عزاداری برای اهلبیت(ع) دارای یک رشته فضیلتها و ارزشهایی است که در روایات مختلفی بیان شده است اما شنیدن و فهمیدن آنها از دید بنیانگذار انقلاب اسلامیو خلف صالح ایشان به عنوان زمامداران امور جامعهی اسلامینیز میتواند دارای اهمیت فراوانی باشد. آنچه در ذیل میآید حاوی چند نمونه از بیانات ارزشمند ایشان در این زمینه میباشد.
تعداد کلمات 1762/ تخمین زمان مطالعه 9 دقیقه
مقدمه
رهبر معظم انقلاب مد ظله: بیان مصایب و مراثی حضرت ابیعبدالله(علیهالسلام)؛ یعنی ارایهی الگویی به مردم، برای کیفیت بخشیدن به حرکت در راه هدفهای بزرگ.2
حفظ و احیای اسلام
امام خمینی رضوانالله علیه: باید ماها و شماها...- خصوصا در این ماه محرم و صفر که ماه برکات اسلامیاست و ماه زنده ماندن اسلام است- باید ماه محرم و صفر را زنده نگه داریم به ذکر مصائب اهلبیت(علیهمالسلام)؛ که با ذکر مصائب اهلبیت(علیهمالسلام) زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی با همان وضع مرثیهسرائی و روضهخوانی. شیاطین به گوش شما نگویند و مسائل که در سابق بود حالا دیگر منسی باید بشود، خیر!
ماه محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. ما باید حافظ این سنتهای اسلامی، حافظ این دستهجاب مبارک اسلامیکه در عاشورا، در محرم و صفر؛ در مواقع مقتضی به راه میافتند، تأکید کنیم که بیشتر دنبالش باشند.6
امام خمینی رضوانالله علیه: روضه سیدالشهداء برای حفظ مکتب سیدالشهداست. آن کسانی که میگویند روضه سیدالشهداء چه بوده و نمیدانند یعنی چه. نمیدانند این گریهها و این روضهها حفظ کرده این مکتب را. الان هزار و چهارصد سال است که با این منبرها، با این روضهها و با این مصیبتها و این سینه زنیها ما را حفظ کردهاند؛ تا حالا آوردهاند اسلام را... این نقش یک نقشی است که اسلام را همیشه زنده نگه داشته، این گریهها زنده نگه داشته مکتب سیدالشهداء را، این ذکر مصیبتها زنده نگه داشته مکتب سیدالشهداء را.7
بیشتر بخوانید: فلسفه گریه و عزاداری شیعه برای اهل بیت (ع)
زنده نگه داشتن مذهب حسینی
امام خمینی رضوانالله علیه: حالا یک دستهای آمدهاند میگویند که نه دیگر روضه نخوانید! نمیفهمند اینها که روضه یعنی چه؛ اینها ماهیت این عزاداری را نمیدانند چیست. نمیدانند که این نهضت امام حسین [که] آمده تا اینجا تا این نهضت [انقلاب اسلامی] را درست کرده، این تابع، این یک شعاعی است از این نهضت. نمیدانند که گریهکردن بر عزای امام حسین، زنده نگه داشتن همین معنا [است] که یک جمعیت کمیدر مقابل یک امپراطوری بزرگ ایستاد. دستور است این، دستور عمل امام حسین(علیهالسلام)، دستور است برای همه. «کُلُّ یَومٍ عَاشورَا وَ کُلُّ أرضٍ کَربَلا» دستور است به اینکه هرروز و در هرجا باید همان نهضت را ادامه بدهند؛ همان برنامه را.10
امام خمینی رضوانالله علیه: یک مطلبی هم بین همه ما باید باشد، این است که این نکته را به مردم بفهمانیم: همهاش قضیه این نیست که ما میخواهیم ثواب ببریم، قضیه این است که میخواهیم پیشرفت کنیم. سیدالشهداء هم که کشته شد، نه اینکه رفتند یک ثوابی ببرند؛ ثواب برای او خیلی مطرح نبود؛ آنطور رفت که این مکتب را نجاتش بدهد؛ اسلام را زنده کند. شما هم که دارید نوحهخوانی میکنید، حرف میزنید، خطبه میخوانید، نوحه میخوانید، مردم را به گریه وادار میکنید، مردم هم که گریه میکنند، همه روی این مقصد باشد که این اسلام را ما میخواهیم با همین هیاهو حفظش کنیم. با این هیاهو، با این گریه، با این نوحهخوانی، با این شعرخوانی، با این نثرخوانی ما میخواهیم این مکتب را حفظ کنیم؛ چنانچه تا حالا هم حفظ شده. باید این نکته هم به مردم گفته بشود، تذکر داده بشود که آقا قضیه روضهخوانی قضیه این نیست که من یک چیز بگویم و یکی هم گریه کند، قضیه این است که با گریه حفظ شده است این؛ با گریه این حفظ شده. حتی تباکی هم ثواب دارد، خوب تباکی چرا ثواب دارد؟ برای اینکه تباکی کمک میکند به طرف قضیه را نمیبینند و مع الاسف ما –یعنی اسلام- همیشه مبتلا بوده به این یک طرف دیدنها؛ همیشه مبتلا بوده!11
مقابله با ظلم ستمکاران
امام خمینی رضوانالله علیه: بیخود نبود رضاخان، مامورین ساواک رضاخان، تمام مجالس عزا را قدغن کردند؛ این همینطوری نبود! رضاخان همچو نبود که [از] اصل مخالف با این مسائل بشود؛ رضاخان مأمور بود؛ مأمور بود به این که آنهایی که کارشناس بودند، آنهایی که ملتفت بودند مسائل را، دشمنهای ما که مطالعه کرده بودند در حال ملتها و مطالعه کرده بودند در حال ملت شیعه، میدیدند آنها که تا این مجالس هست و تا این نوحهسراییهای بر مظلوم هست و تا آن افشاگری ظالم هست، نمیتوانند برسند به مقاصد خودشان. زمان رضاخان قدغن کردند به طوری که تمام مجالس در ایران قدغن شد؛ کارهای خودشان را انجام دادند؛ دست اهل منبر را، دست علما را بستند و نگذاشتند که اینها تبلیغات خودشان را بکنند و آنها تبلیغات را از آن طرف شروع کردند و ما را به عقب راندند و تمام مخازن ما را به چپاول بردند.13
امام خمینی رضوانالله علیه: امام حسین(سلامالله علیه) با عده کم، همه چیزش را فدای اسلام کرد؛ مقابل یک امپراطوی بزرگ ایستاد و «نه» گفت. هرروز باید در هرجا این «نه» محفوظ بماند و این مجالسی که هست، مجالسی است که دنبال همین است که این «نه» را محفوظ بدارد.14
امام خمینی رضوانالله علیه: بچهها و جوانهای ما خیال نکنند که مسأله، مسألهی ملت گریه است، این را دیگران القا کردند به شماها که بگویند ملت گریه. آنها از همین گریهها میترسند، برای اینکه گریهای است که گریه بر مظلوم است، فریاد مقابل ظالم است، دستههایی که بیرون میآیند، مقابل ظالم هستند، قیام کردهاند. اینها را باید حفظ کنید، اینها شعائر مذهبی ماست که باید حفظ بشود، اینها یک شعائر سیاسی است که باید حفظ بشود. بازیتان ندهند این قلم فرساها، بازیتان ندهند این اشخاصی که با اسمای مختلفه و با مرامهای انحرافی میخواهند همه چیز را از دستتان بگیرند و اینها میبینند که این مجالس، مجالس روضه، ذکر مصائب مظلوم و ذکر جنایات ظالم در هر عصری مقابل ظالم قرار میدهد. اینها ملتفت نیستند که اینها خدمت دارند میکنند به این کشور، خدمت دارند میکنند به اسلام.15
نمایش پی نوشت ها:
1. صحیفه نور، ج 8، ص 71، تاریخ 58/4/17
2. سخنرانی در دیدار با روحانیون و مبلّغان، در آستانه ماه محرم 70/4/20
3. بحار الانوار، ج 43، ص 261.
4. لعبت هاشم بالملک فلا خبر جاء و لا وحی نزل
لست من خندف ان لم انتقم من بنی احمد ما کان فعل
بنی هاشم حکومت را به بازی گرفتند هیچ خبری نیامده و هیچ وحی ای نازل نشده
از پیشینیانم نیستم اگر انتقام نگیرم از بنی احمد به خاطر کارهایش
یزید (لعنت الله علیه) در مجلس خود وقتی با چوب بر لبان مطهر امام حسین (علیه السلام) میزد، این اشعار را میخواند.
احتجاج، جلد 2، ص 307
5. صحیفه نور، ج 13، ص 158، تاریخ 459/8/1
6. صحیفه نور، ج 15، ص 203، تاریخ 60/8/4
7. همان
8. رویت عن الائمه الصادقین (علیهم السلام) قالوا من بکی او ابکی غیره و او واحدا ضمنا له علی الله الجنه و من لم یتات له البکاء فتناکی فله الجنه
از ائمه اطهار (علیهم السلام) روایت شده که فرمودند: هرکس بگرید یا کسی را بگریاند، حتی یک نفر را- پیش خدا بهشت را برای او ضمانت میکند و کسی که اشکش جاری نمیشود، پس خود را به حالت گریه درآورد، بهشت برای اوست.
مثیرالاحزان، ص 14
9. صحیفه نور، ج 10، تاریخ 58/7/30
10. صحیفه نور، ج 10، تاریخ 58/7/30
11. صحیفه نور، ج 8، ص 71، تاریخ 58/4/17
12. صحیفه نور، ج 10، تاریخ 58/7/30
13. همان
14. همان
15. همان
16. واحد پژوهش دفتر فرهنگی فخرالائمه(ع)، کتاب هیئت، انتشارات اسوه، دی ماه 1386