نویسندگان: نینانورگارد، بئاتریکس بوسه، روسیو مونتورو
برگردانندگان: احمد رضایی جمکرانی، مسعود فرهمند فر
برگردانندگان: احمد رضایی جمکرانی، مسعود فرهمند فر
واجآرایی تمهیدی سبکشناختی است که شامل تکرار صامتهای مشابه در واژگان نزدیک به هم میشود. به معنای دقیق کلمه، چنین صامتی برای اینکه واجد شرایط واجآرایی شود، باید در آغاز واژه آمده باشد. واجآرایی تأثیری منسجم دارد زیرا صداها اگر در فاصلهای نزدیک به یکدیگر پدیدار شوند، واژگان را به هم گره میزنند. واجآرایی برای تأکید و تأثیرات یادسپار به کار گرفته میشود و همواره به عنوان ابزار برجستهسازی در شعر و شاعری، تبلیغات، عناوین روزنامهها، شعارهای سیاسی و غیره استفاده میشود. نمونههایی از واجآرایی در نخستین سطر شعر «پاییز» (1820) کیتس هویداست:
Season of mists and mellow fruitfulness!
همانگونه که در عنوان فیلم گوریندر چادا دیده میشود: Bend it like Beckham
(2002).
گاهی اوقات واجآرایی در معنای وسیعتری برای ارجاع به آنچه به عنوان همصدایی و همحروفی شناخته شده، به کار میرود. همصدایی، تکرار مصوتها در واژههای نزدیک به هم و معمولاً در هجارهای تکیهدار است. به دیگر سخن، برخی واجآرایی را برای ارجاع به تکرار صامتها در واژههای نزدیک به هم بدون توجه به موقعیت آنها به کار میبرند در حالی که دیگران این اصطلاح را تنها برای ارجاع به تکرار صامتهای پایانی به کار میبرند.
منبع مقاله :
نورگوا، نینا، (1394)، فرهنگ سبکشناسی، برگردان: احمد رضایی جمکرانی، مسعود فرهمندفر، تهران: انتشارات مروارید، چاپ اول.