آلودگی محیط زیست

آمار سازمان بهداشت جهانی از مرگ و میر مردم در سال های اخیر به خاطر نبود بهداشت. اقدامات غلط کشورهای فقیر و کم در آمد مانند کشورهای آسیای جنوبی و برخی از کشورهای آفریقایی و در نیتجه افزایش آمار مرگ و میر. افزایش بیماری های محیط زیستی در زمینه هوا، خاک. اعلام راهکارهایی از قبیل کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و همچنین رعایت بهداشت فردی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای بهتر شدن شرایط بهداشت زندگی و کاهش و مرگ و میر ناشی از محیط زیست
دوشنبه، 14 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
آلودگی محیط زیست

یک چهارم از مرگ و میرها در جهان به خاطر شرایط ناسالم و محیط زیست آلوده است
 
چکیده
آمار سازمان بهداشت جهانی از مرگ و میر مردم در سال های اخیر به خاطر نبود بهداشت. اقدامات غلط کشورهای فقیر و کم در آمد مانند کشورهای آسیای جنوبی و برخی از کشورهای آفریقایی و در نیتجه افزایش آمار مرگ و میر. افزایش بیماری های محیط زیستی در زمینه هوا، خاک. اعلام راهکارهایی از قبیل کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و همچنین رعایت بهداشت فردی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای بهتر شدن شرایط بهداشت زندگی و کاهش و مرگ و میر ناشی از محیط زیست.

تعداد کلمات : 1008 / تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه
 
سیب
 
مترجم: سید محمد حسن هاشمی
 
نزدیک به یک چهارم از مرگ و میرها دقیقا با محیط زیست ناسالم مرتبط هستند. سازمان جهانی سلامت بعد از بررسی های دقیق در گزارشی بیان کرده است که محیط زیست ناسالم به شدت در آمار و مرگ میر انسان ها تاثیر مستقیم دارد.

این سازمان جهانی بیان کرده است که می توان تخمین زد که از 12.6 میلیون نفر در سال 2012 جان باخته اند و این به خاطر زندگی  و یا کار آنها در شرایط ناسالم بوده است.
فاکتورهایی از قبیل آلودگی هوا، آب و خاک در این موضوع تاثیر داشته اند. سازمان جهانی سلامت در گزارش خود افزوده است که آلودگی های شیمیایی و همچنین تغییرات آب و هوایی و همچنین تشعشعات رادیو اکتیوی از این موارد بوده است.

مقامات مرتبط با این موضوع گفته اند که می توان بیش از 100 نوع بیماری را مرتبط با آلودگی های زیست محیطی مرتبط دانست. بالاترین آمار مرگ و میر در رابطه با آلودگی های زیست محیطی اختصاص به خانواده های کم در آمد مردم ساکن کشورهای آسیای جنوبی و همچنین آفریقا و برخی کشورها در غرب اقیانوس آرام دارد.

سازمان جهانی سلامت بیشترین آمار مرگ و میر در رابطه با شرایط بد محیط زیستی را مرتبط با بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها می دانند. رئیس سازمان سلامت جهانی، دکتر ماگارت چان، بر این باور است که اگر کشورهای جهانی برای بهتر شدن محیط زیست اقدام جدی به عمل نیاورند ممکن است میلیون ها نفر دیگر، حتی از جوانان به خاطر شرایط ناسالم محیط زیستی جان خود را از دست بدهند.
 
چطور، کجا، چگونه
در گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی، مقامات این حرفه بر این باورند که 3.8 میلیون از مرگ و میرها در سال 2012 در کشور های جنوب آسیایی، یعنی آلوده ترین منطقه جهان رخ داده است. اینکه بیان می شود برخی از کشورها آلوده ترین نقطه زمین هستند تنها به خاطر شرایط آب و هوایی نیست بلکه به خاطر کم در آمد بودن برخی از این کشورها و در نتیجه فقر عمومی مردم می باشد که موجب شده است  بسیای از مردم نتوانند بهداشت عمومی را رعایت کنند و یا دولت نتوانسته است که بهداشت عمومی و یا به عنوان مثال حمل و نقل عمومی را برای آنها ایجاد کند.

 

بیشتر بخوانید : محیط ‌زیست و جان انسان‌ها


دیگر مرگ و میرها یعنی 3.5 میلیون مرگ و میر در کشورهای غربی اقیانوس آرام رخ داده است و در آفریقا نیز نزدیک به 2.2 میلیون مرگ و میر رخ داده است که تمامی این ها با شرایط ناسالم محیط زیستی مرتبط بوده اند. نزدیک به 1.4 میلیون نفر نیز به خاطر شرایط ناسالم محیط زیستی در اروپا جان باخته اند. در منطقه شرق مدیترانه نیز حدود 854 هزار مرگ و میر به خاطر شرایط ناسالم رخ داده است.

مردم جوان و همچنین برخی از افراد میانسال نیز به طور جدی در معرض خطراین گونه بیماریهای مرتبط با شرایط محیط زیستی قرار دارند. همچنین این تحقیق نشان داده است که 1.7 میلیون نفر از مرگ ومیر مرتبط با شرایط بد محیط زیستی را کودکان زیر 5 سال و 4.9 میلیون نفر را مردم میانسال بین 50 تا 57 سال تشکیل می دادند که می توان با کنترل شدید و بهتر کردن شرایط از این آمار جلوگیری کرد.

شرایط بد محیط زیستی می تواند موجب عفونت های تنفسی و بیماری های مرتبط در کودکان بشود. همچنین باید گفت سازمان سلامت جهانی بیشترین خطر در زمینه آلودگی محیط زیستی را، آلودگی هوا می داند. در این آمارها تخمین زده شده است که حدود 8.2 میلیون مرگ و میر تنها به خاطر شرایط بد و ناسالم هوا بوده است. البته تحقیقات نیز نشان داده است که تا حدی بیماری های واگیردار مانند مالاریا و اسهال در سال های اخیر کمتر شده است.

همچنین تحقیقات نشان داده اند که آب سالم و بهتر شدن بهداشت و درمان و همچنین ایجاد مصونیت های بهداشتی و همچنین استفاده از پشه بند مخصوصا در کشورهای آفریقایی توانسته اند به شدت از آمار مرگ و میرها بکاهند.بالاترین آمار مرگ و میر در رابطه با آلودگی های زیست محیطی اختصاص به خانواده های کم در آمد مردم ساکن کشورهای آسیای جنوبی و همچنین آفریقا و برخی کشورها در غرب اقیانوس آرام دارد. سازمان جهانی سلامت بیشترین آمار مرگ و میر در رابطه با شرایط بد محیط زیستی را مرتبط با بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها می دانند.
رئیس سازمان سلامت جهانی، دکتر ماگارت چان، بر این باور است که اگر کشورهای جهانی برای بهتر شدن محیط زیست اقدام جدی به عمل نیاورند ممکن است میلیون ها نفر دیگر، حتی از جوانان به خاطر شرایط ناسالم محیط زیستی جان خود را از دست بدهند.

 
در این گزارش ها به موضوع اقدامات کم هزینه اشاره شده است که می تواند در کاهش مرگ و میر تاثیر بسزایی داشته باشد. کشورها می توانند با استفاده کمتر از سوخت های فسیلی برای پخت و پز و حتی برای بسیاری از امور شرایط سالمتری را در اطراف خود ایجاد کنند. بسیاری از کشورهای پر درآمد توانسته اند ابتدا با فرهنگ سازی و سپس با اقدامات جدی شرایط بهتری را برای مردم کشورشان رقم بزنند.
 
مقامات سلامت جهانی بیان کرده اند که افزایش دسترسی ها به آب سالم، بهداشت و درمان و همچنین تبلیغ در زمینه شست و شوی دست و بدن می تواند کمک زیادی را در این زمینه بکند.

برخی از قوانین ضد تنباکو و همچنین بهتر کردن شرایط حمل و نقل از نظر سلامت و استفاده کمتر از انرژی های ناسالم در خانه ها می تواند شرایط سالم تری را برای مردم ایجاد کند. در گزارش های سازمان جهانی آمده است که کشورهایی مثل کوریتیبا و برزیل که تا پیش از این به شدت در زمینه بهداشت و درمان مشکلات داشتند اکنون با تغییر چرخه بازیافت و همچنین استفاده عموم مردم از حمل و نقل های عمومی و سریع توانسته اند اقدامات مفیدی را در این رابطه انجام دهند. آنها همچنین توانسته اند با ساخت فضای های سبز و ایجاد پیاده روهایی با فضای سبز کمک بزرگی در تولید هوای پاک بکنند.
 

 برگرفته از سایت: www.healthline.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.