میکروسکوپی آکوستیکی در ابرشاره هلیوم

میکروسکوپ آکوستیکی دستگاهی است که از امواج صوتی کانونی شده برای تصویرسازی از نمونه‌ها استفاده می‌کند (کوئیت 1979). امواج تخت در یک جامد توسط یک تبدیل‌کنندة پیزو الکتریک تولید می‌شوند و پس از
دوشنبه، 8 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
میکروسکوپی آکوستیکی در ابرشاره هلیوم
میکروسکوپی آکوستیکی در ابرشاره هلیوم

مترجم: زهرا هدایت منش
منبع:راسخون
 

میکروسکوپ آکوستیکی دستگاهی است که از امواج صوتی کانونی شده برای تصویرسازی از نمونه‌ها استفاده می‌کند (کوئیت 1979). امواج تخت در یک جامد توسط یک تبدیل‌کنندة پیزو الکتریک تولید می‌شوند و پس از شکست در یک سطح منحنی در یک مایع کانونی می‌شوند. نمونه در نزدیکی کانون قرارداده می‌شود. برای ساختن تصویر، عدسی به‌ طور مکانیکی تمامی تصویر را می‌روبد و شدت پژواک‌های حاصل ضبط می‌شود.
در این میکروسکوپ، تفکیک بهتر با استفاده از طول موج کوتاه‌تر به دست می‌آید (مثل میکروسکوپ نوری). ولی، تضعیف صدا در شاره‌های معمولی عاملی است که امکان استفاده از طول موج‌های کوتاه را محدود می‌کند. با وجود این، شاره‌ای وجود دارد که در آن تضعیف امواج صوتی کم است: ابر شارة هلیوم در دماهای خیلی پایین یعنی زیر 0/1°K در این دماها، هلیوم صفات مشخصة یک ابرشاره را دارد: جاری شدن بدون اصطکاک و رسانایی تقریباً نامحدود گرما با سرعت صوت.
ابرشارة هلیوم، شارة اصلی برای میکروسکوپی آکوستیکی است و با موفقیت برای تشکیل تصویرهایی با تفکیک خیلی بالا به‌کارگرفته شده است. در طول موج آکوستیکی 550Å، حدود یک دهم طول موج نور، تصویرهایی با تفکیک ریزتر از 550Å ضبط شده‌اند (فاستر و دیگر). تمایز معمولاً از خواص توپوگرافیکی نمونه سرچشمه می‌گیرد، اما اخیراً روش‌های تصویرسازی زیرسطحی هم در دست آزمایش‌اند.
فنون زیادی در تکامل میکروسکوپ آکوستیکی با هلیوم ابر شاره به‌کارگرفته شده‌اند. فیزیک دماهای پایین و روش‌های زمزاییک (کرایوژنیک)، مهندسی میکروموج و رادار و نظریة آکوستیک غیرخطی همگی در فهمیدن و عملی ساختن این دستگاه سهیم بوده‌اند. مثلا، فن لازم برای پیش ـتقویت علامت میکروموج (بسامد 4 GHz) با نوفه کم را رادیواخترشناسان ارائه کرده‌اند. با کمک این رشته‌های پیشرو، میکروسکوپی آکوستیکی با تفکیک 50Å، فعلاً یک موضوع فعال برای پژوهش‌های آتی است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.