رسانه امروز چگونه فرهنگ جامعه مدرن را تحت تأثیر قرار می‌دهد

رسانه نهاد بزرگی است که بر تصمیمات روزانه ما و حس ما از جهان حکمرانی می‌کند و ما را در معرض چیزهایی قرار می‌دهد که تا کنون تجربه نکرده‌ایم. در این مقاله نگاهی به این موضوع خواهیم داشت که رسانه
سه‌شنبه، 14 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
رسانه امروز چگونه فرهنگ جامعه مدرن را تحت تأثیر قرار می‌دهد
رسانه امروز چگونه فرهنگ جامعه مدرن را تحت تأثیر قرار می‌دهد

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

رسانه نهاد بزرگی است که بر تصمیمات روزانه ما و حس ما از جهان حکمرانی می‌کند و ما را در معرض چیزهایی قرار می‌دهد که تا کنون تجربه نکرده‌ایم. در این مقاله نگاهی به این موضوع خواهیم داشت که رسانه چگونه فرهنگ ما را به هر دو صورت منفی و مثبت تحت تأثیر قرار می‌دهد. ما انسان‌ها دسته‌ای از گونه‌های قابل دستکاری هستیم که رسانه این ویژگی همیشه در حال رشد موجود در ما را افزایش می‌دهد. رسانه ما انسان‌ها را به طریق مختلف و به صورت آگاهانه و غیر آگاهانه تحت تأثیر قرار می‌دهد. بزرگ‌ترین ابزار در رسانه که روزانه میلیون‌ها سودآوری دارد، تبلیغات است. موجودی مانند تبلیغات در دنیای رسانه وجود ندارد.
رسانه افراد را به طریق مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد که برخی از آن‌ها خوب هستند و برخی دیگر نیستند. اجازه دهید نگاهی به اثرات منفی و مثبت تأثیر رسانه در فرهنگ داشته باشیم.

جوانب مثبت

رسانه اطلاعات سازنده‌ای با کانال‌های خبر، مسافرت و نمایش‌های آموزشی دیگر در اختیار ما قرار می‌دهد. کودکان می‌توانند از تماشای این برنامه‌ها بهره‌مند شوند زیرا، می‌تواند اعتماد به نفس، سطح علاقه به موضوعی خاص را افزایش دهد و آن‌ها را به پرسیدن سؤالات مختلف ترغیب کند.
با استفاده از رسانه از آنچه که در اطرافمان می‌گذرد باخبر می‌شویم. می‌توانیم از طریق تلویزیون دنیا را ببینیم. رسانه دروازه‌ای به سوی مکان‌های ناشناخته و غریب با آگاهی از آنچه که اتفاق می‌افتد بدون وجود فیزیکی در آن محل است.
بازی‌های رایانه‌ای رفته رفته بیشتر فعالیت گرا می‌شود و مستلزم آن است کودکان حرکت فیزیکی داشته باشند. این می‌تواند به کودکان کمک کند در خانه فعال‌تر باشند.
رسانه در همه اشکال خود می‌تواند نتایج خلاقانه‌ای در پی داشته باشد که می‌تواند به بهتر شدن ما به طریق مختلف کمک کند. رسانه می‌تواند دیدگاه‌های ما را تغییر دهد و ما را به سوی فراتر از محدودیت‌هایمان سوق دهد. رسانه همچنین می‌تواند به ما کمک کند بیشتر با افراد دیگر تعامل برقرار کنیم و نسبت به فرهنگ‌های دیگر بازتر عمل کنیم.

جوانب منفی

خشونت عامل عمده‌ و آغازگر بالقوه‌ای در ارتباط با مخاطبان جوان رسانه است. کودکان به راحتی تحت تأثیر آنچه که در تلویزیون می‌بینند قرار می‌گیرند و از آن‌ها تقلید می‌کنند.
تبلیغات می‌تواند ایده افراد از زیبایی و سلامت را به خاطر تبلیغات گسترده محصولات زیبایی و سلامت به خاطر بیاندازد. کودکان ممکن است غرق در نمایش‌ها و مجلات زیبایی شوند. این می‌تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی مانند بی‌اشتهایی و بی‌حسی شود.
چاقی یکی از مشکلات افرادی است که ساعت‌ها بدون تحرک جلوی تلویزیون می‌نشینند. عدم تحرک به مرور زمان منجر به افزایش وزن و بروز مشکلات سلامتی دیگر می‌شود.
رسانه می‌تواند ما را در انجام کارهای غیر اخلاقی مانند سوء استفاده از مواد تحت تأثیر قرار دهد. فیلم‌ها عادت‌های ناسالمی را به تصویر می‌کشند که کودکان را مجبور می‌کند با گروه‌هایی در ارتباط باشند که از رسانه به عنوان ابزاری برای تحریک کودکان آسیب پذیر استفاده می‌کنند.
رسانه می‌تواند با توجه به اینکه به چه نحوی از آن استفاده می‌کنیم به نفع ما یا علیه ما باشد. نظارت به مدت زمانی که صرف رسانه‌های الکترونیک حتی مجلات می‌کنیم از اهمیت زیادی برخوردار است. با در ذهن داشتن این نکات، چگونگی تأثیر رسانه در فرهنگ باید این ایده را در ذهن ما ایجاد کند که رسانه چه قدر ابزار قدرتمندی در عصر حاضر به شمار می‌رود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.