امام باقر(ع) الگوی زندگی

پیشگفتار این کتاب درباره سیره عترت و اهمیت آن، راه شناخت عترت، و فرآیند سیره‌نگاری است. کتاب چهار بخش دارد:
پنجشنبه، 4 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
امام باقر(ع) الگوی زندگی
 امام باقر(ع) الگوی زندگی



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: امام باقر(ع) الگوی زندگی
موضوع: سیره امام باقر(ع)
زبان: فارسی
تیراژ: 3000
شابک: 4 ـ 9 ـ 91122 ـ 964
نویسنده: حبیب الله احمدی
ناشر: فاطیما
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1383
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 272 صفحه

معرفی کتاب:

پیشگفتار این کتاب درباره سیره عترت و اهمیت آن، راه شناخت عترت، و فرآیند سیره‌نگاری است. کتاب چهار بخش دارد:
بخش اول: سیری در زندگی‌ امام باقر(ع) است که نویسنده درباره ولادت امام، مادر بزرگوار ایشان نامگذاری، ظاهر و تربیت آن حضرت، فرزندان حضرت و سرانجام شهادت ایشان توضیح می‌دهد.
بخش دوم: درباره برخی فضایل امام باقر(ع) است. نویسنده در این بخش، پیش از بازگو کردن فضایل آن حضرت، اعتراف برخی از صاحبان فضیلت و برخی از دشمنان عترت را بیان می‌کند و پس از آن، از فضایلی مثل دانش بالای حضرت، عبادت ایشان با توجه به شناخت صحیح و آگاهی او به اوصاف جمالیه و جلالیه خداوند، سلام خدا و رسول خدا بر ایشان، نازل شدن فرشتگان الهی بر او، امام ملک و ملکوت بودنش به اذن خداوند، هم سخنی با پرندگان، بیناکردن ابوبصیر، تأمین نیازمندان، آشنایی با فنونی چون تیراندازی، پایداری و گذشت و... نام می‌برد.
بخش سوم: به امام باقر(ع) و آموزه‌های عرشی ایشان اختصاص یافته است؛ آموزه‌هایی مثل اشتغال‌آفرینی، راهگشای بسیاری از مشکلات پیچیده اقتصادی و اجتماعی؛ نشاط و شادابی در عین زاهد بودن؛ رفتار بی‌شبهه به گونه‌ای که زمینه بدبینی دیگران فراهم نشود؛ ارزش اشک از خوف خداوند؛ رعایت بهداشت لباس، غذا، مسکن و...؛ نقش یاد و محبت خدا در زندگی؛ قاطعیت در تصمیم‌گیری؛ لحظه مرگ و زندگی پس از مرگ؛ خواسته‌های دنیایی و خواهش‌های نفسانی، دو محور خطر؛ سه محور بالندگی: اندیشه دینی، صبر و پایداری و مدیریت؛ و قرائت صحیح قرآن و...
بخش چهارم: درباره امام باقر(ع) و جریان‌های اجتماعی آن دوره است. در این بخش، پس از توضیح «جریان اجتماعی» و شرح مختصری از زمان باقرالعلوم(ع) این موضوع مهم را در دو قسمت بررسی می‌کند.
نخست: اقدام‌ها و چالشگری حزب عثمانیه (بنی‌امیه) علیه فرهنگ وحی و عترت.
چالشگری حذب عثمانیه: الف) اوضاع اجتماعی و سیاسی، ب) اقتصادی، ج) فرهنگی: در این قسمت، قدری به دوران پیش و توضیح آن، تا واقعیت‌های فرهنگی زمان امام باقر(ع) و اهمیت اقدام‌های فرهنگی ایشان می‌پردازد. زمان بعد از رحلت رسول خدا(ص)، به دلیل منع نقل حدیث از رسول‌الله(ص) و پیدایش احادیث ساختگی و پیامدهای این مسائل دوران بحران امور فرهنگی است.
دوم: چالشگری عترت(ع) بر علیه عثمانیه:
الف) اجتماعی:
1. موقعیت اجتماعی باقرالعلوم(ع): فضایل انسانی ائمه و نیز امام باقر(ع) آنگونه در میان مردم می‌درخشید که همگان را متوجه آنان می‌کرد و شیعیان به عنوان یک تشکل همسوی اهل بیت، همراه و همگام با حضرت بودند. 2. طاغوت زدایی که راه و رسم ائمه بود. 3. شکوفایی نهضت حسینی(ع) به عنوان اقدام اجتماعی مهم علیه حزب عثمانیه 4. پدید آمدن نهضت‌های دیگر مثل توابین، قیام مختار و...
ب) سامان‌دهی فرهنگی:
1. نگهبانی از تشکلِ همسو با تشکیل حوزه‌های فقه و فرهنگ و تربیت شاگردان و... 2. فقه و فرهنگ و اقدام گسترده در جهت احیا کردن معارف احکام 3. هشدار درباره خطرها 4. معرفی عترت 5. ظهور فرهنگ آفرینان که همان فرهیختگان و تربیت شدگان مکتب اهل بیت(ع) بودند، مثل عالمان و شاعران متعهد 6. بازگرداندن فدک 7. ستیز با بدعت‌گزاران 8. گفتمان‌های حضرت با دانشمندان و رؤسای مذاهب و نیز گروه‌‌های منحرف.
در پایان هم ثواب زیارت حضرت امام محمد باقر(ع) و زیارت‌نامه ایشان آمده است.
تذکر: مطالب این کتاب در چهار بخش تنظیم شده، ولی فصل‌بندی ندارد. فهرست مطالب در ابتدا به صورت مفصّل و گزیده منابع در پایان آمده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما