زنان در آزادی!

در میان تمام موافقان و مخالفان طرح مذکور، برخی همچون "حجت‌الاسلام غرویان" موافق مشروط این ماجرا قلمداد می‌شوند، چرا که با ورود بانوان به ورزشگاه‌های مختلط در صورتی موافقت می‌کنند که زیرساخت‌های لازم برای حضور بانوان، تدابیر و راه‌های ورود و خروج کاملا مجزا، تامین امنیت روحی- روانی و در کل حضوری توام با آرامش و نشاط محیا باشد. باید توجه داشت که این روند، علاوه بر ضرورت بررسی‌های همه‌جانبه و بلند مدت، نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم اقشار مختلف جامعه در این زمینه است.
يکشنبه، 11 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
زنان در آزادی!
در میان تمام موافقان و مخالفان طرح مذکور، برخی همچون "حجت‌الاسلام غرویان" موافق مشروط این ماجرا قلمداد می‌شوند، چرا که با ورود بانوان به ورزشگاه‌های مختلط در صورتی موافقت می‌کنند که زیرساخت‌های لازم برای حضور بانوان، تدابیر و راه‌های ورود و خروج کاملا مجزا، تامین امنیت روحی- روانی و در کل حضوری توام با آرامش و نشاط محیا باشد. باید توجه داشت که این روند، علاوه بر ضرورت بررسی‌های همه‌جانبه و بلند مدت، نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم اقشار مختلف جامعه در این زمینه است.

آزادی
نویسنده: آزاده مرنی

ورود فدراسیون بین‌المللی فوتبال FIFA به موضوع حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه، طی روزهای اخیر حواشی فراوانی را به همراه داشته است و این موضوع را وارد فاز جدید کرد. کمیسیون مشاوره حقوق بشری فیفا، خواستار تدوین یک ضرب‌الاجل برای ایران در رابطه با صدور مجوز ورود بانوان به ورزشگاه‌ها و رفع محدودیت‌ها شد.
 
فدراسیون بین‌المللی فوتبال با اشاره به موضوع ممنوعیت حضور تماشاچیان زن در میادین ورزشی در زمان برگزاری مسابقات فوتبال آورده است: "فیفا، به‌طور خاص تبعیض، از جمله تبعیض براساس جنسیت را تحریم می‌کند."
 
حکایت این روزهای مطالبه بانوان از تماشای ورزش در ورزشگاه‌ها، موضوعی آشنا است که همواره کشمکش‌های فراوانی پیرامون آن صورت گرفته. البته این موضوع از نخستین روزهای روی کار آمدن انقلاب اسلامی مورد بحث بوده و موافقان و مخالفان فراوانی دارد.
بسیاری موضوع رفع ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه را قدمی امیدبخش از سوی دولت و مسئولین مربوطه می‌دانند که در پی احقاق حقوق تضعیف شده‌ی بانوان هستند اما هستند افرادی که با ژرف‌اندیشی در این حوزه، روند جاری را تلاش‌های نخ‌نما شده‌ی دولت در راستای جلب رضایت نسبی مردم می‌پندارند.
باید توجه داشت که ورود بانوان به ورزشگاه‌ها، بحثی است که هیچ گونه منع قانونی نداشته و در قانون مدنی کشور ما، سخنی از ممنوعیت بانوان در ورزشگاه‌ها به‌میان نیامده است و این مهم، بدان معنا است که اصل قضیه با منافات قانونی مواجه نبوده و پاره‌ای اختلاف نظرهای عرفی در میان است.

موافقان طرح ورود بانوان به ورزشگاه‌ها، این قضیه را قدمی در احیای آزادی بانوان جامعه و نیز جلوه‌ای از حقوق شهروندی عنوان می‌کنند. اما از دیگر سو، مخالفان این حضور؛ برآنند که محیط مختلط ورزشگاه‌ها بسیاری از هنجارها را شکسته و ارزش‌ها را زیر پا خواهد گذاشت، چرا که هیچ چیز در این فضا قابل پیش‌بینی و تضمین شده نیست.
 
در این راستا باید به مهم‌ترین دلایل مخالفان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اشاره‌ای داشته باشیم که عبارتند از:
 
- خشن بودن بعضی مسابقات ورزشی (مشاهده برخی ورزش‌ها بر روح و اعصاب تماشاگر تاثیر سوء و منفی می‌گذارد.)
 
- رفتارهای ناهنجار و زشت برخی از تماشاگر‌ان مرد (وجود عادات ناشایست همچون توهین و شعارهای هنجارشکنانه)
 
- مقابله با فرهنگ غربی و وارداتی (قاعده "نفی سبیل" و تقابل بل این فرهنگ که ریشه در غرب دارد)
 
- عدم رعایت شئونات اسلامی زن مسلمان (پوشش نامناسب بانوان در میان جمعیت مردان)
 
موافقان حضور بانوان در ورزشگاه‌های مختلط
بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در میان آن‌ها بانوان بسیاری مشاهده می‌شوند، تاکید فراوان بر حضور زنان برای تماشای مسابقات ورزشی در ورزشگاه‌ها دارند.
 
"فاطمه حسینی" (نماینده تتهران در مجلس) ضمن دفاع تمام قد از این ماجرا، اظهار داشته است که برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، هیچ‌گونه منع قانونی نداریم و مجلس پیگیر احقاق این حق مسلم زنان جامعه است.
در همه جای جهان ورزشگاه های فوتبال به عنوان مکان های ناامنی شناخته می شوند که درگیری، زد و خورد و حتی گاه کشته هایی در پی دارد.
"فاطمه سعیدی"، یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز، خواهان حضور زنان در ورزشگاه‌ها با هدف احیای برابری حقوق زن و مرد شد و ممنوعیت ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه‌ را خلاف حقوق شهروندی عنوان کرد.
 
مخالفان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها
بسیاری هستند که ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را تابوشکنی دانسته و نتیجه‌ی آن را جز، هنجارشکنی و نادیده گرفتن ارزش‌های دینی و فرهنگی نمی‌دانند.
 
"محمدجعفر منتظری" (دادستان کل کشور)، با انتقاد شدید از دست‌اندکاران ورزشی در راستای حضور زنان در ورزشگاه آزادی، این روند را یک آسیب جدی برشمرد و متذکر شد که هیچ توجیه و دلیل شرعی و عُرفی برای آن وجود ندارد و بی‌شک، تکرار دوباره آن واکنش جدی دادستانی را به همراه خواهد داشت.
 
"آیت الله مکارم شیرازی"، ضمن مخالفت همه‌جانبه با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اعلام کرد: "در همه جای جهان ورزشگاه های فوتبال به عنوان مکان های ناامنی شناخته می شوند که درگیری، زد و خورد و حتی گاه کشته هایی در پی دارد."

"آیت الله مصباح" نیز ضمن تذکر شفاهی به مسئولین و موافقان این موضوع، مخالفت صریح خود را با حضور زنان و مردان در ورزشگاه‌ها اعلام کرد.
 
البته در میان تمام موافقان و مخالفان طرح مذکور، برخی همچون "حجت‌الاسلام غرویان" موافق مشروط این ماجرا قلمداد می‌شوند، چرا که با ورود بانوان به ورزشگاه‌های مختلط در صورتی موافقت می‌کنند که زیرساخت‌های لازم برای حضور بانوان، تدابیر و راه‌های ورود و خروج کاملا مجزا، تامین امنیت روحی- روانی و در کل حضوری توام با آرامش و نشاط محیا باشد. باید توجه داشت که این روند، علاوه بر ضرورت بررسی‌های همه‌جانبه و بلند مدت، نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم اقشار مختلف جامعه در این زمینه است.
 
پشت پرده‌ی حمایت‌های دولتی
بسیاری موضوع رفع ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه را قدمی امیدبخش از سوی دولت و مسئولین مربوطه می‌دانند که در پی احقاق حقوق تضعیف شده‌ی بانوان هستند اما هستند افرادی که با ژرف‌اندیشی در این حوزه، روند جاری را تلاش‌های نخ‌نما شده‌ی دولت در راستای جلب رضایت نسبی مردم می‌پندارند. چرا که طی ماه‌های گذشته شاهد تنش‌ها و نوسانات فراوانی در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی بوده‌ایم و موافقت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها، می‌تواند تا حدودی ضمن تحریف اذهان عمومی نسبت به مشکلات جاری، امتیاز مثبتی باشد بر عملکرد مردمی دولت و مسئولین این حوزه.
 
در این میان لازم است از مسئولین و سیاستمدارانی که در این شرایط، مشوق و حامی حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند، درخواست کنیم که نگاهی هر چند اجمالی، به فیلم‌های ضبط شده از حواشی و رویدادهای غیر ورزشی داخل ورزشگاه بیندازند و خود به قضاوت بنشینند که به‌راستی در چنین محیطی جای حضور بانوان است؟! آیا تمامی مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بانوان جامعه‌ی ما رفع شده است و اینک تنها دغدغه‌ی اجتماعی-فرهنگی آن‌ها حضور در ورزشگاه‌ها محسوب می‌شود؟!
 
از دیگر سو، باید خطاب به موافقان طرح رفع ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه‌های مختلط گفت که به چه بهایی ارزش والای بانوان ایران اسلامی را در برابر خواسته‌های ارگان‌ها و نهادهای غربی به حراج گذاشته‌اید؟ آیا راه حل دیگری برای تحقق خواسته‌های مشروع و به‌جای بانوان کشورمان وجود ندارد؟ و هزاران چرای دیگر... .

 
 
منابع:
1. فیفا برای لغو ممنوعیت ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها مهلت تعیین می‌کند، یورونیوز
2. چرا امید باز شدن درهای ورزشگاه روی خانم‌ها پررنگ است؟، خبرآنلاین
3. حضور دختران پسرنما در استادیوم یک آفت است، وزارت ورزش و جوانان
4. انگ تحجر بهتر از حضور زنان در ورزشگاه است، پایگاه خبری فرارو
5. موافقت وزارت ورزش و کشور با حضور بانوان در ورزشگاه، پایگاه خبری جماران
6. سالم سازی خیالی ورزشگاه ها برای بانوان، افکار نیوز


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.