مزایا و معایب داروی گیاهی

طب و داروی گیاهی قرن‌ها است که مورد استفاده قرار دارد. در این مقاله مزایا و معایت استفاده از این گیاهان دارویی را مورد بحث قرار می‌دهیم.
سه‌شنبه، 15 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب داروی گیاهی
مزایا و معایب داروی گیاهی

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
طب و داروی گیاهی قرن‌ها است که مورد استفاده قرار دارد. در این مقاله مزایا و معایت استفاده از این گیاهان دارویی را مورد بحث قرار می‌دهیم.
امروزه مردم در سرتاسر جهان ترجیح می‌دهند از طب جایگزین مانند آیورودا، طبیعت درمانی، هموپاتی و طب و داروی گیاهی استفاده کنند. لازم به ذکر است که این طب جایگزین و طبیعی هزاران سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. شواهد باستان شناسی نشان می‌دهند که تمدنهای دوران گذشته از گیاهان به عنوان بخشی از طب سنتی استفاده می‌کردند. گیاهان دارویی همچون دانه اسفرزه (Plantago psyllium seed)، پودر آب ریواس، آلوئه ورا، آب یونجه، کلرلا (chlorella)، کنستانتره هویچ و سیر را می‌تواند به منظور پاکسازی روده بزرگ، بهبود هضم و جذب غذا و تقویت سیستم ایمنی استفاده نمود. نخستین مدرک مربوط به استفاده از چنین درمانهای طبیعی در چین بوده است و به 2800 قبل از میلاد برمی‌گردد. به مدت تقریباً 5000 سال، از این روش جهت درمان بیماریهای مختلف استفاده می‌شد. امروزه به عنوان پیشه و صنعتی مستقل توسعه یافته است، به این دلیل که مردم بسیاری داروهای گیاهی را به انواع غیر طبیعی ترجیح می‌دهند.
مزایا
» داروهای گیاهی مقرون به صرف بوده ارزان‌تر از داروهای خریداری شده از داروخانه‌های رایج هستند.
» آنها را می‌توان بدون نسخه خریداری کرد. و در هر عطاری یافت می‌شوند.
» تأثیر آنها برای برخی بیماریها بیشتر از طب رایج یا آلوپاتی است.
» این داروهای گیاهی با خود عوارض جانبی به همراه نداشته و در صورت وجود عوارض جانبی، خفیف‌تر از داروهای رایج است.
» آنها را می‌توان به طور مؤثر جهت فرایند سم زدایی طبیعی بدن مورد استفاده قرار داد. گیاهان دارویی همچون دانه اسفرزه (Plantago psyllium seed)، پودر آب ریواس، آلوئه ورا، آب یونجه، کلرلا (chlorella)، کنستانتره هویچ و سیر را می‌تواند به منظور پاکسازی روده بزرگ، بهبود هضم و جذب غذا و تقویت سیستم ایمنی استفاده نمود. برخی اختلالات گوارشی مانند کولیت، سوء هاضمه، زخم معده و سندرم روده تحریک پذیر را می‌توان با استفاده از گیاهان دارویی درمان ساخت.
» گیاهانی مانند زنجبیل، فلفل دلمه‌ای، سیر و دم شیر یا مادروُرت (motherwort) به کنترل بیماریهای مرتبط با گردش خون نظیر فشار خون بالا، زخم‌های واریسی و مانند آن کمک می‌کنند. بسیاری از داروهای گیاهی جهت درمان بیماری عروق کرونر بکار رفته و سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهند.
» آنها می‌توانند به کاهش وزن و تنظیم اشتها کمک کنند.
معایب
» درمان با استفاده از مکمل‌ها و داروهای گیاهی مدتی طول می‌کشد. شما بایستی صبر زیادی داشته باشید.
» آنها حاوی مواد مختلفی بوده و بایستی مطمئن شوید که بدنتان با این مواد سازگاری داشته و نسبت به آنها آلرژی نداشته باشید.
» ممکن است عوارض جانبی را برای برخی بیماریها به همراه داشته باشند. این عوارض جانبی امکان دارد بلافاصله خود را نشان ندهند اما ماه‌ها یا حتی سالها طول خواهند کشید. در مراحل اولیه چنانچه دارو با بدن سازگاری نداشته باشد، عاقلانه است که مصرف آن را متوقف سازید.
به خاطر داشته باشید که دولت صنعت طب و داروی گیاهی را تحت نظارت قرار نمی‌دهد. از اینرو، هیچ تضمین کیفیتی برای محصولات گیاهی وجود ندارد. طبیب حاذق موجود در این صنعت بسیار اندک بوده و عاقلانه است که پیش از شروع به مصرف این داروها با یک پزشک حاذق مشورت کنید.
منبع مقاله : برگرفته از سایت بازل
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.