10 کشور ناامن برای بانوان

آسیب‌شناسی حضور زنان در جوامع جهانی

بنیاد پژوهشی «تامسون رویترز» بر اساس نتایج یک پژوهش علمی که در اوایل سال جاری انجام گرفت، نام 10 کشور را در لیست ناامن‌ترین مکان‌ها برای زنان قرار داد که در میان آن‌ها، آمریکا به‌عنوان تنها کشور غربی در این جدول منتشر شده، نظر همگان را به خود جلب کرد.
شنبه، 18 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
آسیب‌شناسی حضور زنان در جوامع جهانی
بنیاد پژوهشی «تامسون رویترز» بر اساس نتایج یک پژوهش علمی که در اوایل سال جاری انجام گرفت، نام 10 کشور را در لیست ناامن‌ترین مکان‌ها برای زنان قرار داد که در میان آن‌ها، آمریکا به‌عنوان تنها کشور غربی در این جدول منتشر شده، نظر همگان را به خود جلب کرد.

HARd
 
نویسنده: آزاده مرنی
همواره یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر در ادوار مختلف، احساس آرامش و امنیت بوده و از این رو، وارد آمدن کوچک‌ترین خللی در این زمینه، می‌تواند افراد را با آسیب‌های مختلفی از جمله دوری از اجتماع و انزوا گزینی، عدم مشارکت اجتماعی و... مواجه سازد. امروزه این روند تا آن‌جا پیش رفته که به علت آمار فزاینده «انزوا گزینی» در بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفت زنگ هشدار اجتماعی به صدا درآمده است. اخیراً انگلستان با بیش از 20 درصد شهروند گرفتار در تنهایی و افسردگی، مجبور به انتصاب «وزیر تنهایی» در کابینه دولت و با هدف کاهش این بحران شد.

اصل امنیت در میان زنان و مردان، کودکان و بزرگسالان و نیز اقشار مختلف جوامع، معیارهای متفاوتی دارد اما به‌طور کلی معیارهای اصلی امنیت در حفظ ارزش‌ها، هنجارها و اعتقادات افراد خلاصه می‌شوند. در این میان باید توجه داشت که موضوع امنیت در میان بانوان، بنا به آسیب‌پذیرتر بودن آن‌ها نسبت به مردان، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در میان زنان سراسر جهان، قریب به 36 درصد آن‌ها مورد تجاوز جنسی و یا خشونت فیزیکی قرار گرفته‌اند و سهم زنان عربستانی از این تجاوزات 47 درصد است که در کنار نبود حق رأی و عدم اجازه رانندگی و... جزو کشورهایی به حساب می‌آید که امنیت کافی برای زندگی زنان را ندارد.
بعد از هند، زنان افغانستانی از کمترین سطح امنیت برخوردارند و از این رو، تأمین حقوق اولیه آن‌ها به چالشی بزرگ در این کشور تبدیل شده است. این زنان با موضوعاتی همچون خشونت خانگی، انواع توهین‌ها و ازدواج‌های اجباری روبرو هستند.
ناامن‌ترین کشورها برای زنان
با اینکه عصر کنونی، عصر پیشرفت و توسعه علم و تکنولوژی است اما هنوز هم در بسیاری از کشورها، موضوع امنیت زنان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، حقوقی، فرهنگی و سیاسی با مشکلات فراوانی همراه است. در این راستا حقوقدانان، خلاءهای قانونی و جامعه‌شناسان، گسترش انواع بزه را عامل اصلی کاهش سطح امنیت زنان در جامعه عنوان کرده‌اند.
مطابق با آمار آژانس مبارزه با تعرضات جنسی در ایالات‌متحده (RAINN)، قریب به 35 درصد گزارش‌های موارد تجاوز در آمریکا مربوط به تعرض یکی از اعضای خانواده به مادر و یا فرزندان دختر است.

بنیاد پژوهشی «تامسون رویترز» بر اساس نتایج یک پژوهش علمی که در اوایل سال جاری انجام گرفت هند، افغانستان و سوریه را جزو ناامن‌ترین کشورهای جهان برای زنان معرفی کرد، اما آنچه که در فهرست منتشر شده از سوی این پژوهشکده نظر همگان را به خود جلب کرده، نام کشور آمریکا به‌عنوان دهمین کشور ناامن جهان است.

نتایج پژوهش بنیاد تامسون رویترز، هند را خطرناک‌ترین کشور برای زنان از نظر خشونت جنسی و بیگاری‌کشیدن معرفی می‌کند. موارد خشونت‌های وارده علیه زنان طی سال‌های 2007 تا 2016 در هند حدود 83 درصد افزایش داشته و به‌طور میانگین در هر یک ساعت، 4 مورد تجاوز جنسی گزارش می شود.

بعد از هند، زنان افغانستانی از کمترین سطح امنیت برخوردارند و از این رو، تأمین حقوق اولیه آن‌ها به چالشی بزرگ در این کشور تبدیل شده است. این زنان با موضوعاتی همچون خشونت خانگی، انواع توهین‌ها و ازدواج‌های اجباری روبرو هستند.

hard

بحران 7 سال اخیر سوریه و ورود گروه‌های تکفیری داعش و نظامیان کشورهای مختلف یکی از اصلی‌ترین عوامل کاهش امنیت در این کشور است. در این راستا، بنیاد تامسون رویترز، چنین عنوان می‌کند که 40 درصد از زنان آواره سوری در پی جنگ مورد سوءاستفاده‌های جنسی قرار گرفته و از این رو، سطح امنیت آن‌ها به حداقل رسیده است.

باید توجه داشت که بر اساس نتایج اعلام شده از سوی بنیاد آمریکایی «تامسون رویترز»، 9 کشور صدرنشین در جدول ناامن‌ترین کشورهای جهان، شرقی بوده که اکثر آن‌ها طی سال‌های گذشته گرفتار جنگ و تعرض از سوی سطله‌جویان و استعمارگران جهانی بوده‌اند. در این میان، تنها کشور غربی که نام آن در این لیست مشاهده می‌شود، آمریکا است که خود یکی از عوامل اصلی جنگ‌افروزی و امنیت‌زدایی در خاورمیانه محسوب می‌شود.

نشریه آمریکایی «هافینگتون پست» با انتشار مقاله‌ای درباره انواع خشونت‌های جنسی در آمریکا اعلام نوشت: «قریب به 64 درصد زنان آمریکایی، حداقل یک‌بار در طول عمر خود مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند. این روند تا آنجا پیش رفته که چندی پیش شاهد افشای تجاوز پزشک سابق تیم ژیمناستیک المپیک زنان آمریکا به بیش از 150 قهرمان ژیمناستیک بودیم و پس از آن، خبر تجاوز یکی از کارمندان مرکز مراقبت‌های ویژه Hacienda در آمریکا به زنی که ۱۴ سال در کما به سر می‌برد، جهان را با شوک عمیقی مواجه کرد.

مطابق آمار آژانس مبارزه با تعرضات جنسی در ایالات‌متحده (RAINN)، قریب به 35 درصد از گزارش‌های موارد تجاوز در آمریکا مربوط به تعرض یکی از اعضای خانواده به مادر و یا فرزندان دختر است و بیش از 60 درصد این تجاوزها از سوی دوستان، همکاران و اقوام صورت می‌گیرد که 13 درصد از افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند پس از چند هفته، اقدام به خودکشی می‌کنند

بی‌شک نمی‌توان معیارهای تمام کشورهای جهان را برای ارزیابی میزان امنیت اجتماعی، یکسان دانست چرا که ارزش‌ها، هنجارها و اعتقادات در جوامع مختلف، متفاوت است. به‌طور مثال، در کشور ما پارامترهای امنیت برای بانوان بر اساس ارکان جامعه و فرهنگ ایرانی در کنار اعتقادات اسلامی تعیین می‌شوند و ما نه تنها بسیاری از معیارهای تعیین سطح امنیت در کشورهای غربی را که مطابق با فرهنگ غربی است، مورد استفاده قرار نمی‌دهیم که آن‌ها را کاملا رد می‌کنیم.


منابع:
1- آمریکا در میان 10 کشور خطرناک برای زنان، پایگاه تحلیلی-خبری الوقت
2- ساختار جامعه و خشونت علیه زنان، پرتال جامع علوم انسانی
3- خشونت خانگی بدون درد و خونریزی علیه زنان!، پاندا رسا
4- احساس امنیت اجتماعی زنان و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن، پایگاه اطلاع رسانی امنیت اجتماعی
5- احساس امنیت اجتماعی زنان و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن، فصلنامه مطالعات اجتماعی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما