سر و صدا می‌تواند به شنوایی شما آسیب بزند

صداها ما را احاطه کرده اند. ما از شنیدن بسیاری از آنها لذت می‌بریم؛ صداهایی مثل موسیقی، چهچه پرندگان و صدای مهربان یک دوست همواره برای ما شنیدنی و شاد کننده هستند. اما سر و صداهای بلند و طولانی مدت
پنجشنبه، 17 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سر و صدا می‌تواند به شنوایی شما آسیب بزند
سر و صدا می‌تواند به شنوایی شما آسیب بزند

مترجم: پریسا مرتضوی
منبع:راسخون
 

صداها ما را احاطه کرده اند. ما از شنیدن بسیاری از آنها لذت می‌بریم؛ صداهایی مثل موسیقی، چهچه پرندگان و صدای مهربان یک دوست همواره برای ما شنیدنی و شاد کننده هستند. اما سر و صداهای بلند و طولانی مدت مثل صدای رفت و آمد اتوموبیل‌ها، صدای موتور ماشین‌آلات و حتی هدفون‌ها- می‌توانند به شنوایی شما آسیب وارد کنند.
صداهای بلند یکی از دلایل اصلی از دست دادن شنوایی هستند. در حال حاضر حدود 26 میلیون آمریکایی بین سنین 20 تا 69 سال بر اثر صداهای بلند به ناشنوایی غیرقابل بازگشت دچار شده‌اند؛ و حدود 16% از نوجوانان دچار ناشنوایی شدند که دلیل آن می‌تواند صداهای بلند باشد.
سر و صدا می‌تواند در هر سنی به شنوایی صدمه بزند و این صدمات در طی زمان بیشتر و بیشتر می‌شوند؛ به این دلیل است که دوری از صداهای بلند تا این اندازه حیاتی است. در نوجوانان منبع این صداهای بلند گوش دادن موسیقی با هدفون است، در بزرگسالان منبع آن می‌تواند صدای رفت و آمد اتوموبیل‌ها، صدای موتور ماشین آلات، چمن‌زن‌ها، ماشین‌های برف‌روب و ... باشد. صداهای محل کار مثل ماشین‌آلات کشاورزی، ساختمانی و ... نیز می‌توانند شنوایی را دچار مشکل کنند.
صداهای ناگهانی، بلند و انفجاری مانند صدای تیر اندازی و یا انفجار، می‌توانند پرده گوش را پاره کنند و یا به استخوان گوش میانی آسیب وارد کنند. این نوع از دست دادن شنوایی می‌تواند فوری و دائمی‌باشد.
اما اکثر مشکلات شنوایی به آرامی‌و در طول زمان اتفاق می‌افتند و دلیل آن قرار گرفتن مداوم در معرض صدای بلند است. صداهای بلند می‌توانند به سلول‌های ظریف حسی در گوش داخلی _ که با نام سلولهای مویی شناخته می‌شوند _ آسیب وارد کنند. این سلولها دارای بخش‌های موی مانندی هستند که تا داخل مایع حلزون گوش نیز می‌رسند. سلول‌های مویی ارتعاشات صدا را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل میکنند سپس این سیگنالها به مغز می‌روند. این سلولها به ما اجازه می‌دهند که صداها را شناسایی کنیم؛ اما هنگامی‌که سلول‌های مویی به دلیل صداهای بلند آسیب ببینند و نابود شوند، دوباره رشد نمی‌کنند؛ بنابراین شنوایی برای همیشه دچار مشکل خواهد شد.
گاهی اوقات صداهای بلند می‌توانند باعث شوند صدای وزوز و زنگ در گوش شنیده شود، این صدا میتواند حتی مدتی طولانی طول بکشد. صداهای بلند همچنین می‌توانند موجب کاهش موقت شنوایی شوند که در عرض چند ساعت یا چند روز از بین می‌رود. اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که حتی اگر علائم ناپدید شوند، ممکن است اختلالات مولکولی و یا شیمیایی ای در گوش رخ داده باشد و احتمال آسیب به شنوایی بیشتر شود. بهتر است هرچقدر می‌توانید از صداهای بسیار بلند دوری کنید. اما به چه صدایی بسیار بلند می‌گوییم؟
صدا با واحدی به نام دسی بل اندازه گیری می‌شود. صداهای کمتر از 75 دسی بل برای شنوایی مشکلی ایجاد نمی‌کنند. به عنوان مثال، مکالمه‌های عادی، در حدود 60 دسی بل هستند، سشوارهای معمولی صدایی با شدت حدود 85 دسی بل تولید می‌کنند، اما اگر تنها برای مدت کوتاهی از آنها استفاده شود، بعید است به شنوایی آسیبی بزنند.
با این حال، قرار گرفتن در معرض صداهای بالاتر از 85 دسی بل اگر مکرر و طولانی مدت باشد می‌تواند ایجاد مشکل کند. هر چه صدا بلندتر باشد سریعتر آسیب می‌رساند.
اگر با هدفون از یک دستگاه پخش صوتی موسیقی گوش دهید صدایی حدود 105 دسی بل به گوش شما می‌رسد، پس از 30 دقیقه قرار گرفتن در معرض این صدا گوش شما آسیب می‌بیند. صدای تولید شده از یک آژیر خطر 120 دسی بل، یک کنسرت موسیقی110 دسی بل، یک موتور سیکلت 95 دسی بل و ماشین چمن زنی 90 دسی بل است؛ همه این صداها می‌توانند به گوش شما صدمه وارد کنند.
از صداهای بلند و گوشخراش اجتناب کنید، صدای هدفون خود را کم کنید، و یا اگر نمی‌توانید از منابع صدا دوری کنید از محافظ گوش استفاده کنید. محافظ‌های گوش می‌توانند مانع رسیدن صداهای شدید به پرده گوش شوند.
نهایتا فراموش نکنید از گوشهای فرزندان خود مراقبت کنید، آنها ممکن است برای اینکار کوچک باشند و اگر فکر می‌کنید یکی از عزیزانتان دچار مشکل شنوایی شده است او را برای شنوایی سنجی نزد پزشک ببرید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط