وظایف منتظران ظهور حضرت مهدی (عج) (1)

امام زمان (عج) ، مظهر عدل خداوند مظهر عدل پروردگار ، امام زمان (عج) است و مى‏دانیم که بزرگ‏ترین خصوصیت امام زمان (علیه الصلاه و السلام)- که در دعاها و زیارات و روایات آمده است - عدالت مى‏باشد : » یملأ الله به الارض قسطا و عدلا« .
چهارشنبه، 13 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وظایف منتظران ظهور حضرت مهدی (عج) (1)
وظایف منتظران ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) - (قسمت اول)
 

 
 
 
 
 

شناخت حجت خدا و معرفت به آن حضرت

امام زمان (عج) ، مظهر عدل خداوند
مظهر عدل پروردگار ، امام زمان (عج) است و مى‏دانیم که بزرگ‏ترین خصوصیت امام زمان (علیه الصلاه و السلام)- که در دعاها و زیارات و روایات آمده است - عدالت مى‏باشد : » یملأ الله به الارض قسطا و عدلا« . (1)

انتظار، مقدمه‏ى معرفت امام عصر (عج)

امروز، روز امام زمان و مهدى موعود محبوب این امت است. اولا، روز جمعه است. ثانیا، شب ولادت باسعادت این منجى بشریت است و ما مردمى که در راه نزدیک شدن آرمان امام زمان سالیانى به انتظار و اشتیاق و روزگارى به مبارزه و مقاومت گذرانیده‏ایم، به جاست که از این موقعیت براى آشنا شدن با اهداف امام زمان اندکى استفاده کنیم. (2)

توجه قلبى به امام عصر (عج) ، لطفى از سوى پروردگار

براى ملت ما، ماجراى حضرت ولى‏عصر (ارواحنا له الفداء ) یک ماجراى بدیهى و ضرورى است. حقیقتا یاد آن بزرگوار در دل‏هاى مردم ما هست و مردم، حالت انتظار آن امام همام و توسل و توجه به او را به معناى حقیقى کلمه، در دل و وجود خود دارند. این هم یکى از الطاف خداوند بر ملت ماست که در دوران انقلاب، آن بزرگوار در فضاى ذهنى و معنوى جامعه حضور دارد و جوانان با او قلبا ارتباط دارند. (3)

لزوم توجه و تدبر در ادعیه

فقط خواندن دعاى ندبه کافى نیست؛ درس گرفتن و فهمیدن آن لازم است. (4)

لزوم توجه قلبى به امام عصر (عج)

در این روز جمعه‏ى با برکت، اولین جمعه‏ى ربیع المولود، ماهى که متعلق به پیامبر خداست، [توجه به] این [نکته لازم] است که ما همیشه مخصوصا در روزهاى جمعه، توسل و توجه‏مان را به ولى‏عصر ) صلوات الله علیه ( فراموش نکنیم.(5)

حقیقت معرفت امام عصر (عج) خارج از بیان و فهم ما

درباره‏ى برکات این میلاد معظم و حقایقى که در باب وجود اقدس ولى‏عصر ( ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) هست، من قادر نیستم سخن تازه‏اى بگویم. درک مراتب معنوى و حقایق الهى در باب این قطب اعظم عالم امکان و خلیفه‏ى خدا و مظهر صفات و اسماى الهى ، در حد زبان و بیان و قلب و فهمى همچون من قاصر نیست. خود آن‏ها باید درباره‏ى امام زمان سخن بگویند ؛ همچنان که خود آن‏ها باید درباره‏ى على بن ابى‏طالب (علیه‏السلام) و بقیه‏ى اولیاء و اصفیاى دین سخن بگویند. (6)

تلاش براى معرفت به مظهر فضل خداوند

وجود مقدس امام زمان، مصداق وعده‏ى الهى است. همین قدر مى‏دانیم که این بازمانده‏ى خاندان وحى و رسالت، علم سرافراز خدا در زمین است. » السلام علیک ایها العلم المنصوب و العلم المصبوب و الغوث و الرحمة الواسعة وعدا غیر مکذوب « . او وعده‏ى الهى و مصداق لطف خدا بر انسانیت و بشریت است. او مستوره و نمونه‏اى از اولیاء و انبیاء و برجسته‏ترین بندگان خداست . او نمایشگر مبلغ فضل الهى بر بنى‏آدم است. این‏ها چیزهایى است که خود آنان بیان فرمودند. اگر ما بتوانیم در حد فهم قاصر و ناقص خودمان، رشحاتى از این گفته‏ها را درک کنیم و بفهمیم، خیلى برد کرده‏ایم. (7)

انس با امام عصر (عج)عامل جلب توجهات مهدوى

خداى متعال توفیق دهد که ما سربازان آن بزرگوار، متوسل و متذکر آن بزرگوار باشیم و انس و رابطه‏ى قلبى و روحى با آن بزرگوار برقرار کنیم. اگر شما از این طرف انس داشتید، از آن طرف هم جلب توجه، جلب تذکر و جلب لطف و محبت خواهد شد .(8)

رابطه‏ى قلبى با امام عصر (عج) عامل حفظ نعمت‏ها

با توجه ، تضرع ، نافله ، گفتگوى نیمه شب با خدا و توسل به حضرت ولى‏عصر )ارواحنا فداه ( - که سید و سالار بزرگ ما اوست - این نعمت را حفظ کنید. همه‏ى چیزها به او برمى‏گردد. (9)

اختلاف شیعیان، عامل تألم قلبى امام عصر (عج)

به برادران شیعه عرض مى‏کنم که جنگ میان آحاد شیعه، دل مقدس حضرت بقیت الله ) ارواحنا فداه ( را به درد مى‏آورد و هیچ یک از آحاد شیعه اعم از حزب وحدت و غیر آن و مردم غیرحزبى ، مطلقا و به هیچ بهانه حق ندارند با یکدیگر جنگ کنند. (10)

بزرگداشت یاد و نام حضرت مهدى (عج)

لزوم تعمیق مباحث مهدویت

مسأله‏ى ولادت حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف)، از این جهت هم حایز اهمیت است که مسأله‏ى انتظار و دوران موعود را که در مذهب ما، بلکه در دین مقدس اسلام ترسیم شده است - دوران موعود آخرالزمان، دوران مهدویت - ما به یاد بیاوریم، روى آن تکیه کنیم و بر روى آن مطالعه و دقت و بحث‏هاى مفیدى انجام گیرد. (11)

عید ولادت امام عصر (عج) ، عید آینده‏ساز

تفاوت عید ولادت حضرت بقیت الله با بقیه‏ى اعیاد اسلامى این است که اعیاد بزرگ ، همه از گذشته حکایت مى‏کنند؛ اما عید ولادت حضرت بقیت الله به آینده نوید مى‏دهد. براى همین است که دل‏هاى مؤمنین ، به این روز بزرگ و این ولادت عظیم وابسته است. (12)

تعظیم و بزرگداشت روز ولادت امام عصر (عج)

روز ولادت مهدى موعود (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء ) ، حقیقتا روز عید همه‏ى انسان‏هاى پاک و آزاده‏ى عالم است. فقط کسانى در این روز ممکن است احساس شادى و خرسندى نکنند که یا جزو پایه‏هاى ظلم ، یا جزو پیروان طواغیت و ستمگران عالم باشند، و الا کدام انسان آزاده‏اى است که از گسترش عدالت، از برافراشته شدن پرچم دادگرى و رفع ظلم در سراسر جهان خرسند نشود و آن را آرزو نکند ؟ (13)

نیمه‏ى شعبان، روز امید به آینده‏اى تابناک

روز نیمه‏ى شعبان روز امید و ایمان به آینده، روز مجاهدان پاک‏باز و صادق و روز نگاه به آینده‏اى روشن و تلاش براى آن است.(14)

لزوم درس‏آموزى از نیمه‏ى شعبان

این میلاد و این یاد بزرگ باید به ما درس بدهد. احساسات بسیار خوب است؛ عواطف ، پشتوانه‏ى بسیارى از اعمال نیکوى انسان‏هاست ؛ ایمان و عقیده‏ى قلبى به وجود این منجى عظیم عالم، شفابخش بسیارى از بیمارى‏ها و دردهاى معنوى و روحى و اجتماعى است؛ ولى فراتر از همه‏ى این‏ها، ما باید از این یاد، از این خاطره و از این حادثه‏ى عظیم درس بگیریم. (15)

اهمیت نیمه‏ى شعبان

یکى از مهم‏ترین روزهاى سال ، روز نیمه‏ى شعبان است که هم مصادف با ولادت ذى‏وجود و مسعود حضرت بقیت الله ( ارواحنا فداه) شده است و هم شب و روز نیمه‏ى شعبان - با قطع نظر از ولادت این بزرگوار در این شب و روز - از لیالى و ایام متبرکند. شب نیمه شعبان، شب بسیار متبرکى است ؛ تالى تلو لیالى قدر و وقت توجه و تذکر و توسل به ذیل عنایات بارى تعالى و طلب و درخواست است. اعمال و ادعیه‏اى هم دارد که اگر موفق شده‏اید و آن‏ها را انجام داده‏اید، ان‏شاءالله مشمول قبول پروردگار باشد. اگر کسانى هم غفلت کردند و توجه نداشتند، به یاد نگهدارند که همه‏ى سال ، شب نیمه‏ى شعبان را مغتنم بشمارند. (16)

پی نوشت :

1- در خجسته سالروز ولادت امام زمان (عج) ، 68/12/22
2- در مکتب جمعه، ص 199، 59/4/6
3- بیانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نیمه شعبان، 75/10/6
4- در مکتب جمعه، ص 200، 59/4/6
5- در مکتب جمعه ، ص 55، 59/10/19
6- سخنرانى در دیدار با اقشار مختلف مردم و میهمانان داخلى و خارجى شرکت کننده در سمینار » تبیین حکم تاریخى حضرت امام خمینى (ره) « ، در سالروز میلاد امام عصر (عج) ، 69/12/11
7- سخنرانى در دیدار با اقشار مختلف مردم و میهمانان داخلى و خارجى شرکت کننده در سمینار » تبیین حکم تاریخى حضرت امام خمینى )ره( « ، در سالروز میلاد امام عصر (عج) ، 69/12/11
8- در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت مهدى (عج) ، 76/9/25
9- در دیدار با فرماندهان و مسؤولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ، 74/6/29
10- پیام رهبر انقلاب به مردم افغانستان، جمهورى اسلامى 74/4/13
11- در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت مهدى (عج) ، 76/9/25
12- شمیم ولایت، ص 7، در اجتماع بزرگ مردم اصفهان، 80/8/8
13- همزمان با هفته بسیج و روز ولادت حضرت مهدى (عج) ، 78/9/3
14- شمیم ولایت ، ص 89، در اجتماع بزرگ مردم نجف‏آباد ، 80/8/10
15- در سالروز میلاد خجسته امام زمان (عج) ، 79/8/22
16- در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت مهدى (عج) ، 76/9/25





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط