انبارهای بزرگ سلاح‏های شیمیایی

نمایشنامه نویس مشهور، طی نامه‏ای سرگشاده به تونی‏بلر، نخست وزیر انگلستان، از یک پرونده مربوط به‏امریکا، در مورد نادیده گرفتن حقوق بشر و کمک به حرکت‏های دیکتاتوری در بسیاری‏از کشورها، پرده برداشته است. «پنتر» در این نامه که اخیرا در روزنامه گاردین لندن به چاپ رسیده، ضمن‏اشاره به موضع گیری امریکا در برابر مفهوم حقوق بشر و معیارهای زندگی‏سعادتمندانه، با
يکشنبه، 7 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انبارهای بزرگ سلاح‏های شیمیایی
انبارهای بزرگ سلاح‏های شیمیایی
انبارهای بزرگ سلاح‏های شیمیایی





افشای یک پرونده آمریکایی در مورد نادیده گرفتن حقوق بشر

نمایشنامه نویس مشهور، طی نامه‏ای سرگشاده به تونی‏بلر، نخست وزیر انگلستان، از یک پرونده مربوط به‏امریکا، در مورد نادیده گرفتن حقوق بشر و کمک به حرکت‏های دیکتاتوری در بسیاری‏از کشورها، پرده برداشته است.
«پنتر» در این نامه که اخیرا در روزنامه گاردین لندن به چاپ رسیده، ضمن‏اشاره به موضع گیری امریکا در برابر مفهوم حقوق بشر و معیارهای زندگی‏سعادتمندانه، با ذکر اسناد محرمانه تاکید کرده که سیاست امریکا در جهت تحقق‏مصالح خود، توسل به زور و نادیده گرفتن معیارهای انسانی می‏باشد.
«پنتر» در ابتدای نامه خود می‏گوید: در چند هفته اخیر در مورد پرونده صدام‏حسین که به حق پرونده‏ای هولناک و وحشیانه است، زیاد بحث‏شده، ولی من معتقدم بااین که پرونده هم پیمان تو (تونی بلر) امریکا برایت‏بسیار بااهمیت است، ولی مشاورانت معلومات زیادی در اختیارت قرار نمی‏دهند.
«پنتر» با اشاره به کمک‏های نظامی امریکا به دولت‏های دیکتاتور و پی‏ریزی‏کودتاهای مختلف از سال 1945 می‏گوید:
به طور مثال عوامل قتل عام صدها هزار انسان بی‏گناه در گواتمالا، شیلی،اندونزی، یونان، اوروگوئه، فیلیپین، برزیل، پاراگوئه، هائیتی، ترکیه والسالودور از کمک‏های مادی و معنوی امریکا استفاده می‏کردند.
«پنتر» هم چنین اضافه می‏کند: ارقام سرسام آوری از قربانی‏های این حرکت‏ها که‏به کمک امریکا فعالیت می‏کردند وجود دارد; مثلا در گواتمالا 170 هزار نفر، در شرق‏تیمور 200 هزار نفر، در السالوادور 80 هزار نفر، در نیکاراگوئه 30 هزار نفر ودر اندونزی‏500 نفر به این شکل به قتل رسیده‏اند. تمام این حرکت‏ها به وسیله‏سیاست‏های خارجی هم پیمان تو امریکا انجام گرفته است.
«پنتر» با اشاره به خرابی‏های ناشی از کودتا و جنگ‏های امریکا علیه کشورهایی‏مانند ویتنام، لاووس و کامبوج اضافه می‏کند: امریکا در این جنگ‏ها از سلاح‏های‏پیشرفته مانند بمب‏های ناپالم و بمب‏های خوشه‏ای که اجسام قربانیان را به شکل‏دردناکی تکه تکه می‏کند استفاده می‏کرد، با این حال نتوانست روح مبارزه و وطن‏دوستی ملت ویتنام را از بین ببرد.
برای همین هنگامی که در جنگل‏های ویتنام شکست‏خورد، دست‏به یک اقدام وحشیانه‏زد که آن محاصره اقتصادی و گرسنه نگاه داشتن ملت ویتنام بود. (اشاره به تحریم‏اقتصادی واشنگتن علیه عراق) علاوه بر تمام این موارد، هم پیمان تو، به اشغال‏«دومینیکن‏» در سال 1965، گرانادا در سال‏1983 و پاناما در سال 1990 و نیزایجاد آشوب و نابسامانی و از بین بردن حرکت‏های دموکراسی در گواتمالا، شیلی،یونان و هائیتی دست زد.
«پنتر» با اشاره به کمک‏هایی که امریکا تاکنون برای از بین بردن کردهای‏عراقی به ترکیه می‏کند می‏گوید: امریکا در یک تناقض گویی آشکار کردهای عراقی‏را تروریست می‏خواند، در حالی که تروریست‏های نیکاراگوئه را که زیر نظر خودش عمل‏می‏کردند، آزادی‏خواه می‏نامد; با این که دادگاه لاهه، اعمال امریکا در نیکاراگوئه‏را نمونه آشکاری بر نادیده گرفتن معیارهای بین‏المللی و خروج از چارچوب قانون‏اعلام کرد.
«هارولد پنتر» هم‏چنین اضافه می‏کند: در پنج‏سال اخیر پنج قطعنامه‏از سوی سازمان ملل برای رفع محاصره اقتصادی کوبا صادر شده و امریکا آنها رازیر پا گذاشته است. چشم پوشی از این قطعنامه‏ها مانند چشم‏پوشی امریکا از اعمال‏ناجوان‏مردانه اسرائیل علیه مردم فلسطین است.
وی در مورد توان شیمیایی و اتمی امریکا می‏گوید: امریکا دارای قدرت‏های اتمی‏بسیار بالایی است که به وسیله آنها نه تنها صدام حسین، بلکه تمام مردم دنیا رامی‏تواند از بین ببرد.
امریکا علاوه بر این دارای انبارهای عظیم سلاح‏های شیمیایی‏است و به بازرسان کوبایی و ایرانی سازمان ملل اجازه بازدید از آنها را نداده‏است، زیرا آنها را پایگاه‏های حفظ امنیت امریکا می‏داند و بازرسی این پایگاههارا تهدیدی برای منیت‏خود می‏پندارد. سوال این‏جاست که آیا صدام حسین نیز تاکنون‏چنین ادعاهایی داشته است؟
«پنتر» هم چنین از یک سند سری مربوط به «جورج کینان‏» یکی از طراحان‏سیاست‏های خارجی امریکا پرده برمی‏دارد. قسمتی از گفته‏های «کینان‏» این گونه‏است: «ما باید دست از احساسات و عواطف برداریم و از رویاها بیرون آییم و به‏هر کجا که در آن مصلحتی برای ما وجود دارد دست درازی کنیم; نباید تحت تاثیرمفاهیم تیره‏ای مانند حقوق بشر، بالا بردن سطح زندگی و دموکراسی قرار گرفت. دورنیست روزی که سیاست‏های خود را با زور سرنیزه اجرا کنیم. بنابراین برای ما بهتراست که شعارهای ایده‏آل سد راهمان نشود.» «پنتر» معتقد است که «جورج‏کینان‏» یقینا شخص مهمی بوده و حقایق را بازگو کرده است.
«هارولد پنتر» یکی از سخنرانان همایش حفظ امنیت عراق بود که در فوریه سال‏جاری در انگلستان برگزار شد. او در این همایش سیاست‏های استکباری امریکا و برپاکردن جنگ در منطقه خلیج فارس را به شدت محکوم کرد و با انتقادی شدید از «تونی‏بلر» و «بیل کلینتون‏» رابطه آن دو را شرم‏آور و شفقت‏برانگیز توصیف نمود.
«پنتر» در سخنرانی خود با وحشی خواندن امریکا گفت: وقت آن رسیده که دربرابر خودکامگی‏ها و سلطه جویی‏های امریکا ایستاد. کلینتون کودکان را قتل عام‏می‏کند، ولی هیچ تحت تاثیر قرار نمی‏گیرد; زیرا برای او مساله‏ای ساده و پیش پاافتاده است; و بدین سان کودکان زیادی هم اکنون در عراق به خاطر این دیدگاه ازبین می‏روند.
وی ادامه داد: با وجود درخواست‏های مکرر سازمان ملل مبنی بر رعایت قوانین‏بین‏المللی، امریکا هم‏چنان این قوانین را زیر پا می‏گذارد; به طوری که مادلین‏آلبرایت، وزیر امورخارجه امریکا، در مورد حمله به عراق بدون توجه به‏قطعنامه‏های سازمان ملل و با کمال تکبر می‏گوید: «صبر ما تمام شده است و بایدبه عراق حمله کنیم‏» و من (پنتر) به یاد می‏آورم شخص دیگری را که در دهه 30 این‏چنین سخن می‏گفت (اشاره به آدولف هیتلر رهبر نازیسم).
«پنتر» سپس اضافه کرد: امریکا یک حیوان درنده افسار گسیخته است و شگفت آوراست که حکومتی مانند کومت‏بریتانیا به شکل مضحکی با آن پیمانی ببندد که نه‏معنا دارد و نه هدف.
گفته می‏شود که «پنتر» از طرفداران کردهای عراقی است و نمایشنامه «کوه‏کلام‏» را بر اساس مسئله و مشکل آنها نوشته است.
برگرفته از : پاسدار اسلام - اردیبهشت 1377، شماره 197
منبع: http://www.hawzah.net





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.