سلامت طبیعی چیست؟ راهنمای فرا گیر و جامع زندگی سالم (قسمت دوم)

در قسمت اول از این مقاله درباره تعریف بهداشت طبیعی و مقایسه آن با طب سنتی صحبت شده است. داستان بهبودی دو نفر که با این روش مداوا شده اند نیز بیان شده است. برای استفاده بهتر از این مقاله توصیه می کنیم قسمت اول آن را حتما مطالعه بفرمایید.
يکشنبه، 29 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
سلامت طبیعی چیست؟ راهنمای فرا گیر و جامع زندگی سالم (قسمت دوم)
راه کارهایی برای داشتن یک زندگی سالم و بهداشتی (قسمت دوم)
 
چکیده : در قسمت اول از این مقاله درباره تعریف بهداشت طبیعی و مقایسه آن با طب سنتی صحبت شده است. روش عملکرد رویکرد سلامت طبیعی بیان شده است. و به سوالاتی مانند اینکه آیا این روش بر ضد علم است پاسخ داده شده است. داستان بهبودی دو نفر که با این روش مداوا شده اند نیز بیان شده است. برای استفاده بهتر از این مقاله توصیه می کنیم قسمت اول آن را حتما مطالعه بفرمایید.

تعداد کلمات : 3246/مدت زمان مطالعه :16 دقیقه
سلامتی
نویسنده : Dr. Edward Group
مترجم : میثم نریمانی
شروع سبک  و طریقه زندگی طبیعیِ بهداشت طبیعی: بدی ها را بیرون کردن
دکتر ایزاکسون می گوید: "خط اول و اولین گام این است که قدرت و اختیار بدهید". شما قدرت برای ایجاد تغییر در سلامت و زندگی خود را دارید. شما باید این کار را انجام دهید. به عبارت دیگر، راه حل جادویی برای سلامتی وجود ندارد. در عوض، سلامت طبیعی نیاز به اقدام مثبت و موثر برای تغییر در زندگی شما دارد. پس از کجا شروع می کنید؟ در ابتدا و در اولین قدم عناصر مضر و زیان بخش زندگیتان را تا آنجا که ممکن است حذف کنید.
حذف کردن مواد شیمیایی سمی از خانه و محصولات شما
زندگی سبز و سبک زندگی طبیعی، دست در دست هم به پیش می روند. یکی از اولین قدم هایی که می توانید در انتخاب سبک زندگی طبیعی تر بردارید، این است که محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی سمی هستند مانند محصولات تمیز کننده سنتی، زیبایی، و محصولات مراقبت از بدن، را حذف کنید و گزینه های سالم، سازگار با محیط زیست و یا ارگانیک را جایگزین آنها کنید.
حذف محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی سمی هستند و جایگزینی آنها با گزینه های سالم، سازگار با محیط زیست، و یا ارگانیک. بسیاری از شرکت ها برای تمیز کردن منزل و محل کار و یا هر جای دیگر، محلول های سبزِ غیر سمی را به فروش می رسانند و گزینه های مناسبی برای خانه شما هستند. بعضی افراد فرمول های شخصی مربوط به خودشان را برای تمیز کردن منزل و غیره بکار می برند مانند استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن توالت و دستشویی یا حمام، و یا استفاده از سرکه برای تمیز کردن پنجره ها، و یا استفاده از راه حل های پیچیده تر.بسیاری از مواد شیمیایی، مدتها بعد فراخوان شدند و از چرخه مصرف حذف شدند آنهم پس از به دست آمدن مدارک کافی انباشته شده مبنی بر اینکه آنها سمی هستند و می توانند به سلامت انسانها و محیط زیست آسیب برسانند.
مواد شیمیاییِ تایید شده همیشه ایمن نیستند
بسیاری از مردم فکر می کنند که چون یک ماده شیمیایی در یک محصول وجود دارد، پس حتما باید خوب باشد – شاید حداقل توسط یک سازمان دولتی مورد مطالعه و تحقیق و آزمایش قرار گرفته باشد. حقیقت این است که بسیاری از موا د شیمیایی موجود در محصولات زیبایی، محصولات تمیز کردن خانه، و حتی مبلمان، گلدان، و تابه و یا لباس، هیچ تست حداقلی را هم پشت سر نمی گذارند. به عنوان یک نتیجه، بسیاری از مواد شیمیایی، مدتها بعد فراخوان شدند و از چرخه مصرف حذف شدند آنهم پس از به دست آمدن مدارک کافی انباشته شده مبنی بر اینکه آنها سمی هستند و می توانند به سلامت انسانها و محیط زیست آسیب برسانند. 
رفع سموم خانگی
در مورد مواد شیمیایی سمی که ممکن است کمین کند و سپس به خانه شما وارد شود، فکر کنید و اینکه در هر کجا که می  توانید آنها را حذف کنید و از بین ببرید. شما می توانید ظرف های آشپزخانه که نچسب هستند را با ظروف چدنی یا فولادی ضد زنگ، جایگزین کنید، و برای ذخیره سازی مواد خوراکی از ظروف شیشه ای استفاده کنید و از ظروف پلاستیکی برای ذخیره سازی  مواد غذایی و پخت و پز اجتناب کنید. شما می توانید پارچه های پنبه ای ارگانیک را برای لباس و یا تشک، انتخاب کنید. و البته شما می توانید انتخاب کنید که مواد آرایشی ارگانیک و محصولات زیبایی ارگانیک را خریداری کنید که مواد شیمیایی ندارند که
پیری را بدتر کنند.
از بین بردن سموم از بدن شما: سم زدایی و پاک سازی
بخش اصلی و بدنه اصلی یک شیوه زندگی سالم طبیعی عبارت است از درگیر شدن با سموم و از بین بردن سموم و عملیات پاکسازی بدن. پاک سازی بدن می تواند سلامتی و کیفیت زندگی شما را افزایش دهد و بهبود ببخشد. برای دست یابی به سلامتی مطلوب، باید اندام های مختلف بدنتان را از سموم، پاک کنید.
چرا نیاز به سم زدایی دارید؟
سم زدایی لازم است زیرا رژیم استاندارد غربی (یا رژیم آمریکایی استاندارد، SAD ) شامل بسیاری از غذاهای فرآوری شده و عمیقا  سرخ شده، گوشت و میوه ها و سبزیجات غیر ارگانیک، است. حتی اگر شما نسبتا سالم غذا بخورید، باز بیشتر غذاها حاوی آفت کش ها، آنتی بیوتیک ها و ارگانیسم هایی هستند که اصلاح ژنتیکی شده اند (GMOs). در طول فرآیند هضم، این مواد سمی شیمیایی به جریان خون وارد می شوند و در بافت های بدن، و به ویژه روده بزرگ، رسوب می کنند و به آنها می چسبند.
با هر نوع سم زدایی و یا پاک سازی، وقتی که در ابتدا با غذای خام شروع می کنید، ممکن است یک بحران شفابخش را تجربه کنید. یک بحران بهبودی، یک افزایش کوتاه مدت خستگی، سردرد، درد گرفتن، و رنج بردن در میان سایر علائم است زیرا بدن شما دارد سموم ذخیره شده را از بین می برد.
انواع پاک کننده های بدن
شما هم می توانید تمام بدنتا ن را پاک سازی کنید، به این معنی که شما تمام سیستم های ارگان های بدنتان را یکجا سم زدایی می کنید، و هم می توانید به صورت جدا جدا این کار را انجام دهید، به این صورت که بر روی یک سیستم و یا ارگان خاصی تمرکز کنید. برای سم زدایی، می توانید از کیت های پاک کننده مخصوص، مکمل های گیاهی و غذاهای دوستدار سموم (که سموم را به خود جذب می کنند) استفاده کنید.
بر طبق برخی گزارش ها، پاک سازی روده بزرگ، تنها درمان موثر طبیعی برای پاک سازی بدن از سموم است.شما می توانید غذاهایی را برای پاک سازی کبد، بخورید و می توانید کلیه های خود را برای پیشگیری از ابتلاء به  سنگ کلیه با استفاده از مواد غذایی تصفیه کنید، یا می توانید برای تمیز کردن ریه ها از تنفس عمیق همراه با گیاهان خاصی نظیر نخود فرنگی یا پونه استفاده کنید. اما بسیاری از مردم گزارش کرده اند که پاک سازی روده بزرگ یکی از موثرترین روش های طبیعی برای تمیز کردن بدن از سموم و شروع یک زندگی سالم و طبیعی یا نگه داشتن خود در این مسیر، است.

بیشتر بخوانید : نوشیدنی و خوراکیهای سم زدا 1

از بین بردن سموم از بدن شما: روزه گرفتن
روزه گرفتن راه دیگری برای دفع سموم از بدن شما است. اگر به سالم بودن علاقه مند هستید، روزه داری می تواند یک راه بسیار موثر برای کاهش وزن، سم زدایی و سبک زندگی جدید باشد. مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که روزه داری متناوب در آزمایش انجام شده بر روی هر دو گروه حیوانات و انسان ها، دارای اثرات عمیق مثبت و بلند مدت بر سلامتی است.
مزیت های سلامتی روزه داری
یک تحقیق برجسته تحقیقات در این زمینه را به این ترتیب خلاصه کرد: "روزه داری در برابر دیابت، سرطان، بیماری های قلبی و عصبی،... کمک می کند تا چاقی، فشار خون بالا، آسم و آرتریت روماتوئید، کاهش یابد". دانشمندان دریافته اند که دوره های متناوب روزه داری، باعث افزایش طول عمر در بسیاری از ارگانیسم ها، و از جمله افراد انسان ها، می شود و این کار را با برنامه ریزی مجددِ مسیر های متابولیسم و افزایش مقاومت بدن در برابر استرس، انجام می دهد. روزه به سلول ها کمک می کند تا آنها خود را احیا کنند و توانایی آنها را برای اصلاح و تعمیر هر DNA آسیب دیده، بهبود می بخشد.
روزه داری متناوب در آزمایش بر روی هر دو گروه حیوانات و انسان ها دارای تاثیرات بلند مدت در سلامت است.
و این قابل توجه است: روزه گرفتن به مدت سه روز قبل از شیمی درمانی، از سلول های طبیعی محافظت می کند و باعث بازسازی سلول های بنیادیِ سلول های سیستم ایمنی بدن می شود.

بیشتر بخوانید : نوشیدنی و خوراکیهای سم زدا 2

سبک زندگی سالم طبیعی: ورود چیز های خوب
سبک زندگی سالم طبیعی شامل بدن، ذهن و روح است. هر فردی در هر سن خاصی نیاز دارد که بدنش به درستی عمل کند. امامهم نیست که سن شما چقدر باشد، هر کسی به تمرینات جسمانی، غذای مغذی، و چشم انداز سالم  بهداشت روانی و زندگی معنوی نیاز دارد. رویکرد سلامت طبیعی همه این حوزه های زندگی را در نظر می گیرد.
عادت های سلامت ذهنی: مدیتیشن، یوگا، ذهنیت و خواب از آنجایی که ارتباطات بین ذهن و بدن شناخته شده است، داشتن چشم انداز ذهنی سالم یکی از بخش های کلیدی رویکرد جامع به سلامت طبیعی است. هنگامی که بدن شما آسیب می بیند، گاهی اوقات دشوار است که چشم انداز مثبتی داشته باشید و این می تواند خلق و خوی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اما همچنین ابزار و تکنیک هایی وجود دارد که می توانید از آنها برای داشتن احساسی بهتر و قوی تر شدن استفاده کنید، با صرف نظر کردن از موقعیت های شخصی که در آن قرار دارید.شما برای سلامت روان به خواب نیاز دارید. همچنین این موضوع بسیار مهم است که اگر بخواهید در طول روز چشم انداز مثبتی داشته باشید، باید هر شب به اندازه کافی بخوابید. برای مشکلات خواب، راه حل های طبیعی وجود دارد از جمله روغن های ضروری، اجتناب از خوردن غذاهایی که باعث بیدار ماندن می شوند و درمان های گیاهی.

رویکرد های طبیعی برای سلامت روانی
دانشمندان شواهدی دارند که مدیتیشن، آگاهی، طب سوزنی، موسیقی درمانی و تکنیک های آرام سازی؛ تاثیر مثبتی بر افسردگی، اضطراب و استرس دارند. NIH در حال مطالعه و تحقیق برای استفاده از مراقبه آگاهانه ذهن و خود هیپتونیزم برای مدیریت درد های مزمن در جانبازان و معلولین نظامی است. مطالعات و تحقیقاتِ NIH قبلا دریافته بودند که استفاده از رویکرد های بهداشتی مکمل با بیماران سرطانی باعث اضطراب کمتر و درد کمتر می شود. سایر مطالعات و تحقیقات نشان دادند که تمرینات یوگا و مراقبه ذهن به مردم کمک کرد تا سیگار را ترک کنند و یوگا توانست خستگی را در بیماران، کاهش دهد. شما برای سلامت روان به خواب نیاز دارید. همچنین این موضوع بسیار مهم است که اگر بخواهید در طول روز چشم انداز مثبتی داشته باشید، باید هر شب به اندازه کافی بخوابید. برای مشکلات خواب، راه حل های طبیعی وجود دارد از جمله روغن های ضروری، اجتناب از خوردن غذاهایی که باعث بیدار ماندن می شوند و درمان های گیاهی. رویکرد طبیعی به دنبال شناسایی علت اصلی مسائلی مانند مشکلات خواب است. سپس، هدف این است که علائم مبتنی بر آن دانش را مدیریت کنیم، نه این که بلافاصله سراغ قرص برویم. خوابیدن برای سلامتی شما بسیار مهم است زیرا در طول خواب بدن شما سلول های مغز را که در زمان بیداری دچار استرس شده اند، تقویت می کند.

 

بیشتر بخوانید : ده نشانه و علامت استرس


سلامت روان: مزیت های کمک های بیرونی
مشاوره روان شناختی همچنین می تواند بخش مهمی از رویکرد بهداشت روانی باشد. مربیان زندگی بسیاری هستند که مجوز درمانی دارند، و کارکنان اجتماعی زیادی هستند که فعالانه درمان های جایگزین را در درمان سلامت ذهنی، از رنگ درمانی گرفته تا موسیقی درمانی و بیوفیدبک، توصیه و تمرین می کنند – تمرینات ذهنی که به بدن یاد می دهند چگونه اضطراب را کاهش دهد، ضربان قلب را پایین بیاورد و روش برخورد با سایر شرایط جسمی را آموزش می دهند.

عادت های تناسب اندام
ورزش بخش مهمی از سالم بودن است و سالم ماندن به لحاظ جسمی و فیزیکی، یک بخش کلیدی از سبک زندگی سالم طبیعی است. ورزش بهترین دارو است!

مزیت های بهداشتی ورزش
فعالیت فیزیکی، مزیت های بی شماری برای سلامت روانی شما دارد. مطالعات و تحقیقات نشان می دهند که ورزش باعث رشد اخلاق و خلق و خوی شما می شود، میزان بروز افسردگی را کاهش می دهد و به شما کمک می کند تا بهتر بخوابید. همچنین  عملکرد شناختی (توانایی فکر کردن و یادگیری) را افزایش می دهد، بخصوص با بالا رفتن سن شما. اما حتی بچه هایی که به لحاظ فیزیکی فعال هستند میزان افسردگی پایین تری نسبت به بچه هایی که فعالیت ندارند، دارند.
ورزش بهترین دارو است! بخشی جدایی ناپذیر از یک سبک زندگی سلامت طبیعی، ورزش؛ خلق و خو را رشد می دهد و بهبود می بخشد همانطور که سلامت جسمانی را بهبود می بخشد. ورزش همچنین منافع بسیاری برای سلامت کلی شما دارد. کمک می کند تا قلب و ریه ها، اکسیژن را به تمام بدن حمل کنند و برسانند، ورزش کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد و التهاب و نیز مقاومت به انسولین را کاهش می دهد. ورزش باعث تقویت عضلات قلب می شود و به این ترتیب خطر ابتلاء به حملات قلبی را کاهش می دهد. تمرینات آسان برای شروع  سطح آمادگی جسمی شما می تواند با تمرین های قلبی عروقی مانند ایروبیک، دوندگی یا ورزش، رشد کند اما همچنین روش  های پرطرفدار ورزش، می توانند منافع قابل توجهی داشته باشند ورزش هایی مانند یوگا، تای چی و پیلاتس. آموزش وزن یک راه عالی برای بهبود تناسب کلی اندام شماست.
ورزش در خارج از خانه می تواند یک راه عالی برای به دست آوردن هوای تازه، آفتاب گرفتن برای دریافت ویتامین D و به دست آوردن قدرت شفا دهندگی طبیعت باشد. شما می توانید پای خود را بصورت برهنه روی زمین بگذارید.
حفاظت از محیط زیست
بسیاری از افرادی که شیوه زندگی سلامت طبیعی را اتخاذ می کنند نیز علاقه مند به زندگی سبز هستند یا به عبارت دیگر، توجه به این نکته که چگونه اقدامات ما و انتخاب مصرف کنندگان بر محیط زیست تاثیر می گذارد. تنها راه برای اینکه فرزندان ما در آینده زندگی سالمی داشته باشند این است که امروز تلاش کنیم تا محیط زیست را تمیز کنیم و تصمیماتی بگیریم که ضرر رسانی ما را به محیط زیست کاهش دهند.
تنها راه برای این که فرزندان ما زندگی سالمی در آینده داشته باشند این است که امروز تلاش کنیم تا محیط زیست را تمیز کنیم و تصمیماتی بگیریم که تاثیر ما را در محیط زیست کاهش دهند.
برای کاهش بار سمیِ فرزندانمان، همه مردم باید کلیه محیط زیست را تمیز کنند. این به معنای کاهش تاثیر انتخاب های روزانه ماست، از اتومبیل هایی که با انرژی الکتریکی کار می کنند و ما برای خریداری محصولاتی که نیاز داریم، از این ماشین ها استفاده می کنیم. هر انتخاب ما می تواند تاثیری بر کُل آلودگی آب و هوا، انباشت زباله های سمی و تغییرات اقلیمی جهانی داشته باشد.
آسان ترین راه ها برای شروع
برخی از این تلاش ها طولانی تر از دیگر تلاش ها خواهد بود. به عنوان مثال، ما نمی توانیم به راحتی از آلودگی های ارگانیک پایدار که در هوا، آب و خاک باقی مانده است، اگرچه سال ها ممنوع شده اند، خلاص شویم و آنها را از بین ببریم. با این حال، در اینجا چند گام ساده برای انجام این کار وجود دارد:
  • شما می توانید با نمایندگان خود لابی کنید تا آلوده کننده های سابق را مجبور کنند که آن آلودگی ها را پاک سازی کنند.
  • شما می توانید باعث شوید که صدای مصرف کنندگان شنیده شود به این صورت که توجه کنید که پولتان را در کجا خرج می کنید.
  • شما می توانید خودتان را این گونه آموزش دهید که همیشه در کمین مواد شیمیایی سمی باشید، و در معرض مواد سمی قرار گرفتن را تا حد ممکن به حداقل برسانید، خصوصا اگر باردار هستید یا برای بچه های کوچک.
یک رژیم غذایی طبیعی: یک راه برای زندگی
اگر بخواهید زندگی سالمتری داشته باشید، باید به روشی که می خورید نظارت داشته باشید. سالم خوردن یک گرایش و یک روند نیست؛ این احتمالا مهمترین چیزی است که می توانید به طور روزانه برای سلامت خود انجام دهید.
غذاهای ارگانیک بخورید انتخاب غذاهای ارگانیک بهتر است زیرا تولید کنندگان باید از قوانین و مقررات خاصی که شامل عدم استفاده از تقریبا هیچ ماده شیمیایی است، تبعیت کنند – البته حقیقتا باید گفته شود که برخی از آن مواد شیمیایی، مجاز می باشند.  رید محصولات ارگانیک برای سلامتی شما و سیاره زمین بهتر است. کشاورزی ارگانیک برای سلامتی شما بهتر است: یک مطالعه و تحقیق دریافته است که میوه های ارگانیک آنتی اکسیدان های
بیشتری دارند و پسماند آفت کش ها در مورد آنها کمتر است. و خریدن محصولات ارگانیک و گوشت برای زمین بهتر است:
کشاورزان ارگانیک باید از شیوه های کشاورزی پایدار مانند بهبود تنوع زیستی، تنوع و چرخش دوره ای پرورش محصولات در مزرعه و مدیریت زیست محیطی آفت ها، استفاده کنند. محصولات ارگانیک نمی توانند از ارگان هایی که اصلاح ژنتیکی شده اند (GMOs) یا هر گونه مهندسی ژنتیک، استفاده کنند. حتی محصولات ارگانیک دارای اثرات شیمیایی هستند؛ شما می توانید برخی از آن را بشویید و از بین ببرید، اما تحقیقات نشان می دهد که شستشو، تمام مواد شیمیایی را حذف نمی کند. نکات سریع برای تمیز کردن محصول از میوه ها و سبزیجات کثیف و آلوده که بیشترین میزان آفت کش را دارند، دوری کنید و اگر باید محصولاتی را که به صورت سنتی رشد کرده اند را بخورید، به دنبال محصولاتی بگردید که حداقل پانزده سال که کمترین میزان است، به دور از آفت کش ها بوده باشند. اگر بودجه شما کم است، می توانید انتخاب کنید که برای خودتان و خانواده خودتان، میوه ها و سبزیجات ارگانیک را بخرید در مقابل خریدن میوه ها و سبزیجاتی به صورت متعارف رشد کرده اند.
  • برای ازبین بردن آفت کش ها از میوه ها، و سبزیجات، آنها را به مدت 20 دقیقه در یک ظرف بزرگ پُر از محلول چهار پیمانه آب و یک پیمانه سرکه (یعنی اگر از 4 فنجان آب استفاده می کنید، 1 فنجان سرکه سفید استفاده کنید)، قرار دهید و سپس به آرامی و با یک بُرس به نرمی بشویید و با آب فراوان شستشو دهید.
یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه را بخورید
خوردن یک رژیم غذایی گیاهی یا گیاه خوار بودن، مزیت های سلامتی بسیاری دارد: می تواند منجر به کاهش وزن، بهبود عملکرد انسولین، کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی، شود. معمولا سطح کلسترولِ بدِ وِگان ها یا همان گیاه خواران، پایین است نسبت به افرادی که رژیم غذایی گیاهی بخصوصی را مصرف نمی کنند.  
همچنین، خوردن غذاهایی که در پایین زنجیره یا هرم غذایی قرار دارند، مزیت های فراوانی را برای این سیاره به ارمغان می آورد و برای حیوانات نیز سال  تر و ایمن تر است. بر طبق گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO)، کشاورزی – از جمله حیوانات و محصولات گیاهی – یک سوم از گاز های گلخانه ای جهان را منتشر می کنند. دامداری به طور خاص در تولید گاز های گلخانه ای بیشتر از حمل و نقل – اتومبیل ها، کامیون ها و هواپیماهای جهان، نقش دارد. بنابراین کاهش مقدار گوشتی که می خورید می تواند به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک کند، که یکی از بزرگترین تهدیدات برای محیط زیست و آینده انسان است.

نکات سریع برای کم کردن مصرف گوشت
  • در مورد برنامه دوشنبه ها بدون گوشت، تلاش کنید و سعی کنید این برنامه، جا بیفتد، این یک جنبش بین المللی است که در آن مردم در یک روز هفته (دوشنبه)، خوردن گوشت را به طور کامل ترک می کنند. این  می تواند یک امتحان و آزمایش خوب برای دستور العمل های بهداشت طبیعی گیاهی و یا وگانیسم باشد و برای انتقال از شیوه فعلی زندگی به یک شیوه زندگی بر اساس گیاه خواری مورد استفاده قرارگیرد. به دنبال یکی از بسیاری از غذاهای فوق العاده برای تقویت سریع انرژی و سلامت باشید، مانند توت گُجَتی، تخم چیا و یا انواع توت های طلایی.
  • بسیاری از کسانی که علاقمند هستند که یک رژیم غذایی سالم وطبیعی را برای خوردن انتخاب کنند، یک رژیم بدون گلوتن را بَر می گزینند زیرا این پروتئین که بیشتر در گندم یافت می شود و همچنین در دیگر دانه های معمولی وجود دارد، می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند.
 

برگرفته از سایت:  Food Articles – Global Healing Center.url



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.