رژیم غذایی مخصوص سرطان تیروئید با میزان ید پایین

به منظور عملکرد مناسب بدن، ضروری است که از تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی در مقادیر مناسب مصرف کنیم. اما در برخی موارد، افراد مبتلا به بعضی اختلالات ممکن است نیاز به افزایش و یا کاهش در مصرف
چهارشنبه، 6 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
رژیم غذایی مخصوص سرطان تیروئید با میزان ید پایین
رژیم غذایی مخصوص سرطان تیروئید با میزان ید پایین

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

به منظور عملکرد مناسب بدن، ضروری است که از تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی در مقادیر مناسب مصرف کنیم. اما در برخی موارد، افراد مبتلا به بعضی اختلالات ممکن است نیاز به افزایش و یا کاهش در مصرف برخی مواد مغذی داشته باشند.
وجود ید جهت متابولیسم سلولها برای بدن ضروری است. اما افراد مبتلا به سرطان تیروئید بایستی از ید در حداقل مقادیر به ویژه پیش از انجام اسکن‌های ید رادیواکتیو استفاده نمایند. دست کم دو هفته پیش از این آزمایش، بایستی رژیم غذایی با میزان ید پایین را شروع کنید.

مواد غذایی مجاز

سفیده تخم مرغ و گوشت تازه‌ی عاری از هرگونه افزودنی، حاوی ید پایینی می‌باشند. اکثر سبزیجات یخ زده و تازه که حاوی هیچگونه سدیم یا رنگدانه قرمز نیستند نیز خوب بوده و می‌توان آنها را مصرف کرد. سبزیجات بخارپز شده بدون نمک و خام حاوی مقدار پایینی ید می‌باشند. همچنین می‌توانید نان‌های خانگی بدون نمک یددار را برگزینید. دسرهای خانگی نیز فکر خوبی هستند. نوشیدنی‌هایی مانند لیموناد و سودا را می‌توان مصرف کرد به این دلیل که از میزان ید کمی برخوردارند.

مواد غذایی غیر مجاز

از مصرف نمک دریایی، نمک یددار، اشنه دریایی و جایگزینهای نمک دار بایستی به شدت خودداری کنید. به جای آن، می‌توانید از نمک بدون ید به عنوان جایگزین استفاده نمایید. از مصرف تمام انواع ماهی و غذاهای دریایی بایستی خوددرای کرد. آمیزه‌های مولتی ویتامین و مواد معدنی که حاوی نمک در خود می‌باشند را نبایستی مصرف نمایید. محصولات لبنی همچون شیر، ماست، خامه، کره، بستنی، آیس میلک، خامه ترش، خامه زده شده، پنیر کاتج یا محلی، میلک شیک، شدیداً منع مصرف دارند. بایستی از مصرف فست فودها و غذاهای رستوران خودداری نمایید به این دلیل که ممکن است حاوی محتوای بالایی از ید باشند. محصولات نانوایی و قنادی مانند کیک، کلوچه، کیک پای، دونات، بیسکویت و خمیرها حاوی مقدار زیادی ید می‌باشند.

برای صبحانه

اسموتی موز: مواد لازم جهت تهیه این اسموتی با میزان ید پایین، 2 عدد موز، 1 فنجان آب پرتقال، 1 قاشق غذاخوری تخم کتان و نصف فنجان یخ قالبی را شامل می‌شود. تمامی مواد اولیه را درون یک کاسه با یکدیگر مخلوط نمایید. آنها را در مخلوط کن ریخته و تا زمانی که نرم شوند با یکدیگر ترکیب کنید. این نوشیدنی، رژیم غذایی با ید کم برای صبحانه به حساب می‌آید.

برای ناهار و شام

سیب زمینی شیرین سرخ شده: جهت تهیه این غذا نیاز به 2 عدد سیب زمینی شیرین، و روغن زیتون یا کانولا دارید. فر را از قبل در دمای 450 درجه گرم کنید. سیب زمینی‌ها را به صورت برش‌های نازک در آورید. از یک تابه شیرینی پزی استفاده کرده و درون آن را روغن زیتون یا کانولا بپاشید. آنگاه به طور یکنواخت برشهای نازک سیب زمینی را درون تابه پخش کنید. آنها را تا زمانی که ترد شوند گذاشته تا بپزند. لازم است آنها را به مدت 20 تا 25 دقیقه بسته به ضخامت سیب زمینی‌ها بپزید. پس از آن این سیب زمینی‌ها آماده مصرف می‌باشند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و پیش از شروع هرگونه برنامه رژیمی با پزشک خود و یا متخصص تغذیه مشورت نمایید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما