آگاممنون āgāmemnon

خودکامه‌ی مسینا

کلیتم‌نسترا در آغاز به همسری تانتالوس (Tantalus) درآمد. اما آگاممنون، همسر و فرزند او را کشته و بر خلاف میل کلیتم‌نسترا، با وی ازدواج کرد. برادران کلیتم‌نسترا، یعنی کاستور ...
چهارشنبه، 7 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: Plato
موارد بیشتر برای شما
خودکامه‌ی مسینا
 آگاممنون āgāmemnon

نویسنده: غلامرضا معصومی

 
فرزند آئروپه (Aerope) و آترئوس (Atreus) در اساطیر یونان باستان می‌باشد که با کلیتم‌‌نسترا (Clytemnestra)، خواره هلن (Helen) ازدواج کرد. آگاممنون (Agamemnon) پادشاه میسنا (Mycenae)، برادر منلائوس (Menelaus) و رهبر سپاهیان یونان در جنگ تروا (Troy) بود و همسرش نقشی مهم در زندگی او داشت. کلیتم‌نسترا و هلن دختران لدا (Leda) و تیندارئوس (Tyndareus) بودند. کلیتم‌نسترا در آغاز به همسری تانتالوس (Tantalus) درآمد. اما آگاممنون، همسر و فرزند او را کشته و بر خلاف میل کلیتم‌نسترا، با وی ازدواج کرد. برادران کلیتم‌نسترا، یعنی کاستور (Castor) و پولوکس (Pollux) به تعقیب آگاممنون پرداخته و وی برای نجات جانش به تیندارئوس، پدر کلیتم‌نسترا پناه برد. عاقبت کاستور و پولوکس حاضر به مصالحه شدند، اما این ازدواج عاقبت خوبی نداشت. آگاممنون از این ازدواج صاحب سه دختر به نام‌های کریسوتمیس (Chrysothemis)، لائودیسه (Laodice)، ایفیاناسا (Iphianassa) و یک پسر به نام اورستس (Orestes) شد. وجود دختری به نام ایفی‌ژنیا (Iphigenia) را نیز به او نسبت می‌دهند که به غیر از ایفیاناسا بوده است.
شعرای تراژیک به جای لائودیسه، از دختری به نام الکترا (Electra) نام می‌برند که در ایلیاد (Iliad) اسمی از او نیامده و تراژدی نویسان از این تعداد فرزند فقط ایفی‌ژنیا، الکترا و اورستس را می‌شناخته‌اند. آگاممنون از قهرمانان اصلی جنگ تروا بود که به خاطر پیروزی، دخترش ایفی‌ژنیا را قربانی کرد. ظاهراً بر اثر اختلافاتی که میان اهالی لسبوس (Lesbos) و سکنه‌ی تروا به وجود آمد، یا به سبب دستبردهایی که از طرف راهزنان تروا انجام می‌گرفت، مثل ربوده شدن هلن، شاهزاده خانم زیبای یونانی توسط پاریس (Paris)، پسر پریام (Priam)، جنگ شدیدی میان یونان و تروا به وقوع پیوست. بنا به دستور آگاممنون نیروی عظیمی از اطراف جمع آوری شده و با بیش از یک هزار کشتی به جانب تروا اعزام شدند. برای مقابله با این نیرو، پریام پادشاه تروا نیز از متحدین و رعایای خود استفاده کرد. آنچه در نبرد بزرگ تروا رخ داد، در مقالات دیگر راسخون آمده است.
منبع مقاله :
معصومی، غلامرضا؛ (1388) دایره المعارف اساطیر و آیین های باستانی جهان جلد اول، تهران: شرکت انتشارات سوره مهر؛ چاپ اول
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.