نمودار ضربان قلب براساس سن

ضربان قلب یکی از اقدامات تشخیصی اساسی است که به ارزیابی سلامت یک فرد به ویژه سلامت قلب کمک می‌کند. به نمودار ضربان قلبی که در این مقاله بر اساس سن ارائه شده است نگاهی بیندازید. به خواندن ادامه دهید
دوشنبه، 8 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نمودار ضربان قلب براساس سن
نمودار ضربان قلب براساس سن

مترجم: فریبا نوید
منبع:راسخون
 


....................
ضربان قلب یکی از اقدامات تشخیصی اساسی است که به ارزیابی سلامت یک فرد به ویژه سلامت قلب کمک می‌کند. به نمودار ضربان قلبی که در این مقاله بر اساس سن ارائه شده است نگاهی بیندازید. به خواندن ادامه دهید تا بدانید چگونه ضربان قلب مورد نظر شما در طی ورزش تعیین می شود.
می توانید ضربان قلبتان را با کمی فشار دادن انگشتان در داخل مچ دستتان اندازه گیری کنید. ضربانی که به وسیله انگشتانتان احساس می شود، فرکانسی را که در آن قلب شما می تپد، نشان می دهد. ضربان قلب، ضربان نبض در هر دقیقه بیان شده است. تعداد دفعاتی که قلب شما در یک دقیقه، زمانی که در حال استراحت به سر می برید می تپد، ضربان قلب در حال استراحت نامیده می شود. همچنین با عنوان های ضربان قلب طبیعی یا ضربان قلب در حال استراحت طبیعی شناخته شده است. ضربان می تواند در گردن، مفصل زانو، داخل آرنج، کشاله ران یا در پشت زانو احساس شود. این مورد با توجه به سن، جنسیت، فعالیت های بدنی، وزن، سطح تناسب بدن، سلامتی عمومی و غیره متغیر است. نمودار ضربان قلب بر اساس سن و جنسیت معمولاً در یک درمانگاه نمایش داده می شود. ضربان قلب در حال استراحت برای مردان حدود 68 - 75 ضربه در دقیقه است، در حالی که برای زنان بین 72 - 80 ضربه در دقیقه می باشد.
نمودار در حال استراحت برای زنان

 

شـرح

ضربان قلب در دقیقه

طبیعی

72- 80

در دوران بارداری

85 – 90

در طی ورزش

90 – 120 بسته به سن

زنان دارای اضافه وزن نسبت به زنانی که وزن طبیعی دارند، دارای ضربان قلب بالاتری هستند. ضربان قلب یک زن جوان نسبت به یک زن سالخورده، ممکن است کمی بالاتر باشد. بنابراین، ضربان قلب با توجه به سن و وزن متفاوت است.
نمودار ضربان قلب در حال استراحت بر اساس سن

گروه سنی

ضربان قلب در دقیقه

کودکان 1 ساله

100 – 160

کودکان 1 تا 10 ساله

60 – 140

کودکان بالاتر از 10 سال و بزرگسالان

60 – 100

ورزشکاران با شرایط خوب

40 - 60

همان گونه که در جدول شرح داده شده است، نوزادان تازه متولد شده سریع ترین ضربان قلب را دارند. ضربان قلب یک کودک نوپا می تواند بین 90 تا 140 ضربه در دقیقه باشد. کودکان پیش دبستانی و مهدکودکی ممکن است یک ضربان قلب در حال استراحت طبیعی حدود 80 تا 110 ضربه در دقیقه را نشان دهند؛ در حالی که کودکان در مدرسه متوسطه ضربان قلبی حدود 75 تا 100 ضربه در دقیقه را نشان می دهند. نوجوانان تقریباً ضربان قلبی مشابه بزرگسالان دارند. معمولاً زنان نسبت به مردان از ضربان قلب اندکی بالاتر برخوردارند. اغلب ورزشکاران به طور قابل توجهی ضربان قلب پایینی دارند چرا که قلب آنها با حداقل تلاش یا حداقل ضربان در هر دقیقه تنظیم شده است که می تواند مقدار مورد نیاز خون را به تمام قسمت های بدن پمپاژ کند.
ضربان قلب بالا با عنوان تاکی کاردی توصیف شده است، در حالی که ضربان قلب پایین با عنوان برادی کاردی شناخته شده است. هر دو نشان دهنده عوارضی برای سلامتی هستند. ضربان قلب غیر طبیعی نشان دهنده مشکلی در جریان گردش خون می باشد. این مسئله نشان می دهد که شما به دلیل مسدود شدن یا تا حدودی مسدود شدن رگ های خونی یا آسیب دیدن عضلات قلب، به سمت رنج بردن از مشکلات سلامتی پیش می روید. ضربان قلب یک فرد در طول روز در حال تغییر است. این مورد با توجه به فعالیت های بدنی متفاوت است. در حال خواب، می تواند به 40 – 50 ضربه در دقیقه کاهش پیدا کند.
باید به این مسئله توجه کنید که از آنجا که بدن خون و اکسیژن بیشتری را می طلبد، در طی ورزش، قلب شروع به سریع تر زدن می کند. فعالیت بدنی نیز می تواند باعث افزایش ضربان قلب شود. زمانی که قلبتان باید بیشتر کار کند تا نیاز خون و اکسیژن را رفع نماید، سریع تر می تپد. به یک قلب با حجم پمپاژ خوب، می توان قلب سالم گفت. این زمان قلب آهسته تر می تپد به این دلیل که می تواند مقدار مورد نیاز خود را تنها با ضربان کمی یا انقباضات کمی پمپاژ کند.

ضربان قلب مورد نظر در طول ورزش
این گفته صحت دارد که با تمرین با شدت کم، قادر نخواهید بود از فواید ورزش لذت ببرید. اما تمرینات شدید ممکن است ضربان قلب شما را از حد طبیعی فراتر ببرد. تمرینات فشرده، با ضربان قلب بسیار بالا سود بیشتری را نصیب شما نخواهد کرد. در حقیقت، چنین تمریناتی می تواند موجب آسیب به عضلات قلب گردد. بنابراین، شما موظف هستید ضربان قلب مورد نظر خود را در طول ورزش و کار در این محدوده محاسبه کنید.
شما می توانید از فرمول تطبیق داده شده سنی برای محاسبه حداکثر ضربان قلب در طول ورزش استفاده کنید. فرمول به این قرار می باشد:
حداکثر ضربان قلب برای زنان = 226 ـ سن
حداکثر ضربان قلب برای مردان = 220 ـ سن
کار کردن با 50 – 85 % از حداکثر ضربان قلبتان، به عنوان امن مطرح شده است. مبتدی ها ممکن است با 50% از حداکثر ضربان قلبشان شروع کنند و ممکن است به تدریج در طول چند ماه شدت ورزش را افزایش دهند. نوجوانانی که علاقه مند به ورزش های فشرده هستند باید یک نمودار ضربان قلب را آماده کرده و ستونی از حداکثر ضربان قلب در طی ورزش را در آن وارد کنند. در واقع حداکثر ضربان قلب می تواند طی یک تست استرس بر روی تردمیل محاسبه گردد. اگر در زمینه ورزش مبتدی هستید، پس باید شدت ورزش را به آرامی و با دقت افزایش دهید.
از بزرگ ترین نگرانی های امروزه، چاقی دوران کودکی، چاقی عمومی، دیابت و فشار خون بالا هستند. کسانی که مشکلات سلامتی دارند باید با پزشک و مربی تربیت بدنی خود مشورت کنند تا در طول ورزش، محدوده ضربان قلب صحیح مورد نظر خویش را بدانند. آن ها نباید به نمودار ضربان قلب بر اساس سن تکیه کنند. اضطراب، بیماری، استفاده از داروها می تواند تغییراتی در ضربان قلب ایجاد نماید. پیری می تواند بر ضربان قلب یک فرد تأثیر بگذارد. افراد سالم ممکن است به نمودار بالا مراجعه کنند و سعی کنند ضربان قلب را در محدوده طبیعی آن حفظ کنند.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما