از کجا بدانیم که یک وبسایت امن است؟

در کنار پیشرفت فناوری اطلاعات و در کنار آن خدمات اینترنتی و خرید اینترنتی، سایت‌هایی که در پی سرقت اطلاعات شخصی افراد یا اطلاعات کارت بانکی افراد با استفاده از روش‌هایی مانند فیشینگ هستند گسترش یافته است. در کنار این اقدام مجرمانه، راه‌های ساده‌ای برای شناخت چنین وبسایت‌هایی وجود دارد.
يکشنبه، 18 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سعید علیزاده
موارد بیشتر برای شما
از کجا بدانیم که یک وبسایت امن است؟
خرید آنلاین به سرعت در حال رشد است و هزاران وبسایت وجود دارند که تقریبا هر چیزی را می‌فروشند. اما قبل از اینکه اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کنید و از اینکه محصولی گران قیمت را با قیمتی باورنکردنی خریده‌اید خوشحالی کنید، حتما ابتدا از امنیت وبسایت اطمینان حاصل کنید. اما از کجا بدانیم که یک وبسایت امن است؟ ادامه مطلب را جهت یافتن پاسخ خود بخوانید.
اینترنت زندگی ما را به طرق مختلفی آسان‌تر کرده است و امروزه ما عادت کرده‌ایم که برای هر چیزی، از خدمات بانکی گرفته تا پرداخت صورتحساب خرید، از اینترنت استفاده کنیم. برای انجام این کارها، ما ملزم به پر کردن اطلاعات شخصی و استفاده از کارت بانکی یا کارت اعتباری برای تراکنش‌های آنلاین هستیم. استفاده از اینترنت برای خرید باعث سهولت بیشتر شده است، زیرا بدون اینکه خانه را ترک کنیم، می‌توانیم از خرید در مقصدهای مورد علاقه‌مان لذت ببریم. با این حال، با در دسترس بودن حجم عظیم اطلاعات حساس در وب، تعداد کلاهبردارانی که این اطلاعات را جمع آوری و از آنها به نفع خود استفاده می‌کنند، افزایش یافته است. جرایم اینترنتی در حال حاضر افزایش یافته و هزاران وبسایت وجود دارند که هنگامی که روی لینک مورد نظر آنها کلیک می‌کنید یا چیزهایی را از سرور آنها دانلود می‌کنید، اطلاعات شخصی شما را می‌دزدند. تهدیدات زیاد هستند و شامل بدافزار، جاسوس افزار، فیشینگ، ویروس و ... هستند. بنابراین، چگونه می‌توانید خود و رایانه‌تان را از چنین تهدیدات بالقوه‌ای حفظ کنید؟ در حال حاضر تنها راه حل این است که تنها به وبسایت‌هایی مراجعه کنید که امن و مطمئن هستند.

چگونه امن بودن یک وبسایت را بررسی کنیم؟

قبل از اینکه به راههای بررسی امن بودن یک وبسایت بپردازیم، اجازه دهید ابتدا بفهمیم که منظور از یک وبسایت امن چیست. هنگامی که شما سایت‌های مختلف را در اینترنت مرور می‌کنید، بین رایانه شما و سرور سایت، تبادل داده‌ها انجام می‌شود. مشکل این است که این داده‌ها در فرمت متن ساده منتقل می‌شوند و دسترسی و رمزگشایی این داده‌ها برای افراد دشوار نیست. حال اگر کنجکاو شوید که چه کسی به این داده‌ها دسترسی دارد، در این صورت باید بدانید که اطلاعات قبل از رسیدن به سرور از بین چندین رایانه عبور می‌کنند. یک وبسایت امن، وبسایتی است که داده‌ها را با استفاده از پروتکل لایه سوکت‌های امن (SSL) رمزگذاری می‌کند، بنابراین از اشخاص ثالثی که مایل به استفاده از آنها به نفع خود هستند، محافظت می‌کند. در اینجا راه‌هایی وجود دارد که امن بودن یک وبسایت را برای خرید و ثبت سفارش بررسی می‌کند.

آپدیت کردن مرورگر

اولین اقدامی که در راستای شناسایی تهدیدها از سوی وبسایت‌ها انجام می‌پذیرد، به روز رسانی مرورگر است. اهمیتی ندارد که از چه مرورگری استفاده می‌کنید، به روزرسانی‌هایی در بازه‌های زمانی مشخص ارائه خواهد شد و شما را ترغیب به نصب آنها خواهد کرد. توصیه می‌شود که هر یک از این به روز رسانی ها را نصب کنید زیرا هر مرورگر لیستی از سایت‌های فیشینگ و وب سایت‌های اسپم که به طور مرتب برای امنیت اینترنت به روز می‌شوند، ارائه می‌کند. بنابراین، یک مرورگر به روزرسانی شده می‌تواند به شما در برابر چنین وب سایت‌ها هشدار دهد.

بررسی آدرس وبسایت

بررسی آدرس صفحه وب ساده است و شاید یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص امن بودن یا نبودن یک وبسایت است. فقط نگاهی به آدرس وبسایت بیاندازید و در صورتی که آدرس وبسایت به جای http با https شروع شود، نشان می‌دهد که وبسایت امن است. برای مثال، نگاهی به آدرس صفحه ورود به وبسایت فیسبوک بیاندازید، و خواهید فهمید که با https شروع می‌شود.

به دنبال آیکون قفل بگردید

هنگامی که یک صفحه وب امن را باز می کنید، یک آیکون قفل در جایی در پنجره مرورگر پیدا خواهید کرد. در مایکروسافت اینترنت اکسپلورر، باید نماد را در سمت راست نوار آدرس (یا نوار محل) یک صفحه وب امن ببینید، در حالی که در مرورگر موزیلا فایرفاکس، آن را در گوشه پایین سمت راست صفحه پیدا می‌کنید، یعنی در سمت راست «نوار وضعیت» واقع در پایین صفحه. اگر از مرورگر Google Chrome استفاده می‌کنید، باید قبل از آدرس در نوار آدرس، نماد قفل را جستجو کنید.

گواهی امنیتی را بررسی کنید

حضور یک آیکون قفل نشان دهنده یک سایت امن است، اما برای اطمینان دوباره،  بر روی آیکون قفل کلیک (یا دو بار کلیک کنید) کنید. شما متوجه خواهید شد که این یک لینک است و با کلیک روی آن یک پنجره جدید باز می‌شود که امنیت سایت را دقیقا توصیف می‌کند. این چیزی نیست جز «گواهی امنیتی» که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم. گواهی امنیتی نشان دهنده ایمنی نهایی سایت است و در آن شما می‌توانید جزئیاتی از قبیل صدور گواهینامه، اعتبار گواهینامه، و غیره پیدا کنید.

از ابزارهای آنلاین استفاده کنید

این یک راه دیگر برای بررسی امنیت یک وبسایت است. وبسایت‌های خاصی در نت وجود دارند که برای بررسی سایت‌ها برای امنیت خدماتی ارائه می‌دهند. همه چیزی که باید انجام دهید این است که به یکی از این سایت‌ها بروید و نشانی اینترنتی سایت مورد نظر خود را وارد کنید. برخی از سایت‌ها مانند Web of Trust (WOT) حتی افزودنی‌هایی را ارائه می‌دهند که می‌توانید به صورت رایگان دانلود کنید و در مرورگر خود نصب کنید. نام چند سایت به شرح زیر است:
  • Google Safe Browsing
  • Web of Trust (WOT)
  • Norton Safe Web
  • HpHosts Online
  • SiteAdvisor
  • Blacklist Doctor

مراقب اطلاعات تماس شخصی باشید

این امر به ویژه برای سایت‌های خرید کمتر شناخته شده کاربردی است که قبلا هرگز آنها را انجام نداده‌اید. در چنین مواردی، برای پیدا کردن اینکه آیا کسب و کار واقعی است، یک آدرس فیزیکی یا شماره تماس را جستجو کنید. و اگر شما شانس این را داشتید که یک شماره تلفن پیدا کنید، با آن شماره تماس بگیرید تا از اعتبار وبسایت مطمئن شوید. همچنین، در مورد شرکت خاص در نت تحقیق کنید.
به این ترتیب، می‌بینیم که چندین روش برای شناختن اینکه آیا وب سایت امن است یا نه، وجود دارد. بنابراین، قبل از هر تراکنشی که در یک وب سایت انجام می‌دهید، بررسی کنید که آیا وبسایت مورد نظر امن است یا خیر. امیدوارم که تجربه خرید آنلاین دلپذیری داشته باشید!
مترجم: سعید علیزاده
برگرفته از وبسایت تک اسپریتد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما