هر آنچه از توئیتر و اصطلاحات آن باید بدانید

توییتر با شعار «چه کار می کنید؟ پا به میدان وب گذاشت توییتر در لغت به معنی جیک جیک کردن است.
سه‌شنبه، 6 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
هر آنچه از توئیتر و اصطلاحات آن باید بدانید
توییتر (به انگلیسی: Twitter) یک شبکۀ اجتماعی و سرویس ارائه دهندۀ میکروبلاگ است که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا ۱۴۰ حرف، خبر متنی را که توییت (به انگلیسی: Tweet) نامیده می شود، ارسال کنند.
 
توییتر در مارس ۲۰۰۶ به دست جک دورسی ایجاد شد و در ژوئیه ۲۰۰۶ شروع به کار کرد. این میکروبلاگینگ در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر داشت که ۳۴۰ میلیون توییت در روز می فرستند و بیش از ۱٫۶ میلیارد جستجو در آن انجام می شود.

توییتر با شعار «چه کار می کنید؟» (به انگلیسی: ?What are you doing) پا به میدان وب گذاشت امّا در نوامبر سال ۲۰۰۹ میلادی این شعار را به «چه چیزی در حال رخ دادن است؟» (به انگلیسی: ?What’s happening) عوض کردن کرد. توییتر در لغت به معنی جیک جیک کردن است.


امروزه افراد مشهور متعددی از توئیتر استفاده میکنند و البته این فضای مجازی برای استفاده همگان پدید آمده است ، این در حالی‌ست که تنور ارتباطات و وسایل ارتباطات جمعی بسیار داغ است و گردش آزاد اطلاعات و راه های رسیدن به آن تبدیل به یک چالش هم برای مخاطبان و هم برای مالکان این شبکه های مجازی اجتماعی است ، زیرا مارکت این شبکه های اجتماعی بسیار متنوع و رقابتی ست و امکان اینکه مخاطبان به شبکه های اجنماعی دیگری اقبال نشان دهند بسیار است .

 
هر آنچه از توئیتر و اصطلاحات آن باید بدانید

محتویات توییت ها

شرکت پژوهشی مبتنی بر بازار سن آنتونیو، پیر آنالیتیکس، دو هزار توییت را در دوره ای دو هفته ای از ۱۱ صبح تا ۵ بعد از ظهر مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. «توییت های آمریکایی و به زبان انگلیسی». این توییت ها در ۶ دسته تقسیم بندی شده است بودند:
سخنان بیهوده ۴۰٪
گفتگو ۳۸٪
باارزش ۹٪
خودارتقایی ۶٪
اسپم ۴٪
اخبار ۴٪

پژوهش تازه و مشترکی از سوی دانشگاه کالیفرنیا و ایندیانا حکایت از آن دارد که حدود ۴۸ میلیون از ۳۱۹ میلیون کاربر توییتر ربات هستند و مستقیماً به وسیله انسان مدیریت نمی شوند. این رقم ۱۵ درصد کل بازدیدکنندگان ثبت شده است در این شبکه اجتماعی است.

پیش از این و در سال ۲۰۱۴، خود توییتر برآورد کرده بود که بین ۵ الی ۸.۵ درصد از بازدیدکنندگان بات هستند؛ چیزی حدود ۲۰ میلیون کاربر، و حالا این رقم تقریباً دو برابر شده است است. ترندها یکی از پرکاربردترین ابزارهای توییتر به حساب می آید به خصوص در زمینۀ اطلاع رسانی یا خبررسانی از طریق توییتر و معمولاً ترندهای مهم و روز و سرتیتر خبرها در جستجوهای گوگل به طور اختصاصی نمایش داده می شوند. بحث ربات ها در توییتر در وقت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم داغ شده است بود آیا که دانشگاه کالیفرنیا در آن وقت گزارش داد که ۱۹ درصد از کل توییت های انتخاباتی به وسیله اکانت های بات ارسال می شوند.

در این تحقیق نوشته شده است بعضی از بات ها ساختار پیچیده ای دارند و در نگاه اول تصور می کنید که با یک کاربر عادی سر و کار دارید. با این حساب، حتی ۱۵ درصد اعلام شده است هم خوش بینانه بوده است.
 
هر آنچه از توئیتر و اصطلاحات آن باید بدانید
 

ترند توییتر

Trends: موضوعاتی یا توییت های که در زمینۀ یا مبحث خاصی ارسال می شوند و دارای بیشترین همکاری کننده در واحد زمانی روز است با توجه به منطقه ای که گزینش می شود در کنار پروفایل توییتر نمایش داده می شود. ترندها یکی از پرکاربردترین ابزارهای توییتر به حساب می آید به خصوص در زمینۀ اطلاع رسانی یا خبررسانی از طریق توییتر و معمولاً ترندهای مهم و روز و سرتیتر خبرها در جستجوهای گوگل به طور اختصاصی نمایش داده می شوند.

خبر بارداری بیانسه یکی از پرطرفدارترین ترندهایی بود که تعداد رکورد توییتر در مورد یک عنوان خاص را شکست !!!

این خواننده و بازیگر خبر بارداری اش را در حین مراسم جوایز موسیقی در لس انجلس روی صحنه جهت نخستین بار اعلام کرد و بلافاصله خبر آن به سرعت درسایت توییتر بین بازدیدکنندگان منتشر شد تا جایی که در هر ثانیه ۸۸۶۸ بار توییت شد .جالب است که رکورد قبلی در زمینه استفاده از این سایت جهت انتشار خبر به ورزش بانوان متعلق است و خبر از بین بردن تیم ملی فوتبال زنان آمریکا در برابر ژاپن در جام جهانی در هر ثانیه ۷۱۹۶ بار توییت شده است بود.
با ۴ هزار توییت در ساعت هم می شود جز ۱۰ ترند برتر توییتر در دنیا شد.

معنی فیو در توییتر

توییتر علاقه مند یا ستاره دار کردن توییت (favorite) را ارایه می دهد ولی به نظر می رسد بعضی سردرگمی هایی دراین باره که معنی ستاره دار کردن بعضی چیزها چیست، بوجود آمده هست. سوالات زیر راجع به این شکل پرسیده شده است است: آیا علاقه مندی جهت بیان این است که شما می خواهید آن توییت را برای بعد ذخیره کند؟ ، آیا شکل ستاره فقط یک روش جهت گفتن این است که شما توییت یک شخص را دیدید و آن را دوست دارید؟، آیا ستاره دار کردن توییت به معنی دوست داشتن است یا متنفر بودن؟

این بسیار آشکار است که «فیو» گیج کننده هست، درحالی که »لایک» اینگونه نیست. افرادی که از طریق گوشی های خود در اپلیکیشن اینستاگرام اوج و پایین می روند؛ فقط با حرکت انگشتانشان به اوج و پایین و دوبار ضربه بر روی تصویر ها، نشان می دهند که آن تصویرهای را دوست دارند و یا در فیس بوک، افراد در صفحات حرکت می کنند و در همان حال بر روی دکمه لایک کلیک می کنند مثل اینکه در وسط یک مسابقه مخفیانه قرار دارند.

در همین حال، بازدیدکنندگان در شبکۀ اجتماعی فیس بوک و اینستاگرام به تعداد دفعات فعل و انفعال افراد دیگر با محتوای آنها توجه می کنند. یقینا ممکن است چک کردن مداوم تعداد افرادی که تصویرهای شما را دوست دارند، سخت است ولی سرگرم کننده و جالب توجه است.

 
هر آنچه از توئیتر و اصطلاحات آن باید بدانید

اصطلاحات توییتر

دانستن اصطلاحات توییتر جهت افرادی که از این سرویس استفاده می کنند، مورد نیاز هست. توییتر نیز اصطلاحات خاصی دارد که اگر شما با آنها آشنا نباشید، ممکن است گفتگوها و توییت های دیگران را متوجه نشده و گیج شوید:

Direct Message و یا خبر خصوصی

از راه های ارتباط با افراد دیگر در توییتر ارسال خبر شخصی هست، شما قادر خواهید بود جهت مشترکان خودتان با این توانایی خبر شخصی ارسال کنید.
در ضمن جهت کسانی که یکسان شما نیستند قادر به ارسال دایرکت نیستید.

Hashtag یا همان تگ زدن

تگ یک عبارت تک و یا چند کلمه ای ست که با @ شروع می شود (مانند @iphone)، و جهت ساماندهی مباحث مختلف، صحبت ها، وقایع و … استفاده می شود.

List

لیست کردن کاربرها توانایی تازه و مفیدی در توییتر ست، با استفاده از این توانایی می توانیم بازدیدکنندگان را در دسته بندی های متفاوت قرار دهیم (مثلا گروه آی تی نویسان، دوستان، مینیمال و … ).

شما می توانید لیست های ساخته شده است به وسیله دیگران را نیز ببینید و اگر مایل بودید یکسان لیست هایشان شوید.

دیگران نیز می توانند یکسان لیست های ساخته شده است شما شوند و توییت های ارسالی بازدیدکنندگان آن لیست را بخوانند.

Reply / @reply

برای پاسخ گفتن به توییت های دیگران و یا متوجه کردن آنها از توییت خودتان، می توانید علامت @ را قبل از نام کابری ارزش بگذارید (مثلا اگر می خواهید به من reply بزنید می بایست از @ golshidgfاستفاده کنید).

اگر از علامت @ در ابتدای توییت خود استفاده کنید، فقط افرادی این Reply را می بینند که یکسان هر دو شما باشند.

RT / Retweet

انتشار دوباره توییت های دیگران (ری توییت) Retweet نام دارد، و البته به مدت زیادی یک اصطلاح غیر رسمی بود و توییتر جدیدا بصورت رسمی از آن پشتیبانی می کند. جهت اعلام ری توییت اصطلاحا از علامت RT در ابتدای توییت استفاده می شود.

Trending Topics

ده کلمه ای که در آن لحظه در بین توییت ها زیاد استفاده شده است هست، در ستون Trending Topics نمایش داده می شود، شما با کلیک بر روی هر کدام از آنها می توانید توییت های مرتبط با هر عبارت را بخوانید.

منبع مقاله:
mashreghiha.com



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.