امام سجاد(ع) الگوی زندگی

در این کتاب، نویسنده کوشیده است شخصیت اجتماعی و حقیقی امام سجاد(ع) را معرفی کرده و تصویری که از امام سجاد(ع) در یاد مردم است که او را فردی منزوی پنداشته که در گوشه‌ای به عبادت فردی اشتغال داشته،
سه‌شنبه، 9 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
امام سجاد(ع) الگوی زندگی
امام سجاد(ع) الگوی زندگی



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: امام سجاد(ع) الگوی زندگی
موضوع: سیره امام سجاد(ع)/ الگوگیری از امام سجاد(ع)
زبان: فارسی
تیراژ: 3000
نویسنده: حبیب الله احمدی
ناشر: انتشارات فاطیما
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1382
نوبت چاپ: اوّل
تعداد صفحات: 268 صفحه

معرفی کتاب:

در این کتاب، نویسنده کوشیده است شخصیت اجتماعی و حقیقی امام سجاد(ع) را معرفی کرده و تصویری که از امام سجاد(ع) در یاد مردم است که او را فردی منزوی پنداشته که در گوشه‌ای به عبادت فردی اشتغال داشته، پاک کرده و با تحلیل‌های صحیح و معرفی اندیشه و رفتار چهارمین فرد خاندان عترت، الگوی کاملی به انسان ها نشان دهد.
نویسنده در مقدمه کتاب می‌نویسد: این حقیقت در این نوشتار شفاف شده است که بزرگ ترین خطر بر تاج و تخت بنی‌امیه، تلاش‌های اجتماعی و فرهنگی امام سجاد(ع) به شمار می‌رفته است. به همین سبب، بیش‌ترین فشار و خشونت از سوی حزب عثمانیه متوجه هواداران عترت و تشکل همراه امام سجاد(ع) است.
نویسنده در زمینه الگوپذیری از زندگی عترت(ع) می‌نویسد: بدون آگاهی صحیح، تحلیل صحیح ناممکن است. بدون تحلیل‌های واقع‌گرا، الگوگیری از امامان مشکل می‌باشد. این موضوع ارزش تحقیق مسائل اجتماعی امامان را شفاف می‌سازد که افزون بر اندیشه‌های توحیدی و معارف و نیز رفتارهای تربیتی و فضایل آنان در بعد اجتماعی نیز، موضع‌گیری های عترت پیام رسان بوده و نسل‌های بعدی در هر زمان می‌توانند رفتار آنان را الگوی زندگی خویش قرار دهند.
این نوشتار در چهار بخش نگارش شده است: در بخش اول به زندگی حضرت پرداخته شده و در مورد مادر بزرگوار حضرت (شهربانو) تحقیق ارزنده‌ای نوشته شده است. در بخش دوم، برخی فضایل مورد نگرش قرار گرفته و در بخش سوم برخی اندیشه‌های عرشی حضرت که حائز الگوگیری بوده، پژوهش شده است. در بخش چهارم که عمده انگیزه نوشتار را شکل می‌دهد به موضع گیری‌های سیدالساجدین(ع) در برابر جریان‌های اجتماعی و فرهنگی زمان ایشان در حد توان پرداخته شده است.
بخش اول - سیری در زندگی امام سجاد(ع):
ولادت، دلیل‌های دیدگاه نخست، دلیل‌های مخدوش، پاسخ، بیماری امام سجاد(ع)، نام و نشان، کنیه و القاب، خاستگاه القاب، فرهنگ نام‌گذاری، نسب شفاف، مادر، شهربانو، شهربانو در گذر تاریخ، کدام شهرت معتبر است، شبهه افکنی، نقد و پژوهش، پاسخ، نتیجه، تربیت، فرزندان، سبب شهادت، مراسم تجهیز.
بخش دوم - برخی فضایل امام سجاد(ع):
نگار کوثر، انحراف دیگران، خاستگاه برتری‌ها، آبشخور کوثر، پرستش، میدان مسابقه، باور معاد، خلوص، خشوع، حج مظهر بالندگی، چهل نوبت حج و عمره، آمادگی برای سفر حج، بالندگی در حج، حج و امام سجاد(ع)، آبادگری و سازندگی، تلاش و معاش، انفاق یا خودسازی، چه چیزی را انفاق کنیم انفاق پنهان، انفاق آشکار، انفاق در تنگ‌دستی، به چه کسی باید انفاق کرد، عزت نفس، انس با قرآن، گذشت، گواراترین جرعه.
بخش سوم - امام سجاد(ع) و آموزه‌های عرشی:
نقش اندیشه، اندیشندگی، بالندگی، عذر بدتر از گناه، جهاد برترین فضیلت، بازماندگان شهدا، نرمش برای تربیت، ارزش‌های دینی، هشدار از ستم، معیار زهد، خدایی که امام سجاد(ع) می‌شناسد، حقوق خدا، معلم، همسر، مادر، پدر، حیوانات.
بخش چهارم - امام سجاد(ع) و جریان‌های اجتماعی:
امامان و جریان‌های اجتماعی، ساختار حکومت ها، زمان امام سجاد(ع)، حاکمیت خشونت، سامان‌دهی فرهنگی یا بسترهای تباهی، ناهنجاری اجتماعی و اقتصادی، موقعیت اجتماعی امام سجاد(ع)، فریاد همیشه رسا، جبهه پیروز کربلا، تحلیل صراط مستقیم، هوشمندی در فتنه‌ها، خروج عبدالله بن زبیر، فاجعه حُرّه، نهضت توابین، قیام مختار، موضع امام سجاد(ع)، پاداش زیارت امام سجاد(ع)، زیارت نامه امام سجاد(ع).
در پایان کتاب، منابع مورد استفاده ذکر شده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما