وظیفه مرد در مقابل همسر از منظر روایات

برای آنکه زندگی بشر کمتر دچار بحران و اضطراب روحی و روانی گردد و زندگی او به یک زندگی آرام و شاداب تبدیل شود، لازم است با آیین همسرداری آشنا گردد. لذا در این یادداشت سعی شده است برخی از وظایف مرد در مقابل زن از منظر روایات بررسی شود.
چهارشنبه، 22 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وظیفه مرد در مقابل همسر از منظر روایات
وظیفه مرد در مقابل همسر از منظر روایات

از امام باقر (علیه السلام)، پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: پیغمبر مرا درباره زن چندان سفارش کرد تا جایی که گمان کردم که او را جز به واسطه فحشای آشکار طلاق، نتوان داد.

و فرمود: هر کس حتی بر یک سخن ناگوار زن شکیبایی کند؛ خداوند او را از دوزخ، رهایی بخشد و بهشت را برایش حتمی سازد، و دویست هزار حسنه برایش بنویسد، و دویست هزار گناه از او محو نماید، و دویست هزار درجه بالایش برد، و به هر موی تنش، عبادت سالی برایش بنویسد.

اسحق بن عمار از امام ششم (علیه السلام) پرسید: حق زن به شوهر چیست؟ فرمود: شکمش را سیر کند، بدنش را بپوشد، و اگر جهالت کرد از او در گذرد. ابراهیم خلیل به خداوند از تندخویی ساره شکوه کرد، خداوند به او وحی فرمود: زن همانند استخوان دنده است اگر بخواهی راستش کنی می شکند و اگر با او همچنان مدارا نمایی از او بهره ور گردی، گفتم: این سخنان از کیست؟ حضرت خشمگین شد، و فرمود: به خدا این سخن پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است.

باز از آن حضرت (علیه السلام): که امام صادق (علیه السلام) زنی داشت که او را اذیت می کرد، و امام از او در می گذشت.

از پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): هیچ بنده ای از کسب حلال برای عیالش خرج نمی کند مگر آن که خداوند هر درهمی را هفتصد برابر به او عطا نماید.

و نیز فرمود: بهترین مردان امت من کسانی هستند که به اهل خانه خود تعدی روا ندارد، و بر آنها رحمت آرند و ستم نکند، بعد این آیه را خواند: ((مردان به واسطه برتریهایی که خداوند به آنان داده بر زنان تفوق دارند))
از امام باقر (علیه السلام): هر که همسر دارد و لباس و غذای ضروری او را ندهد بر امام لازم است که بینشان جدایی افکند.

از امام ششم (علیه السلام)، درباره آیه شریفه: ((و هر کس قدرت دارد باید از آنچه خدا به او داده است انفاق نماید))، فرمود: مرد باید به زن چندان نفقه و خرجی دهد که بتواند خود را اداره کند وگرنه بینشان جدایی افکنده شود.
و از آن حضرت (علیه السلام): چون این آیه آمد: ((ای مردم مؤمن خود و اهل بیت خود را از آتش بترسانید، و حفظ نمایید))(65)، مردی مسلمان به گریه نشست، و گفت: من از اداره خودم عاجزم، و تکلیف خانواده ام نیز به گردنم افتاد. پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: همین کافی است که آنها را به آنچه خودت را می خوانی امر نمایی و از آنچه خودت را باز می داری نهی کنی.

و از آن حضرت (علیه السلام): زنی برای کاری خدمت پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد. حضرت فرمود: گویا تو از تسویف دهندگانی، پرسید: تسویف دهنده کیست؟ فرمود: زنی که شوهر او را برای حاجتی صدا کند، و او همچنان شوهر را سر بگرداند تا وقت بگذرد و شوهر به خواب رود، که چنین زنی را ملائکه لعنت کنند تا شوهر از خواب بر آید.

و از آن حضرت (علیه السلام): خدای رحمت کند بنده ای را که رابطه میان خود و زنش را نیکو سازد، که خداوند عزوجل سرنوشت زن را به دست او داده و وی را صاحب اختیار او نموده است.

از نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): عیال یک مرد اسیران اویند، و محبوب ترین بندگان پیش خدا کسی است که به اسیرانش نیکو کارتر باشد.

از امام هفتم (علیه السلام): عیال یک مرد اسیران اویند، و هر که خداوند به او نعمتی دهد بر اسیرانش وسعت دهد، وگرنه ممکن است از دستش برود.

خوله به نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) عرضه داشت: من خود را برای شوهر چون عروسی که به زفاف می رود معطر و آراسته می کنم، و به بسترش می روم، و او به من پشت می کند، دوباره به طرف صورت او می روم، باز به من پشت می کند، به نظرم می رسد که از من ناراحت است، چه دستور می فرمایید؟ فرمود: از خدا بترس و از همسرت اطاعت کن.

پرسید: حق من برگردن او چیست؟ فرمود: خوراک تو را از هر چه خود می خورد تاءمین نماید و از آن چه می پوشد برای تو بخرد، و سیلی به صوت تو نزند، و داد به سرت نکشد، پرسید: حق شوهر بر من چیست؟ فرمود: جز با اجازه او بیرون نروی، و روزه مستحبی بی اجازه او نگیری، و بی اجازه او از خانه اش صدقه ندهی، و اگر سوار مرکب باشی و تو را بخواند؛ اجابت کنی.

پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: زن وسیله خوشی است، هر که زن می گیرد، او را نگه دارد و ضایع مگذارد.

و امیر مؤمنان (علیه السلام): به محمد بن حنیفه فرمود: پسرم اگر نیرومندی، برطاعت حق نیرومند باش. و اگر ضعیفی برگناه ضعیف باش، و اگر می توانی کاری کنی که زن جز به اندازه کار خود، شغلی نداشته باشد چنین کن، که برای حفظ جمالش بهتر، و برای جانش راحت تر، و آسانتر است، که زن گل است، قهرمان نیست، و به هر حال با وی مدارا کن، و خوب مصاحبت کن تا عیش تو صاف و بدون کدورت باشد.

از امام صادق (علیه السلام): از خدا بترسید درباره دو ضعیف: مملوک و زن.

منبع : حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.