دیدگاه واتیکان و پاپ فرانسیس به مسئله هم‌جنس‌بازی

در نگاه واتیکان، رستگاری تنها از طریق مسیح امکان‌پذیر است. در‌عین‌حال گناه، رستگاری را برنمی‌تابد. زنا و بی‌عفتی نیز گناهانی بزرگ محسوب می‌شوند. روابط نامشروع خارج از ازدواج نیز بی‌عفتی و زنا محسوب می‌شود.
يکشنبه، 24 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دیدگاه واتیکان و پاپ فرانسیس به مسئله هم‌جنس‌بازی
هم‌جنس‌گرایی در دوراهی رد یا قبول در واتیکان
 
چکیده
 در نگاه واتیکان، رستگاری تنها از طریق مسیح امکان‌پذیر است. در‌عین‌حال گناه، رستگاری را برنمی‌تابد. زنا و بی‌عفتی نیز گناهانی بزرگ محسوب می‌شوند. روابط نامشروع خارج از ازدواج نیز بی‌عفتی و زنا محسوب می‌شود. آیین مقدس ازدواج می‌طلبد که زن و مرد عشق متقابل، وفا و تعهد و گشودگی در برابر خداوند داشته باشند؛ بنابراین هم‌جنس‌بازی به مثابه طرد عیسی مسیح و آموزه‌های اوست.

تعداد کلمات 2140/ تخمین زمان مطالعه 11 دقیقه
دیدگاه واتیکان و پاپ فرانسیس به مسئله هم‌جنس‌بازی
عارفه گودرزوند


نگاه مسیحیت به مسئله هم‌جنس‌بازی

تیتر روزنامه‌های غربی پر است از این عنوان «آیا پاپ فرانسیس رفتار هم‌جنس‌گرایان را تأیید کرده است؟» آیا کلیسا قادر به استقبال از هم‌جنس‌گرایان و اعطای "جایگاهی برادرانه" به آنان در جوامع کاتولیک هست؛ بدون آن‌که به تصویر و جایگاه ازدواج و خانواده خللی وارد شود؟ جان تیویس، نویسنده و کارشناس امور واتیکان، رویکرد تازه کلیسای کاتولیک را به یک "زمین لرزه" تشبیه کرده و می‌گوید، این سند نشان می‌دهد که در میان اسقف‌ها نیروهای میانه‌رو مجالی برای ابراز وجود یافته‌اند.
 پاپ فرانسیس در این‌باره می‌گوید: «هنگامی که من با یک فرد هم‌جنس‌باز ملاقات می‌کنم من باید بین هم‌جنس‌باز بودن و عضوی از این جامعه بودن او تمایزی قائل شوم. اگر آن‌ها عیسی خداوند را قبول دارند و دارای نیت خوب هستند پس من در چه جایگاهی هستم که درباره آن‌ها قضاوت کنم. آن‌ها نباید مورد بی‌مهری قرارگیرند و منزوی شوند. آن‌ها برادران ما هستند.»[1] پاپ فرانسیس خود را "شنونده و نه مصون از گناه" نامید.پاپ فرانسیس تصریح کرده که هم‌جنس‌گرایان و مطلقه‌ها بایستی همراهی شوند و بر اساس شرایط خود در زندگی واقعی مورد قضاوت قرار گیرند. به گفته پاپ، کلیسا باید بیش از هر چیز زخم‌ها را درمان کند و مومنان را دل‌گرم سازد. او همچنین زنانی را که سقط جنین کرده و بعدها صادقانه از انجام آن ابراز پشیمانی کرده‌اند، شایسته عفو دانسته است.
این در حالی است که پاپ سابق بندیکت شانزدهم، سندی انتشار داده بود که به موجب آن به مردان دارای تمایلات همجنس‌گرائی، اجازه کشیش شدن نمی‌داد. پاپ بندیک شانزدهم به صورت علنی از این مسئله انتقاد کرده و آن را تهدیدی برای نوع بشر تلقی کرد. فدریکو لومباردی سخنگوی واتیکان نیز در مصاحبه‌ای با رادیو واتیکان به بحث‌های اخیر درباره قانونی شدن ازدواج هم‌جنس‌گرایان پرداخته است. وی می‌گوید: «به نظر کلیسا هر کودکی حق دارد که یک پدر و یک مادر داشته باشد. چگونه است که در این جوامع چند همسری برای مردان و یا زنان جرم تلقی می‌شود اما ازدواج بین هم‌جنس‌گرایان در حال قانونی شدن است. این نظر قطعی کلیسا است که جامعه محلی برای تشکیل خانواده بر پایه ازدواج یک زن و یک مرد است.»[2]
اما اکنون پاپ فرانسیس در این مورد از موضعی تفاهم‌آمیز‌تر پیروی کرده و می‌گوید، کشیشان هم‌جنس‌گرا باید بخشوده شوند و گناهانشان فراموش گردد. در همین رابطه یک نظرسنجی گسترده از پیروان کلیسای کاتولیک در حال اجراست و در این نظرسنجی دیدگاه آنان در مورد موضوعاتی که تاکنون بسیار حساس قلمداد می‌شد پرسیده خواهد شد، از‌جمله رابطه کلیسا با افراد مطلقه‌ای که می‌خواهند دوباره طبق سنت کلیسایی ازدواج کنند، رابطه کلیسا با زوج‌های هم‌جنس‌گرا و فرزندانی که آن‌ها به سرپرستی قبول می‌کنند و همین‌طور نگاه فقه مسیحیت به روش‌های پیشگیری از بارداری.

 

بیشتر بخوانید: رنگین­ کمان بی­رنگ


پاپ فرانسیس تصریح کرده که هم‌جنس‌گرایان و مطلقه‌ها بایستی همراهی شوند و بر اساس شرایط خود در زندگی واقعی مورد قضاوت قرار گیرند. به گفته پاپ، کلیسا باید بیش از هر چیز زخم‌ها را درمان کند و مومنان را دل‌گرم سازد. او همچنین زنانی را که سقط جنین کرده و بعدها صادقانه از انجام آن ابراز پشیمانی کرده‌اند، شایسته عفو دانسته است.
پاپ فرانسیس در کنفرانس روز دوشنبه 4 اکتبر با حضور 200 کشیش به صحبت درباره ارزش خانوده پرداخت. پاپ سخنان خود را این‌گونه آغاز می‌کند: «ازدواج یگانگی زن و مرد است. او ما به خانوده‌هایی مستحکم نیازمندیم؛ چرا که زن و مرد به عنوان ریشه‌های ازدواج و خانواده هستند. کمال زن و مرد هم در ازدواج و خانواده نهفته است که اولین مدرسه یادگیری هنر زیستن با یکدیگر است؛ اما امروزه، ازدواج و کانون خانواده دچار بحران شده است. اکنون ما در دنیای زیست می‌کنیم که فرهنگ به سرعت تغییر می‌کند و مردم هر چه بیشتر از ازدواج کناره می‌گیرند این همان نابودی نوع بشر است.»[3]

پاپ فرانسیس کلیسای کاتولیک را به خاطر تمرکز بیش از حد بر هم‌جنس‌بازی و سقط‌جنین و جلوگیری از بارداری مقصر دانست. او بیان کرد درست است کلیسا نسبت به موضوعاتی این‌چنینی نگران شده است اما نیابد فراموش کرد که کلیسا رسالتی عظیم‌تر برعهده دارد چرا که «خانه‌ای برای همگان» است. پاپ گفت: ما باید به تعادلی جدید دست یابیم، در غیر این‌صورت حتی عمارت اخلاقی کلیسا همچون خانه‌ای کاغذی سقوط می‌کند و طراوت و رایحه خوش انجیل را از دست می‌دهد. مردم شبان می‌خواهند نه روحانی‌ای که همچون مأمور حکومتی عمل می‌کند.منتقدان بر‌این باورند که لابی‌های هم‌جنس‌گرایان در سال‌های اخیر با رسوخ به نهاد کلیسا تا آن‌جا قدرت یافته‌اند که توانسته‌اند بر مواضع اعلانی این نهاد مهم تاثیر بگذارند. این دیدگاه زمانی تأیید می‌شود که رویترز به نقل از می‌گوید: پاپ فرانسیس پیش از این در یک کنفرانس خبری در ماه ژوئیه وجود لابی هم‌جنس‌گرایی در کلیسا را تلویحا مورد تایید قرار داد.
پاپ فرانسیس تصریح کرد: کلیسا در گذشته در مورد برخی از مسایل اخلاقی به شکل نادرستی برخورد می‌کرد، اما امروز به نقش خود به‌عنوان قاضی پایان داده و آغوش خود را به روی تمام گروه‌های مختلف از جمله هم‌جنس‌گرایان، لیبرالیست‌ها، محافظه‌کاران، کمونیست‌ها، افراد طرفدار سقط جنین و افرادی با میل‌جنسی مختلف، گشوده و از آنان می‌خواهد به آن بپیوندند؛ زیرا همگی خداوند را دوست داریم و همگی یک خدای واحد را می‌پرستیم.[4]
پاپ در یکی از مصاحبه‌های خود تاکید کرد که کلیسا به جای توجه به مسایل مردم، به امور داخلی خود مشغول بوده است و "تمرکز بیش از‌ حد امور در یک‌جا، حیات و فعالیت کلیسا و رواج دین را دشوار می‌کند." او معتقد است که کلیسا نمی‌تواند در تمامی عرصه‌هایی که زندگی امروزی و مدرن در برابر مردم می‌گشاید، با منابع تاثیر‌گذار دیگر رقابت کند: «به اعتقاد من نباید از کلیسای کاتولیک انتظار داشت که برای تمام مسایلی که دنیای امروزی با آن روبرو است پاسخ کامل و قطعی داشته باشد.»


جمع‌بندی:

منتقدان بر‌این باورند که لابی‌های هم‌جنس‌گرایان در سال‌های اخیر با رسوخ به نهاد کلیسا تا آن‌جا قدرت یافته‌اند که توانسته‌اند بر مواضع اعلانی این نهاد مهم تاثیر بگذارند. این دیدگاه زمانی تأیید می‌شود که رویترز به نقل از می‌گوید: پاپ فرانسیس پیش از این در یک کنفرانس خبری در ماه ژوئیه وجود لابی هم‌جنس‌گرایی در کلیسا را تلویحا مورد تایید قرار داد.
مساله تشدید گرایش‌های هم‌جنس‌خواهانه در کلیسا و در میان کشیشان یکی از چندین مساله چالش برانگیز جدیدی است که امروزه واتیکان با آن مواجه است؛ مسایلی چون فساد در بانک‌های واتیکان، سقط جنین، طلاق، جلوگیری از بارداری، کشیش‌های هم‌جنس‌گرا و همچنین کشیش شدن زنان از دیگر چالش‌هایی هستند که هر کدام به تنهایی می‌توانند اعتبار و اقتدار مذهبی و معنوی کلیسای کاتولیک را مخدوش کنند.[5] موضع پاپ فرانسیس دربارۀ مسئله هم‌جنس‌گرایی، چرخشی است عجیب و غیر منتظره در برابر آن‌چه تاکنون مسیحیت و آموزه‌های آن از آغاز تأسیس بیان داشته است. به نظر می‌رسد باید منتظر تغییر لحن و موضع واتیکان و نرم‌خویی بیش از پیش آن باشیم. چرا که تا پیش از این واتیکان به‌طور سنتی هم‌جنس‌گرایی را یک اختلال روانی قلمداد کرده و آن را زشت و ممنوع می‌شمرد.
پاپ نیز در اظهارات اخیر خود تاکید کرده است که رویکرد کلیسا به مسایلی چون هم‌جنس‌گرایی و سقط جنین تغییر نکرده است، بلکه برخورد ما با گناهکاران باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.
به نظر می رسد پاپ قصد دارد با اتخاذ مواضع غیرشفاف و دو پهلو از سویی رضایت موافقان و از سویی رضایت مخالفان مسایل جنجالی اجتماعی دنیای مدرن را جلب کند.

 

نمایش پی نوشت ها:

[1] Site: cv:catholic vote
 2. Catholic Online
 [3] Site: church and minister
[4] Site: religion
[5] خبر گزاری جمهوری اسلامی

منابع
-    خبرگزاری جمهوری اسلامی
-     Site: Cv: catholic vote.
-    Site: Catholic Online.
-    Site: church and minister.
-    Site: religion


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.