گريپ فروت ، رژیم طبیعی

گریپ فروت، میوه ای توپر، خوش طعم و مغذی است. نصف گریپ فروت، افزون بر 50 درصد مقدار مجاز خوراكی توصیه شده (R DA) ویتامین ‹‹ث›› را در بردارد. هم چنین 325 گرم پتاسیم، 25 میكروگرم فولات، 40 میلی گرم كلسیم و1 میلی گرم آهن دارد. انواع سرخ و صورتی میوه یاد شده سرشار از بتاكاروتن است كه بدن، آن را به ویتامین ‹‹آ›› تبدیل می سازد.
دوشنبه، 14 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گريپ فروت ، رژیم طبیعی
گريپ فروت ، رژیم طبیعی
گريپ فروت ، رژیم طبیعی

تهیه کننده : ناصر مکاری
منبع : راسخون

گریپ فروت، میوه ای توپر، خوش طعم و مغذی است. نصف گریپ فروت، افزون بر 50 درصد مقدار مجاز خوراكی توصیه شده (R DA) ویتامین ‹‹ث›› را در بردارد. هم چنین 325 گرم پتاسیم، 25 میكروگرم فولات، 40 میلی گرم كلسیم و1 میلی گرم آهن دارد. انواع سرخ و صورتی میوه یاد شده سرشار از بتاكاروتن است كه بدن، آن را به ویتامین ‹‹آ›› تبدیل می سازد.
یك فنجان حاوی گریپ فروت شیرین نشده( بدون شكر) به مقدار 95 میلی گرم ویتامین ‹‹ ث›› و بیش از 150 درصد مقدار مجاز خوراكی توصیه شده (R DA) دارد، هم چنین بسیاری از سایر مواد مغذی در چنین میوه تازه ای جای گرفته است.
درگذشته، بسیاری از مردم، ازخوردن گریپ فروت بدون شكر، به خاطر عصاره تلخ و ترش آن، خودداری می كرده اند، ولی به طور معمول با آمیختن آب گریپ فروت سرخ یا صورتی با سفید، مزه ی شیرین حاصل می شود.
اگر آب پرتقال یا گریپ فروت را با هم در آمیزیم، نوشابه نیروبخشی پدید می آید كه نیاز به شیرین كردن ندارد.
به موجب برنامه های پرهیز( رژیم) غذایی كه طی سال ها از سوی سازمان نظارت برمواد غذایی و دارویی آمریكا(F DA) تنظیم یافته، معلوم شده است كه گریپ فروت از قدرت بی نظیری برای سوزاندن و از بین بردن چربی ها برخوردار است.
البته این ادعا، صحت ندارد چرا كه هیچ ماده خوراكی توانایی چنین خاصیتی را ندارد. افرادی كه از رژیم گریپ فروت پیروی می كنند، دچار كاهش وزن می شوند؛ اما این بدان جهت است كه آن ها مواد غذایی دیگر را كم تر می خورند و این عمل به كاستی های غذایی می انجامد. حتی اگر این گونه باشد، گریپ فروت، میوه ی مفیدی برای متعادل ساختن وزن بدن شمرده می شود؛ ومقدار زیاد فیبر گیاهی اش، گرسنگی را فرو می نشاند.
چنانچه می خواهید از وزنتان بكاهید، روزانه پیش ازهرخوراكی، آن را بخورید تا جلوی پرخوری تان را بگیرد، در ضمن میان وعده ی ایده آلی به شمار می رود.
جالب این كه گریپ فروت سرشار از پكتین (الیاف گیاهی حل شدنی )‌ است كه به كاهش كلسترول خون كمك می كند. وانگهی، پژوهش های اخیرحاكی از آن است كه میوه مورد بحث دارای مواد دیگری است كه از بروز بیماری ها پیش گیری می كند .
به عنوان مثال، گریپ فروت های سرخ وصورتی، سرشار از لیكوپن هستند واین ماده، یك ماده ضد اكسید كننده است كه به نظر می آید خطر بزرگ شدن پروستات را تقلیل می دهد. پژوهندگان هنوز ساز و كار ( مكانیسم ) عمل كرد لیكوپن را نشان نداده اند ، لیكن بررسی 6 ساله دانشگاه هاروارد كه توسط 48000 پزشك و سایر كارشناسان بهداشت صورت گرفت ، حكایت از آن داشته است كه مصرف هفته ای 10 وعده مواد غذایی سرشار از لیكوپن ، سبب كاهش 50 درصد سرطان پروستات می شود .
از دیگر مواد گیاهی موجود در گریپ فروت ، می توان از اسیدفنولیك نام برد كه مانع تشكیل نیتروزامین ، مواد سرطان زا ، بالیموندیدترپن و مونوترپن می شود. مواد مذكور موجب تولید آنزیم هایی می شوند كه در جلوگیری از پیدایش سرطان اثر دارند و نیز بیوفلاونویید كه از عمل كرد هورمون هایی كه باعث رشد غده ( تومور ) می شود ، جلوگیری می كند .
گروهی از مبتلایان به آماس مفصل رماتیسمی ، سرخریش ( لوپوس ) و شماری دیگر از مبتلایان به اختلالات التهابی دریافته اند كه گویی مصرف هر روزه گریپ فروت نشانه های مرضی شان را تقلیل می دهد . تصور می رود كه این ویژگی از مواد شیمیایی گیاهی كه مانع ایجاد پروستاگلاندین یعنی ماده آماس زا می گردد ، ناشی می شود .
افرادی كه به مركبات حساسیت دارند ، احتمالا در برابر گریپ فروت نیز از خود حساسیت نشان می دهند . این حالت ممكن است به خاطر خود میوه یا روغن موجود در پوست آن باشد .
گريپ فروت، ميوه ي مفيدي براي متعادل ساختن وزن بدن شمرده مي شود؛ و مقدار زياد فيبر گياهي اش، گرسنگي را فرو مي نشاند. در گذشته، بسياري از مردم، از خوردن گريپ فروت بدون شكر، به خاطره عصاره ي تلخ و ترش آن، خودداري مي كرده اند، ولي به طور معمول با آميختن آب گريپ فروت سرخ يا صورتي با سفيد، مزه ي شيرين حاصل مي شود.
اگر آب پرتقال يا گريپ فروت را با هم در آميزيم، نوشابه ي نيروبخشي پديد مي آيد كه نياز به شيرين كردن ندارد.
چنان چه مي خواهيد از وزن تان بكاهيد، روزانه پيش ازهر خوراكي، آن را بخوريد تا جلوي پرخوري تان را بگيرد، در ضمن ميان وعده ي ايده آلي به شمار مي رود.
جالب اين كه گريپ فروت سرشار از پكتين (فيبر محلول)‌ است كه به كاهش كلسترول خون كمك مي كند. وانگهي، پژوهش هاي اخير حاكي از آن است كه ميوه ي مورد بحث، داراي مواد ديگري است كه از بروز بيماري ها پيشگيري مي كند.
به عنوان مثال، گريپ فروت هاي سرخ و صورتي، سرشار از ليكوپن هستند و اين ماده، يك ماده ي آنتي اکسيدان است كه به نظر مي آيد خطر بزرگ شدن پروستات را کاهش مي دهد. محققان هنوز مكانيسم عملكرد ليكوپن را نشان نداده اند، ليكن بررسي ۶ ساله ي دانشگاه هاروارد كه توسط ۴۸ هزار پزشك و ساير كارشناسان بهداشت صورت گرفت، حكايت از آن داشته است كه مصرف ۱۰ وعده مواد غذايي سرشار از ليكوپن در هفته، سبب كاهش ۵۰ درصد سرطان پروستات مي شود.
از ديگر مواد گياهي موجود در گريپ فروت، مي توان از اسيدفنوليك نام برد كه مانع تشكيل نيتروزامين(مواد سرطان زا) باليمونديدترپن و مونوترپن مي شود. مواد مذكور موجب توليد آنزيم هايي مي شوند كه در جلوگيري از پيدايش سرطان اثر دارند و نيز بيوفلاوونوييد كه از عملكرد هورمون هايي كه باعث رشد غده (تومور) مي شود، جلوگيري مي كند.
دلیل اینکه این میوه را گریپ فروت می نامند یان است که میوه آن مانند انگور بصورت جمعی تا دوازده تا بر روی شاخه می روید . این میوه که یکی از مرکبات می باشد بیشتر از 4000 سال پیش در هند و مالزی کاشته می شده است ولی تا قرن شانزدهم میلادی در دیگر کشورها ناشناخته مانده بود تا اینکه اسپانیائیها آنرا به کشورهای دیگر بردند .
جالب است که بدانید آمریکا 97% مصرف گریپ فروت دنیا را تامین می کند و تنها ایالت فلوریدا و تگزاس با هم 90% گریپ فروت آمریکا را تولید می کنند .
درخت گریپ فروت به اندازه درخت پرتقال و ارتفاع آن تا 12 متر می رسد برگهای آن سبز و گل آن سفید است . میوه گریپ فروت درشت تر از پرتقال و پوست آن هنگامیکه رسیده باشد نازک و برنگ زرد روشن است . اگر در چیدن گریپ فروت تاخیر شود پوست آن کلفت شده و قسمت سفیدی زیر پوست ضخیم می شود و مقدری از آب خود را از دست می دهد . گریپ فروت رسیده ترش و شیرین و کمی تلخ می باشد . نوعی از گزیپ فروت که در شمال ایران می روید چون داخل آن قرمز رنگ است به آن توسرخ می گویند .
گریپ فروت در حال حاضر در چین ، هند ، خاورمیانه و در ایران هم در شمال و هم جنوب پرورش داده می شود.
گریپ فروت در تمام طول سال در بازار وجود دارد ولی فصل آن از ژانویه تا می می باشد .

تركيبات شيميايي:

گريپ فروت منبع غني ويتامين C و B1 مي باشد . پوست گريپ فروت داراي مقدر زيادي پكتين است مهمترين تركيبات شيميايي گريپ فروت ناري گين ، ليموئين ، سسكي ترپين ، آلدئيد ، ژرانيول و كادينين مي باشد .
در صد گرم گريپ فروت مواد زير موجود است
انرژي 30 كالري
آب 88 گرم
پروتئين 0/3 گرم
چربي 0/13 گرم
كلسيم 11/5 ميلي گرم
فسفر 12 ميلي گرم
پتاسيم 130 ميلي گرم
آهن 0/2 ميلي گرم
ويتامين آ 1 واحد
ويتامين ب 1 0/02 ميلي گرم
ويتامين ب 2 0/01 ميلي گرم
ويتامين ب 3 0/01 ميلي گرم
ويتامين ث 30 ميلي گرم
گريپ فروت يك ميوه اسيدي است و بهتر است كه آنرا همراه ديگر مركبات مصرف كرد و هنگاميكه آنرا مي بريد زود آنرا مصرف كنيد زيرا در اثر ماندن مواد موثر خوردا از دست داده و تلخ مي شود .
گريپ فروت از ليمو ترش كمتر اسيدي است بنابراين آنهائيكه نمي توانند از ليمو ترش استفاده كنند بهتر است كه اين ميوه را بجاي ليمو ترش مصرف كنند .

خواص داروئی

1. گریپ فروت چون دارای کالری کمی است نوشابه بسیار خوبی برای آنهایی است که می خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند . گریپ فروت از پرتقال کمتر قند درد .
2. گریپ فروت تمیز کننده بدن از مواد سمی است و این مواد را سریعا دفع می کند و دلیل آن این است که هنگامیکه از گریپ فروت استفاده می کنید بعلت دفع مواد زائد ممکن است اسهال تولید شود.
3. گریپ فروت داروی خواب است . اگر می خواهید خواب خوش و سنگین داشته باشید یک گریپ فروت و یا آب آنرا گرفته قبل از رفتن به رختخواب آنرا بخورید .
4. گریپ فروت ضد سرماخوردگی است و تب را پائین می آورد در هنگام سرماخوردگی و تب آب گریپ فروت بنوشید .
5. گریپ فروت بدلیل ترش بودن ترشح اسید معده را بیشتر می کند پس باید آنرا قبل از غذا مصرف نمود تا اشتها را تحریک کرده و غذا را زودتر هضم نماید .
6. آنهائیکه کلیه و مثانه و کیسه صفرایشان سنگ تولید می کند حتما باید گریپ فروت بخورند زیرا گریپ فروت از درست شدن سنگ جلوگیری می کند .
7. مهمترین کاربرد گریپ فروت برای جلوگیری و درمان بیماری قلبی است و گریپ فروت شفابخش قلب است زیرا کلسترول را پائین آورده و رگ ها را از وجود چربی ها و مواد رسوب کرده پاک می کند و پیشرفت تصلب شرائین را متوقف می سازد .تحقیقاتی که جدیدا روی بیماران مبتلا به کلسترول بالا انجام شده است نشان داده است که مصرف 2 عدد گریپ فروت در روز کلسترول خون را بطور متوسط 10% پائین می آورد و حتی مقدار HDL را که چربی مفید است بالا می برد . بنابراین کسانیکه مبتلا به عارضه کلسترل بالا هستند باید گریپ فروت را با پوست مصرف کنند زیرا پکتین و ویتامین P در قسمت سفیدی پوست گریپ فروت وجود دارد .
8. خوردن دو عدد گریپ فروت در روز احتمال حمله قلبی را بنحو بارزی کاهش می دهد بنابراین کسانیکه در خانواده شان سابقه قلبی و بیماری قلبی وجود دارد حتما باید از گریپ فروت استفاده کنند .
9. تحقیقاتی که در روی خوکها انجام گرفته نشان داده است که گریپ فروت در سلامتی شریانها اثر معجزه آسائی درد . دانشمندان به یک دسته از خوکها غذاهای چرب ولی همراه با پکتین گریپ فروت دادند و به دسته دیگر بدون پکتین گریپ فروت . دسته اول عمر بیشتر داشته و بعد از تشریح جسد آنها بهیچ وجه اثری از تصلب شرائین مخصوصا در شریان های اکلیلی قلب و آئورت دیده نشد در حالیکه دسته دوم که فقط غذاهای چرب مصرف کرده بودند مبتلا به تصلب شرائین و کلسترل بالا شده بودند .دانشمندان ژاپنی چند سال پیش آزمایشهائی در مورد اثر گریپ فروت روی سرطان بر روی موش ها انجام دادند . به موشهائی که مبتلا به سرطان بودند عصاره گریپ فروت تزریق کردند و با کمال تعجب مشاهده نمودند که رشد غده سرطانی در آنها متوقف شد و پس از چندی همه آنها بهبود یافتند . آنها نتیجه گرفتند که در گریپ فروت و مخصوصا در پوست آن ماده ضد سرطان وجود دارد .
10. هسته گریپ فروت نیز خواص بسیاری درد زیرا میکرب کش ، ضد قارچ و ضد Yeast است البته عصاره هسته گریپ فروت بصورت قرص و کپسول در فروشگاههای گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها موجود است می توانید خریدری کرده و مصرف کنید و یا اینکه هسته های گریپ فروت را جمع آوری کرده و خشک کنید سپس در داخل آسیاب برقی ریخته و پودر کنید و هر روز مقدر یک قاشق چایخوری از آنرا با آب میل کنید یا اینکه همانطوریکه گفته شد همه گریپ فروت را با پوست سفید آن دو هسته آن در داخل مخلوط کن برقی ریخته و مصرف کنید.
گريپ فروت، ميوه اي توپر، خوش طعم و مغذي است. نصف گريپ فروت، افزون بر 50 درصد مقدار مجاز خوراكي توصيه شده (R DA) ويتامين ‹‹ث›› را در بردارد. هم چنين 325 گرم پتاسيم، 25 ميكروگرم فولات، 40 ميلي گرم كلسيم و1 ميلي گرم آهن دارد. انواع سرخ و صورتي ميوه ي ياد شده سرشار از بتاكاروتن است كه بدن، آن را به ويتامين ‹‹آ›› تبديل مي سازد.
يك فنجان حاوي گريپ فروت شيرين نشده( بدون شكر) به مقدار 95 ميلي گرم ويتامين ‹‹ ث›› و بيش از 150 درصد مقدار مجاز خوراكي توصيه شده (R DA) دارد، هم چنين بسياري از ساير مواد مغذي در چنين ميوه ي تازه اي جاي گرفته است.
درگذشته، بسياري از مردم، ازخوردن گريپ فروت بدون شكر، به خاطره عصاره ي تلخ و ترش آن، خودداري مي كرده اند، ولي به طور معمول با آميختن آب گريپ فروت سرخ يا صورتي با سفيد، مزه ي شيرين حاصل مي شود.
اگر آب پرتقال يا گريپ فروت را با هم در آميزيم، نوشابه اي نيروبخشي پديد مي آيد كه نياز به شيرين كردن ندارد.
به موجب برنامه هاي پرهيز( رژيم) غذايي كه طي سال ها از سوي سازمان نظارت برمواد غذايي و دارويي آمريكا(F DA) تنظيم يافته، معلوم شده است كه گريپ فروت از قدرت بي نظيري براي سوزاندن و از بين بردن چربي ها برخوردار است.
البته اين ادعا، صحت ندارد چرا كه هيچ ماده ي خوراكي توانايي چنين خاصيتي را ندارد. افرادي كه رژيم گريپ فروت پيروي مي كنند، دچار كاهش وزن مي شوند؛ اما اين بدان جهت است كه آن ها مواد غذايي ديگر را كم تر مي خورند و اين عمل به كاستي هاي غذايي مي انجامد. حتي اگر اين گونه باشد، گريپ فروت، ميوه ي مفيدي براي متعادل ساختن وزن بدن شمرده مي شود؛ ومقدار زياد فيبر گياهي اش، گرسنگي را فرو مي نشاند.
چنان چه مي خواهيد از وزن تان بكاهيد، روزانه پيش ازهرخوراكي، آن را بخوريد تا جلوي پرخوري تان را بگيرد، در ضمن ميان وعده ي ايده آلي به شمار مي رود.
جالب اين كه گريپ فروت سرشار از پكتين (الياف گياهي حل شدني )‌ است كه به كاهش كلسترول خون كمك مي كند. وانگهي، پژوهش هاي اخيرحاكي از آن است كه ميوه ي مورد بحث داراي مواد ديگري است كه از بروز بيماري هاي پيش گيري مي كند .
به عنوان مثال، گريپ فروت هاي سرخ وصورتي، سرشار از ليكوپن هستند واين ماده، يك ماده ي ضد اكسيد كننده است كه به نظر مي آيد خطر بزرگ شدن پروستات را تقليل مي دهد. پژوهندگان هنوز ساز و كار ( مكانيسم ) عمل كرد ليكوپن را نشان نداده اند ، ليكن بررسي 6 ساله ي دانشگاه هاروارد كه توسط 48000 پزشك و ساير كارشناسان بهداشت صورت گرفت ، حكايت از آن داشته است كه مصرف هفته اي 10 وعده مواد غذايي سرشار از ليكوپن ، سبب كاهش 50 درصد سرطان پروستات مي شود .
از ديگر مواد گياهي موجود در گريپ فروت ، مي توان از اسيدفنوليك نام برد كه مانع تشكيل نيتروزامين ، مواد سرطان زا ، باليمونديدترپن و مونوترپن مي شود. مواد مذكور موجب توليد آنزيم هايي مي شوند كه در جلوگيري از پيدايش سرطان اثر دارند و نيز بيوفلاونوييد كه از عمل كرد هورمون هايي كه باعث رشد غده ( تومور ) مي شود ، جلوگيري مي كند .
گروهي از مبتلايان به آماس مفصل رماتيسمي ، سرخريش ( لوپوس ) و شماري ديگر از مبتلايان به اختلالات التهابي دريافته اند كه گويي مصرف هر روزه ي گريپ فروت نشانه هاي مرضي شان را تقليل مي دهد . تصور مي رود كه اين ويژگي از مواد شيميايي گياهي كه مانع ايجاد پروستاگلاندين يعني ماده ي آماس زا مي گردد ، ناشي مي شود .
افرادي كه به مركبات حساسيت دارند ، احتمالا در برابر گريپ فروت نيز از خود حساسيت نشان مي دهند . اين حالت ممكن است به خاطر خود ميوه يا روغن موجود در پوست آن باشد .

رژیم گریپ فروت

رژیم گریپ فروت ، از قدیمی ترین و پراستفاده ترین رژیم های لاغری است. این رژیم براساس اطلاعات خشک علمی نیست.
درباره رژیم گریپ فروت حرف و حدیث بسیار است ؛ اما با توجه به این که به فصل سرما نزدیک می شویم دو مساله قابل ذکر است:
اول این که در این فصل ، مردم به دلیل این که فعالیت بدنی کمتری دارند، امکان افزایش وزن آنها زیاد است و دوم این که کم کم مرکبات و بخصوص گریپ فروت از راه می رسد و در دسترس مردم قرار می گیرد.
این رژیم برای اولین بار در سال 1930مطرح شد. در این رژیم عنوان می شود که گریپ فروت حاوی آنزیم هایی است که چربی بدن را می سوزانند و وقتی در هر وعده غذایی ، نصف گریپ فروت مصرف شود این آنزیم ها فعال می شوند. البته نصف گریپ فروت در هر وعده غذایی باید با حجم کمی غذا مصرف شود.
رژیم گریپ فروت به این صورت مطرح می شود:
صبحانه: نصف گریپ فروت به همراه چای یا قهوه بدون شکر.
ناهار: نصف گریپ فروت به اضافه 2عدد تخم مرغ ؛ سالاد خیار و گوجه فرنگی با سرکه یا آب لیمو و سبزی های معطر مثل نعناع و ترخون ، یک قطعه نان تست یا نان برشته از هر نوع و چای یا قهوه بدون شکر.
شام: نصف گریپ فروت با یک تکه مرغ ، گوشت گوسفندی یا ماهی ؛ کاهو و گوجه فرنگی با آب لیمو یا سرکه و سبزی های معطر و چای یا قهوه ساده. البته این دستور یکی از مدلهای رژیم گریپ فروت است.
در سایر مدلهای آن مقدار کالری مصرفی براساس شرایط فرد تغییر می کند و گاهی تنها به 800کالری در روز می رسد. بهتر است اصول این رژیم را کمی بررسی کنیم.
اول این که آیا واقعا گریپ فروت حاوی آنزیم هایی است که چربی بدن را می سوزانند. خیر. هیچ پایه علمی برای این ادعا وجود ندارد. گریپ فروت میوه خوبی است ، اما درست مثل میوه ها و سبزی های دیگر است و تفاوت خاصی ندارد.
این که آیا این رژیم موثر است باید بگوییم البته موثر است ؛ چون به این ترتیب ، کالری مصرفی افراد کم می شود. هرچه کالری مصرفی کمتر شود و فعالیت بدنی بیشتر باشد، شما وزن از دست می دهید؛ چه با گریپ فروت و چه بدون گریپ فروت.
البته به چند نکته باید توجه داشت. اول این که زندگی با رژیم های غذایی خیلی سفت و سخت و با غذاهایی با تنوع اندک بسیار مشکل است. سبک زندگی افراد باید تغییر و تنوع داشته باشد و این مساله شامل غذا هم می شود.
به یاد داشته باشید یک تغییر دایمی در زندگی اتفاق بیفتد، بسیار مهمتر از آن است که دستور توصیه شده فقط برای چند روز یا چند هفته قابل اجرا باشد. مشکل دیگر، جنبه روانی قضیه است. افرادی که رژیم های غذایی می گیرند، اغلب موفقیت خودشان را به خواص جادویی رژیم غذایی مربوط می دانند، تا تلاش خودشان.
وقتی رژیم غذایی را رها می کنند، مستعد افزایش وزن مجدد می شوند؛ چون فکر می کنند عامل لاغری آنها تنها رژیم غذایی بوده که حالا از آن پیروی نمی کنند. در نهایت ، برای این که سالم باشیم ، به یک غذای متعادلی نیاز داریم که تمام گروههای غذایی را دربر داشته باشد.
اگر تنها 800 کالری در روز دریافت کنیم ، امکان مصرف غذاهای مقوی از ما گرفته می شود، بخصوص اگر هر روز یک غذای تکراری مصرف کنیم.
اما چرا رژیم گریپ فروت عمری چنین طولانی دارد؟ اول این که این رژیم برای خیلی از افراد جادویی و سالم به نظر می رسد. شنیدن جمله آنزیم های سوزاننده چربی کاملا جالب است. ضمنا گریپ فروت یک میوه است و مردم می دانند که یک میوه هیچ گاه مضر نیست.
دوم این که مردم براساس رژیم غذایی وزن کم می کنند و فکر می کنند چون اسم این رژیم گریپ فروت است ، پس حتما یک مورد خاص در گریپ فروت وجود دارد، در حالی که ممکن است بدون مصرف گریپ فروت و با کاهش کالری دریافتی به وزن ایده آل برسند.
در این رژیم ، کاهش وزن اولیه به دلیل از دست رفتن آب بدن است و وقتی رژیم عادی دوباره از سر گرفته شود، وزن آب بدن مثل گذشته شده و برمی گردد. توجه داشته باشید کاهش وزن مثل سایر جنبه های زندگی ، است که نکات صحیح و غلط درباره آن بسیار است. داشتن رژیم غذایی مساله ای معقول و تغییرات علمی در رژیم غذایی بسیار مهم است. گریپ فروت هم می تواند جزو برنامه سالم قرار بگیرد، ولی تنها به دلیل آن که میوه ای سودمند است ، نه این که معجزه کند.

سایر خواص غذایی و درمانی گریپ فروت

1ـ میوه ی گریپ فروت، اشتها را تقویت می كند.
2ـ گریپ فروت، عمل هضم را آسان می كند و ترشح شیره ی معدی و كیسه ی صفرا را سرعت می بخشد.
3ـ گریپ فروت دارای ویتامین C و بیوفلاوونوئید است. این ها در حفظ سلامت قلب و عروق بدن مؤثرند.
4ـ گریپ فروت به تولید قند و مواد حیاتی مورد نیاز بدن كمك می كند.
5ـ گل های گریپ فروت، خاصیت ضد تشنج و لرز را دارد و دم كرده ی آن را موقع تشنج، زكام و تب می نوشند.
6ـ اگر گریپ فروت را صبح ناشتا بخورند، خواص ادرارآور آن زیاد می شود و سموم را از بدن خارج می كند .
7ـ گریپ فروت، خون را تصفیه می كند و كلیه و كبد را پاك می سازد.
8ـ گریپ فروت، ضد خونریزی بواسیر است.
9ـ گریپ فروت، میوه ای خنك است و عطش را رفع می كند.
10ـ گریپ فروت، اختلالات مفصلی را درمان می كند.
11ـ گریپ فروت، برای كسانی كه موهای سرشان می شكند، تجویز می شود.
12ـ گریپ فروت، برای كسانی كه عفونت های ریوی و تب خیز دارند مفید است.
13ـ گریپ فروت، علاوه بر مواد معدنی (آهن و كلسیم) دارای ویتامین های B3 ,B2 ,B1,A است.

در مصرف گریپ فروت دقت کنید

تحقیقات جدید دانشگاه کارولینای شمالی نشان می دهد موادی که در آب گریپ فروت وجود دارند فعل و انفعالات شیمیایی خطرناکی با برخی از داروها ایجاد می کنند.
از این رو نزدیک به ده سال است به افرادی که از داروهای خاصی نظیر فشار خون و یا ضد کلسترول استفاده می کنند توصیه می شود که از خوردن آب گریپ فروت پرهیز نمایند.
تحقیقات نشان می دهد آب این میوه باعث ورود بیشتر این داروها به جریان خون در بدن میگردد و عوارض جانبی خطرناکی را در پی دارد. در گذشته عموما تصور می شد ماده ایکه با داروها فعل و انفعالات شیمیایی انجام می دهد ، فلاونئید (flavonoids) است که موجب تلخی این میوه نیز می شود.
ولی بر اساس مطالعات جدید گروهی از مواد شیمیایی با نام فورانوکومارین ها (furanocoumarin) در این میوه وجود دارند که موجب این فعل و انفعالات می شوند، این مواد مانع عملکرد صحیح یکی از آنزیم های روده با نام CYP3A شده و باعث جذب بیشتر داروها توسط بدن می شوند.
در آزمایشاتی که در این زمینه انجام شد محققین این مواد را از آب گریپ فروت خارج و تاثیر آن را بر داروها بررسی کرده و دریافتند در این حالت، آب این میوه همانند آب پرتقال بر این داروها نیز بی تاثیر می باشد.
از این رو محققین در پی یافتن سایر مواد خوراکی حاوی فورانوکومارین ها می باشند و اکیدا افرادی که از داروهای خاص استفاده می کنند را ازخوردن آب گریپ فروت منع می کنند.

مضرات :

گريپ فروت را نبايد بهمراه تعدادي از داروها خورد زيرا اثر آنها را چند برابر مي كند مثلا كسيكه داروي فشار خون مصرف مي كند اگر آنرا با گريپ فروت بخورد اثر دارو زيادتر شده و شخص فشار خونش بشدت پائين مي آيد و خطرناك است.

منابع :

گريپ فروت http://www.iranmania.com
گریپ فروت «داروئی» http://daneshnameh.roshd.ir
رژیم گریپ فروت !! مفید یا غیرمفید؟! http://www.best2me.com
گریپ فروت http://www.parsiteb.com
گريپ فروت http://www.daneshema.com
در مصرف گریپ فروت دقت کنید http://www.farya.com
گريپ فروت و تاثرات آن بر سلامتی شما http://www.pezeshk.us





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.