کمبود ویتامین دی سه (D3)

کمبود ویتامین D3 می‌تواند به بسیاری از مشکلات مرتبط با سلامت منجر شده و بایستی نسبت به آنها آگاه باشید. این مقاله اطلاعاتی در خصوص کمبود این ویتامین، علل، علائم و البته درمان آن را در اختیارتان قرار
چهارشنبه، 7 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
کمبود ویتامین دی سه (D3)
کمبود ویتامین دی سه (D3)

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

کمبود ویتامین D3 می‌تواند به بسیاری از مشکلات مرتبط با سلامت منجر شده و بایستی نسبت به آنها آگاه باشید. این مقاله اطلاعاتی در خصوص کمبود این ویتامین، علل، علائم و البته درمان آن را در اختیارتان قرار می‌دهد و در مقاله‌ای تحت عنوان «ویتامین دی سه (D3)» سطوح مناسب و چند پرسش مرتبط با این ویتامین را مورد بحث قرار داده‌ایم.
کمبود ویتامین D بیشترین صحبت را در خصوص انواع عوارض ناشی از کمبود مواد مغذی در جهان به خود اختصاص داده است. و به طور ناگهانی در چند سال اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. مردم به آرامی به اهمیت نقش ویتامینها در سلامت پی می‌برند. ویتامینها نه تنها فعالیتهای ویژه‌ی خود را به انجام می‌رسانند، بلکه به انجام سایر عملکردها در بدن ما نیز کمک می‌کنند. در این مقاله صرفاً بر کمبود ویتامین D3 تمرکز کرده یعنی کمبودی که هنوز عده‌ی زیادی آن را به طور کامل درک نکرده‌اند. اما پیش از آن، اجازه دهید عملکرد دقیق این ویتامین و تفاوت آن با همتای خود یعنی ویتامین D2 را بشناسیم. ویتامین D در اصل می‌تواند به دو بخش ویتامین D2 (ارگوکلسیفرول) و ویتامین D3 (کوله‌کلسیفرول) تقسیم شود. ویتامین D2 تنها توسط گیاهان سنتز می‌شود و ما می‌توانیم آن را از طریق مصرف گیاهان بدست آوریم. از سوی دیگر، ویتامین D3 توسط بدن ما انسانها به هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید سنتز یا تولید می‌شود. عمل سنتز در پوست انجام می‌شود. این ویتامین ملقب به ویتامین آفتاب است. اجازه دهید به جزئیات علل کمبود ویتامین D3، علائم مشاهده شده و راهکاری که می‌توان جهت پیشگیری از بروز این عارضه اتخاذ کرد و نیز درمان آن بپردازیم.

علل بروز کمبود ویتامین D3

 فشار خون بالا

مطالعات بسیاری که صورت گرفته نیاز ویتامین D3 جهت حفظ سطوح فشار خون در سطح طبیعی را نشان می‌دهند. گفته می‌شود که سطوح پایین ویتامین D3 می‌تواند به فشار خون بالا بیانجامد. این یکی از آشکارترین علائم کمبود ویتامین D است. افراد جوان و بزرگسالان مبتلا به کمبود این ویتامین اغلب در آنها فشار خون بالا تشخیص داده می‌شود. این نشانه، در واقع از جمله علائم شایع در مردان خصوصاً مردان مسن به حساب می‌آید.

 راشی‌تیسم

کمبود ویتامین D3 همچنین می‌تواند به راشی‌تیسم در کودکان منجر شود. راشی‌تیسم عارضه‌ای است که منجر به ضعف و شکنندگی استخوانها می‌شود. بدن جهت حفظ استخوانهای سالم و قوی به فسفر و کلسیم نیاز دارد. این امر با کمک ویتامین D3 که این مواد معدنی را جذب می‌کند، میسر می‌شود. درد مداوم در نواحی همچون ستون فقرات، لگن و پاها، نشانه‌ی کمبود ویتامین D3 است. این کودکان مستعد شکستگی و نیز و پوسیدگی دندان می‌باشند. راشی‌تیسم عارضه‌ای جدی بوده و نیاز به توجه پزشکی دارد.

 افسردگی

واقعیت این است که ویتامین D3 سلولهای نورون را تحت تأثیر قرار داده و نقش مهمی در تولید مواد شیمیایی دارد که به رشد، و بقاء نورونها کمک می‌کنند. افراد زیادی همچنین از اختلال عاطفی فصلی رنج می‌برند. گفته می‌شود که خلق و خوی فرد تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد. با این حال، هنوز بر سر اینکه آیا این وضعیت حقیقتاً علت افسردگی است یا خیر اختلاف نظر وجود دارد.

 پوکی استخوان

کمبود این ویتامین همچنین به پوکی استخوان منجر می‌شود. در این بیماری، بافت استخوان موجود در استخوان‌های ما با گذشت زمان، به تدریج نازکتر می‌شود. تراکم استخوان نیز گفته می‌شود کاهش می‌یابد. در سنین بالای 50 سال، به طور تقریبی از هر 5 زن در ایالات متحده یک زن دچار پوکی استخوان می‌شود. پوکی استخوان همچنین به بد شدن وضعیت قرار گیری بدن، شکننده شدن استخوانها و همچنین شکستگی‌های بسیاری منجر می‌شود. این نیز به عنوان یک عارضه‌ی بسیار خطرناکی در نظر گرفته می‌شود.

 سایر مشکلات مرتبط با سلامت

کمبود این ویتامین همچنین به انواع دیگر مشکلات مرتبط با سلامت منجر می‌شود. برخی از آنها، بی خوابی، خستگی و مشکلات تنفسی را شامل می‌شود. از آنجا که این کمبود منجر به شکننده و ضعیف شدن استخوانها می‌شود، ممکن است با خواب راحت و عمیق تداخل نموده و در نتیجه به بی‌خوابی بیانجامد. سرماخوردگی و آسم نیز گاهی به عنوان علائم کمبود این ویتامین در نظر گرفته می‌شوند. افرادی که از سطوح ویتامین D3 پایینی برخوردارند، همچنین گفته می‌شود از درد عضلانی رنج می‌برند.
چگونه می‌توانید کمبود ویتامین D3 را درمان کنید: نحوه‌ی درمان

سطوح ویتامین D در بدن شما با نوعی آزمایش خون تحت عنوان 25(OH)D مورد بررسی قرار می‌گیرند. این تنها راهی است که می‌توان توسط آن تعیین نمود آیا دچار کمبود این ویتامین شده‌اید و یا خیر. چنانچه دچار کمبود این ویتامین شده باشید، پزشک مجموعه داروهایی را جهت کمک به بالا رفتن سطوح آن تجویز می‌نماید. در این فاصله، می‌توانید همچنین شروع به خوردن مواد غذایی حاوی این ویتامین نمایید. برخی از این مواد غذایی جگر گاو، زرده‌ی تخم مرغ و پنیر را شامل می‌شود. بایستی به خاطر داشته باشید که این کار سطوح پیش از این پایین آمده را جبران نخواهد کرد. چنانچه در شما کمبود شدید این ویتامین تشخیص داده شده است، پزشک ممکن است با دوز و میزان بالایی از آن شروع نماید. به ندرت به تزریق متوسل خواهند شد. هنگامی که سطوح آن در بدن به اندازه‌ی طبیعی بالا آمد، دوز مصرفی کاهش و یا تعدیل خواهد شد. این کمبود می‌تواند راحت‌تر از درمان پیشگیری شود. تنها به خاطر داشته باشید که تا آنجا که امکان دارد نور خورشید جذب نمایید.
سطوح مناسب و سالم ویتامین D3 به منظور برخورداری از یک بدن سالم بسیار مهم است. در صورتی که بیش از حد لزوم از ویتامین D3 مصرف می‌کنید، مراقب تمام عوارض جانبی آن باشید. 10 دقیقه قرار گرفتن در زیر نور خورشید در روز و صرف وعده غذایی که سرشار از مواد غذایی حاوی ویتامین D3 مانند ماهی تن، ماهی سالمون، محصولات لبنی و تخم مرغ باشند، تمام چیزی است که نیاز دارید تا این کمبود را از خود دور سازید. مشورت با پزشک یک ضرورت است، به این دلیل که بسته به سطوح آن در بدن شما، پزشک همچنین ممکن است از شما بخواهد مکمل‌های بیشتری مصرف نمایید.

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.