معرفی جین سینگ و خواص درمانی آن

جلوگیری کننده از پیری زودرس و طولانی کننده عمر، محرک غدد مترشحه داخلی و افزاینده قدرت تفکر در برابر ناراحتی‌ها، تقویت کننده افراد ضعیف پس از عمل جراحی و ضد نفخ معده، ضد افسردگی و مسکن دردهای
شنبه، 19 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی جین سینگ و خواص درمانی آن
جین سینگ

نویسنده: صمصام صانعی
جین سینگ گونه‌های مختلفی دارد و همه گونه‌ها نیز خواص درمانی دارند. سه نوع از آنها نسبت به دیگر انواع مرغوبتر می‌باشند و عبارتند از جین سینگ چینی کره‌ای، جین سینگ آمریکا و جین سینگ ژاپن. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به نوع جین سینگ چینی کره‌ای اشاره شده است.

نام علمی:

Panax ginseng C.A.Mey.، نام فرانسه ریشه‌ی گیاه (جین سینگ) Ginseng و نام انگلیسی ریشه‌ی گیاه (جین سینگ) Chinese ginseng می‌باشد. نام‌های دیگر ریشه‌ی گیاه به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، جین سینگ، ژین سنگ، جنسه و جنسا نامیده شده است.

تیره گیاه:

عشقه Araliaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و چند ساله به ارتفاع حدود 50 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، برگ‌های آن مرکب دارای حدود 7 برگچه که به طور گروهی با دمبرگ‌های خود از یک نقطه خارج شده و تشکیل یک برگ مرکب را می‌دهند. برگچه‌ها بیضوی با کناره‌ی دندانه‌دارِ و نوک تیز می‌باشند. گل‌های آن کوچک، سفید مایل به زرد، پنج‌تایی و مجتمع به صورت چتری مدور و میوه‌اش سته مانند و رنگ میوه سیاه می‌باشد. ریشه‌ی گیاه (جین سینگ) که مورد استفاده است دراز، ضخیم، یک شاخه یا دو شاخه، گاهی موارد منشعب و طول ریشه بسته به سن گیاه متفاوت و گاهی موارد به یک متر هم رسیده است. پوست خارجی ریشه زرد رنگ و طعم آن کمی شیرین می‌باشد.

بیشتر بخوانید: فواید چای جینسینگ

 

طبیعت ریشه (جین سینگ):

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در مناطق کوهستانی شرق آسیا انتشار دارد و در چین، کره، ژاپن و روسیه به صورت پرورشی کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در جین سینگ:

گلیکوزید پاناکیلون، ژین سنین، ساپونین، اسانس پاناسن، هورمون، رزین، ماده‌ی تلخ، پیتید، هیدرات‌های کربن، مواد معدنی مختلف، ویتامین‌های E, C, B و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

ریشه (جین سینگ)

نحوه مصرف جین سینگ:

جین سینگ را به اشکال و روش‌های مختلفی از جمله به صورت کپسول، تنطور، نوشیدنی و یا تونیک استفاده می‌کنند و در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی نیز کاربرد دارد. در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

جلوگیری کننده از پیری زودرس و طولانی کننده عمر، محرک غدد مترشحه داخلی و افزاینده قدرت تفکر در برابر ناراحتی‌ها، تقویت کننده افراد ضعیف پس از عمل جراحی و ضد نفخ معده، ضد افسردگی و مسکن دردهای عمومی بدن، حفاظت کننده انسان در برابر اشعه رادیواکتیو و تقویت کننده دستگاه عصبی، محرک، مقوی و افزاینده میل جنسی و رفع کننده استرس‌های فیزیکی، تنظیم کننده قند و فشارخون و ضد عوارض یائسگی، تصفیه کننده خون و انرژی‌زا، بندآورنده خونریزی و عادت ماهیانه بیش از حد متعارف و التیام‌بخش زخم‌ها، ایجاد قوت، نیرومندی و آمادگی برای تحمل مشکلات و برطرف کننده لرزش‌های زمان پیری، گشاد کننده عروق و محرک سیستم ایمنی، تحلیل برنده ورم‌ها و ضد آریتمی، تقویت کننده پنج عضو اصلی بدن و مقوی قلب، محافظت کننده از کبد و مقوی هوش و حافظه می‌باشد. در ضمن برای رفع ناراحتی‌های عصبی و فکری، کم خونی، بی‌نظمی در تنفس، خستگی شدید، دردهای ناحیه قلب و ترک اعتیاد نیز مفید است.

نکته:

ریشه جین سینگ، آلوئه‌ورا و کامبوجا به منزله اکسیرهای جوانی و طول عمر هستند. در سطح جهانی تقلب‌های وسیعی در فروش و تهیه ریشه جین سینگ می‌شود و ریشه گیاهان دیگر را به جای آن می‌فروشند. سطح ریشه جین سینگ چروکیده و دارای شیار است.

تذکر:

زیاده‌روی در مصرف جین سینگ سبب ایجاد تغییرات شدید در فشار خون شده و استفاده از آن به طور طولانی مدت مضر می‌باشد.
منبع مقاله : صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.