تکرر ادرار هنگام شب

دفع ادرار بیش از حد اغلب یک علامت آزار دهنده است که مردم آرزو می کنند از آن دور باشند. با این حال، این مورد می تواند یک شاخص حیاتی از اختلالی اساسی باشد. این مقاله به بررسی علل و درمان این بیماری می
شنبه، 6 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تکرر ادرار هنگام شب
تکرر ادرار هنگام شب

مترجم: فریبا نوید
منبع:راسخون
 

....................
دفع ادرار بیش از حد اغلب یک علامت آزار دهنده است که مردم آرزو می کنند از آن دور باشند. با این حال، این مورد می تواند یک شاخص حیاتی از اختلالی اساسی باشد. این مقاله به بررسی علل و درمان این بیماری می پردازد.
پس از یک روز سخت کاری، هیچ چیز بهتر از خواب خوب شبانه نیست. با این حال، اگر خواب با ارزش شما گاه گاهی به دلیل بلند شدن و رفتن به دستشویی مختل شود، این مسئله خود موجب ناراحتی می گردد. تکرر ادرار یا شب ادراری ممکن است به طور کامل نشانه ای جدی یا یک علامت نباشد، اما ممکن است به اختلال یا بیماری زمینه ای، اشاره ای حیاتی داشته باشد.

علل و درمان

دلایل بسیاری برای شب ادراری وجود دارد. این دلایل همراه با درمان آن ها در زیر فهرست بندی شده اند:
دیابت ملیتوس: بیماری دیابت ملیتوس تاکنون یکی از شایع ترین علل تکرر ادرار بوده است. این بیماری از مجموع سه چیز مشخص می شود که عبارتند از: تشنگی بیش از حد یا پر نوشی، گرسنگی بیش از حد یا پر خوری، و دفع ادرار بیش از حد یا پر ادراری. بنابراین، یکی از علائم دیابت، نیاز به دفع ادرار مکرر در شب می باشد. این مورد به ویژه در بیماران دیابتی کنترل نشده، کتواسیدوز دیابتی، و سندرم هیپرگلیسمی غیر کتوتیک هیپراسمولار دیابتی دیده می-شود.
درمان: دیابت یک بیماری جدی می باشد که باید با آن برخورد کرد. قبل از این که سطح قند بیماران دیابتی به طور نگران کننده ای بالا رود، باید سعی کنند سطح قند بدن خـود را پایین بیاورند. این کار با کمک درمان مناسب دیابت انجام پذیر است، نه تنها به این وسیله نشانه تکرر ادرار رفع می شود، بلکه عوارض بیشتری از دیابت ملیتوس نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
دیابت بی مزه: دیابت بی مزه بیماری است که در آن سطح ADH که همان هورمون آنتی دیورتیک یا ضد ادراری می باشد، بسیار پایین است، در نتیجه به تکرار ادرار در طول روز منجر می شود. با توجه به فقدان این هورمون، کلیه ها قادر نیستند آبی که در حین مرحله فیلتراسیون در تولید ادرار عبور می کند را جذب کنند. در نتیجه، ادرار بسیار رقیق و کم رنگ است. دیابت بی مزه به تنهایی از دلایل بسیار شایع در دفع ادرار بیش از حد نمی باشد. با این حال، اگر این وضعیت رخ دهد، شب ادراری ممکن است یکی از معدود علائمی باشد که نشان داده شده است.
درمان: در حال حاضر هیچ درمانی با هورمون جایگزین برای دیابت بی مزه وجود ندارد. با این حال، داروهای خاصی مانند هیدروکلروتیازید دیورتیک یا ایندومتاسین می توانند به بهبود این بیماری کمک کنند. از آن جایی که بیماران مبتلا به دیابت بی مزه به آسانی آب زیادی را از دست می دهند، این مسئله نیز بسیار حائز اهمیت است که فرد به مقدار کافی آب بنوشد.
اختلالات پروستات: اختلالات پروستات یکی از علل اصلی شب ادراری در مردان می باشد. به این دلیل که اختلالات پروستات اغلب خود را با کمی درد در نزدیکی کشاله ران همراه با نیاز به دفع ادرار به طور مکرر، ظاهر می کنند. اختلالات پروستات شامل بزرگ شدن پروستات، هیپرتروفی خوش خیم پروستات و سرطان پروستات می باشند.
درمان: درمان اختلالات پروستات روشی طولانی و پیچیده دارد. باید آزمایش های کافی انجام پذیرد تا بتوان شرایط دقیقی که بر روی پروستات تأثیر می گذارند اعم از اینکه هیپرتروفی خوش خیم وابسته به سن باشد یا سرطان پروستات را تثبیت کرد. بنابراین، بسته به شرایط کنونی، درمان متفاوت خواهد بود.
بارداری: اغلب دیده شده که زنان باردار دفع ادرار مکرر را تجربه می کنند. در حقیقت، این مورد یکی از علائم اولیه بارداری محسوب می شود. به دلیل این که مقدار خون در بدن زنان باردار به طور چشمگیری افزایش می یابد، آن ها به دفع ادرار مکرر نیاز دارند. این امر به مقدار زیادی از مایعات که از طریق کلیه ها فراهم می شوند و در نهایت هم دفع می شوند، منجر می گردد. همچنین، هنگامی که زن بارداری دراز می کشد، در طول روز مقداری از این مایعات در پاها و ساق پا باقی می مانند و سپس راه خود را به جریان خون پیدا می کنند. در نهایت این مایعات از جایی که آن را دفع می کنند در مثانه جمع می شوند، در نتیجه عاملی برای شب ادراری در زنان می شود.
درمان: به ندرت دفع ادرار مکرر در دوران بارداری دیده شده است، از این رو جستجوی راهی برای درمان، پر دردسر است. این علامتی است که در طول دوران بارداری ادامه می یابد. بنابراین، زنان باید اطمینان حاصل کنند که به اندازه کافی آب بدنشان تأمین می شود، به طوری که کم آبی آنها را تحت تأثیر قرار ندهد.
علل غیر شایع دیگری مانند نارسایی احتقانی قلب، اختلالات مثانه، اختلالات اسفنکتر، عفونت های مجاری ادراری، سندرم های هورمونی عدم تعادل و غیره وجود دارد. فرد باید سعی کند بفهمد چرا فقط در طول شب به دفع ادرار مکرر نیاز پیدا می کند. بیشتر اوقات، این نشانه ای از بیماری زمینه ای جدی می باشد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.