20 تا 12 ماهگی

تمیز كردن پای نوزاد

عوض كردن پوشك واقعاً دردسر بزرگی است؟ كودكی كه وول می‌خورد و مادر یا پدری كه از این وضع خسته شده‌اند، تركیب ناخوشایندی درست می‌كنند! در دنیا هیچ پدر و مادری وجود ندارد كه صادقانه از عوض كردن پوشك لذت
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تمیز كردن پای نوزاد
تمیز كردن پای نوزاد

 

نویسنده: میشل كندی
مترجم: زهرا جعفری
 

 20 تا 12 ماهگی
عوض كردن پوشك واقعاً دردسر بزرگی است؟ كودكی كه وول می‌خورد و مادر یا پدری كه از این وضع خسته شده‌اند، تركیب ناخوشایندی درست می‌كنند! در دنیا هیچ پدر و مادری وجود ندارد كه صادقانه از عوض كردن پوشك لذت ببرد و هیچ كودكی با مسأله تعویض پوشك، مشتاقانه رو به رو نمی‌شود، ولی با استفاده از این پیشنهادها می‌توانید از ریزش اشكها جلوگیری كنید.

وول‌ خورنده گریان

آیا یك كودك وول خورنده گریان روی دست شماست؟ علت وول خوردن و گریه او شاید عدم علاقه‌اش به ارتفاع باشد. میز پوشك عوض كردن را رها و حوله بزرگ و رنگارنگی روی فرش پهن كنید و پوشك فرزندتان را روی آن تعویض نمایید. همه چیزهای لازم را در یك سبد قرار دهید تا قابل حمل و نقل باشند. پس از تعویض پوشك، حوله را می‌توانید تا بزنید و در گوشه‌ای، زیر میز در اتاق نشیمن قرار دهید تا در موارد دیگر تعویض پوشك آسان و سریع انجام گیرد.

دستمالهای مرطوب سرد

دستمالهای مرطوب پاك كنده ممكن است سرد بوده و كودك را به طور ناخوشایندی شوكه كنند و موجب گریه طولانی مدت كودك شوند. جعبه دستمالها را با گذاشتن در مجاورت شوفاژ و یا قرار دادن در معرض نور آفتاب، گرم كنید.

پاك كردن پوست

اگر پوست فرزندتان حساس است و به آسانی تحریك می‌شود، از دستمالهای مرطوب بازاری استفاده نكنید - البته با شدت بیشتری از نوع الكل‌دار آن اجتناب كنید. از آنها می‌توانید برای تمیز كردن دستهای چسبناك و صورتهای آلوده به غذا استفاده كنید. برای تمیز كردن پشت و كشاله‌های ران نوزاد، به جای دستمالهای مرطوب از آب گرم و حوله‌های نرم استفاده كنید. اگر نسبت به مخلوط شدن این حوله‌ها با سایر لباسها در ماشین لباسشویی حساس هستید، تعدادی از این حوله‌های كوچك بخرید و آنها را به این كار اختصاص دهید. اگر باسن نوزاد بیش از حد كثیف و آلوده است، او را زیر شیر آب بگیرید، بهتر تمیز می‌شود. قبل از بستن پوشك تمیز كودك، اطمینان حاصل كنید پشت و پاهای او با قرار گرفتن در معرض هوا و یا با یك حوله نرم، كاملاً خشك شده است.

كماندوی كوچولو

هیچ چیز مثل سوختگیهای پوشك، كودك را در وضعیت ناخوشایندی قرار نمی‌دهد. اگر نوزاد هنوز خیلی جا به جا نمی‌شود، او را به شكم روی فرش بخوابانید، در حالی كه یك حوله جاذب رطوبت هم زیر او قرار داده‌اید. بگذارید مثل كماندوها اندكی روی شكم قرار گیرد و اگر فرزندتان كمی بزرگتر است و جا به جا می‌شود، بد نیست یك اسفنج و مقداری ماده ضد عفونی كننده آماده در دسترس داشته باشید و منتظر پیشامدهای احتمالی بمانید! هوای تازه، درمانی ارزان و مؤثر برای سوختگی پوشك است.

در معرض تابش خورشید

یكی از بهترین روشهای از بین بردن سوختگی پوشك (یاپسوریازیس) قرار دادن كودك بر روی شكم به سمت نور یك پنجره آفتاب‌گیر است. بهترین موقع برای این كار (ابتدای صبح و یا آخر روز) است، هنگامی كه تابش خورشید خیلی شدید و سوزنده نیست. بدین منظور، لباسی با رنگ روشن به كودك بپوشانید تا بخشهای سالم بدنش پوشانده شود. استفاده از كرم ضد آفتاب +30 بدون آنتی‌اكسیدان پابا را فراموش نكنید. روی باسن كودك ضدآفتاب نمالید. كودك را برای مدت طولانی در معرض آفتاب قرار ندهید (بعضی متخصصان 15 دقیقه یا كمی بیشتر را توصیه می‌كنند) و هراز گاهی سرزدن به او را فراموش نكنید. همان‌طور كه تابش نور خورشید پارچه‌های پوشكی در حال خشك شدن را «سفید» می‌كند، باكتریها جای گرفته بر روی پوست كودك را نیز كه موجب سوختگیهای پوشكی می‌شوند، از بین می‌برد. باكتریهای محیطهای گرم و مرطوب (یعنی پوشك) را دوست دارند و خورشید قوی‌ترین دشمن آنهاست.

تغییر نوع پوشك

با وجود تمام ترفندها و درمانهای به كار گرفته شده، سوختگیهای پوشك هنوز بهبود پیدا نكرده‌اند؟ نوع پوشك كودك را تغییر دهید. اگر از پوشك یك بار مصرف استفاده می‌كنید و تغییر مارك تجاری آن تأثیری نداشته است، حداقل برای مدتی از پوشك پارچه‌ای استفاده كنید. در صورت استفاده از پوشك پارچه‌ای، پودر لباسشویی‌تان را عوض کنید و از نوع سازگار با پوست لطیف نوزاد استفاده كنید. راه دیگر این است كه می‌توانید پوشكها را با خیساندن در یكی از محلولهای شستشوی پوشك موجود در بازار و یا پس از خیساندن در محلول سركه و آب داغ و به دنبال آن آبكشی با آب داغ، تمیز كنید. همچنین، از محلولهای نرم كننده پارچه استفاده نكنید، چون به هر حال موادی روی پارچه باقی می‌گذارند كه ممكن است برای پوست لطیف كودك تحریك كننده باشند.

پاك نكنید

آلودگیهای باسن و كشاله ران نوزاد را با مالیدن دستمال كاغذی و یا دستمال مرطوب و یا مشابه آن، پاك نكنید. برای تمیز و ضدعفونی كردن باسن كودك از یك بطری اسپری حاوی دو فنجان آب گرم و دو قاشق غذاخوری جوش شیرین استفاده و سپس محل را به آرامی خشك كنید. با استفاده از این محلول طبیعی، مجبور نیستید پمادهای گران‌قیمت را خریداری كنید. فقط به آشپزخانه بروید و اسپری گرم را آماده كنید و به پشت بچه بپاشید با این كار، یك اسپری پاك كنند ابتكاری ساخته‌اید!

مركزی برای سرگرمی

رو به روی میز تعویض پوشك آینه‌ای آویزان كنید - نوزادان دوست دارند كشف كنند این آدم بانمكی كه روبه‌رویشان است، كیست. یا اسباب‌بازیها و كتابهای كوچكی در دسترسش قرار دهید. هیچ چیزی مثل «اینها از كجا آمده‌اند؟» نوزاد را به مدت كافی سرگرم نمی‌كند تا شما بتوانید پوشك را زیرش بگذارید! این اسباب‌بازیها را فقط مواقع تعویض پوشك در اختیار كودك قرار دهید تا تازگی خود را به مدت بیشتری برای او حفظ كنند.

یك نصیحت:

راهی برای متصل نگه داشتن اسباب‌بایها به میز تعویض پیدا كنید تا وقتی كودك آنها را این طرف و آن طرف می‌اندازد - كه حتماً بارها این كار را خواهد كرد - بتوانید آنها را به جایشان برگردانید بدون آنكه لحظه‌ای توجهتان از كودك منحرف شود، اسباب‌بازیهایی كه برای اتصال به كالسكه كودك طراحی شده‌اند، برای این منظور بسیار مناسب هستند.

آویزها

یكی از آویزهای متعددی را كه هدیه گرفته‌اید، بر فراز میز تعویض بیاویزید. اگر بیش از یكی در منزل ندارید، خودتان می‌توانید یكی درست كنید. برای این كار، از یك جالباسی و چند عكس رنگی و قشنگ مجله‌ای استفاده نمایید. آویز را درست بالای صورت (ولی نه مماس با آن قرار دهید) اگر این آویز در یك سمت قرار داشته باشد، كودك تكان تكان خواهد خورد تا دید مناسب را نسبت به آن پیدا كنید. عكسهای سیاه و سفید با وضوح بالا، توجه نوزادهای تازه متولد شده را به خود جلب می‌كنند. تصویر صورت برای همه نوزادان جذاب است، فراموش نكنید، عكسها را هر از گاهی عوض كنید تا برای كودك تنوعی ایجاد كرده باشد.

كنترل تلویزیون

كودكان به وسایل برقی علاقه دارند (چه كسی در خانه به ویدیو برنامه می‌دهد؟) كنترل تلویزیون با ویدیو (یكی از كنترلها!) یا یك ماشین حساب به دست كودك بدهید و اجازه دهید در ضمن تعویض پوشكش، با آن ودكمه‌هایش بازی كند. تنها مشكل به دست آوردن دوباره كنترل، پس از تمام شدن كار تعویض پوشك است! برای آسانتر كردن كار و از بین بردن نگرانیها، یك كنترل یا ماشین حساب قدیمی بدون باتری به دست او بدهید (درسهای مربوط به برق و لوازم برقی رابرای زمان دیگری بگذارید!) در این حالت، اگر كودك روی كنترل آب دهان بریزد، شما سكته نخواهید كرد!
منبع مقاله:
کندی، میچل، (1390)، گریه کردن 99 توصیه برای شما که به آخر خط رسیده‌اید، برگردان: زهرا جعفری، مشهد: به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)، چاپ اول.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.