رژیم غذایی مخصوص پر کاری تیروئید

پیروی از یک رژیم غذایی مختص به پر کاری تیروئید راهی مطمئن جهت کاهش سطوح افزایش یافته تیروئید و متوقف ساختن روند تشدید پرکاری تیروئید است.
شنبه، 26 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
رژیم غذایی مخصوص پر کاری تیروئید

   رژیم غذایی مخصوص پر کاری تیروئید

برگرفته از سایت هلث هارتی
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده


پیروی از یک رژیم غذایی مختص به پر کاری تیروئید راهی مطمئن جهت کاهش سطوح افزایش یافته تیروئید و متوقف ساختن روند تشدید پرکاری تیروئید است.
پرکاری غده تیروئید به معنای «اختلال در عملکرد تیروئید» است که با تولید بیش از حد هورمون تیروئید مشخص می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، در این نوع مشکل تیروئیدی، غده تیروئید واقع در گردن به شدت فعال می‌شود. در نتیجه آن، هورمونهای تیروئیدی به طور فزاینده‌ای در بدن آزاد می‌شوند. پرکاری تیروئید که همچنین به آن هیپرتیروئیدی می‌گویند می‌تواند علائمی مانند کاهش وزن ناگهانی، تعرق بیش از حد، افزایش اشتها و اضطراب را بوجود آورد. با این حال، تنها با تکیه بر علائم، تشخیص هیپرتیروئیدی ممکن نخواهد بود. به این دلیل که علائم آن بسیار شبیه به علائم برخی بیماریها است. انجام آزمایش خون جهت بررسی سطوح تیروئید قابل اعتمادترین روش تشخیص وجود تیروئید بیش از حد فعال است. مواد غذایی که منابع خوبی از گواتروژن هستند می‌توانند نقش مهمی در بازگرداندن عملکرد تیروئید بازی کنند. گواتروژنها موادی هستند که قادرند عملکرد تیروئید را تغییر دهند. مواد غذایی که بایستی مصرفشان کاهش پیدا کند
برخی از مواد غذایی می‌توانند موجب تولید هورمونهای تیروئیدی شده به این دلیل که حاوی مقادیر بالایی ید هستند. در واقع غده تیروئید به منظور تولید هورمون به ید وابسته است. بنابراین وجود بیش از حد ید در رژیم غذایی باعث تولید بیش از حد هورمون تیروئید می‌شود. این امر ممکن است علائم پرکاری غده تیروئید را تشدید سازد. بنابراین به منظور تحت کنترل نگاه داشتن این عارضه پزشکی، لازم است که مصرف ید را کاهش دهید. در ادامه مواد غذایی را معرفی می‌کنیم که لازم است به دلیل محتوای بالای ید در آنها، در مقادیر حداقل مصرف شوند.
• ماهی هادوک
• نمک ید دار
• نمک دریایی
• روغن ماهی
• مایونز
• تخم مرغ
• کیک پنیر یا چیز کیک
• نان مالت
• کتانجک
• ماهی کاد، ماهی تن، سالمون
• محصولات لبنی مانند شیر تغلیظ شده، پنیر چدار
نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه و چای ممکن است علائم مرتبط با این عارضه را بدتر سازند. از اینرو، به منظور رعایت جانب احتیاط، از مصرف این نوشیدنی‌های معروف خودداری کرده یا مصرف آنها را کاهش دهید. فست فودهایی مانند ماکارونی یا پاستا، چیپس، همبرگر و محصولاتی مانند نان سفید و نیز محصولات قنادی مانند نان شیرینی جایی در این رژیم غذایی ندارند. همچنین از مصرف گوشت قرمز خودداری کنید به این دلیل که سرشار از چربیهای اشباع شده بوده و ممکن است علائم را تشدید سازند.
مواد غذایی که بایستی وارد رژیم غذایی سازید
مواد غذایی که منابع خوبی از گواتروژن هستند می‌توانند نقش مهمی در بازگرداندن عملکرد تیروئید بازی کنند. گواتروژنها موادی هستند که قادرند عملکرد تیروئید را تغییر دهند. آنها جذب ید را محدود ساخته و به نوبه خود به کنترل و متوقف ساختن فعالیتهای غده تیروئید بیش از حد فعال کمک می‌کنند. طیف وسیعی از سبزیجات حاوی مقدار زیادی گواتروژن بوده و بنابراین وارد نمودن آنها به رژیم غذایی قطعاً می‌تواند در سرکوب ساختن عملکرد تیروئید مفید باشد. برخی از مواد غذایی حاوی گواتروژن بالا در زیر آورده شده است.
• سبزیجاتی مانند کلم، کلم بروکلی، گل کلم، تربچه، کلم فندقی، کلم کیل و شلغم
• میوه‌هایی همچون هلو و توت فرنگی
• محصولات بدست آمده از سویا مانند توفو و تمپه (خوراکی اندونزیایی)
وجود بیش از حد گواتروژنها در بدن می‌تواند اثرات نامطلوب بر غدد تیروئید گذارد. به همین منظور، مصرف مواد غذایی یا هر چیز دیگر حاوی گواتروژن‌ها بایستی تحت نظارت پزشک انجام شود.
افرادی که دچار این بیماری تیروئیدی هستند اغلب در آنها سطوح پایین روی (zinc) تشخیص داده می‌شود. بنابراین، افزایش مصرف روی در رژیم غذایی می‌تواند همچنین به تحت کنترل در آوردن علائم هیپرتیروئیدی کمک کند. بنابراین مواد غذایی سرشار از روی مانند نان گندم کامل، سیب زمینی، بادام زمینی، باقلا (lima bean)، حبوبات، غلات کامل و ماست را در رژیم غذایی خود وارد سازید.

بیشتر بخوانید: تغذیه در پرکاری تیروئید


در مجموع درمان پرکاری تیروئید در صورتی که رژیم غذایی مناسب دنبال نشود، کارگر واقع نخواهد شد. علاوه بر رژیم غذایی، فرد همچنین می‌تواند مکملهایی که در بهبود علائم پرکاری تیروئید مفید هستند را مصرف کند. مصرف مکملهای ویتامین B کمپلکس نیز ممکن است به پیشگیری از مشکل ساز شدن این مشکل تیروئیدی کمک کند. ویتامین E یا حتی قرص مولتی ویتامین می‌توانند بر عملکرد تیروئید اثر مثبت گذارند. با این حال، پیش از افزودن این مکملها به رژیم غذایی خود، با پزشک در خصوص میزان مصرف مورد نیاز جهت کنترل هیپرتیروئیدی صحبت کنید. انجام تمرینات ورزشی ملایم در هر روز می‌تواند همچنین در بهبود عملکرد تیروئید مفید باشد. برنامه‌های تمرینی هر روزه ماننده پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری با شدت ملایم راهی طبیعی جهت مبارزه با مشکلات تیروئیدی به حساب می‌آیند.
پایبندی به یک رژیم غذایی گیاهی اغلب جهت کاهش اثر پرکاری تیروئید توصیه می‌شود. یک رژیم گیاهخواری مصرف میوه و سبزیجات و مواد غذایی مبتنی بر سویا را افزایش داده و مصرف محصولات مبتنی بر گوشت حیوانات را مجاز نمی‌داند. پیروی از این نوع رژیم غذایی به نظر می‌رسد که درمانی قابل قبول جهت پایین آوردن عملکردهای افزایش یافته تیروئید باشد.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.