حضرت امام موسی بن جعفر(ع)، قهرمان اراده و تصمیم

مشخصات شناسنامه‌ای امام کاظم(ع)، پیشگفتار و در پی آن پنج بخش جداگانه که هر کدام بخشی از زندگانی حضرت را به تصویر می‌کشد، مطالبی است که در این کتاب گنجانده شده است. از این رو، برای شناخت این
پنجشنبه، 2 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
حضرت امام موسی بن جعفر(ع)، قهرمان اراده و تصمیم
 حضرت امام موسی بن جعفر(ع)، قهرمان اراده و تصمیم



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: حضرت امام موسی بن جعفر(ع)، قهرمان اراده و تصمیم
موضوع: سیره حضرت امام موسی بن جعفر(ع )
تیراژ: 2000
شابک: 9ـ97ـ6485ـ964
نویسنده: عبدالرحیم عقیقی بخشایشی
ناشر: نوید اسلام
محل چاپ: قم
سال چاپ: تابستان 1381
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 80 صفحه

معرفی کتاب:

مشخصات شناسنامه‌ای امام کاظم(ع)، پیشگفتار و در پی آن پنج بخش جداگانه که هر کدام بخشی از زندگانی حضرت را به تصویر می‌کشد، مطالبی است که در این کتاب گنجانده شده است. از این رو، برای شناخت این کتاب، لازم است به معرفی این مطالب بپردازیم. در پیشگفتار: به القاب حضرت، تاریخ ولادت، مشخصات ظاهری، امات ایشان، دوران زندگی و زمامداران خود سر این دوران، استقبال علوم از ملت‌های دیگر به محیط اسلامی و ظهور فرقه‌ها و احزاب جدید سیاسی ـ مذهبی، خلفای معاصر حضرت کاظم(ع) (منصور، مهدی، هادی و هاورن) و عملکرد آنها و نیز جبهه‌گیری امام کاظم(ع) در برابر حکومت آنها اشاره شده است.
بخش اول: در این بخش به فضائل اخلاقی و معنوی امام کاظم(ع) مانند علم و دانش، عبادت و زهد، تلاوت و انس با قرآن و تواضع و فروتنی ایشان اشاره شده است.
بخش دوم: این بخش به آرای دیگران درباره امام کاظم(ع)، از جمله نظر هارون الرشید و برخی علمای سنّی اختصاص دارد.
بخش سوم: اشاره به برخی شاگردان برگزیده امام همچون یونس بن عبدالرحمن، علی بن یقطین، صفوان بن یحیی و محمد بن ابی عمیر، موضوعی است که در این بخش بدان پرداخته شده است.
بخش چهارم: در این بخش، برخی روایات از حضرت امام کاظم(ع) در زمینه تفسیر بعضی آیات قرآن که حضرت برای رساندن مقصود خود به آنها استدلال می‌کرده نقل شده است.
بخش پنجم: برخی از سخنان و اندرزهای هدایتگر امام کاظم(ع) در موضوع‌های متنوعی مانند جهاد اکبر، تربیت کودک و بهداشت و تندرستی، به همراه شرح کوتاهی درباره روایات، در این بخش آمده است.
در پایان کتاب هم به شیوه شهادت امام کاظم(ع) به وسیله هارون و تلاش‌ هارون برای رفع اتهام قتل امام و طبیعی جلوه دادن شهادت ایشان اشاره‌ شده است.
همچنین درباره فرزندان حضرت نیز عظمت شهر مقدس قم و حوزه علمیه و آثار آن، به صورت مختصر مطالبی آمده است.
نکته‌ها: فهرست تفصیلی در ابتدای کتاب آمده و منابع به صورت نام کتاب، نویسنده و ناشر، در آخر کتاب بیان شده است.
در این کتاب، به زندگانی سیاسی و تحلیل شرایط آن زمان چه از بعد اجتماعی و چه فرهنگی اشاره چندانی نشده، به گونه‌ای که به بیان آن در پیشگفتار بسنده شده و بخش خاصی به آن اختصاص نیافته است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.