3 فروردین 1388 / 25 ربیع الاول 1430 / 23 مارس 2009

1) تاج‏گذاري "آغا محمد خان قاجار" در تهران و آغاز پايتختي اين شهر (1175 ش) پس از لشكركشي آغامحمدخان قاجار به قفقاز و تسلط بر آن نواحي، مخالفان وي همگي يا به اطاعت از خان قاجار گردن نهادند يا سركوب شدند. در اين موقع، وي زمينه را براي اعلام مقصود اصلي‏اش مناسب ديد و در نوروز سال 1175 ش برابر با دوازدهم رمضان 1210 ق، در تهران، به نام پادشاه ايران و سرسلسله پادشاهي
چهارشنبه، 28 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
3 فروردین 1388 / 25 ربیع الاول 1430 / 23 مارس 2009
3 فروردین 1388 / 25 ربیع الاول 1430 / 23 مارس  2009
3 فروردین 1388 / 25 ربیع الاول 1430 / 23 مارس 2009




3 فروردین 1388 / 25 ربیع الاول 1430 / 23 مارس 2009 1) تاج‏گذاري "آغا محمد خان قاجار" در تهران و آغاز پايتختي اين شهر (1175 ش)
پس از لشكركشي آغامحمدخان قاجار به قفقاز و تسلط بر آن نواحي، مخالفان وي همگي يا به اطاعت از خان قاجار گردن نهادند يا سركوب شدند. در اين موقع، وي زمينه را براي اعلام مقصود اصلي‏اش مناسب ديد و در نوروز سال 1175 ش برابر با دوازدهم رمضان 1210 ق، در تهران، به نام پادشاه ايران و سرسلسله پادشاهي قاجار تاج‏گذاري كرد. از همان روز، شهر نوپاي تهران، كه در حدود 25 الي سي هزار نفر جمعيت داشت و بيش از نيمي از آنان سربازان آغامحمدخان قاجار بودند، به عنوان مركز كشور و پايتخت رسمي دودمان قاجار اعلام شد. آغامحمدخان، با آرزوهاي دور و دراز خود و جويندگي مقام خلافت اسلامي، تهران را دارالخلافه ناميد. نزديك بودن به محل ايل قاجار در استرآباد مازندران، موقعيت جغرافيايي شهر به لحاظ قرار گرفتن در مركز ايران و محدود شدن كوه در سه طرف، از جمله دلايل اصلي انتخاب تهران براي پايتختي قاجار بود. آغامحمدخان در طول ساليان فرمانروايي خود، قبل و بعد از تاج‏گذاري، جنايات متعددي مرتكب شد و انسان‏هاي بي‏شماري را به كام مرگ فرستاد. تا اين كه دو سال بعد در يكي از لشكركشي‏هايش به گرجستان توسط دو تن از خدمتكارانش كشته شد.

3 فروردین 1388 / 25 ربیع الاول 1430 / 23 مارس 2009 2) تأسيس حوزه علميه قم توسط آيت‏اللَّه "حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي" (1301ش)
انديشه تأسيس حوزه علميه قم ريشه در روايات امامان معصوم به ويژه امام صادق(ع) داشت و در طول قرن‏ها، اين نويدِ امامان بزرگوار شيعه بود كه همواره زبان به زبان نقل مي‏شد و در ذهن شيعيان جاي مي‏گرفت. تا اين‏كه در فروردين 1301 ش در جلسه‏اي كه علماي قم و آيت‏اللَّه حائري يزدي، در آن شركت داشتند، گفتگو پيرامون تأسيس اين حوزه شكلي جدي به خود گرفت. پس از تفأل به قرآن، سرانجام با حمايت علما، كسبه و مردم، حوزه علميه قم به دست تواناي مرجع بزرگوار تقليد، حضرت آيت‏اللَّه العظمي حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي در سوم فروردين 1301 ش (1341 ق) تأسيس شد. شكوه و عظمت حوزه علميه قم از آغاز تا به امروز، هر سال چشمگيرتر از گذشته در عرصه‏هاي مختلف نمود داشته است و پرتو آثار وجودش، افق‏هاي جديدي از دورترين نقاط اين عالم را در نورديده است. اين حوزه باشكوه، گذشته از اين كه بزرگ‏ترين دانشگاه علوم اسلامي است، در رشته‏هاي فقه، اصول، حقوق، عرفان، فلسفه، اقتصاد، تفسير، كلام و... پاسخگوي نيازهاي اجتماعي، فرهنگي و فكري جامعه نيز بوده و هست. حوزه علميه قم در طول عمر با بركت خود، صدها عالم، فقيه، مفسّر، اصولي و محقق و مؤلف را در خود پرورش داده و همچون چشمه‏اي روحاني، تشنگان علم و حقيقت را سيراب مي‏سازد.

3 فروردین 1388 / 25 ربیع الاول 1430 / 23 مارس 2009 3) صدور اعلاميه امام خميني (ره) در واكنش به تهاجم مزدوران پهلوي به مدرسه فيضيه (1342 ش)
عصر روز سوم فروردين 1342 و پس از حمله مزدوران رژيم پهلوي به مدرسه فيضيه قم، منزل امام خميني، مركز اجتماع مردم و روحانيان مبارز شد. امام پس از اطلاع از جريان تهاجم به مدرسه فيضيه با انتشار اعلاميه‏اي، رژيم را رسوا كرده و فتواي مهم خود را صادر نمودند. ايشان با شجاعت خاص خود به افرادي كه مردم را با سلاح تقيه به سكوت فرا مي‏خواندند به فرياد و حضور در صحنه دعوت كرده و عنوان داشتند: "تقيه حرام است و اظهار حقايق واجب است ولو بَلَغ ما بَلَغ" (تا هركجا كه مشكل باشد يا هرچه بشود مهم نيست) در اين اعلاميه، شاه دوستي برابر با غارتگري، ضربه زدن به پيكر قرآن و اسلام و تجاوز به مراكز علم و دانش و... معرفي شده است.

3 فروردین 1388 / 25 ربیع الاول 1430 / 23 مارس 2009 4) درگذشت استاد "عبدالعظيم قريب گُركاني" اديب، شاعر و نويسنده برجسته معاصر(1344 ش)
استاد عبدالعظيم خان قريب گُركاني در سال 1258 ش در روستاي گركان تفرش از توابع اراك بدنيا آمد. وي مقدمات زبان فارسي و عربي را نزد پدر فراگرفت و براي ادامه تحصيل عازم تهران گرديد. استاد قريب پس از فراگيري هيئت، نجوم، اصول، منطق، حكمت و زبان فرانسه، در مدرسه علميه كه تنها آموزشگاه وقت به شيوه نوين بود، به تدريس پرداخت و شاگردان فراواني پرورش داد. وي بعدها در دارالفنون، دانشسراي عالي و دانشكده ادبيات دانشگاه تهران به تدريس همت گماشت. ايشان نزديك به هفتاد سال به تدريس و تعليم و خدمت به فرهنگ ايران زمين اشتغال داشت. استاد قريب نخستين كسي بود كه دستور زباني مدوّن و ساده براي زبان فارسي تنظيم كرد و در طي نيم قرن، دانش‏آموزان، قواعد و دستور زبان فارسي را از آن فراگرفته‏اند. وي منتخباتي نيز به عنوان فوائدالأدب گرد آورد كه مدتها در دبيرستان‏ها تدريس مي‏شد. استاد قريب تأليفات درسي بسياري نيز دارد و چندين متن از متقدمان مانند كليله و دمنه و گلستان و بوستان و غيره را تصحيح و تحشيه كرده است. اين اديب برجسته و استاد تواناي ادب فارسي سرانجام در سوم فروردين 1344 ش در 86 سالگي در تهران درگذشت و به سراي جاويد شتافت.

5) درگذشت دكتر "احمد ناظر زاده كرماني" نويسنده، اديب و استاد دانشگاه (1355ش)
دكتر احمد ناظرزاده كرماني در سال 1292 ش در كرمان به دنيا آمد و پس از اتمام تحصيلات ابتدايي، دروس متوسطه را در دارالفنون و تحت نظر استاداني همچون احمد بهمنيار كرماني، بديع‏الزمان فروزانفر و جلال الدين همايي به پايان بُرد. وي به موازات اخذ ليسانس علوم سياسي و نيز علوم تربيتي، فقه و عربي و فلسفه را آموخت و در سال 1331، دكتراي زبان و ادبيات فارسي را از دانشگاه تهران گرفت. سپس از طرف دانشگاه تهران راهي پاريس شد و پس از اخذ دكتراي جامعه‏شناسي اديان از دانشگاه سوربُن فرانسه، از سال 1335، به تدريس در دانشگاه تهران پرداخت. دكتر ناظرزاده علاوه بر آن به كارهاي سياسي و اداري همانند شهردار تهران، بازرسي استانداري كرمان، كفيل استانداري تهران، نمايندگي دوره‏هاي 15 و 16 مجلس شوراي ملي از سيرجان و شهردار كرمان بود كه پس از كودتاي 28 مرداد 32 از وكالت عزل و تبعيد گرديد. وي همچنين مقالات سياسي متعددي را تأليف كرد و در كنار آن سلسله مقالاتي در ادبيات، عرفان و مسائل تحقيقي - تاريخي نگاشت. سبك و انشاء روان و ذوق ادبي و تاريخي به نوشته‏هاي او شيريني خاصي مي‏داد. همچنين گاهي آثار او با طنز و مطايبه نيز همراه بود. ناظرزاده كرماني كه كتبي همچون آوازهاي جواني، اختر، آفات قرن و ديوان اشعار مذهبي از خود به يادگار گذاشته است در اواخر عمر نابينا شد و سرانجام در سوم فروردين 1355 ش در 62 سالگي در تهران درگذشت و در مقبره ابن‏بابويه در شهر ري به خاك سپرده شد.

6) توافق دو ابرقدرت براي جلوگيري از شكست عراق در جنگ تحميلي (1364 ش)
تلاش عراق به منظور گسترش درگيري و جنگ در خليج فارس و مقابله به مثل ايران، موجبات افزايش نگراني كشورهاي منطقه و قدرت‏هاي بزرگ را فراهم ساخت. پيدايش موقعيت جديد سبب گرديد تشديد فشار به ايران و تلاش براي ممانعت از پيروزي ايران بر عراق، با افزايش حمايت‏هاي سياسي، اقتصادي و نظامي از عراق، به عنوان منطق حاكم بر رفتار و عملكرد كشورهاي منطقه و قدرت‏هاي بزرگ، بيش از گذشته خودنمايي كند، به طوري كه هر دو ابرقدرت، در برابر خطر بزرگي قرار گرفتند. در اين حال، موضع مشترك آمريكا و شوروي در حمايت از عراق و تأكيد بر پايان بخشيدن به جنگ سبب گرديد دو ابرقدرت براي نخستين بار، احتمال دستيابي به تفاهم را مورد تأكيد قرار دهند. به دنبال همين وضعيت، آمريكائيان يك هيئت بلندپايه را براي ارائه پيشنهاد به مسكو فرستادند و مذاكراتي صورت گرفت. بنابر گزارش‏هاي منتشره، روس‏ها ضمن موافقت با متوقف شدن جنگ و تعيين مجازات براي طرف مخالف اجراي آتش بس، اِعمال تحريم را در گرو حصول توافق بين تمامي اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل دانستند.

7) رحلت فقيه بزرگ شيعه "سيد مرتضي علم الهدي" شاگرد معروف شيخ مفيد(436 ق)
سيد مرتضي عَلَم الهدي كه نَسب وي با پنج واسطه به امام هفتم (ع) مي‏رسد، در رجب سال 355 ق در بغداد به دنيا آمد. وي كه با رؤياي صادقه‏ي شيخ مفيد ، به مكتب درس آن شيخ بزرگوار راه يافته بود، به همراه برادرش سيدرضي، خوشه چين معرفت استاد گرديد. از جمله استادان وي مي‏توان از ابومحمد تلعكبري، شيخِ صدوق ، حسين بن علي بن بابويه برادر شيخ صدوق و... نام برد. همچنين شيخ طوسي، ابوالصلاح حلبي ، قاضي ابن بَرّاج طرابلسي، سيد تقي رازي و شيخ مفيد ثاني و... از شاگردان وي مي‏باشند. از جمله ويژگي‏هاي حوزه‏ي درسي وي اين كه ، همه گونه افراد با هر عقيده‏اي مي‏توانستند در محضر او حضور يابند و از علوم مختلفي كه وي تدريس مي‏كرد استفاده نمايند. همچنين او اولين كسي است كه خانه‏اش را دارالعلم قرار داد و براي مباحثه و مناظره آماده كرد و كتابخانه‏ي وي داراي هشتاد هزار جلد كتاب بوده است. تاليفات فراوان سيد مرتضي را بيش از 85 اثر شمرده‏اند و بر اثر كوشش فراوان در نشر احكام و علوم اسلامي، وي را مجدّد مكتب و احياگر دين و رونق بخش معارف الهي در قرن چهارم هجري دانسته‏اند. سيد مرتضي سرانجام پس از عمري پربار و انجام كارهايي بزرگ و ارزنده در روز يكشنبه 25 ربيع الاول 436 ق در سن هشتاد سالگي به جوار حق شتافت و از بغداد به كربلا منتقل گرديد و در حرم حضرت سيدالشهداء مدفون شد.

3 فروردین 1388 / 25 ربیع الاول 1430 / 23 مارس 2009 8) 23 مارس سال 1749 ميلادي:
«پي‏ير سيمون لاپلاس» رياضيدان فرانسوي متولد شد. لاپلاس در امور سياسي نيز فعاليت داشت و مدتي هم رياست مجلس سناي فرانسه را عهده‏دار بود. از مهمترين آثار او شرح دستگاه جهان را مي‏توان نام برد.

9) 23 مارس سال 1919 ميلادي:
حزب فاشيست ايتاليا تشكيل شده فاشيسم بطور اعم به هر رژيم استبدادي متمركزي اطلاق مي‏شود كه از اصول و تعصبات نژادي پيروي مي‏كند و به مخالفت با هرگونه افكار و عقايد آزاديخواهي مي‏پردازد.

10) آخرين مسافرت شاه - بازگشت به مصر
23 مارس 1980 و در ايام نوروز، شاه پس از 15 ماه در به دري به مصر بازگشت و چند ماه بعد در همين کشور درگذشت و همانجا مدفون شد. وي پس از ترک ايران در دي ماه 1357 به مصر و از آنجا به مراکش، مکزيک، آمريکا و پاناما رفته بود و همه جا در سايه ترس از "ترور شدن و يا دستگيري و تحويل جمهوري اسلامي شدن" بسر برده بود. محمدرضاشاه پهلوي که از سال 1973 به بيماري سرطان مبتلا بود بالاخره به انور سادات اعتماد کرده و به مصر رفته بود. نخستين سفر وي به مصر براي ازدواج با فوزيه خواهر پادشاه وقت مصر صورت گرفته بود. شاه قبلا هم در نيويورک تحت عمل جراحي قرار گرفته بود. به سبب پذيرفته شدن او در آمريکا بود که در تهران، سفارت آمريکا تصرف و کارکنان آن به گروگان گرفته شدند و بسياري از آنان 444 روز در گروگان بودند.

3 فروردین 1388 / 25 ربیع الاول 1430 / 23 مارس 2009 11) 23مارس سال1972ميلادي: روز جهانی هواشناسی
سازمان هواشناسي جهاني كه به اختصار ومُوخوانده مي شود . بطور رسمي تاسيس شد .اين سازمان وابسته به سازمان ملل متحد است و كليه سازمانهاي هواشناسي جهان با اين سازمان همكاري دائم دارند .

3 فروردین 1388 / 25 ربیع الاول 1430 / 23 مارس 2009 12) شكل‏گيري نهضت فاشيسم در ايتاليا به رهبري "بنيتو موسوليني" (1919م)
بنيتو موسوليني در آغاز قرن بيستم تفكراتي سوسياليستي داشت كه بر تقدم جامعه بر فرد و مالكيت عمومي مبتني بود. اما در اواخر جنگ جهاني اول با يك چرخش يك‏صد و هشتاد درجه‏اي در عقايد سابق خود، به تبليغ افكار تند ناسيوناليستي، نژادپرستي و ملي‏گرايى پرداخت. وي در راستاي اهداف قدرت‏طلبانه خود، در 23 مارس 1919م حزب فاشيست ايتاليا را تأسيس كرد. اعضاي اين حزب به تجديد قدرت امپراتوري روم قديم معتقد بودند و چون لباس‏هاي سياه برتن مي‏كردند به پيراهن سياهان، معروف شدند. تفكر فاشيستي بر استقرار يك رژيم ديكتاتوري غيرپارلماني و دشمني با هر نوع آزادي استوار بود و در سياست خارجي نيز مشيِ تجاوزكارانه را تبليغ مي‏كرد. فاشيسم، بيش از آن كه يك فلسفه يا ايده‏ئولوژي سياسي باشد، يك روش حكومت است كه بر سه اصل حكومت فردي، قدرت و حاكميت دولت و ناسيوناليسم افراطي بنا شده است. در حكومت فاشيستي، فردي كه در رأس حكومت قرار مي‏گيرد مافوق قانون و واجب‏الاطاعه است. در اين حكومت‏ها سازمان دولت با تكيه بر قدرت نظامي و گروه‏هاي فشار سياسي و وسايل تبليغاتي كه در اختيار دولت است آزادي‏هاي فردي را محدود مي‏سازد و هرگونه حركت مخالفي را سركوب مي‏كند. هم‏چنين فاشيسم به طور عام به رژيم‏هاي استبدادي متمركزي اطلاق مي‏شود كه با ايدئولوژي تبعيض نژادي و ناسيوناليسم افراطي حكومت مي‏كنند و با سركوب مخالفين، ايجاد اختناق و سانسور عقايد و افكار مردم، حكومت خود را تداوم مي‏بخشند. موسوليني به كمك اعضاي اين حزب در اكتبر 1922م، با شعار قدرت، اطاعت و عدالت، شهر رُم، پايتخت ايتاليا را تسخير كرد و به مقام نخست‏وزيري رسيد. موسوليني از آن پس در تعقيب اهداف حزب فاشيست، به تدريج همه امور داخلي و خارجي را تحت سيطره خود درآورد. موسوليني به همراه هيتلر رهبر فاشيست آلمان، جنگ جهاني دوم را آغاز كرد اما سرانجام در اواخر جنگ، توسط ميهن‏پرستان ايتاليايي دستگير و در بيست و هشت آوريل 1945م تيرباران شد.

3 فروردین 1388 / 25 ربیع الاول 1430 / 23 مارس 2009 13) اعلام جمهوري در پاكستان (1956م)
پاكستان در جنوب آسيا ودر جنوب شرقي ايران و شمال غربي هند واقع گرديده است. اين كشور داراي 796/095 كيلومتر مربع مساحت است و حكومت آن، جمهوري اسلامي مي‏باشد. پايتخت كشور پاكستان شهر اسلام ‏آباد و بزرگ‏ترين شهر آن كراچي و از ديگر شهرهاي مهم آن لاهور و راولپندي است. واحد پول اين كشور مسلمان نشين روپيه پاكستان و زبان رسمي آن‏ها اردو مي‏باشد. 95% مردم پاكستان مسلمان و بقيه هندو، بودايى و مسيحي هستند. شيعيان گروه بزرگي از مسلمانان اين كشور را تشكيل مي‏دهند. كشور پاكستان و كشور هند تا 1947م كه سال تأسيس اين دو دولت است سرنوشت مشتركي داشته‏اند. چون پيش از ايجاد پاكستان، سراسر شبه‏جزيره، هندوستان ناميده مي‏شد كه پس از استقلال به 7 كشور كوچك‏تر تجزيه شد. ايجاد پاكستان به عنوان كشوري كه بر اساس اسلامْ موجوديت و هويت مستقل يافته، بر پايه نظريه "دو ملت" صورت پذيرفت. آرمان وطن اسلامي در منطقه هندوستان از ديرباز در نظر انديشمندان و مصلحان اسلامي بود و برترين انديشمند اين منطقه كه در اين موضوع صحبت كرده علامه اقبال لاهوري است. پس از آن محمدعلي جناح كه در راه استقلال هندوستان به همراه مهاتما گاندي زحمات فراواني متقبل گرديد در سال 1938م تقاضاي رسمي براي ايجاد وطن مستقل اسلامي را مطرح نمود و كمتر از ده سال بعد در 14 اوت 1947م اين درخواست عملي گرديد. در 23 مارس 1956، قانون اساسي جديد كشور پاكستان وضع شد و به موجب آن ، حكومت اين كشور از فرمانداري كل به جمهوري اسلامي با دو مجلس قانون‏گزاري تغيير يافت. پاكستان داراي دو روز ملي است: يكي 23 مارس كه قانون اساسي جديد كشور وضع گشت و ديگري 14 اوت كه دولت جديد پاكستان تأسيس شد.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
خلاصه دیدار فوتسال ایران 4-0 کویت
play_arrow
خلاصه دیدار فوتسال ایران 4-0 کویت
سپهبد انقلابی ارتش شاهنشاهی!
play_arrow
سپهبد انقلابی ارتش شاهنشاهی!
اینگونه تلاش می‌کنند ایران را آدم بده داستان نشان دهند!
play_arrow
اینگونه تلاش می‌کنند ایران را آدم بده داستان نشان دهند!
رئیس قوه قضاییه: در رابطه با حجاب قانون و مصوبه داریم
play_arrow
رئیس قوه قضاییه: در رابطه با حجاب قانون و مصوبه داریم
قدردانی شهباز شریف از رهبر انقلاب
play_arrow
قدردانی شهباز شریف از رهبر انقلاب
گلزنی فوق‌العاده سردار آزمون مقابل بولونیا
play_arrow
گلزنی فوق‌العاده سردار آزمون مقابل بولونیا
مقایسه قبل و بعد محل پرتابه اسرائیل به پایگاه هوایی اصفهان
play_arrow
مقایسه قبل و بعد محل پرتابه اسرائیل به پایگاه هوایی اصفهان
ایرانی‌ها وحشتناک شده‌اند و باید بدانیم ما ظرفیت نابودی داریم!
play_arrow
ایرانی‌ها وحشتناک شده‌اند و باید بدانیم ما ظرفیت نابودی داریم!
قدرت عجیب سلاح تک تیرانداز ایرانی از زبان معاون وزیر دفاع
play_arrow
قدرت عجیب سلاح تک تیرانداز ایرانی از زبان معاون وزیر دفاع
تلاش عجیب یک بازیکن فوتبال برای ترساندن مامور امنیتی
play_arrow
تلاش عجیب یک بازیکن فوتبال برای ترساندن مامور امنیتی
کنعانی: آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران
play_arrow
کنعانی: آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران
گلزنی دیدنی عزت‌اللهی مقابل الاتحاد کلب؛ خوشحالی شدید گزارشگر عربی از شاهکار سعید
play_arrow
گلزنی دیدنی عزت‌اللهی مقابل الاتحاد کلب؛ خوشحالی شدید گزارشگر عربی از شاهکار سعید
رکورد جدیدی که تهران به نام خود ثبت کرد!
play_arrow
رکورد جدیدی که تهران به نام خود ثبت کرد!
تصادف مرگبار در مسابقه اتومبیل‌رانی سریلانکا
play_arrow
تصادف مرگبار در مسابقه اتومبیل‌رانی سریلانکا
حکمت | ملاک ارزیابی آدم‌ ها! / استاد کاشانی
music_note
حکمت | ملاک ارزیابی آدم‌ ها! / استاد کاشانی