امنیت شبکه چالشها و راهکارها

به نظر مي‌رسد ملاحظات اساسي فرهنگي در سياستگذاري آتي در مورد اينترنت در ايران به شرح زير مي‌باشد: -گسترش اينترنت در كشور ايران بايد به گونه‌اي باشد كه به خلاقيت‌گستري مدد رسانده، نه اينكه موجبات خلاقيت‌زدايي را فراهم آورد. سياستگذاري در مورد توسعه اينترنت نبايد به توسعه مصرف يا باز توليد محتواي آن محدود شود، بلكه بايد گسترش فرهنگ بومي و مذهبي و مقاومت فرهنگي را به دنبال داشته باشد.
سه‌شنبه، 29 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امنیت شبکه چالشها و راهکارها
امنیت شبکه چالشها و راهکارها
امنیت شبکه چالشها و راهکارها

نویسنده: علیرضا گنجی

5-3:ملاحظات فرهنگي در سياستگذاري

به نظر مي‌رسد ملاحظات اساسي فرهنگي در سياستگذاري آتي در مورد اينترنت در ايران به شرح زير مي‌باشد:
-گسترش اينترنت در كشور ايران بايد به گونه‌اي باشد كه به خلاقيت‌گستري مدد رسانده، نه اينكه موجبات خلاقيت‌زدايي را فراهم آورد. سياستگذاري در مورد توسعه اينترنت نبايد به توسعه مصرف يا باز توليد محتواي آن محدود شود، بلكه بايد گسترش فرهنگ بومي و مذهبي و مقاومت فرهنگي را به دنبال داشته باشد.
-بيش و پيش از توسعه اينترنت بايد به نظام توليد و سازماندهي الكترونيك اطلاعات علمي، اداري و مالي براساس استانداردهاي قابل تبادل در شبكة اهتمام داشت و بودجه‌هاي كلاني را به اين امر اختصاص داد.
-تدوين و اجراي قوانين موردنياز و روزآمد در حوزة ارتباطات شبكه‌اي بسيار اساسي است اين قوانين به خصوص موضوع حقوق تكثير و مالكيت آثار فرهنگي و نرم‌افزارها و اطلاعات الكترونيك تأثير قطعي در تشويق توليد فرهنگي بر روي شبكه دارد.
-در سياستگذاري فرهنگي بايد چگونگي كاربرد تكنولوژي توسط مؤسسات فرهنگي و تأثير آن را بر مخاطبان در نظر گرفت. معلوم نيست كه هرگونه استفاده از تكنولوژي جديد لزوم به افزايش تأثيرپذيري مخاطبان منجر شود.
-نظام نظارت فرهنگي بر محتواي داده‌هاي مبادله شده و ثبت ملي نقش اساسي در پيشگيري از گسترش فساد، تهديدات امنيتي، رسوخ جاسوسي و خرابكاري الكترونيك و عمليات رواني دارد.

جمع‌بندي

به نظر مي‌رسد تهديد اصلي و بالفعل كشور در مورد اينترنت، فقدان گفتمان امنيتي در مورد اين پديده است. اينترنت كه بطور بالقوه مي‌تواند هم تهديد و هم فرصتي طلايي براي امنيت فرهنگي و سياسي باشد، به وسيله‌اي براي فشار سياسي و اقتصادي تبديل شده است.
فقدان دانش جامع‌نگر در مورد صورت مسأله و عدم وجود مطالعات سياستگذاري مقايسه‌اي در كشور، حاكميت روش آزمون خطا و اعمال سلايق فردي و سازماني را به دنبال داشته است.
مسئوليت‌پذيري دولت در سياستگذاري علمي، كارشناسانه و همه سو نگر و بهره‌گيري از تمام توان علمي كشور، شرط اصلي تحقق بيشترين منافع و كمترين آسيبها از صنعت اينترنت در ايران است.
براي جلوگيري از اثرات مخرب ارتباط با پايگاههاي ضداخلاقي بايد به سمتي حركت كنيم كه سايتهاي مفيد، جذابيت پيدا كند. يعني ابتدا در حد توان بايد در زمينة سايتهاي مفيد و درعين حال جذاب سرمايه‌گذاري كنيم. از طرف ديگر هم بايد موارد منفي را سد كنيم، يعني از نفوذ سايتهاي مخرب، به اين سو جلوگيري كنيم. چون در كشورهاي غربي، مثل انگليس، مسأله استفاده از سايتهاي مستهجن توسط دانش‌آموزان مدارس به صورت يك بحران درآمده است و آنها به اين نتيجه رسيده‌اند كه دو راه در پيش رو دارند: بستن راه‌هاي دسترسي به اينترنت يا كنترل آن
بطور كلي آنچه را كه از مطالب بالا مي‌توان نتيجه‌گيري كرد مي‌توان در پنج بند خلاصه نمود:
1)اينترنت به عنوان يك پديدة مثبت ارزيابي مي‌شود.
2)سوءاستفاده از شبكة جهاني نبايد مانع از بهره‌برداري از اين رسانه دو سويه شود.
3)امكان گزينش اطلاعات سالم و ارائه آن براي عموم وجود دارد.
4)امكان كنترل اين شبكه تا حدود زيادي با روشهاي فني، سازماني و فرهنگي وجود دارد.
5)همه كشورهاي جهان در پي مسدود كردن نفوذ اطلاعات آلوده هستند و سعي در تدوين قوانين و مقرراتي براي جلوگيري از بهره‌برداري سوء از شبكة جهاني‌اند.
در هر حال نياز اساسي جوامع در حال رشد به دريافت اطلاعات مفيد و سازنده را نمي‌توان ناديده گرفت. و اين در حالي است كه از تخريب مباني اعتقادي و اجتماعي جامعه نيز مي‌بايد با حساسيت تمام جلوگيري كرد.
نفوذ اطلاعات آلوده به شبكه‌هاي اطلاع‌رساني به مثابه سرايت سموم مهلك و خطرناك به شبكة آب آشاميدني سالم شهري است. اين درحالي است كه آلاينده‌هاي روحي و اخلاقي ضرباتي دهشتناكتر و جبران‌ناپذيرتر از آلاينده‌هاي جسمي بر پيكر اجتماعات انساني وارد مي‌سازند.

منابع:

بوزان، باري.(1378).مردم، دولتها و هراس.تهران:پژوهشكده مطالعات راهبردي.
تاجيك، محمدرضا.(1377).قدرت و امنيت در عصر پسامدرنيسم.گفتمان، شماره صفر.
رنجبر، مقصود.(1379).ملاحظات امنيتي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران. تهران: پژوهشكده مطالعات راهبرد.ي
رابرت، ماندل.(1377).چهره متغير امنيت ملي.تهران:پژوهشكده مطالعات راهبردي.
محسنيان‌راد، مهدي.(1377)ارتباط جمعي در كشورهاي اسلامي.دانشگاه امام صادق، انتشار محدود.
محسنيان‌راد، مهدي.(1376).انتقاد در مطبوعات ايران.مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها، انتشار محدود.
محمدي، مجيد.(1379)سيماي اقتدارگرايي تلويزيون دولتي ايران.تهران: جامعه ايرانيان.
مولانا، حميد.(1379).جريان بين‌المللي اطلاعات.ترجمة يونس شكرخواه. تهران: مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها.
Mohammadi Annabelle Sreberny, Ali. Small media, Big Revolution: Communication, Culture, and the Iranian Revolution. Univ of Minnesota Press.
Sick, Gary. Middle East Studies Association Bulletin, December, 1999.
Us Dept of State 2000. A National security Strategy for a new centry, 2000.
Tehranian, Majid. Global Communication and World Politics: Domination, Development and Discourse. Lynne Rienner Publisher

منبع:www.iran.doc.ac.ir




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط