آيا در زمان استفاده از اينترنت ناشناس باقی می مانيد ؟

اکثر کاربران اينترنت در زمان استفاده از وب سايت ها اين تصور را دارند که به صورت ناشناس از منابع اطلاعاتی موجود استفاده می نمايند . آيا اين تصور درست است ؟ در پاسخ می بايست به اين نکته اشاره گردد که وضعيت بدين صورت نبوده و همزمان با مشاهده هر وب سايت ، اطلاعات خاصی در ارتباط با شما برای آنان ارسال می گردد . با اتخاذ تدابير امنيتی خاصی می توان حجم اين نوع اطلاعات را کاهش داد.
جمعه، 2 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آيا در زمان استفاده از اينترنت ناشناس باقی می مانيد ؟
آيا در زمان استفاده از اينترنت ناشناس باقی می مانيد ؟
آيا در زمان استفاده از اينترنت ناشناس باقی می مانيد ؟

اکثر کاربران اينترنت در زمان استفاده از وب سايت ها اين تصور را دارند که به صورت ناشناس از منابع اطلاعاتی موجود استفاده می نمايند . آيا اين تصور درست است ؟ در پاسخ می بايست به اين نکته اشاره گردد که وضعيت بدين صورت نبوده و همزمان با مشاهده هر وب سايت ، اطلاعات خاصی در ارتباط با شما برای آنان ارسال می گردد . با اتخاذ تدابير امنيتی خاصی می توان حجم اين نوع اطلاعات را کاهش داد.
چه نوع اطلاعاتی جمع آوری می شود ؟
زمانی که شما يک وب سايت را ملاقات می نمائيد ، اطلاعات خاصی به صورت اتوماتيک برای سايت مورد نظر ارسال می گردد . اطلاعات فوق می تواند شامل موارد زير باشد :
• آدرس IP : به هر کامپيوتر موجود بر روی اينترنت يک آدرس IP منحصر بفرد نسبت داده می شود . کامپيوتر شما ممکن است دارای يک آدرس IP ايستا و يا يک آدرس IP پويا باشد . در صورت استفاده از يک آدرس IP ايستا ، آدرس فوق هرگز تغيير نخواهد کرد . برخی مراکز ارائه دهنده خدمات اينترنت ( ISP ) ، دارای مجموعه ای از آدرس های IP می باشند و هر مرتبه که شما از طريق آنان به اينترنت متصل می شويد ، يکی از آدرس های IP موجود به شما اختصاص داده می شود . به اين نوع آدرس ها ، آدرس های IP پويا گفته می شود .
• نام domain : اينترنت به مجموعه ای از domain تقسيم شده است و هر account کاربر به يکی از domain ها مرتبط می باشد . برای شناسائی domain کافی است به قسمت انتهائی URL دقت نمائيد . مثلا" از edu . برای مراکز و موسسات آموزشی ، gov . برای سازمان های دولتی ، org. برای سازمان ها و com . برای کاربردهای تجاری استفاده می شود . کشورهای زيادی نيز دارای اسامی domain مختص به خود می باشند .
• جزئيات نرم افزارهای استفاده شده جهت استفاده از اينترنت : پس از اتصال کاربران به اينترنت و مشاهده سايت های مورد نظر ، می توان نوع و شماره نسخه نرم افزار مرورگر استفاده شده و يا سيستم عامل نصب شده بر روی کامپيوتر کاربر را نيز تشخيص داد .
• صفحات مشاهده شده : اطلاعات مربوط به صفحات مشاهده شده ، مدت زمان ماندن بر روی يک صفحه خاص و اين که شما از چه محلی وارد سايت شده ايد ( نظير يک مرکز جستجو . ... ) نيز قابل رديابی توسط وب سايت هائی است که شما آنان را مشاهده می نمائيد .
در صورتی که يک وب سايت از کوکی استفاده می نمايد ، سازمان مربوطه می تواند با استفاده از آنان به اطلاعات بيشتری نيز دستيابی پيدا نمايد . نظير الگوهای مرورگر که شامل ساير سايت هائی است که شما آنان را ملاقات نموده ايد . در صورتی که سايتی را مشاهده می نمائيد که دارای کدهای مخرب است ، فايل های موجود بر روی کامپيوتر شما ،رمزهای عبور ذخيره شده در حافظه موقت نيز می توانند در معرض تهديد باشند.
موارد استفاده از اطلاعات جمع آوری شده
• اهداف مشروع : معمولا" سازمان ها از اطلاعات جمع آوری شده اتوماتيک برای اهداف مشروع نظير توليد آمارهای دلخواه در ارتباط با سايت خود استفاده می نمايند . با آناليز آمارهای جمع آوری شده ، سازمان ها می توانند شناخت مناسبی نسبت به موارد مورد علاقه مخاطبان سايت خود پيدا نموده و حرکات خود را بر اساس آن برنامه ريزی نمايند . ( اعمال تغييرات لازم در سايت متناسب با خواسته کاربران ) .
• کاربردهای تجاری : کاربردهای تجاری ، يکی ديگر از علل جمع آوری اطلاعات است . در صورت استفاده يک سايت از کوکی به منظور تشخيص صفحات مشاهده شده توسط کاربران ، می توان بهترين صفحه ای که توانسته است توجه مخاطبان را بيش از ساير صفحات به سوی خود جلب نمايد ، شناسائی و اگر قرار است برای محصول خاصی تبليغ گردد ، بهترين گزينه همان صفحه ای است که در کانون توجه کاربران قرار گرفته است .
• اهداف مخرب : برخی سايـت ها ممکن است با اهدافی کاملا" بدخواهانه اقدام به جمع آوری اطلاعات نمايند . در صورتی که مهاجمان قادر به دستيابی فايل ها ، رمزهای عبور و يا اطلاعات شخصی موجود بر روی کامپيوتر شما باشند ، می توانند از اطلاعات فوق در جهت منافع شخصی خود استفاده نمايند و حتی هويت شما را سرقت نموده و به نام شما عمليات مخرب خود را انجام دهند . برخی مهاجمان پس از اين که از اطلاعات شما يکی و دو مرتبه استفاده نمودند ، اطلاعات شما را با دريافت وجهی در اختيار ساير افراد همقطار خود قرار داده تا امکان شناسائی آنان مشکل گردد . مهاجمان همچنين ممکن است با تغيير تنظيمات امنيتی کامپيوتر شما از سيستم شما برای تهاجم بر عليه ساير کاربران و فعاليت های مخرب خود سوء استفاده نمايند .
با اين که استفاده از کوکی يکی از روش های مناسب برای جمع آوری اطلاعات است ، ساده ترين روش برای مهاجمان به منظور دستيابی به اطلاعات شخصی شما ، کمک و يا بهتر بگوئيم درخواست مستقيم از خود شما می باشد . آنان برای نيل به اهداف مخرب خود اقدام به طراحی يک سايت مخرب با ظاهری قابل قبول و فريبنده می نمايند تا خود را در پوشش يک سايت معتبر و قانونی مطرح نموده و شما را متقاعد نمانيد که اطلاعات شخصی خود را در بخش های پيش بينی شده در سايت وارد نمائيد .
چگونه می توان حجم اطلاعات جمع آوری شده را محدود نمود ؟
• هشياری لازم در موارد ارائه اطلاعات شخصی : تا زمانی که نسبت به يک سايت اعتماد ايجاد نشده است ، آدرس ، رمزعبور و ساير اطلاعات شخصی خود را در سايت مورد نظر وارد ننمائيد . در زمان درج اطلاعات حساس ، دقت داشته باشيد که سايت مورد نظر از SSL به منظور رمزنگاری اطلاعات استفاده می نمايد ( ارسال ايمن و مطمئن اطلاعات ) . حتی المقدور سعی شود از ارائه برخی اطلاعات حساس به صورت online اجتناب گردد .
• محدوديت کوکی : درصورتی که يک مهاجم بتواند به کامپيوتر شما دستيابی پيدا نمايد ، وی می تواند از کوکی های ذخيره شده بر روی سيستم به منظور دستيابی به اطلاعات شخصی شما استفاده نمايد . پيشنهاد می گردد استفاده از کوکی ها در هر شرايط محدود گردد .
• استفاده ايمن از اينترنت : نسبت به وب سايت هائی که استفاده می نمائيد ، حساس بوده و در صورت مشکوک بودن آنان ، بلافاصله آنان را برای هميشه ترک نمائيد. با افزايش سطح تنظيمات امنينی مرورگر خود ، اقدامات احتياطی و پيشگيری لازم در اين زمينه را انجام دهيد . بهنگام نگه داشتن برنامه های آنتی ويروس و پويش کامپيوتر برای Spyware از جمله اقدامات ضروری ديگر در اين رابطه است .

 






نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط