تقلید از مسیح

توماس آکمپیس فردی ثروتمند بود از زندگی دنیوی خود دست کشید و شروع به تأسیس اجتماعات کوچکی کرد که اعضای آن غیرروحانیون بودند و عمدتا به کار تعلیم و تربیت می پرداختند.
دوشنبه، 8 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تقلید از مسیح
 توماس آکمپیس
 
چکیده:
توماس آکمپیس فردی ثروتمند بود از زندگی دنیوی خود دست کشید و شروع به تأسیس اجتماعات کوچکی کرد که اعضای آن غیرروحانیون بودند و عمدتا به کار تعلیم و تربیت می پرداختند.
 
تعداد کلمات: 1378 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
 
تقلید از مسیح
نویسنده: تونی لِین  
ترجمه: روبرت آسریان
 
توماس همرین در سال ۱۳۸۰ در کمپن در نزدیکی کولونی چشم به جهان گشود که بعدها اسم زادگاهش بر او ماند و او به توماس آکمپیس مشهور گشت. والدین وی اشخاصی فقیر بودند؛ با این حال، او را به مدرسه ای در دونترا، واقع در هلند فرستادند که فرقه ای با نام برادران همزیست آن را اداره می کردند. این فرقه توسط فردی به نام ژیرت دیگروت؟ ( ۱۳۸۴ - ۱۳۴۰ ) در اوترخت هلند به وجود آمده بود. توماس آکمپیس فردی ثروتمند بود از زندگی دنیوی خود دست کشید و شروع به تأسیس اجتماعات کوچکی کرد که اعضای آن غیرروحانیون بودند و عمدتا به کار تعلیم و تربیت می پرداختند. در سال ۱۳۸۷ برخی از شاگردان او در ویندش هیم ؟ هلند، مرکزی بنا نهادند که بر اساس قوانین فرقه راهبان آوگوستینی اداره می شد. پس از آن، مراکز دیگری بر طبق الگوی این مرکز به وجود آمد و تا سال ۱۵۰۰، حدود صد مرکز دخترانه مشابه تأسیس شد. به وجود آمدن این مراکز، باعث شکل گیری جنبشی شد که «پرستش نوین» نام گرفت. البته این جنبش، بر خلاف نام خود، به جای اینکه نوگرا باشد، جنبشی سنتی بود. در میان اعضای این جنبش بر توبه، اهمیت زندگی عملی مسیحی و تقدس، تفکر و تعمق (خصوصأ تفکر و تعمق درباره حیات و مرگ عیسی)، و شرکت مستمر در مراسم عشای ربانی تأکید زیادی می شد. تعالیم و اصول مورد قبول این جنبش، بیشتر بر تعالیم آوگوستین ، برناردو کلروو، و بوناونتوره استوار بود. اما آنچه در این جنبش تازگی داشت این بود که اعضا آن در عین حالی که حیات اجتماعی مشترکی داشتند، دارای مشاغلی دنیوی و عادی در شهر بودند.
 
در سال ۱۳۹۹، توماس وارد یکی از مراکز این جنبش در نزدیکی منطقه زووله هلند شد. از آنجا که برادر بزرگ تر وی قبلا وارد این مرکز شده بود، توماس اجازه نداشت تا کاملا به عضویت این مرکز درآید، اما پس از اینکه در سال ۱۴۰۶ برادر وی به مکانی دیگر منتقل شد، توماس به عضویت کامل این مرکز درآمد. توماس تا زمان مرگ خود، در سال ۱۴۷۱، در این مرکز زندگی کرد و در آنجا مشغول نوشتن، موعظه و نسخه برداری از کتب بود و به عنوان مشاور روحانی نیز به اعضای مرکز خدمت می کرد. وی آثار بسیاری به نگارش درآورده است که کتاب تقلید از مسیح، مشهورترین اثرش محسوب می شود.

  بیشتر بخوانید :   الوهیت مسیح

تقلید از مسیح در چهار جلد تألیف شده است. در واقع این اثر مجموعه ای از چهار رساله بود که تا سال ۱۴۲۷ در بین اشخاص مختلف دست به دست می گشت. در آن زمان رسم بر این بود که مجموعه ای از رساله های کوتاه تر در یک کتاب گردآوری شوند و چون این چهار رساله توماس مشهور شده بودند، در یکجا گرد آمدند. نخستین نسخه چاپی این اثر در سال ۱۴۷۳، این چهار رساله را یکجا در خود داشت، و از آن پس، این کتاب به همین شکل چاپ می شود.
 
در این رسالات، نشانه ای از اینکه نویسنده آنها کیست، دیده نمی شود و این امر، باعث به وجود آمدن فرضیه هایی در مورد نویسنده واقعی کتاب شده است. در حدود سال ۱۴۶۰ این اثر به نویسنده مشهور آن زمان، جان گرسون منسوب شده بود. پس از آن، نویسندگان دیگری به عنوان مؤلف این کتاب معرفی شدند که دلایل محکمی برای پذیرش آنان وجود نداشت. امروزه دیگر توافق عام بر این است که نویسنده این کتاب را توماس می دانند. تقلید از مسیح یکی از محبوب ترین آثار کلاسیک ادبیات مسیحی محسوب می شود. در پایان قرن پانزدهم این اثر ۹۹ بار تجدید چاپ شد و تا زمان حاضر این اثر بیش از دو هزار بار تجدید چاپ شده است. به یک معنا، عظمت این اثر برای این است که فاقد هرگونه بدعت و نوآوری است و تعالیم و افکاری در آن مطرح شده اند که بیانگر روحانیت مورد قبول در کل جهان مسیحیت است و عقیده و دیدگاه هیچ فرقه خاصی را تبلیغ نمی کند.
 تقلید از مسیح در چهار جلد تألیف شده است. در واقع این اثر مجموعه ای از چهار رساله بود که تا سال ۱۴۲۷ در بین اشخاص مختلف دست به دست می گشت. در آن زمان رسم بر این بود که مجموعه ای از رساله های کوتاه تر در یک کتاب گردآوری شوند و چون این چهار رساله توماس مشهور شده بودند، در یکجا گرد آمدند. نخستین نسخه چاپی این اثر در سال ۱۴۷۳، این چهار رساله را یکجا در خود داشت، و از آن پس، این کتاب به همین شکل چاپ می شود.
ممکن است عنوان کتاب خواننده را به اشتباه بیندازد. در واقع این فقط عنوان فصل نخست از بخش اول کتاب است و به شکلی دقیق، محتوای کل کتاب را نشان نمی دهد. کلمات کلیدی این اثر، فروتنی و درون نگری، انکار نفس و انضباط روحانی، پذیرش تقدیر خود، و محبت و توکل نسبت به خدا هستند. کتاب اول عمدتا در مورد شروع زندگی روحانی در یک دیر و کتاب آخر به موضوع شرکت در آیین عشای ربانی اختصاص یافته است. دو کتاب دیگر، در مورد زندگی درونی و تسلی روحانی هستند.
 
اگر تو سر تثلیث خدا را با واژه هایی عالمانه مورد بحث قرار دهی و فروتنی نداشته باشی، هیچ نفعی نمی بری و خدا از تو خشنود نخواهد بود. استدلال های عالمانه، یک شخص را مقدس و عادل نمی سازد، در حالی که زندگی نیکو، شخص را محبوب خدا می سازد. من ترجیح می دهم در قلب خود درباره گناه، احساس ندامت و پشیمانی کنم تا اینکه قادر باشم پشیمانی را تعریف نمایم. اگر تمام کتاب مقدس و تمامی تفاسیر مفسران بزرگ را از حفظ باشی، بدون فیض و محبت خدا، چه نفعی به حالت خواهد داشت؟ )تقلید از مسیح ۱ : ۱ (
تلاش کن در تحمل ضعف و خطاهای اشخاص بردبار باشی. تو نیز ضعفها و قصورات بسیاری داری که دیگران باید تحمل کنند. اگر تو نمیتوانی تبدیل به شخصی شوی که می خواهی، چگونه می توانی انتظار داشته باشی که دیگری آن چیزی باشد که تو می خواهی؟ ما خواهان کمال در دیگران هستیم، در حالی که خطاهای خودمان را تصحیح نمیکنیم. روشن است که چرا ما در مورد همسایگان خود همان ملاکهایی را به کار نمی گیریم که در مورد خودمان به کار می گیریم. )تقلید از مسیح ۱۶ : 1 (
 
اشخاص بسیاری هستند که ملکوت آسمانی عیسی را دوست دارند، اما افراد کمی صلیب او را حمل می کنند. بسیارند کسانی که خواهان تسلی او هستند، اما اشخاص کمی آماده تحمل زحماتند. تعداد زیادی حاضرند در میز او شرکت کنند، اما اشخاص کمی هستند که در روزه او شرکت می جویند. همه می خواهند با او شاد باشند، اما معدودند اشخاصی که آماده اند تا برای او رنج بکشند... یقینا واژه تاجر مسلک واژهای مناسب برای افرادی است که همواره به دنبال تسلی روحانی هستند. کسانی که همواره در مورد سود و منفعت خود می اندیشند، خود را دوست دارند و نه مسیح را۔ )تقلید از مسیح ۱۱ : ۲ (
 
پیشرفت در زندگی روحانی در وهله نخست هنگامی حاصل نمی شود که صاحب عطای گرانبهای تسلی روحانی باشی، بلکه هنگامی حاصل می شود که بتوانی با فروتنی، انکار نفس، و بردباری، فقدان تسلی روحانی را تحمل کنی و شور و شوق خود را در دعا از دست ندهی و یا فعالیت های روحانی روزمره ات را ترک نکنی. )تقلید از مسیح ۷ : ۳(
 
منبع:
تاریخ تفکر مسیحی، تونی لِین، ترجمه روبرت آسریان، چاپ پنجم، فروزان روز، طهران (1396)

  بیشتر بخوانید :
  مخلوق یا مکاشفه؟
  پدران کاپادوکیایی کلیسا
  چنگ روح القدس

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.