چندین روش برای این که در 5 دقیقه آرام شوید

در اینجا روش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم تا به سرعت بتوانید اضطراب خود را تسکین دهید. تمام این تکنیک‌ها می‌توانند در شرایط دشوار و پراسترس شما را آرام کنند.
شنبه، 6 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چندین روش برای این که در 5 دقیقه آرام شوید
چندین روش برای این که در 5 دقیقه آرام شوید

مترجم: پریسا مرتضوی
منبع:راسخون
 

در اینجا روش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم تا به سرعت بتوانید اضطراب خود را تسکین دهید. تمام این تکنیک‌ها می‌توانند در شرایط دشوار و پراسترس شما را آرام کنند.

غذاها و نوشیدنی‌ها

1. چای سبز بنوشید

به جای آن که از خشم سرخ شوید، با نوشیدن دم‌نوش‌ها آرامش بیابید. چای سبز منبعی غنی از ال تیانین است، یک ماده شیمیایی که به از بین بردن عصبانیت کمک می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهند که ال تیانین به منظم سازی ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند و منجر به کاهش اضطراب می‌شود. در یک پژوهش، بیمارانی که 200 میلی‌گرم ال- تیانین دریافت کرده بودند، در طول آزمایش بسیار آرام‌تر و متمرکزتر از سایرین بودند.

2. با ولع شکلات بخورید

یک تکه شکلات (حدود 1.4 اونس) می‌تواند اعصاب شما را آرام کند. شکلات تلخ سطح هورمون استرس (کورتیزول) را تنظیم و سوخت‌وساز بدن را تثبیت می‌کند.

3. عسل بخورید

استرس خود را با شیرینی عسل تسکین دهید. عسل نه تنها مرطوب‌کننده طبیعی پوست و یک آنتی‌بیوتیک مناسب است؛ بلکه التهاب موجود در مغز را کاهش داده و با افسردگی و اضطراب مقابله می‌کند.

4. انبه را از یاد نبرید

برای کاهش استرس خود یک انبه آبدار بخورید. انبه حاوی ترکیبی به نام لینالول است که سطح استرس را پایین می‌آورد.

5. آدامس بجوید

جویدن آدامس راهی آسان و سریع برای غلبه بر استرس است. فقط چند دقیقه جویدن آدامس می‌تواند سطح کورتیزول را پایین آورده و اضطراب را کاهش دهد. سعی کنید از آدامس های بدون قند استفاده کنید.

آرام‌سازی بدن

6. خود را ماساژ بدهید

هنگامی که به ماساژ حرفه‌ای دسترسی ندارید برای آرامش فوری، عضلات خود را ماساژ دهید. ماساژ می‌تواند به خصوص برای افرادی که مدتی طولانی بر روی صفحه کلید تایپ می‌کنند، مفید باشد. دست‌ها به طور کلی تنش زیادی در خود دارند. از یک لوسیون استفاده کنید و ماهیچه‌های شانه‌ها، گردن، و پوست سر را با انگشت شست ماساژ دهید.

7. فشار درمانی را امتحان کنید.

اصول طب سنتی چینی نقاط فشار درمانی مخصوصی را توصیف می‌کند که در امتداد مجاری یا کانال‌های انرژی داخل بدن قرار دارند. این‌ نقاط همان مجاری و کانال‌های انرژی هستند که در طب سوزنی مورد درمان قرار می‌گیرند.
فشار کاری می‌تواند استرس‌زا باشد، اما فشار درمانی می‌تواند به آزاد شدن این تنش‌ها کمک کند.
فشار درمانی گردش مایعات و انرژی در بدن را به تعادل می‌رساند. از انگشت شست و سبابه برای ماساژ منطقه نرم بین انگشت شست و انگشت اشاره دست دیگر استفاده کنید. می‌توانید به محل درمان روغن اسطوخودوس بمالید.

8. با توپ گلف، پاهای خود را ماساژ دهید

توپ گلف را بر روی زمین بگذارید و پای خود را روی آن قرار داده و به جلو و عقب روی آن بمالید تا پای شما ماساژی آرامش‌بخش داشته باشد.

9. یک توپ نرم را فشار دهید

گاهی ممکن است چنان از دوست یا همکارتان و یا راننده‌ای که در خیابان از شما سبقت می‌گیرد، عصبانی شده باشید که بخواهید او را خفه کنید! در این مواقع می‌توانید توپی نرم را در دست بفشارید، با این کار بدون ابراز خشونت تنش‌های شما آزاد می‌شوند.

10. موهای خود را شانه بزنید

حرکت‌های تکراری مانند شانه کردن موها، شستن ظرف‌ها و یا بافتن بافتنی می‌توانند باعث آرامش شما شوند.

فضای جدید

11. با خود خلوت کنید

لازم نیست حتماً ویلایی در جنگل یا کنار ساحل داشته باشید تا بتوانید با خود خلوت کنید. فقط پنج دقیقه تنها بودن می‌تواند به شما کمک کند افکارتان را سر و سامان بدهید و فکرهای مخرب را دور بریزید.

12. آفتاب را فراموش نکنید

در روزهای آفتابی از منزل بیرون بروید. نور خورشید می‌تواند روحیه شما را بهتر کند. روشنایی می‌تواند برای افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، درمانی مؤثر باشد و افراد سالم را نیز سرحال بیاورد.

13. منظم باشید

اگر اتاق و محل کارتان شلوغ و بی‌نظم باشد، اضطراب شما افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین بهتر است زمانی را برای مرتب کردن میز کار و اتاق خود اختصاص دهید تا احساس آرامش بیشتری پیدا کنید.
ورزش

14. یوگا انجام دهید

می‌توانید یکی از حرکت‌های یوگا را امتحان کنید: روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را به دیوار تکیه دهید. این حرکت باعث کشش بدن شما شده و به آرامش ذهن شما نیز کمک می‌کند.

15. حرکت های کششی انجام دهید

بایستید و خود را کش بیاورید، با این کار تنش عضلانی کاهش می‌یابد و پس از سپری کردن یک روز کاری سخت، احساس آرامش خواهید کرد.

16. در جا بزنید

اگر مکان کافی برای دویدن در اختیار ندارید، چند دقیقه در جا بزنید تا اندورفین در بدن شما ترشح شود. حتی انجام فعالیت بدنی برای مدت‌زمانی کوتاه می‌تواند برای غلبه بر استرس مفید باشد.

تفریح و خلاقیت

17. بنویسید

نوشتن احساسات بر روی کاغذ باعث می‌شود آن‌ها کمتر دلهره‌آور به نظر برسند. قبل از اتفاقات استرس‌آور همچون دادن یک امتحان، احساساتتان را در دفتر خاطرات خود بنویسید. این کار به تسکین اضطراب شما کمک می‌کند.

18. به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید

گوش دادن به موسیقی موردعلاقه‌تان می‌تواند روحیه شما را بهبود دهد. گوش دادن به موسیقی کلاسیک پیش از خوابیدن می‌تواند بسیار آرامش‌بخش باشد.

19. حرکات موزون انجام دهید

با موسیقی حرکات موزون انجام دهید. تحقیقات نشان می‌دهند پس از انجام حرکات موزون با موسیقی، استرس به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

20. جدول حل کنید

بازی‌های ذهنی که نیازمند توجه و تمرکز هستند می‌توانند تا حدود زیادی ذهن ما را از افکار نگران‌کننده دور کنند.

بوها

21. گل‌ها را ببویید

بعضی بوهای خاص می‌توانند خلق‌وخوی ما را تغییر دهند. وقتی مشام شما پر از بوی گل‌های سرخ است دیگر جایی برای ناراحتی باقی نمی‌ماند. گلبرگ گل‌های مورد علاقه خود را در یک شیشه نگهداری کنید. این شیشه را روی میز کار یا محل زندگی خود قرار دهید و هر گاه مضطرب بودید آن را ببویید.

22. رایحه درمانی را امتحان کنید.

روغن ها و اسانس های معطر نه تنها بر روی حالات جسمانی تأثیر می‌گذارند، بلکه بر روی حالات روحی و روانی انسان‌ها نیز تأثیرگذار می گذارند و تغییراتی را بر روی سیستم عصبی ایجاد می‌کنند.
رایحه‌های آرامش‌بخش گیرنده‌های بویایی بینی را تحریک می‌کنند، این گیرنده‌ها با بخشی از مغز که تنظیم احساسات را بر عهده دارد در ارتباط‌اند و موجب تسکین اضطراب می‌شوند.

23. مرکبات را ببویید

بوی مرکبات با افزایش سطح هورمون نوراپی نفرین می‌تواند برای آرام شدن بدن مفید باشد.

24. مشام خود را پر از بوی قهوه کنید

تنها بوی قهوه –حتی بدون چشیدن آن- می‌تواند به کاهش هورمون‌های استرس کمک کند.
روابط اجتماعی

25. با دوستانتان صحبت کنید

هنگامی که چیزی ذهن شما را به خود مشغول می‌کند، در میان گذاشتن احساساتتان با یک دوست می‌تواند مفید باشد. طبق تحقیقات، کسانی که بیشتر احساسات خود را از طریق صحبت با دیگران بروز می‌دهند، به طور کلی شادتر هستند. بنابراین درنگ نکنید و آنچه در دلتان است را به دوستان خود بگویید.

26. برای سفر رفتن در تعطیلات برنامه‌ریزی کنید

کمی به خود استراحت دهید و برای رفتن به سفر در تعطیلات آینده، برنامه‌ریزی کنید. در اینترنت در مورد شهرهایی که برای مسافرت در نظر دارید، مناطق تفریحی، هتل‌ها و تورهای گردشگری جستجو کنید. گاهی اوقات برنامه‌ریزی برای سفر به اندازه خود آن سرگرم کننده است!
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.