توصیههای اخلاقی پیامبر اکرم (ص) به جوانان
نويسنده: محمدهادی سجادی
فرصت جوانی
زما آنچه شد و آن نیابیم باز
جوانی است، چون پیری آمد فراز(اسدی طوسی)
نعمت جوانی، بسیار گرانبهاست و در قیامت نیز از این موهبت پرسیده میشود. رسولاللّه صلیاللهعلیهوآله در این مورد میفرماید:
لا تَزُولُ قَدَمَا الْعَبْدِ یَوْمَ القیامَةِ حَتَّی یُسْأَلُ عَن شَبابِهِ فیما اَبْلاه.
هنگامی که انسان در روز قیامت حاضر میشود، از جوانیاش سؤال میشود که چگونه آن را سپری کرده است.
بودم جوان که گفت مرا پیر و استاد
فرصت غنیمت است نباید ز دست داد (سعدی)
جوانی نعمتی زودگذر است و تباه ساختن آن، چیزی جز اندوه و پشیمانی را برای دوران پس از آن، بر جای نمیگذارد. از پیامبر رحمت نقل است: «تَرْکُ الْفُرَصِ عُصَصٌ؛ از دست دادن فرصت، اندوهبار است».
روزگار جوانی، فرصتی جبرانناپذیر است. از این رو، بیاهمیتی به گذشت ساعتها و روزهای این دوره روا نیست، بلکه آراستن لحظههای بینظیر آن با تلاش و فعالیت، آیندهای روشن و موفقتآمیز را به ارمغان خواهد آورد. رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله فرمود:
اِنَّ للّه مَلِکٌ یَنزِلُ فی کُلِّ لَیْلَةٍ وَ یُنادی یا أَبْناءَ الْعِشرین! جدُّوا وَ اجْتَهدِوا.
پروردگار فرشتهای دارد که هر شب فرود میآید و بانگ میزند، ای بیست سالهها! تلاش و جدیت کنید.
جمله که بینی همه دارد عوض
وز عوضش هست میسر غرض
آنچه ندارد عوض ای هوشیار
عمر عزیز است، غنیمت شمار (شیخ بهایی)
روزگار جوانی، در حقیقت نسیم رحمتی است که بهرهگیری و قدردانی از آن، آثار ارزندهای دارد. پس بر ماست که پیام رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله را از یاد نبریم که فرمود:
اِنّ لِرَبِّکُمْ فی أیامِ دَهْرِکُمْ نَفَحاتٌ، اَلا فَتَعَرَّضُوا لَها.
در ایام زندگیتان، نسیمهای رحمتی میوزد، مراقب باشید، خود را در معرض آن قرار دهید.
گفت پیغمبر که نفحتهای حق
اندرین ایام میآرد سبَق
گوش و هُش دارید این اوقات را
در رُبایید این چنین نَفْحات را
نفحه آمد مر شما را دید و رفت
هر که را میخواست، جان بخشید و رفت
نفحه دیگر رسید، آگاه باش
تا از این هم وانمانی خواجه تاش (مولانا)
اساسا در جوانی دری به سوی صاحبان آنان گشوده میشود که چند صباحی بیش بر روی پاشنه نمیچرخد؛ چرا که از این درب، تنها جوان است که میتواند با سرعت و دقت وارد و خارج شود. بنابراین، باید در زمان خود با وارد شدن به این در، از ذخیرههای موجود بهره گرفت. رسول گرامی روایت میکند:
مَنْ فُتِحَ لَهُ بابٌ مِنَ الْخَیرِ، فَلْیَنْتَهِزْهُ، فَإِنَّهُ لا یَدری مَتَی یُغْلَقُ عَنْه.
هر کس که برای او در خیر و نیکویی گشوده شد، آن را غنیمت شمارد؛ چرا که او نمیداند کی آن را بر او میبندند.
رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله بیشتر مردم را در استفاده از وقتهای باارزش عمر غافل میداند و روش درست بهرهگیری از ساعتهای زندگی، در نظر آن حضرت این چنین است:
ای مردم! حقا که راههای روشنی دارید، پس سوی راههای روشن خویش روی نهید و حقا که حد و حدودی دارید، پس سوی حد و حدود خویش روی نهید. بدانید که مؤمن بین دو حَذَر در عمل است؛ بین اجلی که گذشته است، نمیداند که خداوند در آن چه میکند و بین اجلی که باقی مانده است و نمیداند که خداوند در آن چه حکم میکند. پس باید بنده مؤمن، از نفس خویش برای خویش و از دنیای خویش برای آخرت خویش و در جوانی، قبل از پیری و در زندگانی، قبل از مرگ بهره گیرد.
گُهر وقت بدین خیرگی از دست مده
آخر این دُرّ گرانمایه بهایی دارد (پروین اعتصامی)
پیام متن:
2.حسرت و پشیمانی، ثمره از دست دادن لحظههای گرانبها.
امیدواری
کوی نومیدی مرو، اُمیدهاست
سوی تاریکی مرو، خورشیدهاست(مولانا )
پیامبر اسلام، امید را رحمت الهی میداند و میفرماید: «امید و آرزو، رحمتی است برای پیروان من. اگر امید نمیبود، هیچ مادری فرزند خود را شیر نمیداد و هیچ باغبانی درختی را نمینشاند».
خداوند در کتاب گهربار آسمانی، با تأکید بر ناامید نشدن از رحمت الهی، انسانهای امیدوار را اینگونه میستاید:
فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحًا وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا. (کهف: 110)
پس هر کس به لقای پروردگار خود امید دارد، باید به کار شایسته بپردازد و هیچ کس را در پرستش شریک نسازد.
پروردگار مهربان، افراد امیدوار را پرنشاط و مشمول رحمت الهی میبیند، آنجا که در قرآن بیان میکند:
«آنان که ایمان آورده و کسانی که هجرت و در راه خدا جهاد کردهاند، آنان به رحمت خدا امیدوارند و خداوند آمرزنده مهربان است». (بقره: 218)
با الهام از آموزههای دینی درمییابیم، دنیای جوان متدین، باامید زیباست و اراده پاک و پیشرفت او، مرهون ارجگذاری به این «عطیه الهی» در قلب تپنده او خواهد بود.
پیام متن:
2.افسردگی و یأس، خودکشی روحی آدمی است.
دانشجویی
پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله نیز برای دانشجو منزلتی بزرگ را مژده میدهد:
مَنْ کانَ فی طَلَبِ العِلْمِ کانَتِ الجَنَّةُ فی طَلَبِه؛ هر کس که در جستوجوی دانش باشد، بهشت در جستوجوی او برمیآید».
جوانی، بهار دانشآموزی است و زمینه فراگیری در این دوران به قدری فراهم است که حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله فرمود: «مَنْ تَعَلَّمَ فی شَبابِهِ کان بِمَنْزَلَةِ الرَّسْمِ فی الحَجَرِ؛ فراگیری دانش در جوانی، به نقشی ماند که بر سنگ ترسیم شده باشد».
رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله ، در کلامی پربار هوشمندان و خردمندان امت خود را چنین توصیه میکند:
اَرْبَعةٌ تَلزِمُ کُلَّ ذی حِجی و عَقْلٍ مِنْ اُمَّتِی: اِسْتِماعُ العِلمِ وَ حِفظِهِ و نَشْرِهِ و العَمَلِ به.
چهار چیز است که هر باهوش و خردمندی از امت من، باید به آن پایبند باشد: شنیدن، حفظ کردن، انتشار و عمل به دانش.
حضرت علی علیهالسلام نیز در رهمنودی گرانبار به جوانان میفرماید:
اَولَی الاشیاء اَن یَتَعَلِّمُهَا الاحادیث، اَلاَشیاءَ التّی اِذا صارُوا رِجالاً احتاجُوا اِلیها.
بهترین مطالبی که شایسته است جوانان یاد بگیرند، چیزهایی است که در بزرگسالی مورد نیازشان باشد و بتواند در زندگی اجتماعی، از آموختههای دوران جوانی خود استفاده کند.
ز دانش زنده مانی جاودانی
ز نادانی نیابی زندگانی
بود پیدا بر اهل علم اسرار
ولی پوشیده گشت از چشم اغیار (ناصر خسرو)
پیام متن:
کار و تلاش
اِعْمَلوا فَکُلٌّ مُیَسَّرٌ لِمَا خُلِقَ لَهُ.
همه شما کار کنید، ولی متوجه باشید که هر کس برای کاری آفریده شده است و آن را به سهولت انجام میدهد.
همچنان که سهل شد ما را حَضَر
سهل شد هم قوم دیگر را سَفَر
آنچنان که عاشقی بر سروری
عاشق است آن خواجه بر آهنگری
هر کسی را بهر کاری ساختند
میل آن را در دلش انداختند( مولانا )
رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله همواره نگاه تحسین برانگیزی به جوانان پرتلاش داشت. در حکایتی آمده است:
«روزی آن حضرت با یاران خود نشسته بود، جوان توانا و نیرومندی را دید که اول صبح به کار و کوشش مشغول شده است. کسانی که در محضر پیامبر بودند، سخن به کنایه گشودند و گفتند: این جوان اگر توان خود را در راه خدا به کار میانداخت، سزاوار ستایش بود! رسولخدا صلیاللهعلیهوآله در پاسخ آنان فرمود: این سخن را نگویید. اگر این جوان برای معاش خود کار میکند که در زندگی محتاج دیگران نباشد و از مردم بینیاز شود، با این عمل در راه خدا قدم برمیدارد. همچنین، اگر کار میکند تا زندگی والدین ضعیف یا کودکان ناتوان را تأمین کند و از مردم بینیازشان گرداند، باز هم به راه خدا میرود. ولی اگر کار میکند تا با درآمد خود بر تهیدستان مباهات کند و بر ثروت و دارایی خود بیفزاید، او به راه شیطان رفته و از صراط حق منحرف شده است».
از سوی دیگر جوانی که به کار و کوشش اشتیاق نشان نمیدهد و همواره به بیکاری روزها را میگذراند، نزد خدا جایگاهی ندارد؛ چرا که: «اِنّ اللّهَ یُبغِضُ الشّابَ الفارِغَ؛ خداوند جوان بیکار را دوست نمیدارد».
حضرت موسی بن عمران، از خداوند پرسید: پروردگارا، کدام یک از بندگانت نزد تو بیشتر مورد بغض و خشم است؟ فرمود: آن که شبها چون مرداری در بستر میخوابد و روزها را به بیهودگی و تنبلی میگذراند.
تنآسایی و تنبلی دور کن
بکوش و ز رنج تنت سور کن
که اندر جهان گنج بیرنج نیست
کسی را که کاهل بود گنج نیست( فردوسی )
حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله یکی از یاران خود را دید، پرسشهایی از وی کرد و او همه را پاسخ داد. سپس پرسید: شغلت چیست؟ گفت: بیکارم! حضرت فرمود: «سَقَطَ مِن عَینی؛ از چشم من افتادی».
گفت پیغمبر که بر رزق ای فتی
در فرو بسته است و بر در قفلها
جنبش و آمد شدِ ما و اکتساب
هست مفتاحی بر آن قفل و حجاب
بیکلید این در گشادن راه نیست
بیطلب نان سنت اللّه نیست ( مولوی)
پیام متن:
2.نگاه تحسین برانگیز پیامبر بر جوانان شاغل و بیتوجهی ایشان به جوانان گریزان از کار و فعالیت.
انس با خدا
پس رواق خانه دل را باید با یاد محبوب آراست. آنچه بیش از هر چیز برای جوان واجب است، جهت دادن درست به فطرتهاست. اگر دل جوان به وحدانیت پروردگار ایمان آورد، نور الهی بر خانه دل او میتابد و آن را درخشان و آسمانی میسازد. بیگمان برای خلوت و انس با خدا، جوانی بهترین لحظههاست:
جوانا ره طاعت امروز گیر
که فردا جوانی نیاید ز پیر
فراغ دلت هست و نیروی تن
چو میدان فراخ است گویی بزن (سعدی)
اوج بندگی و طاعت، در دوستی با خداست. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله از آرزو و دعای داوود چنین حکایت میکند:
خداوندا! من از تو، دوستی تو را و دوستی کسی که تو را دوست دارد و کاری که مرا به دوستی تو میرساند، میخواهم.
خداوندا! دوستی خودت را برای من، از وجودم، خانوادهام و از نعمتهایی چون آب خنک محبوبتر قرار ده.
درِ دوستی اگر گشوده شود، محبت دو سویه شکل میگیرد و چه زیبا منادی رحمت و مودت، در کلامی از خالق مهربان، در اینباره میفرماید:
چون بندهای دیدار مرا دوست بدارد، دیدارش را دوست میدارم. اگر در خلوت یادم کند، در خلوت یادش میکنم. چون در میان گروهی یادم کند، در میان گروهی بهتر یادش میکنم. چون یک وجب نزدیکتر شود، یک ذراع به او نزدیک میشوم و چون یک ذراع به من نزدیک شود، یک باع (به اندازه دو بازوی انسان) به او نزدیک میشوم.
نشانه دوستی و محبت، یاد محبوب است، به گونهای که همواره و در همه حال، نام و ذکر او در وجود آدمی نقش میبندد: «عَلاقَةُ حُبِّ اللّهِ تَعالی حُبُّ ذِکْرِ اللّه؛ نشانه دوستی خدای متعال، دوستی ذکر و یاد خداست».
حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله مردمان را بر مناجات و خلوت با خدا فرا میخواند. خود بدان مأنوس بود و دیگران را نیز همواره به این خلوت عطرآگین رهنمون میساخت:
گفت پیغمبر که چون کوبی دری
عاقبت زان در برون آید سری
چون نشینی بر سر کوی کسی
عاقبت بینی تو هم روی کسی ( مولوی)
از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نقل است:
اِذا اَحَبَّ اَحَدُکُمْ اَنْ یَحدِثَ رَبَّهُ فَلْیَقْرَءِ القُرآنَ.
چون کسی از شما دوست بدارد که با پروردگارش سخن بگوید، قرآن بخواند.
جوانی که روزهایش را با ذکر نام خدا میگذراند و لذت مناجات و سخن با خدا را بر لذتهای زودگذر ترجیح میدهد، افزون بر تأثیر روحانی، از پاداش بسیاری نیز بهرهمند خواهد شد. پیامبر مهربانی میفرماید:
ما مِن شابٍّ یَدَعُ لِلّه الدُّنیا وَ لَهْوَها و اَهرَمَ شَبابَهُ فِی طاعَةِ اللّهِ اِلاّ اَعْطاهُ اللّه اَجْرَ اِثْنَیْنِ و سَبعینَ صِدِّیقا.
جوانی که به خاطر خدا از دنیا و سرگرمیهای آن رو بگرداند و جوانی خویش را در طاعت پروردگار به پیری رساند، خداوند به او پاداش هفتاد و دو صدیق عطا فرماید.
همچنین، در روایتی از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله میخوانیم:
سَبْعَة یُظَلِّلُهُمُ اللّهُ فی ظِلِّه یومٌ لاظِلَّ اِلاّظِلُّهُ... شابٌّ نَشَأَ فی عِبادَةِ اللّهِ.
خداوند در رستاخیز هفت نفر را در زیر سایه خود قرار خواهد داد... جوانی که جوانیاش را در عبادت خدا بگذراند.
پیام متن:
2.ذکر و یاد خدا، توجه و عنایت الهی به بنده خوب خود را به همراه دارد.
3. جوان عابد در دنیا و آخرت، در سایه رحمت خداوند قرار دارد.
گناه گریزی
عَجِبْتُ لِمَنْ یَحْتَمِی من الطَّعامِ مخافَةَ الدّاءِ کَیْفَ لا یَحتمی مَنَ الذُّنُوب مَخافَةَ النّارِ.
در شگفتم از کسی که از بیم درد، از غذا پرهیز میکند؛ پس چگونه است که از ترس آتش، از گناهان نمیپرهیزد.
ترک گناه و مبارزه با نفس، جوان را فرشتهخو میسازد؛ چنانکه رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله در کلامی راهگشا فرمود که خداوند خطاب به جوان گریزان از شهوتهای نفس میفرماید:
یَقُولُ اللّهُ: اَیُّها الشّابُّ التّارِکُ شَهْوَتَهُ فِیَّ المُبْتَذِل شَبابَهُ! اَنْتَ عِنْدی کَبَعضِ ملائِکتی.
ای جوانی که شهوتهای خود را در راه من ترک گفتهای؛ آن شهوتهایی که جوانی را به ابتذال میکشاند، بدان که تو در پیشگاه من، همانند بعضی از فرشتگانم هستی.
حسابرسی و دقت در رفتار، آدمی را در کنترل نفس و دوری از گناه، یاری میدهد. رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله میفرماید:
حاسِبُوا اَنفُسَکُم قَبْلَ اَن تُحاسَبُوا وَزِنوها قَبْل أنْ تُوزَنُوا وَ تَجَهَّزُوا لِلْعَرضِ الأَکْبَرِ.
پیش از آنکه به حساب شما برسند، خود به حساب خویش برسید و قبل از آنکه مورد سنجش قرار گیرید، خویشتن را بسنجید و خود را برای بزرگترین امتحان آماده سازید.
زان روز بترس کاندرو پیدا
آید همه کارهای پنهانی
زان روز که هول او بریزاند
نور از مه و زآفتاب رخشانی( ناصر خسرو )
آدمی همواره در محضر خداست و از سوی دیگر، اعمال او بر پیامبر و ائمه علیهمالسلام عرضه میشود. پیامبر در هشداری به اباذر، فرمود:
یا اباذر! لا تَنْظُرْ اِلَی صِغَرِ الخَطیئَةِ ولکِنْ اُنْظُرْ اِلَی مَن عَصَیْتَ.
ای اباذر، به کوچکی گناه نگاه مکن، بلکه به آن کسی بنگر که او را نافرمانی کردهای.
مرد بیماری از مقابل پیامبر و اصحابش گذشت. بعضی از یاران، آن مرد را دیوانه خطاب کردند! رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله ضمن اشاره به بیمار بودن آن رهگذر، چنین فرمود: «دیوانه آن مرد و زنی است که جوانی خویش را در غیر فرمانبرداری خدا، هدر داده باشد».
آن حضرت با زشت شمردن گناه، همواره جوانان را از نافرمانی خدا بازمیداشت و میفرمود:
مَنْ صَبَر عن مَعصیةِ اللّهِ فَهُوَ کالمُجاهِدِ فی سَبیل اللّه.
کسی که در برابر معصیت صبر کند، مانند مجاهد در راه خداست.
ایشان در کلامی دیگر میفرماید:
هر کس کار زشت یا موقعیتی که به آن تمایل دارد، برای او پیش بیاید و از ترس خدا از آن دوری گزیند، خداوند آتش را بر او حرام میگرداند و او را از ترس بزرگ ایمن میدارد و به وعدهای که کتاب خدا به او داده، عمل خواهد کرد؛ آنجا که فرموده است: «و لِمَن خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانٍ؛ کسی که از مقام پروردگارش بترسد، دو بهشت دارد».
ترک شهوتها و لذتها سخاست
هر که در شهوت فرو شد، برنخاست
این سخا شاخی است از سرو بهشت
وایِ او کز کف چنین شاخی بِهشت
عروةالوثقی است این ترک هوا
برکشد این شاخ جان را بر سما (مولوی)
پیام متن:
2.بررسی و دقت در اعمال، یکی از عوامل ترک گناه است.
توبه، راهی به نور
پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله طلب آمرزش از خدا را، وسیله رهایی از آسیبهای نافرمانی و رنجهای گناه میداند و جلای دل را در گرو استغفار برمیشمارد و میفرماید:
اِنَّ لِلقُلوبِ صَدْأٌ کَمَصْدَأ النُّحُاسِ فاجْلُوها بالِأِستغفار.
دلها نیز مانند مس زنگ میگیرد، پس آن را با استغفار جلا دهید.
باید به سرعت از مسیر خلاف حق بازگشت و سر به آستان رحمت او سایید، در عین حال خداوند نیز همگان را اینگونه به سوی خویش فرا میخواند:
أَ لَمْ یَأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللّهِ. (حدید: 16)
آیا وقت آن نرسیده است که مؤمنان دلهایشان به یاد خدا خاشع گردد.
تو که میگویی که فردا، این بدان
که به هر روزی که میآید زمان
آن درختِ بَد جوانتر میشود
وین کَننده پیر و مضطر میشود
او جوانتر میشود تو پیرتر
زود باش و روزگار خود مبر
سال بیگه گشت و وقت کشت نی
جز سیهرویی فعلِ زشت نی ( مولوی)
هرچند توبه برای همه پسندیده است، تأکید آن به جوانان بیش از دیگران است. از پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله نقل است: «اَلتَّوبةُ حَسَنٌ ولکِنَّ فی الشَّبابِ اَحْسَنُ؛ توبه نیکوست، ولی در جوانی نیکوتر است».
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله از علاقه شدید خود به جوان پشیمان از گناه یاد میکند و میفرماید:
«ما فِی الدُّنیا شَیْءٌ اَحَبُ اِلَی اللّهِ عَزَّوجَلَّ مِنْ شابٍّ تائبٍ؛ هیچ چیز در دنیا نزد پروردگار، دوست داشتنیتر از جوان توبهکار نیست.»
پروردگار توبهپذیر، آدمیان را به ترک گناه و دوری از نافرمانی از خود، فراخوانده است. در این میان جوانان، مخاطبان اصلی این پیغام الهیاند:
یَابْنَ آدَمَ! اِجْتَنِبْ ما حَرَّمْتُ عَلَیْکَ تکُنْ مِنْ أوْرَعِ النّاسِ.
ای پسر آدم! از آنچه بر تو حرام کردهام، دوری کن، تا از پارساترین مردم باشی.
خنجر گناه، چشم دل را کور میکند و این کوردلی، به ناپاکی جسم و روح میانجامد؛ همانگونه که پیامبر فرمود: «اِذا خَبَثَ الْقَلبُ خَبَثَ الْجَسَدُ؛ هرگاه دل آدمی ناپاک شد، جسم نیز ناپاک میشود».
جوانی از انصار، با عبداللّه بن عباس آمد و شد صمیمانه داشت. ابن عباس به دلیل تکریم بسیار این جوان، مورد گلایه شخصی قرار گرفت. آن فرد از جوان بدگویی کرد که او شبها به قبرستان میرود و نبش قبر میکند!
ابن عباس شبی را در تعقیب جوان، راهی قبرستان شد و از دور او را نظاره میکرد. تا آنکه دید جوان وارد قبری که حفر کرده بود، شد و به ضجه و ناله پرداخت. آن جوان با خدای خود نجوا میکرد و با صدای بلند از حوادث پس از مرگ، همچون تنهایی در قبر، رسوایی قیامت و عذاب دوزخ میگفت و به شدت میگریست. جوان پس از این سخنان، از قبر خارج شد و بیدرنگ ابن عباس به سوی او رفت و وی را در آغوش کشید و گفت: چه قبر کن خوبی هستی! گناهان خود را به خوبی نبش کردی و در پیشگاه خدا بدان اعتراف نمودی. امام سجاد علیهالسلام آنگاه که سر به سجده میگذارد، چگونگی مناجات با خدا را به بندگان تائب میآموزد:
عُبَیْدُکَ بِفِنَائِکَ، مِسْکینُکَ بِفِنائکَ، فَقیرُکَ بِفِنائِکَ سائِلُکَ بِفِنائِکَ.
بنده تو در آستانه توست، تهی دست تو در آستانه توست، گدای تو در آستانه توست، خواهنده از تو، در آستانه توست.
این امام بزرگوار در سخنی دیگر میفرماید:
ای که میپذیری، درماندگانی را که در تاریکی دعا میکنند! ای زداینده سختی و بیماری و گزند، مهمانان تو همگی گرد خانه تو خوابیدهاند و تو نمیخوابی! ای یکتای بیمانند، تو را میخوانم چنان که فرمودهای! الها و سرورا، تو را اطاعت کردم بنابر دستورها و برای توست که حجت خود را ظاهر سازی؛ مگر اینکه بر ما رحم کنی و عفو نمایی. پس فرمود: الها و سرورا! نیکیها تو را خشنود میسازد و گناهان، ضرری به تو نمیزند. پس مرا ببخش و از من درگذر، از آن چیزهایی که به تو ضرر نزده است.
پیام متن:
2.شتاب در بازگشت به سوی خدا، به ویژه در دوران جوانی.
3.خداوند، جوان توبهکار را دوست دارد.
منبع:ماهنامه طوبی
/خ