تأثیر آدامس بر رفلاکس معده!

یکی از مشکلات شایع معده، رفلاکس و یا بازگشت اسید معده به مری است. متأسفانه امروزه بسیاری از افراد با این ناراحتی معده درگیرند.
سه‌شنبه، 30 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثیر آدامس بر رفلاکس معده!
جویدن آدامس عملکرد ذهنی را افزایش می‌دهد. هم‌چنین جویدن آدامس موجب بهبود تمرکز و حافظه شده و سرعت عکس‌العمل را افزایش می‌دهد
 
چکیده
یکی از مشکلات شایع معده، رفلاکس و یا بازگشت اسید معده به مری است. متأسفانه امروزه بسیاری از افراد با این ناراحتی معده درگیرند. در میان درمان‌های خانگی، برخی متخصصان جویدن آدامس را برای کاهش علائم رفلاکس معده مفید می‌دانند. در این نوشتار به بررسی این مسأله خواهیم پرداخت.

تعداد کلمات 996/ تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
تأثیر آدامس بر رفلاکس معده!
مترجم: سید مصفی سید آقامیری

جویدن آدامس و رفلاکس معده

رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به درون لوله‌ی متصل کننده معده و گلو بر می‌گردد. این لوله مری نامیده می‌شود. زمانی که اسید معده به درون گلو می‌آید، همان‌طور که احتمالاً همه شما این مشکل را تجربه کرده‌اید، احساس سوزش، برگشت غذا به دهان و مزه ترش دهان، بسیار آزاد دهنده خواهند بود.
جویدن آدامس ممکن است از التهاب و سوزش مری بکاهد. زیرا آدامس موجب می‌شود بزاق شما قلیایی شده و اسید معده را خنثی کند.
با این حال توجه داشته باشید که میزان اثر آدامس بر قلیایی شدن بزاق و خنثی سازی اسید معده بر نوع آدامسی که می‌جوید بستگی دارد.
 

جویدن آدامس چه فوایدی دارد؟

1. جویدن آدامس می‌تواند تمرکز را افزایش دهد.
2. حافظه و سرعت عکس‌العمل را بهبود بخشد.
3. ترشح بزاق را افزایش داده و بدین‌وسیله اسیدیت معده را کاهش می‌دهد.
جالب است بدانید که جویدن آدامس مزایای فراوانی برای سلامتی به همراه خواهد داشت. برای مثال، مطالعات نشان داده‌اند که جویدن آدامس عملکرد ذهنی را افزایش می‌دهد. هم‌چنین گفته می‌شود که جویدن آدامس موجب بهبود تمرکز و حافظه شده و سرعت عکس‌العمل را افزایش می‌دهد.
محققان معتقدند که جویدن آدامس جریان خون در مغز را افزایش می‌دهد. افزایش جریان خون در مغز میزان اکسیژن دریافتی توسط مغز را افزایش خواهد داد. و همین امر در نهایت به بهبود عملکرد شناختی منجر می‌گردد.
در بحث رفلاکس معده نیز آدامس مفید خواهد بود و اسید بازگشت نموده از معده به مری را کاهش می‌دهد. جویدن آدامس بزاق دهان را افزایش داده و در نتیجه شما نیز بزاق بیشتری را قورت خواهید داد. بزاق دهان اسیدهای موجود در دهان و مری را کاملاً  و به سرعت می‌شوید.
جویدن آدامس‌های حاوی بیکربنات ممکن است تسکین بخشی بیشتری نیز داشته باشند. بیکربنات اسید موجود در مری را خنثی می‌کند. بزاق دهان انسان نیز حاوی بیکربنات است.
در حقیقت وقتی آدامس حاوی بیکربنات می‌جوید، نه تنها بزاق دهانتان افزایش می‌یابد بلکه بی کربنات بیشتری برای مقابله با اسید معده وارد مری می‌شود. بی کربنات موجود در آدامس، خاصیت ضد اسیدی بزاق را افزایش خواهد داد.
 

تحقیقات در این زمینه چه می گویند؟

چندین مطالعه از جمله مطالعه‌ای که در نشریه تحقیقات دندان‌پزشکی منتشر شده، نشان می‌دهند که جویدن آدامس‌های بدون قند به مدت نیم‌ساعت و پس از خوردن غذا، ممکن است علائم رفلاکس معده را کاهش دهند. با این حال نتایج این پژوهش‌ها هنوز به طور کامل و در سطح جهانی مورد تأیید نیست. خوب است بدانید که در مورد آدامس‌های نعنایی اختلاف نظرهایی وجود دارد و برخی اعتقاد دارند آدامس‌های با طعم نعناع فلفلی ممکن است علائم رفلاکس معده را افزایش دهند.
 

بیشتر بخوانید: 8 دلیل قانع کننده برای ترک آدامس


خطرات و هشدارها

اگرچه نعناع فلفلی به خاطر خاصیت آرامش بخشی‌‌اش طعمی محبوب دارد، اما ممکن است موجب شل شدن اسفنگترهای پایین مری گردد و در نتیجه اسید از معده وارد مری شود. همین امر ممکن است موجب بدتر شدن علائم رفلاکس معده گردد.
مصرف آدامس‌های حاوی شکر می‌توانند برای سلامت دهان و دندان زیان بخش باشند. آدامس‌های قندی می‌توانند به مینای دندان آسیب رسانده و خطر پوسیدگی آن‌ها را افزایش دهند. اگر قصد دارید با جویدن آدامس به جنگ رفلاکس معده بروید، پس، از بی قند بودن آن اطمینان یابید تا خدای ناکرده از چاله به چاه نافتید!
 

گزینه‌های درمانی دیگر برای رفلاکس معده

بسیاری از افراد با پرهیز از غذاهایی که موجب رفلاکس معده می‌شوند، با آسانی مشکل رفلاکس معده خود را حل می‌کنند. برخی دیگر از افراد سعی می‌کنند در هنگام خواب بالشی بلند زیر سر خود بگذارند و بدین وسیله با مشکل خود مقابله نمایند.
اگر سیگار می‌کشید، احتمالاً پزشک از شما می‌خواهد آن را کنار بگذارید. مصرف دخانیات می‌تواند موجب ضعیف شدن اسفنگترهای مری گردد و احتمال رفلاکس معده را افزایش دهد.
هم‌چنین برای تسکین رفلاکس معده می‌توانید از داروهایی استفاده کنید که بدون نسخه پزشک نیز به فروش می‌رسند. برخی از این داروها از این قرارند:
    • داروهای ضد اسید: این داروها در قالب قرص‌های جویدنی و مایع در دسترس هستند، داروهای ضد اسید معمولاً به سرعت اسید معده را کاهش می‌دهند. اما لازم است بدانید اثر این داروها موقتی است.
    • آنتی‌گونیست‌های گیرنده H2: این داروها که به صورت قرص بوده، اسید معده را کاهش می‌دهند. این نوع از داروها بر خلاف داروهای ضد اسید، اثری فوری ندارند، اما اثرشان تا 8 ساعت باقی خواهد ماند. برخی از انواع این داروها نیاز به نسخه پزشک دارند.
    • مهارکننده‌های پروتون پمپ (PPIs): این داروها نیز در قالب قرص عرضه می‌شوند. آن‌ها تولید اسید معده را کاهش داده و ممکن است تا 24 ساعت علائم رفلاکس معده را تسکین دهند.

اگر داروهای بالا و تغییر در سبک زندگی کمک چندانی به شما نکرد، ممکن است پزشک داروهای قوی‌تری را برایتان تجویز کند. اگر مری شما در اثر اسید معده آسیب ببیند، ممکن است پزشک انجام یک عمل جراحی را توصیه نماید. البته جراحی همیشه آخرین راه حل محسوب می‌شود.
 

سخن پایانی

رفلاکس معده می‌تواند زندگی روزمره افراد را مختل کند. از سوی دیگر اگر نسبت به درمان رفلاکس بی‌توجهی نمایید، ممکن است اسید معده به مری شما آسیب برساند. جویدن آدامس‌های بدون قند ممکن است به کاهش التهاب و تحریک مری و معده کمک کنند.
اگر شما نیز قصد دارید مصرف آدامس را در برنامه روزانه خود قرار دهید، پس موارد زیر را در خاطر داشته باشید:
    حتماً یک آدامس بدون قند انتخاب کنید.
    از مصرف آدامس‌های نعنایی اجتناب نمایید، چرا که ممکن است علائم رفلاکس معده را افزایش دهند.
    در صورت امکان از آدامس‌های حاوی بیکربونات استفاده کنید.

در صورتی‌که با درمان‌های خانگی از جمله مصرف آدامس، مشکلتان بر طرف نشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.


منبع: www.healthline.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.