آثار زیانبار روابط دختر و پسر

بی مهری خانواده‌ی داماد

برای نطفه‌های خود جای مناسب انتخاب کنید، زیرا زنان (از نظر ظاهر و اخلاق و روحیات و صفات) مانند برادران و خواهران خود فرزند می‌آورند.
چهارشنبه، 19 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بی مهری خانواده‌ی داماد
 بی مهری خانواده‌ی داماد

نویسنده: اسدالله محمدی‌نیا
 
رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
«تَخَیَّرُوا لِنُطَفِکُم فاِنَّ النِّساءِ یَلِدنَ اَشباهَ اِخوانِهِنَّ وَ اَخَواتِهِنَّ»
برای نطفه‌های خود جای مناسب انتخاب کنید، زیرا زنان (از نظر ظاهر و اخلاق و روحیات و صفات) مانند برادران و خواهران خود فرزند می‌آورند. (1)
عروس تحمیلی:
هر مادر و پدری دوست دارد برای پسرش دختری شایسته از نظر ایمان، اخلاق و زیبایی انتخاب نماید. به طوری که عروس آینده آنان در شأن خانواده‌شان باشد. و اکثر پسران هم به نظر و عقیده والدین به ویژه مادرشان در این انتخاب احترام می‌گذارند و تمایل دارند نظر و دیدگاه مادر یا خواهرشان در این مسائل تأمین گردد.
وقتی دختری با پسری دوست شد و روی احساسات و عدم تدبیر و آینده‌نگری تصمیم به ازدواج گرفتند، پسر چنان تحت تأثیر عواطف دوست دخترش قرار می‌گیرد که به هیچ وجه توجهی به نظر پدر و مادرش نمی‌کند. و والدین پسر هم به ناچار آن دختر را به عنوان عروس خویش می‌پذیرند و در نتیجه ازدواج تحقق می‌یابد.

بیشتر بخوانید: نگاه حرام و اثرات مخرب آن در زندگی فردی و اجتماعی (1)


یکی از ضررهای این روابط نامشروع که منجر به ازدواج تحمیلی برای خانواده پسر می‌شود، آن است که این عروس آن احترام خاصی که بقیه عروس‌ها در بین خانواده داماد دارند، ندارد و آن صفا و صمیمیت و محبتی که بین عروسی که خود خانواده‌ی داماد انتخاب می‌کنند، وجود دارد نسبت به این عروسی که به ناچار قبول کردند، نیست. و معمولاً اقوام داماد هر جا سخن پیش می‌آید، اظهار می‌دارند که عروس خانم خودش را به ما تحمیل کرد، و بر همین اساس بقیه بستگان به دید حقارت به او می‌نگرند، و از جایگاه و شأن و منزلت خوبی برخوردار نخواهد بود و این‌گونه دختران و عروس‌ها مانند مهمان ناخوانده می‌مانند که بدون دعوت آمده که نزد میزبان چندان احترامی ندارد. در حالی که دختری که از او با عزت و احترام خانواده داماد خواستگاری کنند، مانند مهمانی است که او را صاحب خانه دعوت نموده که در نتیجه از احترام ویژه همراه با پذیرایی خوبی برخوردار خواهد بود، و در نتیجه روابط و رفت و آمد چنین عروس‌هایی با خانواده شوهرش معمولاً سرد خواهد بود و این موضوع حتی در روحیه فرزندانشان در آینده اثر منفی خواهد گذاشت.

پی‌نوشت‌ها:

1.نهج الفصاحه، حدیث 1132.

منبع مقاله :
محمدی نیا، اسدالله، (1392)، دختران می‌پرسند: چرا؟، قم: انتشارات سبط اکبر (ع)، چاپ نهم.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.