خواص نبات از دیدگاه طب سنتی

نبات از محلول اشباع قند ساکاروز یا همان شکر در آب به وجود می آید که طی یک مکانیزم فیزیکی تابع زمان و دما، متبلور شده و به صورت کریستال های زیبا شکل می گیرد. خاصیت ملین و ضد نفخ بودن آن مشهور است و درمان سردی مزاج می باشد.
پنجشنبه، 16 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
خواص نبات از دیدگاه طب سنتی
برای رفع ترشی دهان و بوی بد یا مزه بد دهان، نبات  مصرف کنید.
 
چکیده : نبات از محلول اشباع قند ساکاروز یا همان شکر در آب به وجود می آید که طی یک مکانیزم فیزیکی تابع زمان و دما، متبلور شده و به صورت کریستال های زیبا شکل می گیرد. خاصیت ملین و ضد نفخ بودن آن مشهور است و درمان سردی مزاج می باشد. 

تعداد کلمات 879 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه 

خواص نبات از دیدگاه طب سنتی

خواص درمانی نبات

1.    نبات بسیار مقوی، نشاط آور، ضد نفخ، ملین و مدر است.
2.    نبات از بین برنده سفیدی، نرمی و سردی پوست بدن است .
3.    نباتی که از نیشکر تهیه شده، از دیر هضم شدن غذا جلوگیری می کند.
4.    در گذشته برای افرادی که به علت کهولت سن دچار کم حواسی می شدند،چای نبات و آب جوش نبات داغ توصیه می شده است.
5.    نبات زعفرانی تسکین دردمعده و دردهای ناشی از انقباض ماهیچه هاست.
6.    نبات داغ در تسکین درد پشت،کمر، ناحیه شکم و پا درد بسیار موثر است.
7.    از آنجا که از نشانه های بلغم، نقرس، فلج شدن قسمتی از بدن، پیسی، لقوه و رعشه است،مصرف مرتب نبات،چای نبات،آب جوش نبات و نبات داغ جهت رفع بلغم پیشنهاد می شود.
8.    برای درمان تنگی نفس، تپش قلب و کرم های کدو  یا کرمک در انتهای روده بزرگ نیز شکل های متفاوت مصرف نبات توصیه می شود.
9.    کسانی که تکرر ادرار دارند یا مثانه ی آن ها ضعیف شده و اصطلاحا به ضعف مثانه دچار شده اند، در روز مقداری نبات در دهان خود قرار داده و کم کم آب نبات را فرو برند،این روش در طب سنتی بسیار تاکید شده است.
10.    ماده ی اولیه نبات با قند و شکر یکسان و از نوع ساکاروز است، به همین دلیل خاصیت ملین و ضدنفخ بالایی دارد.


سایر خواص نبات 

نبات در مقایسه با انواع آبنبات ها خاصیت ملین و ضد نفخ بالایی داشته و ماده اولیه آن با قند و شکر یکسان و از نوع ساکاروز است. نبات در مقایسه با قند نیز طبع گرم تری دارد و اگر آن را بسوزانید تبدیل به یک ماده قهوه ای مایل به سیاه با مزه ای تلخ می شود، که به دلیل قابض بودن برای درمان اسهال بسیار نافع است.
-نبات به واسطه دارا بودن مقدارزیادی ساکارز خیلی سریع جذب بدن شده به خاطر تقویت عضلات باعث افزایش سوخت و ساز چربی ها و مواد پروتینی در بدن می شود و چنانچه یک تکه کوچک از ان در دهان گذاشته و به مرور مکیده شود سرفه را قطع و خشونت صوت و سینه و درد ان را بر طرف میکند.
در مجموع نبات  طبق تحقیقاتی که تا به حال انجام شده بسیار مقوی, نشاط آور , ضد نفخ , ملین و مدّر می باشد . علاوه بر این از گذشته های خیلی دور در درمان دل درد نیز چای نبات تجویز بسیار موثری داشته است. نبات زعفرانی جهت رفع خستگی های مفرط جسمی و فکری ناشی از کار و فعالیت جنسی زیاد بسیار موثر بوده و هنگامی که چای نبات ، قهوه شیرین شده با نبات ، شیر نبات و یا هر نوع نوشیدنی گرم دیگر میل شود آرامش و نشاط را برای شما به ارمغان می آورد.
 -نبات از بین برنده سفیدی ، نرمی و سردی پوست بدن است.
-نباتی که از شکر تهیه شده از دیر هضم شدن غذا جلو گیری میکند.
-همچنین در خواص نبات می توان ضد ترش کردن و ضد آروغ زدن را بیان کرد.
 - تکرر ادرار نیز با نوشیدنی های گرم نبات داغ قابل درمان است.
-از فوائد نبات رفع خواب آلودگی بخصوص هنگام رانندگی می باشد ، لذا به رانندگان محترم توصیه می شود هنگام رانندگی حتما از چای نبات استفاده کنند استفاده از یک ترکیب ساده چای نبات برای رفع خستگی و خواب آلودگی بسیار موثر بوده و احتمالات تصادفی که به جهت خواب آلودگی و خستگی هستند را کاهش می دهد.
-یکی از خواص و فایده های مهم نبات جلوگیری از جاری شدن آب دهان می باشد ، بخصوص افرادی که آب دهانشان در خواب جاری می شود توصیه می شود از ترکیب های مختلف نبات ، نبات زعفرانی ، نبات سفید بصورت شاخه یا نبات چوبی در نوشیدنی های گرم استفاده کنند چای نبات می تواند علاج خوبی برای رفع جاری شدن آب دهان افراد در خواب و در بیداری باشد.
-در گذشته برای افرادی که بعلت کهولت سن یا حوادث ناگوار دچار کم حواسی می شدند چای نبات داغ و آبجوش نبات داغ توصیه می شده . از فوائد دیگر نبات درمان کم حواسی می باشد.
-از دیگر مفاد نبات زعفرانی تسکین درد معده و درد ناشی از انقباض ماهیچه هاست ، نبات داغ در تسکین درد پشت ، کاهش درد کمر ، رفع درد های ناحیه شکم ، علاج پادرد بسیار موثر بوده و برای افراد مبتلا به این درد ها توصیه می شود. چرا که نبات در دسترس ترین داروی بدون ضرر خواهد بود.
-از آنجا که از نشانه های بلغم ، نقرس ، فلج شدن قسمتی از بدن ، پیسی و لقوه و رعشه می باشد، بنابراین مصرف مرتب نبات ، چای نبات ، قهوه و نبات ، آب جوش نبات و نبات داغ جهت رفع بلغم پیشنهاد می شود.
-علاج و درمان تنگی نفس ، تپش قلب و کرم های کدو یا کرمک در انتهای روده بزرگ نیز شکل های متفاوت مصرف نبات توصیه شده است.

منبع : برگرفته از بوعلی دارو/نمناک
 

بیشتر بخوانید :
نبات زعفرانی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما