تأثیر رسانه بر اختلالات خوردن

تعداد زیادی از دختران نوجوان تلاش می‌کنند تا شبیه به مدل‌ها یا هنرپیشه‌های لاغر و مدل‌هایی که آنها در تلویزیون و فیلم‌ها می بینند، شوند. تأثیر رسانه ها بر اختلالات خوردن، این است که تقریبا هر زن و کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد..
شنبه، 25 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تأثیر رسانه بر اختلالات خوردن
تأثیر رسانه بر اختلالات خوردن

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون

تعداد زیادی از دختران نوجوان تلاش می‌کنند تا شبیه به مدل‌ها یا هنرپیشه‌های لاغر و مدل‌هایی که آنها در تلویزیون و فیلم‌ها می بینند، شوند. تأثیر رسانه ها بر اختلالات خوردن، این است که تقریبا هر زن و کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد..
رسانه نقش مهمی در تأثیر نظرات و انتخاب مردم دارد. به ویژه از لحاظ ظاهر بدن، رسانه‌ها برخی از تصاویر ایده آل از ظاهر بدن را نشان می‌دهند که به طور مداوم پخش می‌شوند. مجلات، روزنامه‌ها، تلویزیون، رادیو و اینترنت پر از تصاویری از مدل‌های باریک و بلند است که اغلب به عنوان تصاویر محبوب یا مطلوب درنظر گرفته می‌شوند. به نظر می‌رسد بسیاری از افراد مشهور دارای اندامی مناسب با شکم تخت هستند اگر چه بعضی از آنها ممکن است در نتیجه تمرینات شدید و رژیم های سالم باشند تعداد زیادی از مدل‌هایی که به طور غیرمعمول لاغر هستند وجود دارد.
چرا تبلیغ تلویزیون برای برخی از تبلیغات مانند تبلیغ خمیر دندان از مدل‌های لاغر اندام استفاده می‌کنند؟ چرا اندازه ریزه اندام‌ها محبوب هستند؟ آیا در مورد پیام‌هایی که رسانه‌ها با این روند منتشر می‌کنند اندیشید؟ آیا یک نوجوان می‌داند که شاخص توده بدنی چیست؟ آیا او می داند که نوع اندامی وجود دارد که بین لاغراندام و اضافه وزن است؟
اگر چه شمار فزاینده‌ای از افرادی که مزایای یک بدن سالم را تبلیغ می‌کنند و به مردم در مورد وزن‌های اضافه و ناسالم هشدار می‌دهند با این وجود پیام‌های رسانه‌ای بیشترین تمرکز را بر باریک اندامی تا سلامت بدن دارند. اگرچه ممکن است افرادی باشند که می‌خواهند ارجاعات مدل ها را به اندازه کامل ذکر کنند، زمانی که آخرین بار شما تعداد زیادی از مدل‌های خوش تیپ را با بزرگنمایی‌ دیده‌اید؟
نفوذ رسانه‌ها منجر به ایجاد تصاویر ایده آل از بدن شده است که تقریبا دستیابی به چنین اندامی برای هرکسی غیرممکن است. تلاش‌های ناکام برای کاهش وزن و بدست آوردن اندام لاغر، باعث اختلالات خوردن ناخوشایند می‌شود که به علت بیماری شدید پزشکی و در نهایت بر سلامت کلی فرد تاثیر می‌گذارد. هزاران دختر نوجوان وجود دارد که به این روند رسیده‌اند و از تجربیات تهاجمی که منجر به اختلال جسمی و روانی می‌شود رنج می‌برند.

اختلالات خوردن

اگرچه اندام‌های باریک آرزوی هر زنی است اما نمی‌توان گفت که افراد باریک اندام سلامت جسمی کامل را دارند. تعداد زیادی از قربانیان اختلالات خوردن دختران و زنان جوان هستند که برای دستیابی به اندام‌های باریک، به جای تلاش برای سلامتی و تناسب اندام، به طور مداوم در حال تلاش برای باریک اندامی هستند. در اینجا برخی از اختلالات خوردن که معمولا مشاهده می‌شوند عبارتند از:
بی اشتهایی: یک اختلال روانشناختی است که با تصورات تحریف شده از تصویر بدن و ترس مداوم از افزایش وزن مشخص می‌شود که منجر به گرسنگی و کاهش شدید وزن می‌شود. تعداد زیادی از دختران نوجوان به تقلید از تصاویر اندام افرادی که در رسانه‌ها مشاهده می‌کنند دست می‌زنند و در تلاش برای دستیابی به این تصویر بدن، مصرف مواد غذایی خود را با استفاده از رژیم‌های خطرناک کاهش می‌دهند، که منجر به شرایطی مانند بی‌حوصلگی می‌شود.

اشتهای بیش از حد

این نوع اختلال که به عنوان اشتهای بیش از حد نامیده می‌شود، یک وضعیت روانی و اختلال خوردن است که با غذا خوردن زیاد همراه است و پس از آن احساس گناه و جبران برای کاهش خوردن غذا می‌باشد. جبران می‌تواند به صورت استفراغ، روزه گرفتن، استفاده از ملین‌ها، یا حتی دیورتیک‌ها باشد. زنان بین سنین 16 تا 40 ساله اکثریت افراد مبتلا به این نوع اختلال خوردن را تشکیل می دهند.
پرخوری: پرخوری اعتیاد به مواد غذایی یا اختلال در خوردن است که با خوردن مکرر غذا مشخص می‌شود، جایی که فرد نمی‌تواند مصرف غذا را کنترل کند. با این حال، در این اختلال، فرد سعی نمی‌کند غذا را کامل بخورد، اما در عوض تمایل به خوردن غذا حتی زمانی که گرسنه نیست دارد پرخوری اجباری معمولا به چاقی منجر می‌شود.

اثرات رسانه بر اندام

علاوه بر این اختلالات خوردن، اختلالات دیگری همچون اختلال مربوط به بدن وجود دارد که در مورد تصویر بدنی است. رسانه‌ها عجایب زیادی را در مورد مشاهیرکه دارای اندام زیبایی هستند، به نمایش می‌گذارند. مردم به جراحی زیبایی دست می‌زنند تا لب‌های جنیفر آنیستون یا آنجلینا جولی را بدون آنکه فکرش را بکنید، داشته باشند. رسانه‌ها بدون تردید بیانیه‌های اشتباهی را بیان می‌کنند، مدارس ارتباطی این مسئله را شناسایی کرده‌اند و در حال بررسی جنبه‌های مختلف اثرات رسانه‌ای بر تصویر بدن هستند. تعداد زیادی از پروژه‌های تحقیقاتی مطالعاتی را بر روی تاثیر رسانه‌ها برتصویر بدن نوجوانان انجام داده‌اند. تعداد زیادی از مطالعات در این زمینه ارتباط بین خواندن مجلات مد و اختلالات خوردن و حتی مشاهده تلویزیون و اختلالات ناشی از ظاهر بدن را مطرح کرده است که نشان دهنده واضح بودن این واقعیت است که رسانه نقش مهمی در این نوع اختلال دارد و یکی از دلایل اصلی تاثیر بر تعداد زیادی از مردم که از اختلالات خوردن رنج می‌برند می‌باشد. به نظر می‌رسد واسطه والدینی و سواد رسانه‌ای، برخی از راه حل‌های ممکن برای جلوگیری از این اختلال است.
آنچه که شما می‌توانید به صورت شخصی، انجام دهید این است که آنچه شما می‌توانید انجام دهید این است که تصور خود را راجع به اندام ایده ال تغییر دهید و انچه برای داشتن یک بدن سالم لازم است را بدانید. در عین حال ما امیدواریم که رسانه‌ها به این واقعیت پی‌ببرند که مدل‌ها و افراد مشهور افرادی هستند که ما می‌خواهیم با آنها ارتباط برقرار کنیم و به دنبال آن باشیم. جامعه آماده است تا مدلهای کامل شکل بگیرد که سالم باشند و نه لاغر باشند. نوجوانانی وجود دارند که از شیوه زندگی بیولوژیکی و غیرطبیعی خود رنج می‌برند و آماده پذیرش سبک زندگی سالم هستند. اکثر مخاطبان به تدریج تصویر بدن سالم را می‌پذیرند، اما رسانه‌ها آماده اند تا بر روی افراد لاغر اندام تمرکز کنند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما