درد غده‌ی لنفاوی

غدد لنفاوی، ساختارهایی کوچک و به شکل لوبیا هستند که در سرتاسر بدن یافت می‌شوند. عفونت، جراحت و یا عوارض پزشکی می‌توانند موجب تورم آنها شوند.
شنبه، 6 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درد غده‌ی لنفاوی
درد غده‌ی لنفاوی

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

غدد لنفاوی، ساختارهایی کوچک و به شکل لوبیا هستند که در سرتاسر بدن یافت می‌شوند. عفونت، جراحت و یا عوارض پزشکی می‌توانند موجب تورم آنها شوند.
غدد و یا گره‌های لنفاوی، مجاری لنفاوی، و عروق لنفاوی سیستم لنفاوی بدن ما را تشکیل می‌دهند. غدد لنفاوی، مایع لنفاوی را فیلتر یا تصفیه کرده و عملکرد ضروری به دام انداختن پاتوژنها‌ی بیماری‌زا را برعهده دارند. سلولهای سفید خون و یا لنفوسیتها که در آنها ذخیره می‌شوند، پاتوژن‌ها را از بین می‌برند. علاوه بر از بین بردن پاتوژنها، آنها همچنین جذب مواد مغذی ضروری را تسهیل می‌بخشند. گرچه این غدد در تمام بدن ما وجود دارند، اما به راحتی می‌توان آنها را در ناحیه گردن، زیر بغل، و کشاله ران احساس کرد. گاهی اوقات، این غدد ممکن است به دلیل وجود عفونت بزرگ شوند. تحت چنین شرایطی فرد به احتمال زیاد دچار درد غده لنفاوی می‌شود.

علل و علائم

این غدد لوبیا شکل می‌توانند در صورت وجود یک عفونت فعال متورم شوند. هر زمان که سیستم ایمنی وجود باکتری‌ها، ویروسها و غیره را تشخیص دهد، به طور ناگهانی وارد عمل می‌شود. تولید سلولهای سفید خون، به منظور دفع حمله‌ی عوامل بیماری زا افزایش می‌یابند. به دلیل آنکه تعداد سلولهای سفید خون افزایش می‌یابد، آنها ممکن است متورم شوند.
درد و تورم در این غدد عمدتاً یک واکنش ایمنی به عفونت موجود در بدن است. این علائم ممکن است به هنگام وجود داشتن افزایش در تعداد سلولهای سفید خون احساس شود. فرد همچنین ممکن است دچار علائمی مانند تب و خستگی شود. عفونتهای شایعی مانند گلودرد استرپتوکوکی، عفونت گوش، سرماخوردگی، عفونت دندان، مونونوکلئوزیس، سرخک و اوریون می‌توانند چنین علائمی را بوجود آورند.
محل تورم نقش مهمی در تشخیص علت زمینه‌ای ایفاء می‌کند. وجود درد و تورم در غدد لنفاوی واقع در گردن می‌تواند به التهاب لوزه، گلودرد استرپتوکوکی، توکسوپلاسموز، التهاب حنجره، و گلو درد نسبت داده شود. تورم و درد در زیر بغل می‌تواند به علت عفونت باکتریایی و ویروسی، جراحت و یا لنفوم ایجاد شود. غدد واقع در زیر بغل می‌توانند به دلیل عوارض پزشکی مانند پرکاری تیروئید، آلرژی، یا بیماری بافت همبند بزرگ و دردناک شوند.
وجود تورم در غدد لنفاوی واقع در کشاله ران می‌تواند ناشی از جراحت و یا عفونت در ناحیه کشاله ران باشد. در موارد نادر، عوارض پزشکی مانند ملانوم، لنفوم یا سرطان بیضه ممکن است مسئول بزرگ شدن غدد لنفاوی در کشاله ران در مردان باشند. دیگر عوارض پزشکی که می‌توانند موجب بروز تورم شوند، اختلالات خود ایمنی، لوپوس، سیفلیس، سرطان غدد لنفاوی پس سری، و ایدز را شامل می‌شوند. علائمی که ممکن است همراه با درد و تورم در این غدد باشند، به طور کلی به علت زمینه‌ای بستگی دارند.

درمان

درد و تورم در این غدد ممکن است نشان دهنده شرایط پزشکی جدی باشد. چنانچه فرد مبتلا علائمی مانند درد، حساسیت به لمس و التهاب پوست در ناحیه غده بزرگ شده را تجربه نماید، بایستی هرچه زودتر به پزشک مراجعه نماید. چنانچه پوست روی غده قرمز و یا صورتی شده باشد، و تورم قابل توجهی مشاهده شود، آنگاه ممکن است نشان دهنده‌ی وجود یک عفونت جدی و خطرناک باشد. از آنجا که درد می‌تواند به چندین عارضه و بیماری ارتباط داشته باشد، اهمیت دارد که علت زمینه‌ای آن تعیین شود. پزشکان به طور کلی آزمایش خون و روشهای عکسبرداری را به منظور تشخیص بیماری تجویز می‌کنند. گاهی اوقات پزشکان ممکن است بیوپسی یا بافت برداری را تجویز ‌کنند. در صورت وجود عفونتهای باکتریایی، درمان استفاده از آنتی بیوتیکها را شامل می‌شود. استفاده از داروهای ضد التهاب و یا مسکن همچنین ممکن است در فرونشاندن علائم مفید باشند. عفونتهای خفیف را می‌توان با موفقیت به کمک دارو درمان کرد، اما چنانچه درد به دلیل عوارضی جدی مانند سرطان، سل، اچ آی وی (HIV)، لنفوم، و اختلالات خود ایمنی باشد، درمان جامع و گسترده‌ای مورد نیاز خواهد بود.
گره‌های لنفاوی بزرگ شده در گردن، زیر بغل یا کشاله ران گاهی اوقات می‌تواند نشان دهنده عوارض پزشکی جدی باشد. چنانچه این غده سخت یا سفت شده و به بزرگ شدن ادامه دهد و همراه با تب مداوم و یا کاهش وزن بدون علت باشد، جهت تشخیص و درمان آن بایستی به پزشک مراجعه نمایید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.