آلسیونه ālsione

کشیش آرگوس

در اساطیر یونان باستان، نام آلسیونه (Alcyone) برای شش زن ذکر شده که عبارتند از: 1- دومین پلیاد (Pleiade) که با پوزئیدون (Poseidon) مقاربت و آمیزش داشت.
پنجشنبه، 8 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: Plato
موارد بیشتر برای شما
کشیش آرگوس
 آلسیونه ālsione

نویسنده: غلامرضا معصومی

 
در اساطیر یونان باستان، نام آلسیونه (Alcyone) برای شش زن ذکر شده که عبارتند از:
1- دومین پلیاد (Pleiade) که با پوزئیدون (Poseidon) مقاربت و آمیزش داشت.
2- دختر آئولوس(1) (Aeolus) و انارته (Enarete) که با سئیکس (Ceyx) ازدواج کرد. آن دو در کنار یکدیگر بسیار احساس خوشبختی کرده و زندگی خود را با زئوس (Zeus) و هرا (Hera) مقایسه می‌کردند. خدایان که از این خودبینی متغیر شده بودند، سئیکس را به مرغ غواص و آلسیونه را به سیمرغ یا هما تبدیل کردند. آشیانه‌ی آلسیونه در کنار دریا بود و چون امواج دریا بی‌رحمانه بر آن هجوم می‌برد، زئوس متأثر شده و دستور داد تا بادها هفت روز قبل و هفت روز بعد از تعادل صیفی، یعنی دوره‌ی بیرون آمدن جوجه‌های سیمرغ یا هما، آرام باشند. روزهای این دوره نیز به روزهای آلسیون معروف شده و همچنان در این ایام، توفانی ظاهر نمی‌شود. اما اوید (Ovid) داستانی مخالف شرح بالا نقل کرده که: «سئیکس پس از ازدواج با آلسیونه تصمیم گرفت نظر هاتفی را درباره‌ی خود بداند. در طول راه، ناگهان توفانی برخاست و سئیکس به همراه کشتی‌اش غرق گردید. امواج دریا، جسد او را به ساحل برده و همسرش وی را شناخت. پس آلسیونه از شدت ناامیدی به پرنده‌ای که ناله‌های شکایت آمیز می‌کرد، تبدیل شد و خدایان، شوهرش را نیز به صورت همان پرنده درآوردند».
3- دختر استنلوس (Sthenelus) و نیسیپه (Nicippe) که هومادوس (Humadus) - یکی از سنتورها (Centaurs) - قصد داشت به وی تجاوز کند.
4- همسر خالکدون (Chalcodon) و پادشاه ایوبوئا (Euboea) و مادر الفنور (Elephenor).
5- دختر ایداس (Idas) و مارپسا (Marpessa) که در روایتی آمده، وی خود را از غصه‌ی مرگ همسرش ملئاگر (Meleager) به دار آوریخت. وی را کلئوپاترا (Cleopatra) نیز می‌خواندند. پولیدورا (Polydora) دختر وی نیز به خاطر مرگ شوهرش پروتسیلائوس (Protesilaus) از غصه مرد.
6- نام زنی که مقام کشیشی را در آرگوس (Argos)، تا سه نسل قبل از جنگ تروا (Troy) نگاه داشت.
منبع مقاله :
معصومی، غلامرضا؛ (1388) دایره المعارف اساطیر و آیین های باستانی جهان جلد اول، تهران: شرکت انتشارات سوره مهر؛ چاپ اول
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.