی شوند. اگر به موقع درمان نشود، شوک انسولین می‌تواند منجر به برخی از عوارض تهدید کننده حیات شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.