علل بروز تهوع

اختلالات معده و بارداری از متداول‌ترین علل بروز تهوع به شمار می‌روند. اهمیت دارد که علت اصلی این وضعیت شناخته شده تا درمان مناسب را دریافت داریم.
دوشنبه، 14 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علل بروز تهوع
علل بروز تهوع

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
اختلالات معده و بارداری از متداول‌ترین علل بروز تهوع به شمار می‌روند. اهمیت دارد که علت اصلی این وضعیت شناخته شده تا درمان مناسب را دریافت داریم.
تهوع، احساس ناراحتی و درد مختصر به ویژه در معده است که می‌تواند ناشی از علل مختلف باشد. این حالت، وضعیتی معمول است که به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. در اکثر مواقع، مشخص شده است که تهوع همراه با علائم دیگری مانند سردرد و استفراغ است. فیبرومیالژی نوعی اختلال روماتوئید است که با درد عضلانی و مفاصل مشخص می‌شود. گرچه علت دقیق آن شناخته نشده است. اما بعضی بر این عقیده‌اند که ژنتیک، عملکرد غیر طبیعی سیستم عصبی مرکزی و استرس، علل بالقوه آن به شمار می‌روند.

• علل

در موارد خفیف، مصرف غذاهای نیمه پخته یا جامد، قرار گرفتن در معرض بوی قوی، دریازدگی و بلندی هراسی، شایع‌ترین علل تهوع به حساب می‌آیند. موارد نامبرده به ندرت جزء عوارض پزشکی جدی قرار می‌گیرند. اما برخی عوارض وجود دارند که نیاز به مشاوره و درمان پزشکی دارند.

1. بارداری

تهوع در بارداری عموماً تحت عنوان بیماری صبحگاهی شناخته می‌شود. علت دقیق آن ناشناخته است؛ با این حال، اعتقاد بر این است که تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری به این ناراحتی منجر می‌شود. در طول بارداری، زنان نسبت به غذا و بو حساسیت بیشتری پیدا کرده که اغلب موجب بروز تهوع می‌شود.

بیشتر بخوانید: داشتن تهوع مداوم

 

2. فیبرومیالژی

فیبرومیالژی نوعی اختلال روماتوئید است که با درد عضلانی و مفاصل مشخص می‌شود. گرچه علت دقیق آن شناخته نشده است. اما بعضی بر این عقیده‌اند که ژنتیک، عملکرد غیر طبیعی سیستم عصبی مرکزی و استرس، علل بالقوه آن به شمار می‌روند. درد مزمن در عضلات و مفاصل، حالت تهوع، اضطراب، بی خوابی و غیره علائم دیگر فیبرومیالژیا را تشکیل می‌دهند.

3. گاستروانتریت

گاستروانتریت یا آنفولانزای معده یکی دیگر از علل شایع این وضعیت است. گاستروانتریت، التهاب معده ناشی از عفونت باکتریایی است. خوردن غذای آلوده، غذای نیمه پخته یا فاسد شده متداول‌ترین علل گاستروانتریت هستند. مسمومیت غذایی و گاستروانتریت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. گاستروانتریت بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. علائم آن استفراغ، سردرد، تب خفیف، از دست دادن اشتها و تهوع را شامل می‌شود.

4. عفونت گوش

گرچه نمی‌توان به راحتی آن را با عفونت گوش مرتبط دانست، اما مشخص شده است که عفونت یا التهاب در گوش میانی باعث بروز تهوع مکرر می‌شود. وجود عفونت ویروسی یا باکتریایی در گوش یا آسیب دیدگی گوش میانی به دلیل وارد آمدن ضربه، برخی از علل غیر معمول تهوع به شمار می‌روند. درد در گوش، خونریزی، تب، لرز و سرگیجه سایر علائم عفونت گوش را تشکیل می‌دهند.

• درمان تهوع

تهوع کوتاه مدت را می‌توان با استراحت یا مصرف داروهای بدون نسخه برطرف ساخت. با این حال، چنانچه فرد برای مدت زمان طولانی حالت تهوع داشته باشد یا به طور مکرر دچار تهوع می‌شود، باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه نماید. پزشک علت دقیق را بر اساس سایر علائم تجربه شده، تشخیص خواهد داد. گاهی اوقات، معاینه جسمی و انجام آزمایشات ادرار در این زمینه مفید نشان می‌دهند.
بایستی از مصرف غذای جامد تا زمان رفع اسهال و استفراغ خودداری کرد. در صورتی که حالت تهوع شما ناشی از مصرف هر گونه دارویی باشد، بایستی پزشک خود را از آن مطلع سازید. در صورت بارداری، باید با متخصص بیماریهای زنان به منظور دریافت درمان مناسب مشورت نمود. گاستروانتریت را می‌توان با کمک دارو درمان ساخت. بایستی به منظور جلوگیری از بروز تهوع از مصرف الکل به طول کامل خودداری کنید.
نکته پایانی آنکه، بایستی به خاطر داشته باشید تهوع را می‌توان با درمان مناسب و به موقع مورد رسیدگی قرار داد. توصیه می‌شود پیش از مصرف هرگونه دارو با پزشک خود مشورت نمایید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله جایگزین درمان و مشاوره پزشکی مناسب نخواهد بود.
منبع مقاله : برگرفته از سایت بازل
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.