روش های ارزیابی حفظ قرآن کريم

نوک زبانم است ؟!

پس از آنکه قرآن آموز به حفظ قرآن کريم پرداخت، لازم است با يک برنامه منظم به ارزيابي آيات حفظ شده و ترميم ضايعات زودرس فراموشي، همت گمارد. آنچه در تمرين و ارزيابي حفظ قرآن کريم مهم است، جايگاه آن در ترميم فراموشي و استحکام آيات در ذهن مي باشد
چهارشنبه، 7 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
نوک زبانم است ؟!
نوک زبانم است ؟!
نوک زبانم است ؟!
 
نويسنده:محمد علي سليماني


 

(آسيب شناسي حفظ قرآن کريم )

پس از آنکه قرآن آموز به حفظ قرآن کريم پرداخت ، لازم است با يک برنامه منظم به ارزيابي آيات حفظ شده و ترميم ضايعات زودرس فراموشي، همت گمارد .
آنچه در تمرين و ارزيابي حفظ قرآن کريم مهم است ، جايگاه آن در ترميم فراموشي و استحکام آيات در ذهن مي باشد . ذهن انسان هنگام حفظ آيات قرآن کريم مانند يک رايانه عمل نمي نمايد تا دريافتي را دقيقاً بازپس دهد . فزاينده هاي مغز آدمي به گونه اي خاص و ناشناخته ، در دريافت اطلاعات تغييراتي را ايجاد مي کند . ممکن است آياتي که حفظ شده اند در اثر عدم توجه هنگام حفظ يا رعايت نکردن ساير شرايط حفظ ، در ذهن جايگزين نشود ؛ لذا قرآن آموز در بازيابي آيات در ذهن ناتوان است .
نوک زبانم است !
جمله آشنايي است که در کلاسهاي حفظ بسيار شنيده مي شود .نوآموز چيزي را مي داند ، ولي نمي تواند آن را به ياد آورد . در واقع قسمتي از آيات در محلي از ذهن قرار داده شده اند که قابل دستيابي نيستند ؛ گويي در ذهن شکافي ايجاد شده و آيات حفظ در داخل آن افتاده است . شيوه هاي متنوع تمرين ، آزمون و ارزيابي ، به ترميم ضايعات زودرس و ديررس فراموشي
مي پردازد .
در حفظ قرآن کريم با سه روش به ارزيابي حفظ پرداخته مي شود :
الف )يادآوري ؛ ب )بازشناسي ؛ ج )بازآموزي .
در اين مقاله به بررسي اين سه روش مي پردازيم :

الف )يادآوري :
/

در اين آزمون معمولاً از نوآموز خواسته مي شود آياتي را که حفظ نموده است ، عيناً و پشت سر هم قرائت کند . اين نوع يادآوري به نام يادآوري زنجيره اي معروف است که در آن زنجيره کلمات و آيات يک سوره به همان ترتيبي که حفظ شده اند ، يادآوري مي شوند .
در روش هاي متداول در کشور ، يادآوري زنجيره اي به تنهايي مورد استفاده قرار مي گيرد . هنگامي آيات يک سوره زنجيروار به ياد مي آيند که به طور کامل و صحيح در ذهن جاي گرفته باشند . چنان چه بنا به علل نامعلومي تمام يا قسمتي از آيات قابل دستيابي نباشند ، در روش يادآوري زنجيره اي ، يادآوري نمي شوند ؛ گويي که اساساً عمل حفظ صورت نگرفته است .
براي به حداقل رسانيدن احساس ناخوشايند فراموشي در حافظان قرآن کريم يادآوري ياري شده را پيشنهاد مي کنيم . در يادآوري ياري شده ، انواع نظام ها و ابزارهاي حافظه اي ، يا سرنخ ها به کمک حافظه مي شتابند تا کيفيت و کميت بازيابي و يادآوري هرچه بيشتر افزايش يابد . از جمله اين نظام ها مي توان کلمات سرنخ ، قافيه پردازي ، توالي حروف الفباي ابتدا و انتهاي آيات ، کوتاه سازي (مخفف سازي ) ، روش مکان ها و تصويرسازي ذهني را نام برد .
بنابراين آن چه که نوآموز با کمک ابزارهاي ياري رسان به ياد مي آورد يادآوري نام دارد .مربيان محترم مي بايست براي هر نوآموز ، ميزان يادآوري بر حسب تعداد کلمه يا آيه در زمان معين را به دست آورند ، تا بر اساس آن ميزان آيات حفظي را براي او تنظيم نمايند .
در يک پژوهش چند آيه از قرآن کريم به فراگيران ارائه شد . بعد از حدود بيست دقيقه ،آزمون يادآوري زنجيره اي صورت گرفت . چهارده نفر از فراگيران به طور کامل آيات حفظ شده را به ياد آوردند . در تحليل عدم يادآوري توسط شش نفر باقي مانده ، دو نظر وجود داشت : اولاً فراگيران مذکور اصلاً آيات ارائه شده را حفظ نکرده اند و ثانياً فراگيران مذکور آيات را حفظ کرده اند ،لکن در هنگام آزمون موفق به يافتن آن در ذهن نشده اند .
براي اين دسته از فراگيران ، تدبير مناسبي اتخاذ شده است و آن بازشناسي آيات قرآن کريم است .

ب )بازشناسي :

بازشناسي آيات قرآن کريم عبارت از انتخاب آيه مورد سؤال در ميان آيات ارائه شده است .در پژوهش بالا براي شش نفري که يادآوري مناسبي نداشتند ، عمل بازشناسي تجربه مي شود . براي بازشناسي يک آيه ، چند آيه به نوآموز ارائه مي شود تا او بتواند آيه صحيح را در ميان آنها پيدا کند . سؤالات تستي داراي مبناي بازشناسي مفاهيم آموخته شده است . به طور کلي هنگامي که نوآموز در يادآوري آيات قرآن کريم با مشکل مواجه شد . بلافاصله مي بايست شرايطي فراهم کرد تا او بتواند آيه مورد نظر را در ذهن خود بجويد ؛ لذا به صورت تستي چند آيه به او ارائه مي گردد . در اين حال درصد موفقيت نوآموز در بازشناسي و يادآوري افزايش بسياري مي يابد .
جايگاه اصلي بازشناسي در حفظ قرآن کريم ، هنگامي است که يادآوري موفقيت آميز انجام نشود .از شيوه هاي مؤثر ديگر بازشناسي مي توان از سؤالات دو گزينه اي صحيح يا غلط و سؤالات با جاي خالي نام برد .
توجه مربيان عزيز را به اين نکته جلب مي نماييم که همواره بازشناسي را بعد از يادگيري ناموفق به کار گيرند و به هيچ عنوان بدون انجام يادآوري مورد استفاده قرار ندهند ؛زيرا استفاده از بازشناسي به تنهايي ، فراگيران را در يادآوري ضعيف مي کند .
با وجود تمامي تمهيداتي که در خصوص يادآوري و بازشناسي آيات قرآن کريم انديشيده ايم ، ممکن است درصد کمي از فراگيران نتوانند به راحتي آيات مورد حفظ را يادآوري کنند يا بازشناسند .
جمله «اين نوآموز نمي تواند قرآن کريم را حفظ نمايد » را نبايد براي هيچ کس به کاربرد ،بلکه صحيح تر اين است که بگوييم : «بعضي فراگيران به سختي مي توانند آيات حفظ شده را از ذهن خود بازيابي کنند » .
براي نوآموزاني که يادآوري و بازشناسي مناسبي از آيات قرآن کريم نداشته اند ، مرحله ي ديگري از مدد رساني را پي مي گيريم تا بلکه با اين روش بتواند آيه مورد نظر را در انبار ذهن خود پيدا کند و آن بازآموزي است .

ج )بازآموزي :

اگر نوآموزي در يادآوري و بازشناسي آيات قرآن کريم دچار مشکل شد ، مي بايست با انجام عمليات بازآموزي نشان داد که تا چه مرحله ؛ اول آيات مذکور را حفظ کرده است .براي انجام بازآموزي به روش صحيح ، بايد زمان حفظ شدن همان تعداد آيه را ، در مرحله ي اول داشته باشيم . لذا با مقايسه زمان حفظ مرحله ي دوم با مرحله ي اول ، مي توان اظهار نظر نمود که نوآموز در مرحله ي اول تا چه حد به حفظ آيات پرداخته است .
اگر زمان حفظ در مرحله ي دوم ، بيشتر يا مساوي مرحله اول بود ، نشان گر اين موضوع است که نوآموز در مرحله ي اول به حفظ آيات نپرداخته است ؛ اما چنان که زمان حفظ در مرحله ي دوم کمتر از مرحله ي اول باشد ، مؤيد اين مطلب است که نوآموز در مرحله ي اول آيات مربوطه را حفظ نموده ، لکن قابل دسترسي نبوده است . بنابراين با انجام بازآموزي ، در واقع حفظ قرآن کريم کامل مي شود .
برگرفته از :اصول و روش هاي حفظ قرآن کريم ، محمد علي سليماني ، ص 101.
منبع: ماهنامه قرآني ،آموزشي نسيم وحي،شماره 8

 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.