300 در امتداد يك سناريو

هاليوود كه در دوره اي خاص با ساخت فيلم، دولت و حكومت ايران رامورد هجمه قرار مي داد و در واقع سعي در تخريب اذهان مردم جهان از حكومت اسلامي ايران داشت، امروزه به اين نتيجه رسيده است كه ملت و حكومت ايران...
شنبه، 30 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
300 در امتداد يك سناريو
300 در امتداد يك سناريو
300 در امتداد يك سناريو

نويسنده: كميل درويشي



هاليوود كه در دوره اي خاص با ساخت فيلم، دولت و حكومت ايران رامورد هجمه قرار مي داد و در واقع سعي در تخريب اذهان مردم جهان از حكومت اسلامي ايران داشت، امروزه به اين نتيجه رسيده است كه ملت و حكومت ايران يكدست و يكپارچه هستند، بنابراين در اقدامي جديد هويت ملي و فرهنگي ايران را مورد تهاجم قرار داده و سعي در تخريب چهره ي ايرانيان در اذهان ملت هاي جهان دارد.
اين كار در حوزه ي رسانه با ساخت فيلمهايي همچون اسكنــدرAlexander))، شبـــي با امپـــراطــــور (One night with the king) و تصادف (Crash) آغاز شد و به 300 منتهي گشت.

300

فيلمي تاريخي ! - تخيلي است كه كارگردان آن (زاك اسنايدر) با دستاويز قرار دادن جنگ تاريخي بين يونان و ايران با استفاده از عناصر تخيل و تحريف تاريخ سعي در موهن جلوه دادن تصوير ايرانيان در اذهان عمومي جهان داشت.اسنايدر در اين فيلم تصويري كاملاً خلاف واقع را از ايرانيان نشان مي دهد.
پادشاه ايراني كه در آثار حكاكي شده برديوارهي تخت جمشيد و ديگر آثار باستاني و همچنين در كتب تاريخي به پوشيدن چندين و چند لباس زربفت و ابريشمين بر تن، شهرت داشته است، در اين فيلم خشايارشاه- پادشاه ايراني- در تمام طول داستان با بدني نيمه عريان حضور دارد. اشراف و بزرگان ايراني كه به داشتن موهاي مجعد و بلند مشهور بوده اند، در اين فيلم با سر و صورتي كاملاً تراشيده نماياناند. از سوي ديگر وجود فلزات زينتي بر سر صورت خشايارشاه قسمت كاملاً عجيب فيلم است، چون به شهادت اسناد تاريخي، ايرانيان در هيچ دوره ي تاريخي بر سر و صورت خود فلزات تزييني آويزان نمي كردند.
تصوير سربازان ايراني در اين فيلم بسيار خلاف انتظار است؛ سربازاني سيه چرده با لباس عربي و ماسك هاي عجيب و غريب كه هيچ كدام از اين ويژگيها در ايران باستان وجود نداشته است.
اين تحريفات و دست بردن در تاريخ چندان ضربه اي به اصل قضيه نمي زند؛ اما بعضي اتفاقات و نمادها در جريان فيلم وجود دارد كه اهداف سياسي پشت پرده ي فيلم را تأمين مي كند.
غرب به دليل دردست نداشتن اسطوره هاي حقيقي هميشه افسانه‌ها را به جاي اسطوره هاي واقعي پذيرفته و بدان تن در داده است.
در اين فيلم كارگردان براي بهتر نشان دادن مظلوميت سپاهيان لئوناديس (فرمانده ي اسپارتی) از اسطوره هاي حقيقي اسلامي بهره مي گيرد كه مهمترين نماد اسطوره هاي اسلامي قيام امام حسين(ع) است:
در ابتداي فيلم كه صحنه ي كشته شدن يك كودك در آغوش لئوناديس و در آغوش گرفتن كودك و حركت ميان سپاهيان كه لئوناديس كودك را به سمت خورشيد مي گيرد يادآور صحنه ي شهادت طفل شيرخوار امام حسين است؛ درجايي ديگر صحنه‌ي جنگيدن پدر و پسرشجاعي كه مردانه مي جنگند و به دنبال آن صحنه ي بريده شدن مظلومانه ي سر پسر در جلوي چشمان پدر و گريستن پدر بر بالين وي، يادآور صحنه ي شهادت جوانِِ امام حسين – علي اكبر- است..شايد بشود گفت مهمترين سكانس فيلم در اين صحنه اتفاق مي افتد : سواري كه سر پسر را از تن جدا مي كند تكسواري است سوار بر اسب سفيد [كه درطول فيلم،اسب سفيد همين يكبار به صحنه مي آيد]كه گريم صورت وعمامه ي سرش ما را به ياد پادشاه وحشتِ فيلم معروف "مردي كه فردا را ديد" يا همان فيلم پيشگويي هاي نوسترآداموس مي اندازد؛ منظور از .پادشاه وحشت در اين فيلم همان مهدي موعود مسلمانان است.
صحبت كردن لئوناديس با سپاهيانش و اتمام حجت او با آنان و تذكر كم بودن تعداد سپاهيانش از يك سو و جدا شدن سپاهياني كه تازه به آنان پيوسته اند و تجديد بيعت آنان با لئوناديس با بالا بردن نيزه ها و شمشيرها چيزي جز شب عاشورا را به خاطر ما نمي آورد. و صحنه هاي پاياني فيلم مانند: شوخي ها و بذله گويي ها در هنگام جنگ، تيرهاي سه شعبه، كشته شدن قهرمانانه ي لئوناديس با پرتاب تيرهاي سه شعبه به قلب او، بدن عريان لئوناديس در محاصره ي تيرها، افشاگري هاي زن لئوناديس و پيك لئوناديس در مجلس بزرگان يونان و... همه و همه اين تراژدي را كامل مي كند.
نكته ي مهم اينجاست كه غرب هميشه از نداشتن قهرمانان واقعي رنج مي برده است و در دوره هاي مختلف به روش هاي گوناگون اقدام به قهرمان سازي كرده است؛ در 300 كارگردان از قيام عاشورا كه تجلي گاه مظلوميت يك اسطوره واقعي و زنده است، استفاده تام كرده و لئوناديسِ شمشيرزن را تا حد يك اسطوره بالا مي برد.
در صحنه ي انتهايي فيلم، تصوير بر روي بدن عريان تيرباران شده ي لئوناديس زوم اوت (zoom out) مي شود و تصوير لئوناديس و ديگر سپاهيان كشته شده اش به تصويري همانند يك نقاشي تاريخي تبديل مي شود؛ اين هنر تصوير برداري، از لئوناديس يك اسطوره ي بي همتاي ثبت شده در تاريخ مي سازد و در صحنه ي بعد پيك لئوناديس ، انقلابي جديد و حمله اي جديد را عليه دشمنان(ايرانيان) با تأسي به قيام مظلومانه ي لئوناديس پي ريزي مي كند .و به مانند منجي يونانيان عليه ايران، مقتدرانه مي تازد.(به مانند قيام امام زمان (عج)كه به تأسي از قيام عاشوراست). يك منجي با سپاهي عظيم وقدرتمند كه منتقمانه برلشگر دشمنان حمله ور مي شود.
در پايان بايد گفت فيلم تخيلي و ضعيف 300 چيزي نيست جز حركتي در امتداد يك سناريو ي از پيش تعيين شده كه در آينده آثار اين حركت را خواهيم ديد.
منبع: پايگاه موعود




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
حکمت | فقط تربت امام حسین (علیه‌السلام) شفاست / استاد صراف
music_note
حکمت | فقط تربت امام حسین (علیه‌السلام) شفاست / استاد صراف
هرآنچه که باید راجع به نماز روز چهارشنبه بدانیم
هرآنچه که باید راجع به نماز روز چهارشنبه بدانیم
معنی اسم نیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دلوین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دلوین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ادیان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ادیان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم احمدرضا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم احمدرضا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اجلال و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اجلال و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوالحسین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوالحسین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابو و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابو و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابرار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابرار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابتهاش و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابتهاش و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ائلمان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ائلمان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
پا به پای غمت من نفس میکشم/مجتبی رمضانی
music_note
پا به پای غمت من نفس میکشم/مجتبی رمضانی
پزشکیان: من وعده‌ عدد و رقمی ندادم
play_arrow
پزشکیان: من وعده‌ عدد و رقمی ندادم
چه شوری داره روضه تو/ابوذر بیوکافی
music_note
چه شوری داره روضه تو/ابوذر بیوکافی