آئروپه āerupe

در اساطیر یونان باستان، نام آئروپه (Aerope) برای دو زن ذکر شده که عبارتند از: 1- کاترئوس (Catreus)، پادشاه کرت (Crete)، دارای سه دختر به نام‌های کلیمنه
يکشنبه، 21 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
آئروپه āerupe
 آئروپه āerupe

نویسنده: غلامرضا معصومی
در اساطیر یونان باستان، نام آئروپه (Aerope) برای دو زن ذکر شده که عبارتند از:
1- کاترئوس (Catreus)، پادشاه کرت (Crete)، دارای سه دختر به نام‌های کلیمنه (Clymene)، آپموزینه (Apemosyne)، آئروپه و یک پسر به نام آلتائمنس (Althaemenes) بود. او از هاتفی (2) شنید که توسط یکی از فرزندانش به هلاکت خواهد رسید. بنابراین، دو تن از دخترانش، یعنی آئروپه و کلیمنه را به مسافری به نام نائوپلیوس (Nauplius) سپرده و دستور داد که آنان را در خارج از کرت بفروشد. در این هنگام آپموزینه به همراه برادرش آلتائمنس از کرت گریختند. نائوپلیوس دختران را به آرگوس (Argos) برده و در نتیجه آئروپه با پلیستنس (Pleisthenes) پادشاه آرگوس ازدواج کرد و صاحب دو پسر به نام‌های منلائوس (Menelaus) و آگاممنون (Agamemnon) گردید. به گفته‌ی برخی از مورّخان، آئروپه پس از مرگ همسرش با آترئوس (Athreus) ازدواج کرد که سرپرستی و پرورش دو پسر را آترئوس بر عهده گرفت. چنان که گویند آئروپه در مدتی که همسر آترئوس بود، به برادر شوهرش تیئستس (Thyestes) دل بسته و پشم قوچ زرین را که قدرت آترئوس را تأمین می‌کرد، محرمانه به وی داد. آما آترئوس به کمک زئوس (Zeus)، تاج و تخت خود را نگه داشته و آئروپه را در دریا غرق کرد. پوزانیاس (Pausanias) از زن دیگری با نام آئروپه یاد می‌کند که دختر سفئوس (2) (Cepheus) و معشوقه‌ی آرس (Ares) بود. او در حال مرگ، پسری از آرس به دنیا آورده و سپس از دنیا رفت. اما آرس کاری کرد که کودک بتواند از پستان مادر مرده‌ی خویش شیر بنوشد. ( آئروپوس)
2- دختر سفئوس (Cepheus) و خواهر آندرومدا (Andromeda) که با آرس (Ares) ازدواج کرد و حاصل ازدواجشان پسری به نام آئروپوس (Aeropus) بود.
منبع مقاله :
منبع مقاله: معصومی، غلامرضا؛ (1388) دایره المعارف اساطیر و آیین های باستانی جهان جلد اول، تهران: شرکت انتشارات سوره مهر؛ چاپ اول.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.