چند گام تا آرامش

در هر مسير درماني، مسلماً نخستين عاملي كه بيشترين اثرگذاري را دارد، خود فرد است. افراد مضطرب نيز تنها خود مي‌توانند مسير بهبودي را تا رسيدن به آرامش براي خود هموار سازند. رعايت نكته‌هاي زير مي‌تواند در پيشگيري و كاهش اضطراب موثر باشد:
سه‌شنبه، 27 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند گام تا آرامش
چند گام تا آرامش
چند گام تا آرامش





در هر مسير درماني، مسلماً نخستين عاملي كه بيشترين اثرگذاري را دارد، خود فرد است. افراد مضطرب نيز تنها خود مي‌توانند مسير بهبودي را تا رسيدن به آرامش براي خود هموار سازند.
رعايت نكته‌هاي زير مي‌تواند در پيشگيري و كاهش اضطراب موثر باشد:
ـ تغذيه مناسب داشته باشيد. تحقيقات نشان مي‌دهد كاهش قند خون (گرسنگي) و كمبود ويتامين‌ها و مواد معدني فرد را مستعد استرس مي‌كند. از تمام گروه‌هاي مواد غذايي، به خصوص لبنيات كم‌چرب و ميوه و سبزي اندازه كافي مصرف كنيد.
ـ محرك‌ها را حذف كنيد. قندهاي ساده (مثل قند، شكر، شيريني‌ها...) كافئين (كه در قهوه و بعضي از شكلات‌ها وجود دارد)‌و سيگار، فرد را براي اضطراب مستعدتر مي‌كند و به عبارتي، آستانه تحمل او را پايين‌تر مي‌آورد.
ـ نفس عميق بكشيد. در شرايط تنش‌زا معمولاً انسان‌ها تنفسي كوتاه و سطحي دارند و سرعت اين نفس كشيدن بسيار زياد است. اين حالت به تدريج باعث مي‌شود در دست و پا احساس گزگز داشته باشيد و يا حتي سرگيجه پيدا كنيد. بايد ياد بگيريد در اين شرايط، عميق نفس بكشيد، چون اين كار شما را آرام مي‌كند.
ـ روش‌هاي تصويرسازي خلاق را ياد بگيريد. اين روش‌ها به شما كمك مي‌كند تا در لحظه، بتوانيد از استرس فرار كنيد و به يك تصوير ذهني مطلوب پناه ببريد. مثلاً در لحظة تنش، به يك خاطره دلنشين پناه ببريد و يا اصلاً يك موضوع مجازي جالب را در ذهن‌تان ايجاد كنيد.
ـ ورزش را فراموش نكنيد. فوايد ورزش منظم براي جسم و روح انسان، كاملاً تاييد شده است. با ورزش مي‌توان بر اضطراب غلبه كرد، آن را كاهش داد و براعصاب خود مسلط شد. افراد ورزشكار كارآيي بهتري هم دارند. پياده‌روي، از ورزش‌هايي است كه در رفع استرس بسيار موثر است.
ـ به آموخته‌هاي‌تان تكيه كنيد. اينكه متوجه اشتباه خود بشويد، كاملاً طبيعي است. بهتر است بدون اينكه بيش از حد از خودتان انتقاد كنيد، در مورد اتفاقي كه افتاده خوب فكر كنيد و از خود بپرسيد چطور مي‌توان رفتار و طرز برخورد بهتري داشت؟
ـ ارتباط، قلب تپنده زندگي بشر است. تا مي‌توانيد ارتباطات خود را گسترش دهيد. با دوستان، بستگان، همسايگان، همكاران و غيره ارتباط برقرار كنيد. احساسات خود را با افرادي كه شنونده خوبِ‌اند و دوستدار واقعي شما هستند، در ميان بگذاريد. اگر شدت استرس بسيار زياد و حل آن خارج از توان شماست، حتماً با يك مشاور صحبت كنيد.
همه ما در طول زندگي بارها و بارها حالتي به نام اضطراب را تجربه كرده‌ايم كه تشويشي فراگير، ناخوشايند و مبهم است و اغلب با برخي علائم جسماني از جمله سردرد، تعريق، تپش قلب، احساس تنگي نفس يا فشار در قفسه سينه و ناراحتي مختصر معده همراه مي‌شود.
فرد مضطرب ممكن است احساس بي‌‌قراري هم بكند، به اين صورت كه نتواند مدت طولاني يك جا بنشيند يا بايستد.
اما واقعيت اين است كه در زندگي روزمره، موارد زيادي وجود دارند كه باعث ايجاد استرس و تنش مي‌شوند؛ از مشكلات جسمي گرفته تا مسائل خانوادگي، مشغله زياد، جر و بحث با مردم، نداشتن تصور مثبت از خود، افزايش قيمت‌ها، بدهي‌ مالي، ترافيك و حتي ترس از مواجهه با جرم و خيانت.افراد براي كنترل اضطراب بايد بدانند كه اين مشكلات و تنش‌ها وجود دارند و بسياري از آنها از كنترل انسان خارج است و مهمتر اينكه بتوانند اثر اين اضطراب‌ها و تنش‌ها را به حداقل برسانند. همه اين‌ها نياز به مهارتي دارد، به نام مهارت «غلبه بر مشكلات».
منبع: روزنامه اطلاعات




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.