چگونه به سرعت فشار خون را افزایش دهیم

فشار خون پایین ممکن است به وضعیتی خطرناک تبدیل شود به این دلیل که می‌تواند به اندامهای حیاتی بدن آسیب وارد سازد. بنابراین ضروری است که فشار خون بالا را افزایش داده تا به سطح طبیعی و نرمال رسد. این
يکشنبه، 12 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چگونه به سرعت فشار خون را افزایش دهیم
چگونه به سرعت فشار خون را افزایش دهیم

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

فشار خون پایین ممکن است به وضعیتی خطرناک تبدیل شود به این دلیل که می‌تواند به اندامهای حیاتی بدن آسیب وارد سازد. بنابراین ضروری است که فشار خون بالا را افزایش داده تا به سطح طبیعی و نرمال رسد. این مقاله برخی از راه‌هایی که بوسیله آنها می‌توانید به این هدف برسید را در اختیارتان قرار می‌دهد.
فشار خون پایین یا افت فشار خون (هیپوتنشن) زمانی رخ می‌دهد که جریان خون کافی به اندامهای مختلف بدن به ویژه قلب و مغز نرسد. خون مسئول تأمین اکسیژن و سایر مواد مغذی ضروری است در نتیجه زمانی که فشار خون افت می‌کند، موجب بروز عوارض جانبی بسیاری شده که در فرم شدید موجب آسیب به اندام‌های حیاتی شما می‌گردد. فشار خون پایین منجر به بروز علائمی همچون تهوع، سرگیجه و غش می‌شود. با وجود آنکه این عارضه معمولاً خطرناک نمی‌باشد، اما چنانچه افت ناگهانی در فشار خون بوجود آید و منجر به غش یا سرگیجه شود، می‌تواند به بیماریهایی (مانند نارسایی قلبی) بیانجامد. این امر به ویژه در افراد مسن صدق می‌کند.

علل و علائم

فشار خون پایین می‌تواند به دلایل بسیاری رخ دهد که مشکلات قلبی مانند برادیکاردی (کندکاری قلب)، کم آبی، دیابت، کم خونی، اختلالات کلیوی، واکنش‌های آلرژیک، عفونتهای باکتریایی همچنین از دست دادن خون به علت آسیبهای داخلی و یا خارجی را شامل می‌شود. بارداری همچنین احتمال بروز علائمی از فشار خون پایین را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. علائمی که مشاهده می‌شود تمام یا برخی از علائم روبرو از جمله سرگیجه، حالت تهوع، حملات غش، سیاه رفتن چشم، وزوز گوش (صدای زنگ در گوش)، سرد و مرطوب شدن شدید دست و پا، حساسیت به نور و صدا، خستگی، احساس سنگینی یا سبکی سر، تاری دید و تپش قلب را شامل می‌شود.

بالا بردن فشار خون

اقدامات فوری

نخستین نشانه‌های فشار خون پایین، سرگیجه و حالت تهوع است که می‌توانند موجب از دست دادن هوشیاری فرد شوند. در چنین وضعیتی، اهمیت دارد که اقداماتی را جهت بالا بردن سریع فشار خون او انجام دهید. در ادامه برخی راه‌های انجام این کار را نشان خواهیم داد.
 از فرد بخواهید یک لیوان آب بنوشد. در صورت امکان، به او نوشیدنی ورزشی دهید. نوشیدنی‌های ورزشی حاوی مواد مغذی و مواد معدنی متعددی بوده که مواد مغذی از دست رفته‌ی فرد را جبران ساخته و فشار خون پایین او را افزایش می‌دهند.
 میان وعده‌ای به او دهید که از محتوای نمک بالایی برخوردار باشد. نمک شناخته شده است که حجم خون را افزایش داده و در نتیجه فشار خون را به سرعت افزایش می‌دهد.
 از او بخواهید ایستاده و با کمک شخصی به اطراف حرکت کند (در صورتی که هنوز احساس سرگیجه می‌نماید). دراز کشیدن به مدت طولانی و یا نشستن در یک وضعیت خاص، برای یک دوره‌ی طولانی شناخته شده است که سطوح فشار خون را کاهش می‌دهد. حرکت کردن به اطراف جریان خون را افزایش خواهد داد و در نتیجه فشار خون افزایش می‌یابد.
 در صورت امکان تهیه جوراب واریس، از بیمار بخواهید که آن را به پا کند. این جورابها به بهبود جریان خون در بدن کمک کرده و از تجمع خون در یک ناحیه از بدن جلوگیری می‌کنند. هنگامی که خون به طور آزادانه شروع به جریان نمود، فشار خون به طور خودکار افزایش خواهد یافت.
 به بیمار گیاهان دارویی مانند رزماری، زنجبیل، جینگو بیلوبا (ginkgo biloba)، جینسینگ، زالزالک و همچنین مکملهای ویتامین B و E دهید بطوریکه معروف است که فشار خون را به سرعت افزایش می‌دهند.
 گرفتن یک در میان دوش آب گرم و سرد شناخته شده است که به بهبود جریان خون در بدن کمک می‌کند.

ایجاد تغییرات در شیوه زندگی

چنانچه فردی مستعد ابتلا به فشار خون پایین است، آنگاه لازم است اقداماتی جهت ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی این فرد اتخاذ شده به طوریکه مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود. در ادامه اقداماتی که می‌توانید با کمک آنها تغییرات مثبت ایجاد نماید را معرفی می‌کنیم.
 مصرف آب در رژیم غذایی را افزایش داده و هدف خود را بر مصرف روزانه حداقل 12 لیوان آب بگذارید. این کار به رفع سموم از بدن کمک خواهد کرد و کیفیت جریان خون را بهبود بخشیده در نتیجه به طور خودکار سطوح فشار خون افزایش می‌یابند.
 افزایش کلی سدیم در رژیم غذایی به افزایش فشار خون کمک خواهد کرد. اما در حالی که توصیه می‌شود فرد سطوح نمک در غذای خود را افزایش دهد، بسیار اهمیت دارد با پزشک مشورت نموده تا اطمینان یابید این کار موجب بروز عوارضی برای سلامت (خصوصاً در بیماران سالمند) نخواهد شد. برخی مشکلات مرتبط با سلامت قلب با افزایش سطوح نمک در بدن ارتباط دارند.
 بسیار اهمیت دارد که برخی اشکال ورزش به صورت روزانه انجام شوند. تمرکز بر روی تمرینات قلبی عروقی یکی از بهترین راه‌هایی بوده که فرد می‌تواند فشار خون پایین خود را افزایش دهد. تمرینات مختلف ورزشی مانند پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و غیره را انجام دهید.
 چندین ماده غذایی وجود داشته که به افزایش سریع فشار خون دیاستولیک کمک کرده و به عنوان درمانی مؤثر برای فشار خون پایین عمل می‌کنند. به منظور این کار بایستی برخی تغییرات در رژیم غذایی فرد ایجاد شود. غیر از گیاهان دارویی و مکملهای فوق‌الذکر، همچنین سالاد، میوه و غلات کامل را وارد رژیم غذایی خود نماید.
 بررسی نموده ببینید که آیا بیمار داروهایی مصرف می‌کند که اثرات جانبی آنها پایین آوردن فشار خون است یا خیر. از او بخواهید با پزشک خود صحبت کرده و پس از بررسی لازم و در صورتی که علت پایین بودن فشار خون، داروهای مصرفی او است، از پزشک بخواهد داروی تجویزی را تغییر دهد.
 بجای خوردن سه وعده بزرگ در روز، 5 تا 6 وعده کوچک مصرف نماید. این کار به تحت کنترل نگاه داشتن قند خون کمک کرده و در نتیجه سطح فشار خون نیز تحت کنترل درخواهد آمد.
 اطمینان حاصل شود که فرد حمام آب بسیار داغ نگیرد. این کار خون را رقیق ساخته و موجب افت فشار خون می‌شود.
با وجود آنکه این وضعیت معمولاً خطر بالقوه ندارد اما بایستی مراقب بود که بیمار این عارضه را نادیده نگرفته و اقدامات لازم را جهت طبیعی ساختن فشار خون انجام داده و بدینوسیله از بروز عوارض بیشتر جلوگیری شود.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.